1 467 184 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Håller inte med. Jag brukar i regel köpa våra bilar då dom gått 10-15k mil och är ca 10år gamla. Kan inte säga att jag haft problem med någon. Det allvarligaste som hänt med någon av dem är häromvintern då det var -30° några dagar efter en snöstorm. Bilen stod då ute eftersom jag var i Finland. Då hade en bakfjäder gått av. Annars har det bara varit vanlig service , vätskebyten och lite bromsbyten.J JohanLun skrev:Jag tror rätt få konsumenter har koll på typfel och dyra åtgärder. Partikelfilter eller svindyra kamremsbyten, servicar som kostar 25.000 på tokigt konstruerade "lyxbilar". Det kommer som en kalldusch för många. Och andra säljer bilen när de känner detta är på G.
Därav har jag svårt att fatta att inte bilarna faller mera. Nånstans efter 10.000 mil känns det som att det börjar kunna vara riktigt dyrt och de flesta garantier slutar gälla. Visst, om man får lyxen att köpa en helt ny bil och ha den från början är det värt lite. Men skillnaden mellan ett år gammal eller två år gammal är rätt liten. Men när bilen är 3-4-5 år och gått 12.000 mil. DÅ är det ju problemen börjar.
Fast jag undrar om inte alla kommer bli tvungna att köra på detta i framtiden.Onsalakorven skrev:
Effekttopparna är det stora problemet och om det i framtiden blir att större delen av Sveriges bilpark ska gå på el så kommer topparna aldrig gå att förutspå. Alltså så måste straffkostnad finns för att minska det.
Litar inte ett skit på regering eller elbolag, det är mycket reklam nu att allt är så bra och billigt men när väl alla lurade in i elbilens förtrollade land då kommer problemen och kostnaden höjs.
Kommer garanterat inte vara billigare att köra el i framtiden mot vad det kostar att köra diesel nu.
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Tja.... Både el och diesel kommer öka.T TH885 skrev:Fast jag undrar om inte alla kommer bli tvungna att köra på detta i framtiden.
Effekttopparna är det stora problemet och om det i framtiden blir att större delen av Sveriges bilpark ska gå på el så kommer topparna aldrig gå att förutspå. Alltså så måste straffkostnad finns för att minska det.
Litar inte ett skit på regering eller elbolag, det är mycket reklam nu att allt är så bra och billigt men när väl alla lurade in i elbilens förtrollade land då kommer problemen och kostnaden höjs.
Kommer garanterat inte vara billigare att köra el i framtiden mot vad det kostar att köra diesel nu.
Vissa elbolag tackar de som skaffat elbilar med en effekttopp. Där får man för att man tänker på miljön.... Så visst är elpriset på väg upp.
Medlem
· Sverige
· 5 082 inlägg
Tror man får vara glad om det över huvud taget finns el när man behöver den framöver. Dyrt blir det med garanti.
Vi går in i en helt ny era nu, i takt med att man systematiskt avvecklar den baskraft som lade grunden till tidigare generationer av entreprenörskap och företagande i Sverige, vårt välstånd.
Vi går in i en helt ny era nu, i takt med att man systematiskt avvecklar den baskraft som lade grunden till tidigare generationer av entreprenörskap och företagande i Sverige, vårt välstånd.
Det handlar om sådär några 10or i månaden.Bananskalare skrev:
Elpriset kan aldrig bli lika dyrt som bränslekostnaden i en fossil bil. Det skulle innebära personlig konkurs för de flesta.
Det som kommer hända i Sverige och resten av EU är att bilister kommer beskattas per körd kilometer, men det gäller alla personbilar inkl fossila bilar och baseras på trängsel, olika typer av vägar och tider.
Gött att man då även har solcellsanläggning, priset för el/bensin/diesel får gärna fortsätta stiga... Förtjänsten ökar bara ännu mer Det vi kan vara säkra på är att elpriset under natten alltid kommer vara lägre än dagspriset samma dygn, därmed går solcellsekvationen ihop. Med smartstyrning av förbrukning/produktion så ökar förtjänsten än mer.Bananskalare skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 082 inlägg
Ja det låter fint. En fråga: hur mycket har skattebetalarna subventionerat din anläggning?T Texan skrev:Gött att man då även har solcellsanläggning, priset för el/bensin/diesel får gärna fortsätta stiga... Förtjänsten ökar bara ännu mer Det vi kan vara säkra på är att elpriset under natten alltid kommer vara lägre än dagspriset samma dygn, därmed går solcellsekvationen ihop. Med smartstyrning av förbrukning/produktion så ökar förtjänsten än mer.
Medlem
· Sverige
· 5 082 inlägg
Inget jag har bestämt men tack för informationen.
Medlem
· Sverige
· 5 082 inlägg
Ibland undrar man, och intressant vad småpartier som knappt klarar sig över riksdagsspärren kan ställa till med med god hjälp av andra partier med tvivelaktig kompass pch logik. Att staten ska ge bidrag till att hålla för tillfället utvalda energikällor under armarna är en patenterat dålig idé.T Texan skrev:
Som exempel, det finns inga bidrag/subventioner för värmepumpsinstallationer som har en långt högre effekt systemmässigt, man kan räkna med att moderna VP-system nyttjar ca 70 - 80 % solenergi för producerad värmeeffekt.
Nu är det på det viset att folk installerar VP utan subventioner och bidrag därför att det är privatekonomiskt lönsamt. Exakt samma borde gälla för de som väljer att installera tex solceller. Inga subventioner ska utgå till dylikt, alla energislag/källor/metoder ska konkurrera på lika villkor.