N Nerre skrev:
Jag menar att baserat på det jag sett hända med bensinbilar vid längre stopp sommartid är jag övertygad om att elbilar får problem vid långa stopp vintertid. Och såna stopp förekommer.
Då är jag med. Det kan säkert förekomma, och jag själv kan säkert vara en av dem som skulle kunna drabbas då jag även med bensin gärna maxar räckvidden innan jag tankar.

Men jag tror ändå att det är mycket ovanligt då omständigheterna som krävs är exceptionella. Och ju sämre omständigheter desto bättre säkerhetsmarginaler har folk. På samma sätt som man laddar upp med vatten, kaffe och lite kolhydrater (och kanske motorsågen) om man ger sig ut i trafiken i riktigt dåligt väder så ser man också till att ha bilen vältankad, oavsett bränsle.

Naturligtvis finns det de som inte gör så, men de råkar nog inte oftare illa ut i en elbil än en fossilbil – så stort problem är helt enkelt inte kylan för elbilar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det inte mer givande att diskutera de vardagliga situationerna än extremfallen som kanske inträffar en handfull gånger i livet om någonsin för de flesta?
För en enskild person är såklart risken att råka ut för ett långt stopp vintertid minimal. Precis som risken att t.ex. få punktering eller krocka. Men trots att jag bara råkat ut för punktering 2 gånger i mitt liv så var jag väldigt skeptisk till att köpa en bil utan reservhjul.

Punkteringsvätska i all ära, men om man är på campingsemester (som ju i princip är det stora användningsområdet för min bil) så är det betydligt trevligare att kunna köra vidare än att behöva leta upp närmaste däckfirma. Även om man skulle ha en försäkring där det ingår lånebil så är ju inte det en lösning när man har bilen full med campingutrustning och är långt hemifrån.

Det där med att man kan ladda var som helst brukar upprepas som ett mantra av elbilsfrälsta, men ärligt talat här nu, hur många gånger har ni stannat hos nån vilt främmande person och bett att få ladda några timmar? Är det mitt ute i skogen finns det kanske inga hus där nån är hemma, och råkar det finnas ett uttag utomhus så är det ändå ett brott att ladda från det utan tillåtelse av den som betalar elräkningen.

Har man primärt bilen för dagligt pendlande så är det skillnad, det har jag ju sagt flera gånger. Men de vardagliga situationerna för mig är att bilen knappt används. Då blir det såklart att jag funderar över vad som skulle kunna hända vid de tillfällen jag använder bilen mest, d.v.s. långresorna.
 
Snailman
N Nerre skrev:
Ja, men nu köper ju de flesta bilköpare en begagnad bil, det är väldigt få som köper bilar för 300-400 tusen.

Den dyraste bil jag köpt hittills är min nuvarande, den gav jag 170 000 för. Min första bil kostade 3000, min andra är jag lite osäker på, tredje bilen kostade 100 000, och nu den fjärde för 170 000. Notera också att alla de tidigare tre bilarna har jag kört tills de skrotades. D.v.s noll restvärde. Men om vi drar till med att jag betalat totalt 400 000 för mina bilar, och den första bilen köpte jag troligen -88, så blir det 400 000 delat på 33 år. (Och då har jag ju inte tagit hänsyn till att nuvarande bilen faktiskt har restvärde.)
Intressant, jag har haft bil sedan -79 och de kostade i inköp totalt 200000 (2st) den sista har väl gått drygt 30000 mil och börjar behöva repareras för några tusenlappar då och då numera, kamrem vattenpump bromsar och avgassystem, men så länge det räcker med max 5000 per år får det gå.

Nästa gång får det bli elbil, ska bli skönt att slippa åka till macken, utan kunna ladda hemma i garaget ;)
 
N Nerre skrev:
För en enskild person är såklart risken att råka ut för ett långt stopp vintertid minimal. Precis som risken att t.ex. få punktering eller krocka. Men trots att jag bara råkat ut för punktering 2 gånger i mitt liv så var jag väldigt skeptisk till att köpa en bil utan reservhjul.

Punkteringsvätska i all ära, men om man är på campingsemester (som ju i princip är det stora användningsområdet för min bil) så är det betydligt trevligare att kunna köra vidare än att behöva leta upp närmaste däckfirma. Även om man skulle ha en försäkring där det ingår lånebil så är ju inte det en lösning när man har bilen full med campingutrustning och är långt hemifrån.
Det är ditt val och jag klandrar dig inte för det. Jag har haft fler punkteringar än du och vet mycket väl hur extremt besvärligt det blir när man bara har punkteringsvätska som inte fungerar. Men det är de sällsynta undantagen som jag inte tycker är nog för att diktera hur jag gör i vardagen. Och eftersom du tycks ha en viss insikt i att det inte är rationellt att låta de sällsynta extremfallen diktera vad man skall ha för bil kan du väl nöja dig med att elbil inte är något för dig?

N Nerre skrev:
Det där med att man kan ladda var som helst brukar upprepas som ett mantra av elbilsfrälsta, men ärligt talat här nu, hur många gånger har ni stannat hos nån vilt främmande person och bett att få ladda några timmar? Är det mitt ute i skogen finns det kanske inga hus där nån är hemma, och råkar det finnas ett uttag utomhus så är det ändå ett brott att ladda från det utan tillåtelse av den som betalar elräkningen.
Återigen. Påpeka gärna när andra kommer med irrelevanta och/eller osannolika extremfall som exempel. Men försök att hålla nere på dem själv också.
 
Småbil för vardagskörning relativt många mil per år och i storstad, då finns laddstruktur (alrdig mer än ett par km till laddstolpe), bränsle/energikostnad på elbil gör totalaffären förmånligare, räckvidden är inte ett problem.

Som sagt, min far som har en 15 år gammal V70 stående på uppfarten, åker och köper mat eller slänger återvinning 2 ggr per månad eller åker ut till landet 10 mil och sen upprepar samma mönster där, ja, där passar idag inte nån elbil av ekonomiska skäl. Även om det låter som du Nerre kör längre sträckor när du väl kör så passar ditt körmönster inte elbil. Men många andras kalkyler ser annorlunda ut. Skulle jag köpa en Dacia Spring eller MG EV så skulle jag mest sannolikt inte ta den till fjällen utan köra den i min dagliga pendling. Jag hoppas dock att mitt framtida resmönster och möjlighet jobba hemma kommer göra att jag kan resa kommunalt (på el/pendeltåg) 2 dagar i veckan, en dag (när jag behöver hämta barnen) ta bilen och de andra dagarna jobba hemma. Om det blir min verklighet måste jag göra om min kalkyl. En sak är säker, den PHEV jag har idag, sådan kommer jag inte skaffa igen. Kanske kommer de ha en marknad för de i tex övre norrland med långa resvägar utan laddinfrastruktur som ändå vill köra på el så mycket det går. Eller de som drar tungt. Som bil för Nerre är en PHEV för komplex att ekonomiskt underhålla och reparera. En lämplig ICE bil, tex V70 bensin, kommer kunna fungera väldigt många år om man sköter den noga, men det gäller nog att hitta en bra bil och behålla den för jag är tveksam om det kommer gå att köpa en sådan ICE bil om 6-7 år (undantaget tex pickisar).
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det där med att man kan ladda var som helst brukar upprepas som ett mantra av elbilsfrälsta, men ärligt talat här nu, hur många gånger har ni stannat hos nån vilt främmande person och bett att få ladda några timmar? Är det mitt ute i skogen finns det kanske inga hus där nån är hemma, och råkar det finnas ett uttag utomhus så är det ändå ett brott att ladda från det utan tillåtelse av den som betalar elräkningen.
Mantra och frälsta, du har sannerligen starka känslor associerade mot de som tycker om elbilar. (y) Men ok jag är i så fall elbilsfrälst.

Nej ärligt talat jag har aldrig stannat hos någon främmande och laddat. Lika lite som att jag aldrig stannat på en gård för att be om en skvätt bensin. I fossilaren hade jag bensinmätare och i elbilen batterimätare. Elbilslivet är så bekvämt! Skulle aldrig vilja gå tillbaka :D
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Mantra och frälsta, du har sannerligen starka känslor associerade mot de som tycker om elbilar. (y) Men ok jag är i så fall elbilsfrälst.
Jag läser ju liknande trådar även på andra forum, så som de flesta elbilsägare skriver i dessa trådar så ser det ut just som de är frälsta. Nyhetens behag, viljan att motivera sitt dyra inköp etc.

Säger inte att alla är såna, pratade med en kollega som nyss skaffat en ID.3, och han sa direkt att han skaffat den bara för att det var kul och höll helt med om att man inte tjänar pengar på elbil. De bor på landet, han pendlar långt dagligen, och på semestern tar de diesel-Passaten.

Men det man ser i de här trådarna tycker jag är väldigt mycket "halleluja".
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men det man ser i de här trådarna tycker jag är väldigt mycket "halleluja".
Läs vad du skrivit så kanske du inser att det är rätt mycket halleluja från dig också. Fast för en annan religion.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Du får gärna peka på några saker jag skrivit som är hallelujah, så jag kan lära mig att formulera mig mer ödmjukt.
 
Vet flera som har elbilar men dom har kvar bensin bilen med så miljövinsten är ju borta
 
M maria01 skrev:
Vet flera som har elbilar men dom har kvar bensin bilen med så miljövinsten är ju borta
Vi är i början av en stor omställning och de större poängerna på miljösidan kommer när majoriteten av världens bilflotta bytts ut till elbilar och olja och kol fasats ut mot hållbara energislag. Innan dess kommer det vara en blandning av allt.

Ett sätt att bidra är att investera i den nya tekniken så att efterfrågan på hållbar teknik ökar.
 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Vet flera som har elbilar men dom har kvar bensin bilen med så miljövinsten är ju borta
Varför då? Kör de lika mycket med bensinbilen som tidigare trots att de har en elbil? Det är ju när man kör med bilen som bensinbilen släpper ut mest. Har man en elbil får man väl anta att den ersätter många av milen i bensinbil.
 
  • Gilla
ghu och 5 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du får gärna peka på några saker jag skrivit som är hallelujah, så jag kan lära mig att formulera mig mer ödmjukt.
Jag pratar inte om formuleringen utan innehållet. Det är ganska många inlägg du har ägnat åt att skriva om ytterst sällsynta och specifika situationer när förbränningsmotorn är överlägsen batteriet. Detta med att batteriet skulle ta slut om man blir sittande i kö i några timmar till exempel. Jag ser inte det som ett seriösare argument än att man skulle kunna knacka på hemma hos någon på vägkanten och be att få ladda.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Varför då? Kör de lika mycket med bensinbilen som tidigare trots att de har en elbil? Det är ju när man kör med bilen som bensinbilen släpper ut mest. Har man en elbil får man väl anta att den ersätter många av milen i bensinbil.
Vi köpte en laddhybrid och behöll bensinaren parallelt i två år.
Bensinbilen gick från 2500mil om året till under 500mil och hybriden landade på 2000-2500mil.
Hybriden snittade 2/3 på el, så förhoppningsvis finns det viss miljövinst i vårt byte.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi köpte en laddhybrid och behöll bensinaren parallelt i två år.
Bensinbilen gick från 2500mil om året till under 500mil och hybriden landade på 2000-2500mil.
Hybriden snittade 2/3 på el, så förhoppningsvis finns det viss miljövinst i vårt byte.
Brorsan gjorde ngt liknande för två tre år sen. Egolf och diesel passat, för att dra släp. Tror han sa de till vardags i princip aldrig kör passaten. Han funderade på byta passaten men som 4wd släp bil är det få el som funkar. Om man redan kör 90% el är det liten vinst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.