engs engs skrev:
Nej, (inte än i vilket fall, är väl en tidsfråga innan bilpolicyn sorterar bort rena fossil-bilar) men vill ju helst köra på el så mycket som möjligt.

Ja det är väl en möjlighet, blir lite hattigt och ovant att jobba så men nått åt det hållet är nog framtiden.

Försöker lösa "en handelsresandes dilemma" rent praktiskt var o varannan vecka för att optimera (minimera) tiden i bilen och antalet km samtidigt som man vill få så mycket jobb utfört som möjligt utan en massa dötid.
Med elbil blir det ytterligare en parameter som ska in i pusslet. Som är rätt komplext redan innan med att gissa hur lång tid varje jobb tar, resor mellan, koll på om vädret påverkar, var det finns hotell lämpligast osv.
TSP har jag sysslat med, först teoretiskt under min utbildning sedan för att optimera arbete fast utan själva resan men en massa andra liknande parametrar istället. (y):D
I bästa fall laddar du på natten på hotellet och får ett enklare scenario än med bensin och i värsta fall tillkommer några laddstopp som ytterligare en dimension…
 
engs engs skrev:
Måste även luska ut hur man ska göra med tiden man laddar, dvs hur ska man skriva tiden rent praktiskt om man ska fakturera kund i slutändan. Kommer man till en laddplats utefter E4an om man jobbar i juli och det är fullt så man får köa, hur ska man skriva tiden?
Som kund hade jag inte accepterat stillestånd pga laddning såvida det inte är överenskommet sedan tidigare. Som företagare hade jag inte fakturerat stilleståndet, dessutom hade jag försökt nyttja tiden till annat, mat, planering, bokföring etc.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Som kund hade jag inte accepterat stillestånd pga laddning såvida det inte är överenskommet sedan tidigare. Som företagare hade jag inte fakturerat stilleståndet, dessutom hade jag försökt nyttja tiden till annat, mat, planering, bokföring etc.
En elbil behöver kanske ladda 20 minuter varannan timme vilket passar bra att göra på en normal rast eller lunch när man är på resande fot.

/Krille
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Undrar om en sådan lösning är arbetsmiljömässigt okej. Känns inte riktigt som att sittandes i bilen och jobba med datorn ska vara riktigt juste…
Att sitta och jobba i bilen 30 minuter är rena drömmen för många som (innan Corona) hade ett arbete med mycket resor.

/Krille
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Laddare har en positiv effekt som inte många tänkt på, mindre stress och fler stopp vid långresor samt att de flesta elbilsförare håller ett jämt tempo utan för höga hastigheter för att inte slösa på batteriet i onödan.
Alla är vi olika.
Är det nått jag blir stressad av, så är det att göra ingenting, tex sitta o vänta på en laddare.
Tömma blåsan tar 1 minut, vad behöver man längre stopp till ?? ;)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Att sitta och jobba i bilen 30 minuter är rena drömmen för många som (innan Corona) hade ett arbete med mycket resor.

/Krille
Nu kanske jag missförstår dig, men varför skulle mycket resor plus att (med elbil nu då) då och då sitta inklämd i bilen för att jobba med datorn vara en dröm för någon? Vad känner de blir bättre av att spendera mer tid i bilen?

Och min tanke var mer ur ett arbetsmiljöperspektiv. Dvs. hur många timmar i veckan kan en arbetsgivare förvänta sig/kräva att en anställd sitter och jobbar med administrativa uppgifter med ett bilsäte som arbetsplats innan denne skulle få problem med att säga att den uppfyller sitt arbetsmiljöansvar?
Nu under pandemin har det pratats en del om arbetsgivarnas ansvar för den anställdes arbetsplats/ställning i bostaden, varför många fått fixat möbler, skärmar och annat till sin privata bostad. Går inte riktigt hand i hand med att man lika gärna kunnat skicka ut den anställde i bilen.
Såklart det är skillnad på 40 timmar i veckan och någon halvtimme här och där, men var går gränsen?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M
Apropå elbilar. Tesla verkar ha en del att jobba på rent kvalitetsmässigt enligt senaste besiktningsstatistiken från tyska TÜV gällande model S. Lika många fel som på en Dacia.
Svårt att tro att man inte behöver serva dessa bilar. Marknadsföringen av Tesla säger att de ej behöver service. Jag skulle spontant tro att resultaten hade sett bättre ut om man hade följt ett serviceechema.

Se länk
 
M Mathias1 skrev:
Apropå elbilar. Tesla verkar ha en del att jobba på rent kvalitetsmässigt enligt senaste besiktningsstatistiken från tyska TÜV gällande model S. Lika många fel som på en Dacia.
Svårt att tro att man inte behöver serva dessa bilar. Marknadsföringen av Tesla säger att de ej behöver service. Jag skulle spontant tro att resultaten hade sett bättre ut om man hade följt ett serviceechema.

Se länk
Det är tidiga model S, dom är lite tragiskt dåliga i detaljerna. Typ som en Chevrolet från 1990. Där har det hänt extremt mycket så model 3 /Y är ljusår bättre
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nu kanske jag missförstår dig, men varför skulle mycket resor plus att (med elbil nu då) då och då sitta inklämd i bilen för att jobba med datorn vara en dröm för någon? Vad känner de blir bättre av att spendera mer tid i bilen?

Och min tanke var mer ur ett arbetsmiljöperspektiv. Dvs. hur många timmar i veckan kan en arbetsgivare förvänta sig/kräva att en anställd sitter och jobbar med administrativa uppgifter med ett bilsäte som arbetsplats innan denne skulle få problem med att säga att den uppfyller sitt arbetsmiljöansvar?
Nu under pandemin har det pratats en del om arbetsgivarnas ansvar för den anställdes arbetsplats/ställning i bostaden, varför många fått fixat möbler, skärmar och annat till sin privata bostad. Går inte riktigt hand i hand med att man lika gärna kunnat skicka ut den anställde i bilen.
Såklart det är skillnad på 40 timmar i veckan och någon halvtimme här och där, men var går gränsen?
Man kan fundera på hur många timmar i veckan som en säljare eller reparatör som åker runt i Sverige förlorar genom att köra elbil?
Jag känner en som kör budbil, han kör ganska ofta Stockholm Gävle ibland Falun på samma tur. Undra hur lång tid de tar om det hade varit en elbil. En lätt lastbil har gärna lite last i.
Idag bränner han upp utan att stanna om han inte måste....
 
Redigerat:
Tja, allt från ingenting alls till någon timme, beror helt och hållet på förstås.
 
M Mathias1 skrev:
Apropå elbilar. Tesla verkar ha en del att jobba på rent kvalitetsmässigt enligt senaste besiktningsstatistiken från tyska TÜV gällande model S. Lika många fel som på en Dacia.
Svårt att tro att man inte behöver serva dessa bilar. Marknadsföringen av Tesla säger att de ej behöver service. Jag skulle spontant tro att resultaten hade sett bättre ut om man hade följt ett serviceechema.

Se länk
Ja nog tror jag många Tesla ägare skulle vilja ha en årlig dyr service.
Som tur är så kan man köpa många andra elbilar där service krävs!
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är tidiga model S, dom är lite tragiskt dåliga i detaljerna. Typ som en Chevrolet från 1990. Där har det hänt extremt mycket så model 3 /Y är ljusår bättre
Hur vet vi att model 3 är ljusår bättre? Man har ju knappt börjat besiktiga dessa bilar ännu. Bilen behöver ju bli 3 år. De började ju säljas runt 2019.
Det större antalet model 3 börjar rulla in i besiktningshallarna först under detta år.
Krävs nog ett par år till innan man kan få något rättvisande statistiskt underlag kring model 3.
 
M
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ja nog tror jag många Tesla ägare skulle vilja ha en årlig dyr service.
Som tur är så kan man köpa många andra elbilar där service krävs!
Fast det kan vara skönt att veta att bromsarna fungerar som de ska och inte först när man blir underkänd på bilbesiktningen.
 
M Mathias1 skrev:
Fast det kan vara skönt att veta att bromsarna fungerar som de ska och inte först när man blir underkänd på bilbesiktningen.
Givetvis. Men jag har lite svårt att se vad det har med tillverkarens krav på service att göra. Det är fritt fram för dig att undersöka bromsarna så ofta du vill. Besiktning är det krav på en gång om året. Men man får kontrollera bilens skick däremellan så ofta man vill. Detta oavsett bilmärke.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
M
A Avemo skrev:
Givetvis. Men jag har lite svårt att se vad det har med tillverkarens krav på service att göra. Det är fritt fram för dig att undersöka bromsarna så ofta du vill. Besiktning är det krav på en gång om året. Men man får kontrollera bilens skick däremellan så ofta man vill. Detta oavsett bilmärke.
Är det inte högst relevant att veta att den bil man färdas i är säker både för sig själv och sina medtrafikanter?
Det är inte tvång att serva någon bil frånsett tillverkarens garantiåtaganden. Men att serva bilen först efter att bilprovningen satt körförbud på bilen förefaller vara en märklig strategi av underhåll, i synnerhet när det gäller bromsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.