H Harald Blåtumme skrev:
Ibland undrar man, och intressant vad småpartier som knappt klarar sig över riksdagsspärren kan ställa till med med god hjälp av andra partier med tvivelaktig kompass pch logik. Att staten ska ge bidrag till att hålla för tillfället utvalda energikällor under armarna är en patenterat dålig idé.

Som exempel, det finns inga bidrag/subventioner för värmepumpsinstallationer som har en långt högre effekt systemmässigt, man kan räkna med att moderna VP-system nyttjar ca 70 - 80 % solenergi för producerad värmeeffekt.

Nu är det på det viset att folk installerar VP utan subventioner och bidrag därför att det är privatekonomiskt lönsamt. Exakt samma borde gälla för de som väljer att installera tex solceller. Inga subventioner ska utgå till dylikt, alla energislag/källor/metoder ska konkurrera på lika villkor.
Jodå, det har funnits bidrag för värmepumpar också. Men eftersom vi svenskar är så jävla skeptiska till allt behövs det stimulans för att vi ska göra de rätta valen. När priserna "håller" så tas bidragen bort. För mig är det politik! Vissa utnyttjar denna svaghet andra väljer att fortsätta vara skeptiker.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Gött att man då även har solcellsanläggning, priset för el/bensin/diesel får gärna fortsätta stiga... Förtjänsten ökar bara ännu mer Det vi kan vara säkra på är att elpriset under natten alltid kommer vara lägre än dagspriset samma dygn, därmed går solcellsekvationen ihop. Med smartstyrning av förbrukning/produktion så ökar förtjänsten än mer.
Hur mycket el kommer dina solceller leverera när du behöver dessa? När det är vinter? Eller den där riktigt mörka och regniga dagen?
Japp... Då levererar man inte speciellt mycket el energi. Men du Kommer förbruka mycket el.
Den soliga eller för den delen molniga dagen kan leverera fullt, då är ingen som förbrukar någon el.
Eftersom det inte finns något vettigt sätt att lagra energi så spelar det ingen större roll.
På dagtid när du inte är hemma då levererar dina solceller energi. När du kommer hem och sätter bilen på laddning och startar spisen då är dina solceller inte alls lika pigga. På sommaren absolut. Men på vintern? Då är det mörkt när man går till jobbet och mörkt när man kommer hem. där emellan levereras lite energi. Förvisso går värmepumpen även på vintern så lite energi får du.
Du får minst energi från dina solceller när du behöver det som mest.
Även om elen är billigare på natten så måste du kunna sälja din överblivna el. Du måste få ett bra pris. Har du tur så kommer du en vacker dag gå +/-0 på cellerna.
Det är ingen lätt kalkyl att få ihop. Du kommer att spara energi, självklart. Men hur mycket?
Så länge man inte kan lagra energi så är det svårt.

Vad har du för payof tid?
Går energi priserna uppåt så gör även dina det.

Det är ingen super sparbössa, solceller.
 
Redigerat:
T TH885 skrev:
Fast jag undrar om inte alla kommer bli tvungna att köra på detta i framtiden.
Effekttopparna är det stora problemet och om det i framtiden blir att större delen av Sveriges bilpark ska gå på el så kommer topparna aldrig gå att förutspå. Alltså så måste straffkostnad finns för att minska det.

Litar inte ett skit på regering eller elbolag, det är mycket reklam nu att allt är så bra och billigt men när väl alla lurade in i elbilens förtrollade land då kommer problemen och kostnaden höjs.

Kommer garanterat inte vara billigare att köra el i framtiden mot vad det kostar att köra diesel nu.
Du har säkert rätt, men ingen har väl egentligen sagt att syftet med elbilar är att gör att billigare att ha bil? Det är väl bara ett nödvändigt incitament så att omställningen kan börja. Huvudmålet är att minska utsläpp och användning av fossila bränslen.

Jag är också ganska säker på att när elbilar är det ”normala” om många år kommer det skatter etc vara minst lika tuffa, de sliter ju lika mycket på våra vägar som vilken bil som helst.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur mycket el kommer dina solceller leverera när du behöver dessa? När det är vinter? Eller den där riktigt mörka och regniga dagen?
Japp... Då levererar man inte speciellt mycket el energi. Men du Kommer förbruka mycket el.
Den soliga eller för den delen molniga dagen kan leverera fullt, då är ingen som förbrukar någon el.
Eftersom det inte finns något vettigt sätt att lagra energi så spelar det ingen större roll.
På dagtid när du inte är hemma då levererar dina solceller energi. När du kommer hem och sätter bilen på laddning och startar spisen då är dina solceller inte alls lika pigga. På sommaren absolut. Men på vintern? Då är det mörkt när man går till jobbet och mörkt när man kommer hem. där emellan levereras lite energi. Förvisso går värmepumpen även på vintern så lite energi får du.
Du får minst energi från dina solceller när du behöver det som mest.
Även om elen är billigare på natten så måste du kunna sälja din överblivna el. Du måste få ett bra pris. Har du tur så kommer du en vacker dag gå +/-0 på cellerna.
Det är ingen lätt kalkyl att få ihop. Du kommer att spara energi, självklart. Men hur mycket?
Så länge man inte kan lagra energi så är det svårt.

Vad har du för payof tid?
Går energi priserna uppåt så gör även dina det.

Det är ingen super sparbössa, solceller.
Desssutom så bör man betala effekttariff för det man producerar också. Så om jag matar in 10kW per timme som mest under månaden, ja då skallmjag i Göteborg betala 335kr extra den månaden. Det är faktiskt rimligt. I vissa områden så måste man bygga ut elnätet för att det finns för mycket solceller nämligen.
 
  • Arg
  • Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Så alla batteribilar som laddas har ingen inverkan på elförbrukningen ??
Det handlar ju inte om ökad förbrukning, det handlar om att elen blivit dyrare (på grund av att brist på gas) och det därmed är lönsamt att elda olja för att göra el.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vare sig det har skett någon ökad efterfrågan eller ej så kommer den komma. Ju fler saker vi kan driva med el desto bättre, eftersom att små förbränningsmotorer är relativt dyra att drifta och har låg verkningsgrad, och det även finns en vilja att ersätta kol i flera basindustriprocesser.

Vi får hoppas att den tyska och svenska energiproduktionsgalenskapen vägs upp av länder som Finland, Estland, Polen, Frankrike och Storbritannien som satsar på kärnkraft.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vare sig det har skett någon ökad efterfrågan eller ej så kommer den komma. Ju fler saker vi kan driva med el desto bättre, eftersom att små förbränningsmotorer är relativt dyra att drifta och har låg verkningsgrad, och det även finns en vilja att ersätta kol i flera basindustriprocesser.

Vi får hoppas att den tyska och svenska energiproduktionsgalenskapen vägs upp av länder som Finland, Estland, Polen, Frankrike och Storbritannien som satsar på kärnkraft.
Elbilar är ju bra, de kan ladda när det finns energiöverskott. Många energikällor är svåra att reglera snabbt så får man till att ladding sker vid överskott bör det kunna bli riktigt billigt...
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
24500 har jag och alla andra som betalar skatt bestämt att jag ska få i bidrag för att jag gjort ett grönt val.
Tja är det samma människor som tog ett väldigt miljövänligt.transportsätt och gjorde miljöfarligt?

Hur kan man få för sig att subventionera ett batteri på en cykel?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Du har säkert rätt, men ingen har väl egentligen sagt att syftet med elbilar är att gör att billigare att ha bil? Det är väl bara ett nödvändigt incitament så att omställningen kan börja. Huvudmålet är att minska utsläpp och användning av fossila bränslen.

Jag är också ganska säker på att när elbilar är det ”normala” om många år kommer det skatter etc vara minst lika tuffa, de sliter ju lika mycket på våra vägar som vilken bil som helst.
Elbilar sliter mer på vägarna då de överlag är tyngre. Större bilar, högre vikter borde rendera i högre km-skatter.
 
L largab skrev:
Elbilar sliter mer på vägarna då de överlag är tyngre. Större bilar, högre vikter borde rendera i högre km-skatter.
Tyngre? Det beror väl på batteriets storlek och vilken bil man väljer. Fruns elbil väger mindre än hennes förra bensinbil.

Tyngst är laddhybriderna.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Mikael_L
A Avemo skrev:
Kanske inte. Men en mer relevant jämförelse är vad det kostar att köra på el i framtiden mot vad det kostar att köra på diesel i framtiden.
Och med el finns fördelen av att man faktiskt kan producera bränslet själv.
Bränslet till bensinbilen kan man aldrig tillverka själv, möjligen en dieselersättning ifall man är bonde.

Men detta antar jag leder till att de nya skatteintäkterna inte kommer bli energiskatt på elen (det skulle dessutom mota iväg ännu mer industri och tjänstesektor utomlands), utan det blir troligare km-skatt och ev skatt på solceller. Ifall fastighetsskatt återinförs misstänker jag att solceller kommer komma att börja räkna upp taxeringsvärdet.

Men early-adapters har väl något års andrum nu, då man kan tjäna pengar på sina solceller och sitt elbilsinnehav.
 
@
Finns många "kloka" synpunkter i denna tråd. Funderar själv över hur många av dem med dessa "kloka" inspel som ens provat att köra en (nyare) elbil . . . . :thinking:
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja är det samma människor som tog ett väldigt miljövänligt.transportsätt och gjorde miljöfarligt?

Hur kan man få för sig att subventionera ett batteri på en cykel?
Är du säker på att de som cyklar elcykel hade cyklat utan elhjälpen?

Att döma ut motoriserade fordon för att det tidigare fanns en omotoriseradbmotsvarighet kan vi nämligen gå rätt långt med… ;):cool:
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tyngre? Det beror väl på batteriets storlek och vilken bil man väljer. Fruns elbil väger mindre än hennes förra bensinbil.

Tyngst är laddhybriderna.
Överlag tyngre skrev jag. Du kan int jämföra en plutte elbil med en v90.
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Elbilar är ju bra, de kan ladda när det finns energiöverskott. Många energikällor är svåra att reglera snabbt så får man till att ladding sker vid överskott bör det kunna bli riktigt billigt...
Om man då kollar timpriset på elen så är toppnoteringen vid 19.
Billigaste är mitt i natten. Men det är inget nytt. Ladda på natten, det är inget nytt.
Vad som var nytt för mig var att dyrast var elen kl 19.
Men inte så svårt att lista ut.
Men ett eventuellt överskott? Då måste man göra om hela systemet och elätate för att kunna få betalt per minut. Nu säljer man per timme. Tror inte någon vill följa priset per minut. Eftersom solen bara lyser när produktionen är igång så producerar man inte lika mycket vatten kraft.
Så det du kan göra är betala per timme och ladda bilen på natten. Ska det riktigt billigt så blir det några få timmar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.