G Ganescha skrev:
Rätt värdelöst med andra ord. Köper du en begagnad ELbil så får du leva med minskad effekt. Dessutom 8 år eller 16 000 mil går rätt fort, speciellt milen. Sen håller en bil bra mycket längre än 8 år får man hoppas.
Så bra då att det finns fullständigt problemfria förbränningsmotordrivna bilar att köpa, som är mer än 8 år gamla och gått 16.000 mil minst. Bilar där man aldrig någonsin behöver göra några dyra åtgärder, inga oförväntade utgifter och inget som man som köpare bör kontrollera vid köp.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Hohoho, när sjutusen 08-or ska till fjällen samma helg lär det bli kö vid laddstolparna :rofl::rofl:
Ja det blir ju tom ordentlig kö vid bensin och diesel-pumparna då .. :D
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En sak som fascinerar mig är att många motorjournalister gör liknande test. Har sett det i Norge också. Vill absolut tanka till 100%, alla vet ju att det går långsammare att ladda på slutet och med kallt batteri, väljer inte laddstationer med hög effekt och lyckas använda ett betalsätt som ger extremt hög kostnad. Känns som man avsiktligt gör på det sämsta sättet man kan för att påpeka att förändring är dåligt typ.
Bläddra i motortidningar från 80-talet så kan ni se ett mycket kompakt motstånd mot katalysatorer, med en otrolig massa skäl varför det är dumt och dåligt, ja t.o.m omöjligt ... :thinking:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Akilleshälen för de bilmärken som inte varit ute i tid och satsat på ett väl utbyggt laddnätverk.
Akilleshälen är väl att varje bilmärke måste bygga sitt eget laddnätverk? Hur länge ska den idiotin fortgå?
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Så bra då att det finns fullständigt problemfria förbränningsmotordrivna bilar att köpa, som är mer än 8 år gamla och gått 16.000 mil minst. Bilar där man aldrig någonsin behöver göra några dyra åtgärder, inga oförväntade utgifter och inget som man som köpare bör kontrollera vid köp.
Har jag knappast påstått, men en bil som är 8 år eller har gått dom milen är knappast gammal eller ha tappt något effekt. Sen dessa dyra kostnader, ELbilar har också en hjulupphängning, bromsar m.m osv. Så dom kostnaderna tillkommer dessutom även på en ELbil.
 
useless useless skrev:
Akilleshälen är väl att varje bilmärke måste bygga sitt eget laddnätverk? Hur länge ska den idiotin fortgå?
Rimligtvis tills det finns en allmän uppfattning om att laddnäten är tillräckligt uppbyggda. Det är nog bara i sin linda nu.
 
Handyman 1 skrev:
Ahaa,en evighetsmaskin....

Tills energin tar slut i den bil som ligger först ;)
 
Kan vi inte bara vara överens om att elbilar har sina för-och nackdelar precis som fossildrivna bilar har och man bör välja den som passar ens situation bäst. Själv tvivlar jag dock inte på att elbilar kommer vara i absolut majoritet inom en 10-årsperiod och att såväl räckvidd som laddmöjligheter kommer att förbättras i snabb takt.
 
  • Gilla
AXS och 7 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
.... Man kan ligga och nöta på konstant maxeffekt en full tank en varm sommardag, stanna för att tanka och sedan fortsätta. Inte helt normalt körsätt dock. :).....
En elbil fungerar i rymden.. :rofl:
 
Mikael_L
martin43 martin43 skrev:
Tvärtom är det ju så att fossilbilar slår elbilar i uthållighet (och toppfart i förh. till effekt eftersom effekten inte mattas av). Man kan ligga och nöta på konstant maxeffekt en full tank en varm sommardag, stanna för att tanka och sedan fortsätta. Inte helt normalt körsätt dock.
Jag tvivlar. Jag tror de flesta standardbilar går hädan ganska snabbt att köras på max effekt kontinuerligt.

Fast sen kom jag att tänka på SAAB och Talladega
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega
Där gick nog bilarna åtminstone ganska nära max effekt i 10.000 mil resp 16000 mil, i flera dagar i streck med endast stopp för tankning, förarbyte, snabb service (samt kanske byte av topplock eller turbo eller något annat, men det hittar jag inte någon info om, mer än att de reservdelarna medfördes i bagaget för att kunna bytas vid behov.)

Men gör samma sak med någon annat bilmärke än SAAB, ska du nog se att det inte håller så länge ... ;)
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T
Alla biltillverkare är överens om att el inte är framtiden och det är ett spel för galleriet just nu för att sälja bilar.

Ska vi kunna gå över till mer vind och vattenkraft så kan vi inte samtidigt använda den elen till att köra till jobbet. Finns inte heller elnät som tillåter att alla ska tanka sina bilar samtidigt efter jobbet eller på natten.

Sen ska ju alltid staten ha sitt så oavsett när dom lurat in folket att ta kostnaden för att byta ut bilparken så kommer elbilar beskattas på samma sätt som diesel idag och man kommer förmodligen få betala samma pris per kwh som betalar för bensin.

Sen är ju ett land som har en bilpark som går på el rätt utsatta, vad händer om en naturkatastrof inträffar eller att ryssarna slår ut elnätet i några veckor. Hela landet stannar och ingen kan köra någonstans.
 
T Thörre skrev:
Alla biltillverkare är överens om att el inte är framtiden och det är ett spel för galleriet just nu för att sälja bilar.

Ska vi kunna gå över till mer vind och vattenkraft så kan vi inte samtidigt använda den elen till att köra till jobbet. Finns inte heller elnät som tillåter att alla ska tanka sina bilar samtidigt efter jobbet eller på natten.

Sen ska ju alltid staten ha sitt så oavsett när dom lurat in folket att ta kostnaden för att byta ut bilparken så kommer elbilar beskattas på samma sätt som diesel idag och man kommer förmodligen få betala samma pris per kwh som betalar för bensin.

Sen är ju ett land som har en bilpark som går på el rätt utsatta, vad händer om en naturkatastrof inträffar eller att ryssarna slår ut elnätet i några veckor. Hela landet stannar och ingen kan köra någonstans.
Nu glider vi kanske utanför frågeställningen. Frågan är om räckvidden är tillräcklig och på den frågan är svaret "för vissa". Allt bränsle som vi inte tillverkar själva inom landet från början till slut kan ta slut "om kriget kommer".
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Alla biltillverkare är överens om att el inte är framtiden och det är ett spel för galleriet just nu för att sälja bilar.

Ska vi kunna gå över till mer vind och vattenkraft så kan vi inte samtidigt använda den elen till att köra till jobbet. Finns inte heller elnät som tillåter att alla ska tanka sina bilar samtidigt efter jobbet eller på natten....

Sen är ju ett land som har en bilpark som går på el rätt utsatta, vad händer om en naturkatastrof inträffar eller att ryssarna slår ut elnätet i några veckor. Hela landet stannar och ingen kan köra någonstans.
Tesla är en biltillverkare. Med andra ord du har fel.

Ang elen så har du fel. På nätterna när de flesta bilar står still så är nätet inte överbelastat.
Märks att du inte räknat på de överhuvudtaget.
Det har bevisats flera gånger om att ditt senare är fel.

Var får vi allt fossilt bränsle ifrån....:rofl:
I händelse av krig eller naturkatastrof så kan man fortfarande få energi från vind vatten och sol i varierande omfattning.

Oljan.... not so much
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Undrar hur lätt man konverterar en modern förbränningsbil till gengasdrift :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.