1 440 749 läst · 23 730 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
TSP har jag sysslat med, först teoretiskt under min utbildning sedan för att optimera arbete fast utan själva resan men en massa andra liknande parametrar istället.engs skrev:Nej, (inte än i vilket fall, är väl en tidsfråga innan bilpolicyn sorterar bort rena fossil-bilar) men vill ju helst köra på el så mycket som möjligt.
Ja det är väl en möjlighet, blir lite hattigt och ovant att jobba så men nått åt det hållet är nog framtiden.
Försöker lösa "en handelsresandes dilemma" rent praktiskt var o varannan vecka för att optimera (minimera) tiden i bilen och antalet km samtidigt som man vill få så mycket jobb utfört som möjligt utan en massa dötid.
Med elbil blir det ytterligare en parameter som ska in i pusslet. Som är rätt komplext redan innan med att gissa hur lång tid varje jobb tar, resor mellan, koll på om vädret påverkar, var det finns hotell lämpligast osv.
I bästa fall laddar du på natten på hotellet och får ett enklare scenario än med bensin och i värsta fall tillkommer några laddstopp som ytterligare en dimension…
Som kund hade jag inte accepterat stillestånd pga laddning såvida det inte är överenskommet sedan tidigare. Som företagare hade jag inte fakturerat stilleståndet, dessutom hade jag försökt nyttja tiden till annat, mat, planering, bokföring etc.engs skrev:
En elbil behöver kanske ladda 20 minuter varannan timme vilket passar bra att göra på en normal rast eller lunch när man är på resande fot.tttomten skrev:
/Krille
Alla är vi olika.Jonatan79 skrev:
Är det nått jag blir stressad av, så är det att göra ingenting, tex sitta o vänta på en laddare.
Tömma blåsan tar 1 minut, vad behöver man längre stopp till ??
Nu kanske jag missförstår dig, men varför skulle mycket resor plus att (med elbil nu då) då och då sitta inklämd i bilen för att jobba med datorn vara en dröm för någon? Vad känner de blir bättre av att spendera mer tid i bilen?K Krille4 skrev:
Och min tanke var mer ur ett arbetsmiljöperspektiv. Dvs. hur många timmar i veckan kan en arbetsgivare förvänta sig/kräva att en anställd sitter och jobbar med administrativa uppgifter med ett bilsäte som arbetsplats innan denne skulle få problem med att säga att den uppfyller sitt arbetsmiljöansvar?
Nu under pandemin har det pratats en del om arbetsgivarnas ansvar för den anställdes arbetsplats/ställning i bostaden, varför många fått fixat möbler, skärmar och annat till sin privata bostad. Går inte riktigt hand i hand med att man lika gärna kunnat skicka ut den anställde i bilen.
Såklart det är skillnad på 40 timmar i veckan och någon halvtimme här och där, men var går gränsen?
Apropå elbilar. Tesla verkar ha en del att jobba på rent kvalitetsmässigt enligt senaste besiktningsstatistiken från tyska TÜV gällande model S. Lika många fel som på en Dacia.
Svårt att tro att man inte behöver serva dessa bilar. Marknadsföringen av Tesla säger att de ej behöver service. Jag skulle spontant tro att resultaten hade sett bättre ut om man hade följt ett serviceechema.
Se länk
Svårt att tro att man inte behöver serva dessa bilar. Marknadsföringen av Tesla säger att de ej behöver service. Jag skulle spontant tro att resultaten hade sett bättre ut om man hade följt ett serviceechema.
Se länk
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 358 inlägg
Det är tidiga model S, dom är lite tragiskt dåliga i detaljerna. Typ som en Chevrolet från 1990. Där har det hänt extremt mycket så model 3 /Y är ljusår bättreM Mathias1 skrev:Apropå elbilar. Tesla verkar ha en del att jobba på rent kvalitetsmässigt enligt senaste besiktningsstatistiken från tyska TÜV gällande model S. Lika många fel som på en Dacia.
Svårt att tro att man inte behöver serva dessa bilar. Marknadsföringen av Tesla säger att de ej behöver service. Jag skulle spontant tro att resultaten hade sett bättre ut om man hade följt ett serviceechema.
Se länk
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Man kan fundera på hur många timmar i veckan som en säljare eller reparatör som åker runt i Sverige förlorar genom att köra elbil?tveksamt skrev:Nu kanske jag missförstår dig, men varför skulle mycket resor plus att (med elbil nu då) då och då sitta inklämd i bilen för att jobba med datorn vara en dröm för någon? Vad känner de blir bättre av att spendera mer tid i bilen?
Och min tanke var mer ur ett arbetsmiljöperspektiv. Dvs. hur många timmar i veckan kan en arbetsgivare förvänta sig/kräva att en anställd sitter och jobbar med administrativa uppgifter med ett bilsäte som arbetsplats innan denne skulle få problem med att säga att den uppfyller sitt arbetsmiljöansvar?
Nu under pandemin har det pratats en del om arbetsgivarnas ansvar för den anställdes arbetsplats/ställning i bostaden, varför många fått fixat möbler, skärmar och annat till sin privata bostad. Går inte riktigt hand i hand med att man lika gärna kunnat skicka ut den anställde i bilen.
Såklart det är skillnad på 40 timmar i veckan och någon halvtimme här och där, men var går gränsen?
Jag känner en som kör budbil, han kör ganska ofta Stockholm Gävle ibland Falun på samma tur. Undra hur lång tid de tar om det hade varit en elbil. En lätt lastbil har gärna lite last i.
Idag bränner han upp utan att stanna om han inte måste....
Redigerat:
Ja nog tror jag många Tesla ägare skulle vilja ha en årlig dyr service.M Mathias1 skrev:Apropå elbilar. Tesla verkar ha en del att jobba på rent kvalitetsmässigt enligt senaste besiktningsstatistiken från tyska TÜV gällande model S. Lika många fel som på en Dacia.
Svårt att tro att man inte behöver serva dessa bilar. Marknadsföringen av Tesla säger att de ej behöver service. Jag skulle spontant tro att resultaten hade sett bättre ut om man hade följt ett serviceechema.
Se länk
Som tur är så kan man köpa många andra elbilar där service krävs!
Hur vet vi att model 3 är ljusår bättre? Man har ju knappt börjat besiktiga dessa bilar ännu. Bilen behöver ju bli 3 år. De började ju säljas runt 2019.Johannes Carlsson skrev:
Det större antalet model 3 börjar rulla in i besiktningshallarna först under detta år.
Krävs nog ett par år till innan man kan få något rättvisande statistiskt underlag kring model 3.
Givetvis. Men jag har lite svårt att se vad det har med tillverkarens krav på service att göra. Det är fritt fram för dig att undersöka bromsarna så ofta du vill. Besiktning är det krav på en gång om året. Men man får kontrollera bilens skick däremellan så ofta man vill. Detta oavsett bilmärke.M Mathias1 skrev:
Är det inte högst relevant att veta att den bil man färdas i är säker både för sig själv och sina medtrafikanter?A Avemo skrev:
Det är inte tvång att serva någon bil frånsett tillverkarens garantiåtaganden. Men att serva bilen först efter att bilprovningen satt körförbud på bilen förefaller vara en märklig strategi av underhåll, i synnerhet när det gäller bromsar.