J JohanLun skrev:
Återigen, det är ice bilar som kör många mil per år som skapar mycket co2. En bil som körs några hundra mil om året påverkar inte så mycket.

Därför är det bättre att beskatta bränslet än att ge pengar till folk som antingen skrotar en ice bil som annars kört 50 mil per år, eller får bidrag till att köpa en elbil som går 50 mil per år. Då kommer de som kör mycket att tjäna på att byta bil. Ska man göra nåt är det väl att sänka skatten på el, eller i värsta fall elbilen. Detta med bonus som ev ändras, tar slut eller på annat sätt är svårplanerat är ju bara extra krångel.
För att de inte ska "löna" sig med en volvo s70 med inköp på 10 000 kr så måste bensin upp till över 30 kr för att överstiga leasing+försäkring+el+kostnad för laddbox. Då leasar du en bil för max 3400 kr månaden.

Då kommer nästa problem, om dieseln och bensinen överstiger 30-35 kr så läggs det på allt du kan köpa i en affär så då blev bilen fortfarande ingen vinst.

Jag tog inte elbilen för att det var ekonomiskt alls. Eller ja, tankningen blir mer ekonomiskt men det måste fortfarande upp mot 35 kr litern för att elbilen skulle bli en ekonomisk vinning mot min nuvarande bil.
Jag tar elbilen för att jag ville ha en helt ny bil och min är lite till åldern =)

Och då exkluderar jag allt dravel om värdeminskning ditten och datten. Volvo s70n är nere i sitt totala värdetapp och du kan nästan bara få samma pengar eller mer för den.
 
N Nerre skrev:
Just de exemplen har jag inte sett, men vad sägs om:
  • Det är så jättejobbigt att behöva åka och tanka
  • Skönt att slippa betala flera hundra för full tank
  • ICE-bilar låter så hemskt
Lite motargument.
Jag tankar 2 ggr månaden.

Dieseln låter ingenting när jag sitter bak ratten i 80. Min cykelhållare på taket tar allt ljud istället :p
 
N Nerre skrev:
Problemet är ju, precis som bananskalaren är inne på, att högre bränslepris drabbar främst de som är fattiga och inte har ekonomin att köpa elbil.

De som är rika kan välja mellan att fortsätta köra ICE-bil (de har råd med bränslet) eller köpa elbil. Det som är fattiga och kör under genomsnittet kan bara välja mellan att fortsätta köra en billig ICE-bil eller sluta köra bil.
Allt drabbar den fattige hårdare. Sedan kan diskuteras vad som är fattig. Någon miljard människor skulle se det som lyx att äga en bil.

Men alla, och speciellt den fattiga, bör se över:
1. antalet mil (alternativa färdmedel, färre resor)
2. bilens förbrukning (mindre bil, körsätt)
3. Övriga kostnader och prioritera det som är viktigt
4. Intäkterna (varför är jag fattig?)

Det är dyrt att vara fattig har jag skrivit många gånger i tråden. Ett problem är att när fattiga ska få hjälp får alla vara med och betala, från de rikaste rika till rika, medelklassen och även andra fattiga.

Hur dyrt är egentligen bränslet om du kör mindre än snittet?
Det blir under (i runda slängar) 1200 mil x 0,6 liter/mil x 20 kr = 14 400 eller 1200 kr i månaden. Den senaste ökningen handlar inte om några enorma summor utan hundralappar per månad i ökning. Har du inga marginaler knäcker det naturligtvis ekonomin. Naturligtvis inte lönt att köpa elbil för dessa men det har vi konstaterat hur många gånger som helst att om bilen är gammal och avskriven och du bara har trafikförsäkring och mekar själv är det billigast så. Har du tummen mitt i handen och är totalt beror av en fungerande bil dagligen kan det vara lönt med något nyare och dyrare.

Sedan har vi ju redan nått park oil så allt eftersom oljan tar slut kan vi väl räkna kallt med att den blir dyrare och att sista droppen i teorin blir oändligt dyr.

Men att bekämpa fattigdom är egentligen en helt annan fråga och oberoende av drivmedel.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Allt drabbar den fattige hårdare. Sedan kan diskuteras vad som är fattig. Någon miljard människor skulle se det som lyx att äga en bil.

Men alla, och speciellt den fattiga, bör se över:
1. antalet mil (alternativa färdmedel, färre resor)
2. bilens förbrukning (mindre bil, körsätt)
3. Övriga kostnader och prioritera det som är viktigt
4. Intäkterna (varför är jag fattig?)

Det är dyrt att vara fattig har jag skrivit många gånger i tråden. Ett problem är att när fattiga ska få hjälp får alla vara med och betala, från de rikaste rika till rika, medelklassen och även andra fattiga.

Hur dyrt är egentligen bränslet om du kör mindre än snittet?
Det blir under (i runda slängar) 1200 mil x 0,6 liter/mil x 20 kr = 14 400 eller 1200 kr i månaden. Den senaste ökningen handlar inte om några enorma summor utan hundralappar per månad i ökning. Har du inga marginaler knäcker det naturligtvis ekonomin. Naturligtvis inte lönt att köpa elbil för dessa men det har vi konstaterat hur många gånger som helst att om bilen är gammal och avskriven och du bara har trafikförsäkring och mekar själv är det billigast så. Har du tummen mitt i handen och är totalt beror av en fungerande bil dagligen kan det vara lönt med något nyare och dyrare.

Sedan har vi ju redan nått park oil så allt eftersom oljan tar slut kan vi väl räkna kallt med att den blir dyrare och att sista droppen i teorin blir oändligt dyr.

Men att bekämpa fattigdom är egentligen en helt annan fråga och oberoende av drivmedel.
Du glömmer att det vanligaste är man kör till jobbet. Det är inte alltid så lätt att välja arbetsplats efter hur man bor.
intäkter? Lönen. Det är inte alltid så lätt att åtgärda. alla varken kan eller vill byta arbete.
Vad det nu har med saken att göra? Ska jag ändra mina inkomster för att kunna köpa en elbil? Det känns troligt. bor man i villa är det stor risk att pengarna gör större nytta
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du glömmer att det vanligaste är man kör till jobbet. Det är inte alltid så lätt att välja arbetsplats efter hur man bor.
intäkter? Lönen. Det är inte alltid så lätt att åtgärda. alla varken kan eller vill byta arbete.
Vad det nu har med saken att göra? Ska jag ändra mina inkomster för att kunna köpa en elbil? Det känns troligt. bor man i villa är det stor risk att pengarna gör större nytta
Ja om du absolut måste köra bil till jobbet ska du inte göra dig av med bilen. Jag svarade på dem dom kör mindre än snittet. som är 1200 mil, om det endast är till jobbet blir det ca 6 mil om dagen 200 arbetsdagar per år. Bränslekostnad 6 x 20 x 0,6 = 72 kr. Senaste ökningarna någon tia av det beloppet.

Så svårt är det inte att välja bostad eller arbetsplats. En lägre avlönad (inte nödvändigtvis fattig) bor nog oftare i HR än i hus så det finns någon form av kollektivtrafik eller kanske cykelavstånd (ja upp till 3 + 3 mil är cykelavstånd).

Nej du ska inte köpa elbil, det har jag väl inte påstått? Eller gör det om du vill, mig spelar det ingen roll.

Vill du ha råd med någonting ytterligare får du öka dina inkomster, eller prioritera om. Varför skulle det vara omöjligt att ha ett bättre betalt arbete? Hur tror du de som tjänar mer än dig burit sig åt? Du har nog en god del av svaret när du nämner viljan, och inte bara möjligheten. Nej vem har sagt att det måste vara lätt.

Me om allt är som det är och inte går att påverka så är det ju bara att acceptera. Klaga om det känns bättre.
 
Har laddförluster diskuterats i ämnet ??
Teknikens Värld har en liten redovisning om det i senaste numret, intressant att läsa.
ADAC har gjort en test med olika bilar som körde olika testcykler och laddades med en 22kw laddbox till 100% mellan körningarna vid 23 grader i testmiljön.
Kia Eniro hade minst förlust på 9,9% Tesla 3 LR 24,9%. Snittet på 15 testade bilar var runt 16-17%
TV testar även en ID3, man kör 58 km från 100% och förbrukar 11,08kWh (laddnivå 78%) och det går i 14,72kWh, laddförlusten är 33%
Sen kör man 24,7 mil, förbrukar 50,64 kWh (1%) och får i 60,64kWh, laddförlust 20%
Bättre ladda ett tomt batteri än än toppladda.
 
  • Gilla
Drömtroll
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Just de exemplen har jag inte sett, men vad sägs om:
  • Det är så jättejobbigt att behöva åka och tanka
  • Skönt att slippa betala flera hundra för full tank
  • ICE-bilar låter så hemskt
Jag ser inte det riktigt som ett förlöjligande av ICE-bilen.
Jättejobbigt att åka och tanka, har jag nog inte sett, men kanske ett litet problem. Det är nog mest ett svar på hur jättejobbigt de ett är att ansluta laddsladd hemma eller hur livet förstörs av att man måste stanna och ladda 45 minuter på långresa.

Skönt att slippa betala flera hundra för att tanka. Ja det får nog alla göra. Vissa över 1000 till och med, men åter igen, är det verkligen ett förlöjligande, såsom de exempel jag gav ovan?

ICE-bilar låter hemskt har jag inte sett. Jag har läst att några tycker det är skönt med en tyst bil och några som tycker en elbil är farligare för att den är så tyst.

Jag kör själv ICE-bil och har aldrig känt att någon elbilsförare har häcklay mig som vissa elbilsförare blir häcklade för sitt val av bil. Många bilägare är nöjda med sin bil, utan behov att klanka ner på andras val. Andra kanske inte så nöjda, men accepterande för att det är vad man har råd med.

Sen finns det några som vill hacka på andras val. Det är rätt löjligt tycker jag, särskilt när argumenten är rent trams, som att elbilsförare skapar köer genom att köra långsammare än övrig trafik. Tramsigast av allt är de medelålders män som tycker en riktig bil måste gå på bensin eller diesel, ha över 5 liters cylindervolym och som sätter klistermärken med texten "fuck Greta" på bilen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser inte det riktigt som ett förlöjligande av ICE-bilen.
Jättejobbigt att åka och tanka, har jag nog inte sett, men kanske ett litet problem. Det är nog mest ett svar på hur jättejobbigt de ett är att ansluta laddsladd hemma eller hur livet förstörs av att man måste stanna och ladda 45 minuter på långresa.

Skönt att slippa betala flera hundra för att tanka. Ja det får nog alla göra. Vissa över 1000 till och med, men åter igen, är det verkligen ett förlöjligande, såsom de exempel jag gav ovan?

ICE-bilar låter hemskt har jag inte sett. Jag har läst att några tycker det är skönt med en tyst bil och några som tycker en elbil är farligare för att den är så tyst.

Jag kör själv ICE-bil och har aldrig känt att någon elbilsförare har häcklay mig som vissa elbilsförare blir häcklade för sitt val av bil. Många bilägare är nöjda med sin bil, utan behov att klanka ner på andras val. Andra kanske inte så nöjda, men accepterande för att det är vad man har råd med.

Sen finns det några som vill hacka på andras val. Det är rätt löjligt tycker jag, särskilt när argumenten är rent trams, som att elbilsförare skapar köer genom att köra långsammare än övrig trafik. Tramsigast av allt är de medelålders män som tycker en riktig bil måste gå på bensin eller diesel, ha över 5 liters cylindervolym och som sätter klistermärken med texten "fuck Greta" på bilen.
Jag har i den här tråden upplevt att vi är bättre hos de som gillar elbilar.
Elbilar är tystare blir lätt så. Det är inte konstigt att folk klagar, eftersom hörseln inte fungerar. Men man får vänja sig.
Jag läste nånstans nångång att eu ville att man skulle ha motorljud på elbilen.
Det är trams. Men jag skulle inte bli förvånad om EU hittade på en sån sak...

Det bästa vore om bensin och elbils förare
kunde acceptera varandras val av
 
Det finns redan krav på att elbilar ska ha ett artificiellt ljud vid låga hastigheter. Fullt begripligt, och dränks ändå av stereon normalt sett. Men de få gånger man en arla morgon sakta rullar fram längs en grusväg i total tystnad skulle man förstås hellre vara utan det.

Att det ofta låter som en gammal avgasbil är väl lite som med ringsignaler på moderna telefoner. Det kan vara vilket ljud som helst, men default blir ändå ofta något som låter som den gamla tekniken gjorde.
 
Mikael_L
A ArneTW skrev:
Ditt förslag är bli rik och flytta till en större stad och köp en villa med laddstolpe?
Nejdå, mitt förslag var att sluta diskutera utskrotningen av bilar, den kommer nämligen vara exakt likadan som om elbilen aldrig hade uppfunnit.
Jag pratade inget alls om rikedom och villor. Det var bara din halmdocka. En mycket tydlig sådan också.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Det svåra att förstå är att skrota bilar det inte är något fel på alls.

Farsan har en volvo s70 -2000, den är i mint condition (tack vare mig som ägde den innan :D )
Han har en cadillac -69 i mint condition.

Om inte bilen är skrot finns de ingen anledning att skrota de alls vilket årtal de än kommer ifrån, känner till en gubbe som har t-ford och a-ford i nyskick, men de går inte ta in de i den ekvationen.

Men en bil från 80 talet kan vara i mycket bättre skick än en bil från 2010. Låt bilarna rulla klart innan man snackar om skrot.
Det svåra att förstå verkar mer vara att förstå inget kommer ändras. :thinking:
Det säljs nya bilar, det skrotas gamla.
Så var det för tio år sedan, så kommer det vara om 10 år. Elbilen ändrar inte ett skit av detta.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det inte så att man ser elbilden stanna vid varje laddstolpe för att slippa få batteritorsk :p
Eller som jag skrivit tidigare. elbilar söker sig till laddarre som hundar till stolpar....

Soppa torsk kommer även drabba elbilar. Varför skulle dessa skulle dessa bättre på att beräkna? Framför allt när dessa bensinförare börjar köra elbil. ;)

Det är väl elbilar som är leksaksbilar...:D
riktiga bilförare körbensinbil, gärna lite äldre :p
Oooahh :D ... ingen som nappade ? :p
(Utom Alfredo, som dock bara skämtade ... vem vet, kanske du också ... ;))

https://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Stycket: etymologi ...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Antingen hittar man något att haka upp sig på. Eller så hittar man en potential för förbättring. Två gånger har jag fått punktering när det inte fanns reservhjul i bilen. Lika många gånger har jag försökt använda lagningsflaska. Det fungerade inte i något av fallen. Visst är det sällan man får punktering. Men när det sker så kan reservhjulet vara skillnaden mellan att vara på väg igen efter 15 minuter och att vara på väg igen efter 15 timmar. Men så stora som hjulen börjar bli på bilarna kanske man inte vill avvara utrymmet.
Jag håller med, kör med Saabs reservdäck pga två gånger fungerat skit med lagning på burk. Mkt smidigt att åka med i 70-80 km/h trots mindre storlek.

Elbilar lär ju så små däck som Saabs reservdäck inte fungera , så funderat på om man kan göra däck som kan fällas så diametern sjunker ihop, o sedan fälls ut o förstoras igen. Kan bara tänka mig lösningar som inte klarar en bil på 2+ ton , men något för uppfinnare o ingenjörer o fundera på.

Och utvecklas ju även däck med nyare lösningar som skall klara en skruv på fel plats men inte kosta för extremt mycket, har inte följt det området så mycket men något jag kommer kolla när jag byter till elbil.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, mitt förslag var att sluta diskutera utskrotningen av bilar, den kommer nämligen vara exakt likadan som om elbilen aldrig hade uppfunnit.
Jag pratade inget alls om rikedom och villor. Det var bara din halmdocka. En mycket tydlig sådan också.
Halmdockor?

Din tro att alla problem löses med elbilar är mer än naiv.

Vi måste konsumera mindre och då ligger ett extremt större ansvar på villaägare/rika än fattiga hyrestagare.

Att bara industrin skulle ha en CO2 skatt är fel utan den bör breddas till all konsumtion.
Med ett lagomt avdrag som motsvarar ett boende i en hyresrätt.

Ska du bygga pool/sommarstuga... är det dags att börja betala.

/ATW
 
D
A ArneTW skrev:
Varför då klämma åt dem som inte har andra möjligheter än bil?

Ditt förslag är bli rik och flytta till en större stad och köp en villa med laddstolpe?

Lägger vi ned lite fler busslinjer och tåglinjer pga "ökade kostnader får vi nog igång urbaniseringen igen.

Varför skulle det inte gå att minska bilparken?

/ATW
Det gäller ju att försöka hålla två tankar i huvudet på samma gång och att forma det känslomässiga runt det verkliga.

Fakta är nog att fossilpriserna kommer fortsätta uppåt allt snabbare, dessutom kommer fossilt få det allt svårare politiskt. I det läget är det helt rätt att uppmana de som har små marginaler att se om sitt hus nu, redan nu kan man gå över till elbil med positiva kalkyler, man bör nog också se över sitt resemönster, att tex behålla längre pendling till ett arbete som inte betalar så bra kommer förmodligen att bli omöjligt, eller åtminstone väldigt menligt för ekonomin.

Att säga detta betyder inte att man vill klämma åt någon, det är bara ett konstaterande av fakta, att däremot inte säga det och försöka linda in det, alternativt kortsiktigt sponsra status quo genom olika kortsiktiga subventioner, är att uppsåtligen skada.
 
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.