Köper du mobiltelefoner? Dessa innehåller även de kobolt i batteriet.
Allmänt så innehåller elektronik tantal vilket utvinns ur coltan vilket är en konfliktmineral som utvinns i bland annat Kongo, inte heller här kan leverantörer garantera att de har konfliktfria källor.

Men det kanske inte är relevant? För det är bara elbilar som är så hemska...
 
  • Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
optimum rolri skrev:
Är det denna typ av arbete du skulle vilja dina barn fick utföra?
Tror du att det är den typ av arbete kongolesiska föräldrar skulle vilja att deras barn har?

Barnarbete utrotas vare sig genom avslöjanden från CNN eller uppförandekoder från västerländska storföretag. Det utrotas genom spridande av välstånd.

Det finns nämligen i princip inga föräldrar som vill att deras barn ska arbeta i koboltgruvor.
Diagram som visar samband mellan barnarbete och BNP per capita i olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Bra att barnarbetet minskar. Dom saknar ju helt känsla för kvalitet har jag hört.
 
  • Gilla
  • Haha
Henrik.S och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bra att barnarbetet minskar. Dom saknar ju helt känsla för kvalitet har jag hört.
En klassiker!

Utklipp från Sydsvenska Dagbladet med tre personers åsikter om barnarbete och produktköp, markerad bild på Tina Mischa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Hej

Orkade inte läsa genom hela tråden, vi har idag en Kia Sportage 2018, diesel/AWD/Automat, mycket nära att beställa en E-Niro, men vart nästan lite dyr med minsta utrustningspaketet, 429’ minus 60’.

Varför behöver ni laddbox menar ni? Laddas bilen varje natt vid ”normal” pendling så är det inte många kWh som ska laddas, jag pendlar 3.5mil totalt/dag, Niron snittar på 1.3kwh/mil, givetvis mer på vintern, men med varmgarage hemma så bra start, sambon besöker shoppingställe någon timme varje helg, med gratis 7kw laddare, samt att vi har solceller hemma och producerar hela husets behov idag, alt bygga ut solcellerna med några kW, service av elbilen kostar en bråkdel av dieselbilens, samt låg förbrukning, och bra räckvidd, samt kan dra lättare släp på kroken.

Vi åker söderut på sommaren, och behöver då snabbladdare, samt fjällstugan 40mil bort, så kanske behöver en laddning, annars i vardagen funkar det.

Ni som åker Ioniq, hur är värmen vintertid?

Laddhybrid känns inte seriösa, törstiga och tunga,
Vet en bekant som kör outlander PHEV, mycket problem samt förbrukning som en gammal range Rover på Bensin.

Nackdel att ska man ha en E-Niro så måste man beställa nu, och ingen bil finns att provköra än.

Är det bara att klicka på köp?
 
Redigerat:
Både e-Niro och Kona verkar ju riktigt bra enligt recensionerna så det är nog inte så mycket att fundera på.

Laddplats hemma för att ladda enklare snabbt hemma. Jag kör enkel väg till jobbet över 50km ibland så då vill man ju ha lite marginal
 
Konan är för liten, finns ändå lite frågetecken, men jäkligt sugen!
 
Du skall inte ladda med stickpropp i vanliga vägguttag! Det är en förhöjd brandrisk.

En laddbox ger dessutom oftast möjlighet att styra laddningen smartare, exempelvis genom att ladda snabbare när du så behöver och långsammare när du inte behöver så snabb laddning.

Jag kör en Outlander och är jättenöjd, visst den drar mycket bensin i hög fart, men det beror på luftmotståndet, inte på att vensinmotorn är ineffektiv. Men om jag håller mig på max 110 så kan jag köra på under 0,7l/mil. Har kört långkörningar med AC igång på 0,75 vilket är helt OK med så stor bil.

Notera dock att jag klarar mig på el under 95% av milen förutom långkörningarna, vilket gör att jag i praktiken kör elbil till vardags. Det är dock skönt med bensin då någon fått säkringen att gå på jobbet genom att koppla in två bilar på samma säkring eller då det är lång kö på laddstationen eller då någon ryckt ur laddkabeln för att jävlas. Alla tre sakerna har hänt på de tre månader jag haft bilen...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag kommer ej att behöva nån laddbox, ställer man in laddsladden på 8A så absolut ingen fara! Samt om jag pendlar med bilen så blir några kWh/dygn

Laddbox är ett jäkligt dyrt uttag! Till ingen nytta..

Samt att Kia/Hyundai har tempsensor i uttaget som bryter laddningen om det blir för varmt.
 
Har man tjänstebil så kan arbetsgivaren betala laddboxen och installation hemma hos den anställde. Ingen förmånsbeskattning på det.
 
Bygger man laddboxen själv som jag gjort (det finns en separat tråd om detta) så är den så mycket mer. Dessutom så behöver den inte bli så dyr. Jag räknar med att ha tjänat in den rätt snabbt. Dessutom så har jag alltid ett färdigt uttag som väntar när jag kommer hem, jag behöver inte koppla in och ur vägguttaget (i mitt fall ett 16A CEE). Det är värt mycket när det gäller enkelhet.

Jag laddar på 16A när jag har bråttom och 6A när jag har gott om tid. Jag styr dessutom laddströmmen utifrån övriga förbrukare för att inte lösa ut säkringarna (inte fullt utvecklat ännu då jag bara går på blinket på elmätaren, håller på att utveckla elmätning per fas också för att kunna skydda så att jag inte behöver säkra upp - det skulle kosta mig över 800kr per år).

Med de kommande effekttarifferna (om man inte bor där de redan finns) så kommer det finnas pengar att tjäna på att ladda smart. 8A konstant från det du kommer hem leder definitivt till att elräkningen blir ca 50kr extra varje månad (beräknat på en av de effekttariffer som redan finns), dvs ytterligare 600kr extra per år.

Så med skydd mot att behöva säkra upp och om man bor där det är effekttariffer så får man lönsamhet på min laddbox redan under det första året. Jag byggde min egen för att jag tyckte de kommersiella var så ohemult dyra!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag byggde min egen för att jag tyckte de kommersiella var så ohemult dyra!
Lite kul är/var det nog också. :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jo, lite kul var det allt också...

Det skadar ju inte att kunna lite elektronik, mina tonåringar hemma (pojke/flicka) bygger ju sina egna elektronikprojekt också med min hjälp. Känns dock surt att 13-åringen är bättre på att löda än vad jag är...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
F
Är det nån som kan förklara det där med effekttariffer eller skicka en länk? Jag har haft skygglapparna på...

Bor i Göteborg om det har nån betydelse.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är det nån som kan förklara det där med effekttariffer eller skicka en länk? Jag har haft skygglapparna på...

Bor i Göteborg om det har nån betydelse.
Vi har haft det i Göteborg, men just nu har vi det inte.
Så det är bara att köra på, upp till 25A är samma pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.