G
J JohanLun skrev:
Det är extremt intressant med restvärdet, jag kan inte riktigt se hur de får in privatleasing i det. Jag tror att privatleasing tar med rabatter mm och att få ut många bilar på marknaden snarare än att räkna nyktert på listpris och restvärde. Annars fattar jag inte hur de får fram dessa priser.

En stor del är nog att vissa bilmärken måste få ut en viss del elbilar och då kanske det blir bättre kalkylmässigt att leasa ut bilen än att rea ut den?
Momsen behöver väl inte finansieras av leasingbolag? Tror momsen påverkar på fler sätt, kanske till och med restvärden på nått sätt.
 
G OMathson skrev:
Momsen behöver väl inte finansieras av leasingbolag? Tror momsen påverkar på fler sätt, kanske till och med restvärden på nått sätt.
Kontentan är att nog privatleasing i flera fall blir en lägre kostnad än att själv köpa bilen privat för lånade pengar och ta värdeminskningen. Iallafall är det inte väsentligt dyrare som man skulle kunna tro... Tex exemplet ovan, en ID3 för 3.800 (nu vet jag inte miltal) är ju ett väldigt bra pris. Jag har svårt se hur man ens med en beg dieselbil (säg 1 år gammal), lån, skatt och försäkring, värdeminskning plus bränslekostnad kommer ned i den kostnad den ID3 har som totalkostnad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hel galet, jag fick offert på 9kkr i månaden för att leasa en passat GTE för två år sedan.
(2000mil om året).
 
M Mangan13 skrev:
Privatleasar en ID3. 3800 kr/månad inkl försäkring och service samt vinterdäck, Kunde nog fått ner priset en del om jag köpt annan försäkring och egna vinterdäck.

Laddning gratis på jobbet än så länge (y)
Jag har också en ID.3 på privatleasing men jag betalar drygt 4300kr/mån. Då har jag 1500 mil per år och lite extrautrustning såsom dragkrok (för cykelställ). Inklusive försäkring och vinterdäck.
 
Fairlane
En faktor till tror jag är att man vill ha begagnade bilar att sälja om tre år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag har också en ID.3 på privatleasing men jag betalar drygt 4300kr/mån. Då har jag 1500 mil per år och lite extrautrustning såsom dragkrok (för cykelställ). Inklusive försäkring och vinterdäck.
Ja min är helt basic och bara 1000 mil samt bara 24 månaders leasing.

Sen så tecknade jag den i mellandagarna så fick en bra rabatt eftersom VW ville ha ut så många elbilar som möjligt 2020.
 
A
Kira e-niro har leasing för 3295 kr/mån. 36 månader med 4500 mil. Såg på bytbil en återförsäljare i Stockholmsområdet som i det priset också skickade med vinterhjul. Känns som ett ok deal?
Fick iaf mig fundera på om vi skulle skaffa en sån istället för vår Skoda Octavia kombi. Octavian har större lastutrymmen och dragkrok, men använder ju inte dragkroken speciellt ofta…
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Kira e-niro har leasing för 3295 kr/mån. 36 månader med 4500 mil. Såg på bytbil en återförsäljare i Stockholmsområdet som i det priset också skickade med vinterhjul. Känns som ett ok deal?
Fick iaf mig fundera på om vi skulle skaffa en sån istället för vår Skoda Octavia kombi. Octavian har större lastutrymmen och dragkrok, men använder ju inte dragkroken speciellt ofta…
Klarar man sig med 1500 mil om året och den räckvidden och utan dragkrok låter det väl prisvärt. Är skatt, försäkring mm inkluderat?
 
A
A Alfons3301 skrev:
Kira e-niro har leasing för 3295 kr/mån. 36 månader med 4500 mil. Såg på bytbil en återförsäljare i Stockholmsområdet som i det priset också skickade med vinterhjul. Känns som ett ok deal?
försäkring inte inkluderat, kunde läggas till för 225 kr i månaden. Skatt vet jag inte, men kan väl inte vara mer än 400 kr/år?
 
M
G OMathson skrev:
Momsen behöver väl inte finansieras av leasingbolag? Tror momsen påverkar på fler sätt, kanske till och med restvärden på nått sätt.
Miljöbonusen är momsfri, den är ett fast belopp. För ett finansbolag så sänker den bilens pris ex moms, för en privatperson så sänker den bilens pris ink moms.

Sedan så räknar de på restvärde 50% /3-år innan miljöbonus så staten betalar en hel del av leasingkostnaderna för första användaren. Lägg därtill de böter tillverkarna riskerar om de inte får ut tillräckligt många elbilar under ett år, det gjorde att de var väldigt desperata innan årsskiftet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G
M mnils skrev:
Miljöbonusen är momsfri, den är ett fast belopp. För ett finansbolag så sänker den bilens pris ex moms, för en privatperson så sänker den bilens pris ink moms.

Sedan så räknar de på restvärde 50% /3-år innan miljöbonus så staten betalar en hel del av leasingkostnaderna för första användaren. Lägg därtill de böter tillverkarna riskerar om de inte får ut tillräckligt många elbilar under ett år, det gjorde att de var väldigt desperata innan årsskiftet.
Jag tänkte, om en privatperson ska köpa en bil för tex 500 000 så måste man finansiera 500' tex lån på bostad. Ett leasingbolag behöver ju bara skaffa fram/ränta 400 000 då samma bil kostar det utan moms. Sen bakas väl momsen på månadsfakturan?
 
Näst mest sålda bilen i juni är en elbil, MG ZS EV
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tre elbilar på topp tio dessutom, MG/Tesla3/VW-ID4

[länk]
[länk]
Känns som det kan bli trevligt för oss begagnatomaner om några år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Känns som det kan bli trevligt för oss begagnatomaner om några år.
Ja, det börjar med att många 3 år gamla Model 3-or börjar komma loss i början av nästa år.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.