J JohanLun skrev:
Alltså, hur skulle att innerstadsbor slipper betala biltullar göra att man får bort bilarna i innerstaden? Är det inte så att de har sina fordon i staden och kör med dem där, och ibland utanför staden? Det bästa för att få bort bilar i staden borde väl att införa en svindyr parkeringsavgift där?

Vad gäller kapacitet, det måste väl vara så att det är väldigt olika på olika ställen i landet om det är kapacitet i närområdet som saknas eller om det är transformatorstationer, eller högspänningsledningar som för kapacitet mellan norra och södra delen av landet. Oavsett vad det är så verkar behovet variera mycket över dygnet, så just elbilar där laddning faktiskt kan pausas vid effektbrist borde inte vara det största problemet. Kanske borde fler saker vara smarta sett till effekttillgång? I hushåll så kan ju faktiskt värmen vara det. I industrin är det kanske svårare?

Vad gäller lastbilar så har de ju fler och fler axlar när vikten ökar. Det gör nog beräkningen av vikt något mer komplex än att räkna totalvikt.
Om du hade läst så hade du fått en annan slutsats. Gällande biltullar. På vilket sätt skulle skyhöga parkeringar minska ttafiken av de som bor i innerstan? Eftersom de flyttar sig från en skyhögt dyr parkerings plats till en annan.
Det blir en stund i bilen som jag sparar pengar. Det är på vägen dit jag ska.

Vem kan avgöra vilken elbil som ska stängas av? Eller vilken värmepump?
Eftersom du föreslår det. Vill du själv att någon annan bestämmer när du ska få använda en viss del el?
 
Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror det är försumbart i sammanhanget, däremot tror jag att man i större utsträckning väljer elbilen om man har två bilar, men då kör man egentligen inte mer (sträckan skulle körts ändå).
Men det är inte säkert att man vill köpa en elbil. Det är självklart att vissa kommer föredra tåget. Istället för en billig elbil. Som jag måste köpa in. Eller hyra. Blir inte så billigt alltid.
Huruvida det gör någon skillnad för miljön knappast. Inte om de kört sin bensinbil i stället.
Det gör ingen skillnad för miljön om du och jag började cykla 5km till jobbet varje dag.
Cykeln det är en fult fungerande men gammal cykel vi hittade i källaren. Co2 utsläppet är ganska litet. Men troligtvis mycket större från mig, otränad....
Det spelar ingen. Inte ens om man bjöd arbetskamraterna. Det skulle inte på verka miljön. Det skulle vara om någon fastnade och köpte en helt ny cykel. Allt man gör syns inte. Hur mycket mindre bil körde folk vid senaste höjningen? Troligtvis försumbar. Inte direkt men över tid.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu har du berättat det vi redan vet. Kan du då berätta svaret på min fråga?
Du har tre frågor i det inlägget samt några påståenden och spekulationer. Vilken fråga är det du så gärna vill ha svar på? Du har nog större chans att få svar om du inte skriver så mycket annat än frågan i ett och samma inlägg.

Jag får intrycket av att du inte alls vet detta då du blandar och ger friskt mellan verkan och orsak samt mellan produktion, överföring och lagring. Men det är ju jättebra om du, och alla andra redan visste det. (y)
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du hade läst så hade du fått en annan slutsats. Gällande biltullar. På vilket sätt skulle skyhöga parkeringar minska ttafiken av de som bor i innerstan? Eftersom de flyttar sig från en skyhögt dyr parkerings plats till en annan.
Det blir en stund i bilen som jag sparar pengar. Det är på vägen dit jag ska.
Jag frågar igen. Hur gör att boende i innerstan skulle vara undantagna för tullar att trafiken i innerstaden minskar?

Skyhöga parkeringsavgifter skulle göra att fler gjorde sig av med bilen. Det skulle funka. Om det skulle vara populärt är en annan fråga. Jag är inte så överförtjust i trängselskatten heller. Jag åker bara förbi på essingeleden men får ändå pytsa in 80 pix per dag... Men om det leder till en vettig reglering är jag för den. Men att de som bor inne i stan och faktiskt ofta har bra alternativ yrar runt och tar upp både gator och p-platser kan man ju fundera hur klokt det är. Min bil står ur vägen på privat parkering >90% av tiden.

Vem kan avgöra vilken elbil som ska stängas av? Eller vilken värmepump?
Eftersom du föreslår det. Vill du själv att någon annan bestämmer när du ska få använda en viss del el?
Effektavgiften kan väl avgöra. Använder du el smart, så blir den billigare...

G OMathson skrev:
Vi talar alltså återigen om "roterande" bortkoppling, tex att stänga av värmesystem tillfälligt men "smart". Visst, vi kan ju gå mot ett "smart" u-land och är väl delvis på väg dit med slumpkraft, beroende av andra som tex kör gasturbiner mha Potins gazprom (nordstream) men när det finns mindre effekt att tillgå är det sannolikt kallt och då vill jag verkligen INTE att min vp stängs ned externt, inte ens tillfälligt. Jag kanske just då till och med känner mig tvungen att använda tillsatsen och den drar jag mej för att använda oavsett. Finns säkert stora tröga byggnader som man tillfälligt kan stoppa värmetillförseln på men sannolikt funkar det dåligt i bostäder, man halkar efter rätt fort och då behövs ännu mer effekt för att höja.
Har man tillräckligt stort batteri i elbilen, inte helt tomt, ska inte köra så långt nästa gång så behövs ju inte max laddkapacitet direkt när man kopplar in sladden så laddning kan troligen vara "smart", flera bilar delar på effekten.
Kärnkraften är ingalunda en lösning för distriutionskapacistetsproblem, det kommer inte finnas ett kärnkraftverk per stadsdel, iallafall inte i en förutsägbar framtid.
Kärnkraften kan heller inte med dagens teknik snabbt kompensera toppar och dalar i konsumtionen, det måste tex vattenkraft göra. Om man istället kan ha smarta förbrukare som kan slå av vid toppar och på vid dalar så slipper vi pumpa vatten.

Med dagens CO2 debatt vill jag heller inte elda kol eller olja. Men vi har ett reellt problem. Kapacitet kommer inte gå att bygga ut på nolltid. Så vi är isåfall redan ett uland. Låt oss då hellre vara ett smart u-land än att man tvingas till elavbrott som i andra länder där man som sagt roterar vem som får el när. Det är totalt osmart och leder till stora problem.

Nu bor jag själv i ett gammalt hus som har hygglig buffertförmåga, men även de i nyare hus med tex golvvärme i betonggolv kan säkert utan större komforttapp låta värmesystemet slå av vid kortare toppar. Nu pratar vi inte dagar utan någon timme max.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Vi talar alltså återigen om "roterande" bortkoppling, tex att stänga av värmesystem tillfälligt men "smart". Visst, vi kan ju gå mot ett "smart" u-land och är väl delvis på väg dit med slumpkraft, beroende av andra som tex kör gasturbiner mha Potins gazprom (nordstream) men när det finns mindre effekt att tillgå är det sannolikt kallt och då vill jag verkligen INTE att min vp stängs ned externt, inte ens tillfälligt. Jag kanske just då till och med känner mig tvungen att använda tillsatsen och den drar jag mej för att använda oavsett. Finns säkert stora tröga byggnader som man tillfälligt kan stoppa värmetillförseln på men sannolikt funkar det dåligt i bostäder, man halkar efter rätt fort och då behövs ännu mer effekt för att höja.
Har man tillräckligt stort batteri i elbilen, inte helt tomt, ska inte köra så långt nästa gång så behövs ju inte max laddkapacitet direkt när man kopplar in sladden så laddning kan troligen vara "smart", flera bilar delar på effekten.
De effekttoppar som man ska/kan lösa med smarta uppkopplingar är givetvis kortare sådana. Detta för att undvika strömavbrott, för då är det inte mycket nytta med att du vill köra med tillsatsvärmen i ditt hus. Du får snällt vänta tills man kontrollerat kan få på strömmen igen. M.a.o. blir effekten av toppar att du kanske får vänta med att värma varmvattnet efter en dusch tills effekttoppen planat ut igen. Fattar uppriktigt inte vad som hänt med folk, hoppas detta forum inte representerar Sveriges befolkning för då fattar jag inte hur vi ska kunna klara ett eventuellt krig eller en större kris.
 
J JohanLun skrev:
Jag frågar igen. Hur gör att boende i innerstan skulle vara undantagna för tullar att trafiken i innerstaden minskar?

Skyhöga parkeringsavgifter skulle göra att fler gjorde sig av med bilen. Det skulle funka. Om det skulle vara populärt är en annan fråga. Jag är inte så överförtjust i trängselskatten heller. Jag åker bara förbi på essingeleden men får ändå pytsa in 80 pix per dag... Men om det leder till en vettig reglering är jag för den. Men att de som bor inne i stan och faktiskt ofta har bra alternativ yrar runt och tar upp både gator och p-platser kan man ju fundera hur klokt det är. Min bil står ur vägen på privat parkering >90% av tiden.


Effektavgiften kan väl avgöra. Använder du el smart, så blir den billigare...


Kärnkraften är ingalunda en lösning för distriutionskapacistetsproblem, det kommer inte finnas ett kärnkraftverk per stadsdel, iallafall inte i en förutsägbar framtid.
Kärnkraften kan heller inte med dagens teknik snabbt kompensera toppar och dalar i konsumtionen, det måste tex vattenkraft göra. Om man istället kan ha smarta förbrukare som kan slå av vid toppar och på vid dalar så slipper vi pumpa vatten.

Med dagens CO2 debatt vill jag heller inte elda kol eller olja. Men vi har ett reellt problem. Kapacitet kommer inte gå att bygga ut på nolltid. Så vi är isåfall redan ett uland. Låt oss då hellre vara ett smart u-land än att man tvingas till elavbrott som i andra länder där man som sagt roterar vem som får el när. Det är totalt osmart och leder till stora problem.

Nu bor jag själv i ett gammalt hus som har hygglig buffertförmåga, men även de i nyare hus med tex golvvärme i betonggolv kan säkert utan större komforttapp låta värmesystemet slå av vid kortare toppar. Nu pratar vi inte dagar utan någon timme max.
Vill du själv ha ett system som strömmen..
Hur hade du tänkt att lösa ska man släcka hela huset? Eller bara en fas? Eller ska man gå in i varje hus och placera vissa strömkrävande apparater? Den kostnaden skulle troligtvis bli så hög att det hade varit billigare att fundera på att dra nya matningar
 
G
T Texan skrev:
De effekttoppar som man ska/kan lösa med smarta uppkopplingar är givetvis kortare sådana. Detta för att undvika strömavbrott, för då är det inte mycket nytta med att du vill köra med tillsatsvärmen i ditt hus. Du får snällt vänta tills man kontrollerat kan få på strömmen igen. M.a.o. blir effekten av toppar att du kanske får vänta med att värma varmvattnet efter en dusch tills effekttoppen planat ut igen. Fattar uppriktigt inte vad som hänt med folk, hoppas detta forum inte representerar Sveriges befolkning för då fattar jag inte hur vi ska kunna klara ett eventuellt krig eller en större kris.
Jag fattar inte heller varför vi aktivt skapar en kris! När det är mörk, kallt och inte blåser ska vi stänga av värmepumpen? Då har jag redan från början kallt inne (snål;)) men sen när elen kommer tillbaka (en timme, fem timmar, dygn?) så är det utkylt, säkert samma hos grannen, måste alltså köra vp + eltillsats=massor med effekt, finns det effekt helt plötsligt? Förr hade man oljepanna (mycket effekt) innan dess kamin i varje rum ibland för koks. Roterade avstängning=u-land. Smart batteriladdning-javisst.
 
  • Gilla
  • Wow
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
Vikten påverkar såklart om än marginellt, ingen skatt direkt på vikten, utan bara baserat på CO2-utsläpp idag.
Hur långt man kör påverkar också och där har vi inget idag som påverkar hur mycket skatt man tar ut, bortsett från vid pumpen.
Accelerationen, hur hänger det ihop med följande inlägg:
Det är inte jag som konstaterar något, det finns att läsa där andra gör det.
 
L largab skrev:
Sista avgasbilen i Sverige säljs redan nästa år?! - Tesla Club Sweden
Ritar man trender på samma sätt som det är gjort där borde den sista elbilen ha sålts 2018...

Att extrapolera en linjär trend rakt av sådär är knappast särskilt vetenskapligt. Möjligen populististkt.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja... Den vanliga elförbrukningen är inget som knäcker elbolagen.
Elbilarna knäcker inte heller elbolagen. Däremot riskerar de att knäcka elnätsbolagen.

Elbolagen är de som säljer el, elnätsbolagen är de som distribuerar den.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror det är försumbart i sammanhanget, däremot tror jag att man i större utsträckning väljer elbilen om man har två bilar, men då kör man egentligen inte mer (sträckan skulle körts ändå).
Du menar alltså på fullt allvar att du tror att nån som har elbil ändå cyklar eller promenerar om de ska bara ska färdas en kilometer eller två?

Jag för min del undviker att ta min bensinbil såna sträckor eftersom kallstarter sliter mer på motorn, så det är inte värt slitaget. Men om den är nollgradigt och regnar eller haglar så blir det ändå att jag tar bilen. Men det är kanske 2-3 gånger om året.
 
N Nerre skrev:
Ritar man trender på samma sätt som det är gjort där borde den sista elbilen ha sålts 2018...

Att extrapolera en linjär trend rakt av sådär är knappast särskilt vetenskapligt. Möjligen populististkt.
Du läste nog inte artikeln alls. Ingen tror eller påstår att det är god extrapolering. Bara intressanta trender.
 
T Texan skrev:
De effekttoppar som man ska/kan lösa med smarta uppkopplingar är givetvis kortare sådana. Detta för att undvika strömavbrott, för då är det inte mycket nytta med att du vill köra med tillsatsvärmen i ditt hus. Du får snällt vänta tills man kontrollerat kan få på strömmen igen. M.a.o. blir effekten av toppar att du kanske får vänta med att värma varmvattnet efter en dusch tills effekttoppen planat ut igen. Fattar uppriktigt inte vad som hänt med folk, hoppas detta forum inte representerar Sveriges befolkning för då fattar jag inte hur vi ska kunna klara ett eventuellt krig eller en större kris.
Låt mig fråga, vill du bo i em diltatur? Du vill släppa kontrollen över din elförbrukning. Där någon tvingas begränsa vår förbrukning..
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag fattar inte heller varför vi aktivt skapar en kris! När det är mörk, kallt och inte blåser ska vi stänga av värmepumpen? Då har jag redan från början kallt inne (snål;)) men sen när elen kommer tillbaka (en timme, fem timmar, dygn?) så är det utkylt, säkert samma hos grannen, måste alltså köra vp + eltillsats=massor med effekt, finns det effekt helt plötsligt? Förr hade man oljepanna (mycket effekt) innan dess kamin i varje rum ibland för koks. Roterade avstängning=u-land. Smart batteriladdning-javisst.
Du har missförstått roterande avstängning. Det är när man stänger ner hela städer och liknande skalor. Vi kan säkert hamna där men du blandar korten.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
G
W witten skrev:
Du har missförstått roterande avstängning. Det är när man stänger ner hela städer och liknande skalor. Vi kan säkert hamna där men du blandar korten.
Jaha, så begreppet är fel och det spelar nån roll tycker du? Stängs värmesystemet på distans pga externa beslut/effektbrist så får du kalla det du vill, ett hus eller större område. Problemet är det samma för de som blir drabbade. Att aktivt stänga ned fungerade baskraft i förtid påverkar inte effektbrist? Eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.