MathiasS MathiasS skrev:
Är det bara du som är osäker på hur elbilen är som begagnad eller finns det fakta att luta sig mot i frågan? Att begagnade elbilar skulle vara helt problemfria låter osannolikt, men man hör fortfarande väldigt sällan om några vanliga fel som ständigt återkommer på dyra komponenter som batteri eller elmotor.
Ja med tanke på att man tar upp ganska ovanliga problem så varför inte ta upp problemet med batteriet. Det kan braka. Då kostar det.
Men nej jag har inga fakta.
Men varför skulle en elbil fungera perfekt?
Aldrig vara några fel på? Det är självklart att det är problem. Sen har jag inte hört att brinnande dieselbilar är något typiskt problem. Men även en elbil kan den börja brinna.
Ett 5år gammalt batteri är inte vad det än gång var. Tja med tanke på att det inlägget jag svarade på innehåll en hel del påhittade eller kraftigt överdrivna så varför måste jag ha källor till det jag slriver.

Men varför detta tjafs om vilken bil som är värst? Där man överdriver felen på en bensinbil. Utan att ens nämna elbilen.
Om någon skulle säga att det adrig är fel på elbilen. Då är jag övertygad om att man har väldigt livlig fantasi. Det är en bil. Den krånglar... Mer eller mindre.
 
P Pin skrev:
Finns det någon enda person som bytt batterier på sin elbil?

Några elbilar har brunnit, men desto fler dieslar.

Elmotor som brakar samman har jag aldrig hört talas om men är nog inte så dyrt eller vanligt som allt som rasar på en bensin eller diesel. turbo tex. Eller den satans advlue.

Största risken tror jag är elektronik och alla gadgets, oavsett motor.

Med hybrid for du till viss del problem från båda världarna.
Ja. Det finns gott om bilar som fått batteri eller drivlina bytt.

Elbilar är dock fortfarande så nya att det brukar ha skett på garanti. Händer lite nu och då att det står så i annonserna på blocket.
 
P Pin skrev:
Finns det någon enda person som bytt batterier på sin elbil?

Några elbilar har brunnit, men desto fler dieslar.

Elmotor som brakar samman har jag aldrig hört talas om men är nog inte så dyrt eller vanligt som allt som rasar på en bensin eller diesel. turbo tex. Eller den satans advlue.

Största risken tror jag är elektronik och alla gadgets, oavsett motor.

Med hybrid for du till viss del problem från båda världarna.
Tja varför skulle ingen behövt byta batteri?

Du säger att fler dieselbilar har börjat brinna.
Varför började dessa brinna? Bara för att de är.diesel? Nu får du gärna berätta! Jag har nämligen inte hört att det varit pga diesel?


Så sammanfattningsvis en elbil är perfekt den krånglar aldrig batteriet kommer man aldrig bytas. De slits nämligen aldrig.
Har jag förstått allt rätt?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ja. Det finns gott om bilar som fått batteri eller drivlina bytt.

Elbilar är dock fortfarande så nya att det brukar ha skett på garanti. Händer lite nu och då att det står så i annonserna på blocket.
Ja det var det jag menade. Ingen privatperson har gjort det på egen bekostnad.
 
P Pin skrev:
Ja det var det jag menade. Ingen privatperson har gjort det på egen bekostnad.
Nej, men det kommer garanterat...
 
R Robert-san01 skrev:
Ja. Det finns gott om bilar som fått batteri eller drivlina bytt.

Elbilar är dock fortfarande så nya att det brukar ha skett på garanti. Händer lite nu och då att det står så i annonserna på blocket.
Men elbilar är perfekta så du har bara drömt allt det :D:p
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja varför skulle ingen behövt byta batteri?

Du säger att fler dieselbilar har börjat brinna.
Varför började dessa brinna? Bara för att de är.diesel? Nu får du gärna berätta! Jag har nämligen inte hört att det varit pga diesel?


Så sammanfattningsvis en elbil är perfekt den krånglar aldrig batteriet kommer man aldrig bytas. De slits nämligen aldrig.
Har jag förstått allt rätt?
https://www.mestmotor.se/recharge/a...elbilar-brinner-fem-ganger-oftare-an-elbilar/

Alla BMW dieslar (4 cyl av senare årsmodell) återkallades för byte av ger ventil.

Nej elbilen är bättre för att den krånglar mindre. Inte perfekt för att den aldrig krånglar, det var dina egna ord.
 
  • Gilla
krill7 och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej, men det kommer garanterat...
Nej eftersom batteriet är för dyrt :crysmile:
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eller de elbilar som börjat brinna.
jag känner endast en person med eldrift vars bil börjat brinna (känner, dvs. personen klarade sig) …

….Det var en hybrid och det var förbränningsmotorn som fick bilen att stå i lågor…

/U
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja det var det jag menade. Ingen privatperson har gjort det på egen bekostnad.
Men nu börjar vi justera det vi pratade om.
Säg att du hade fel istället för att ändra om lite
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej eftersom batteriet är för dyrt :crysmile:
Och då blir bilen skrotad. Känns miljövänlig...
 
sunnis
Bananskalare Bananskalare skrev:
Köper du den privat, får du göra det före köp.
Säkerligen samma sak hos en bil handlare.
Sen vet jag inte vad du menar med reklamera som vanligt?
Varför inte kolla det innan köp? Är inte det änklare?
Handlare konditionstestar bilar vid inbyte, alltså när handlaren köper in bilen. Skulle det förmodan bli fel för köparen ändå så finns det både garantier och så skyddas man av konsumentköplagen, alltså som vanligt.

Köper man privat så faller det under undersökningsplikten på köparen, det behöver inte vara mer komplicerat än att testa bilens batterikondition rullande landsväg. Vill man kan man även plugga in en OBD läsare och kolla bilens felkoder.

Att batteriet skulle vara kasst trots inga felkoder från bilens BMS och att bilen går som den ska får nog anses vara ett påhittat problem här på forumet, jag har aldrig hört talas om att det är ett problem.

Det normala är ändå att batterierna inte rasar och blir obrukbara. Första generationens Tesla Roadster går än fortfarande utmärkt och dessa är från 2008 och har exakt samma batteriteknologi som första generationens Tesla S som fortfarande går utan att batterierna skulle haverera på löpande band.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
Det var då ett väldigt surr om bilar som ska gå sönder på än det ena än det andra sättet. :mad:

Själv tänker jag inte alls försöka övertyga någon om något.
Vill man inte ha elbil så behöver man inte, det är fortfarande ett fritt land i den bemärkelsen.
Samma om man vill ha elbil.
Tror man inte på elbil så gör man inte, har man slutat tro på ICE-bil så har man.

Jag har valt nu, jag sitter nöjd. Men jag sitter inte med facit... jag sitter inte med något säkert kort. Det är dessutom en utopi.
Vad andra gör för val bryr jag mig inte i.
 
  • Gilla
krill7 och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men nu börjar vi justera det vi pratade om.
Säg att du hade fel istället för att ändra om lite
Det var faktiskt exakt just det jag menade från början men kanske inte uttryckte tillräckligt precist. Det var därför jag skrev att ingen gjort det, inte att ingen bil fått batteriet bytt.

Vill jag skingra mig kan jag ju även säga att man inte kan byta batteriet själv…:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.