engs
A AndersS skrev:
Beror inte alla dessa varianter på en omogen marknad där många företag provar sig fram och som noterats i inläggen att det även saknas en gemensam teknisk lösning.
Helt klart, laddar själv främst på Tesla när det är DC. Men tycker samtidigt det vore en mardröm om det vore framtiden. Dvs märkesspecifika ladd-mackar.

Lite därför jag är anti mot plug n charge också, i vilket fall när det inte är styrt mot en viss ladd-kedja utan går mot bilmärkets egna laddkort typ Ellie.

För att plug n charge ska vara aktuellt vill jag kunna definiera själv vilket kort som ska användas vid varje enskild laddkedja. Typ vid Tesla använd mitt Tesla member. Vid Virta kör mot OKQ8s kort osv.
 
richardtenggren
Jag har ett kort från PlugSurf(?) som ska funka på flera ställen, dock blir det oftast rätt dyrt.
 
Mikael_L
A AndersS skrev:
Beror inte alla dessa varianter på en omogen marknad där många företag provar sig fram och som noterats i inläggen att det även saknas en gemensam teknisk lösning. Finns det statistik på hur mycket av laddning som görs vid egen laddutrustning jämfört med "allmänna".
Jag för min del tror att det drivs av en önskan (och tro) att bli störst och helst ensam aktör, få hela marknaden själv.

Det kommer ju dock inte hända, utan vi konsumenter får helt enkelt sitta i kläm fram tills det ordnat sig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar idén med att dom bara tar en viss % över spotpris på laddarna. Det finns någon kedja i Norge som kör så. Om du hade en global Plug & Charge portal där du kan koppla och styra villkoren för debitering mellan random ställen och kedjor

Sen skulle det väl inte behövas dessa medlemskap tycker jag, det är bara en dum inlåsningseffekt. Bättre att bara lägga bonus på ett betalkort
 
S snickar skrev:
Nu sitter jag igen med tankar på en elbil. Mina förutsättningar har ändrat sig ordentligt.
Jag kommer jobba hemifrån 3dagar/vecka. De andra 2 antingen bil eller buss. På helgen blir det väl oftast någon tur.
Bor i lägenhet och har garage med ladduttag.
Kan man ställa in de flesta elbilar att sluta ladda vid 80%? Vill ju inte slita på batteriet för mycket och ladda 100% varje gång. Eller rycker man sladden?
Är det dåligt för batteriet generellt att stå mycket still?
Det är ju väldigt smidigt att ha en bil eller borde jag åka taxi när jag väl ska iväg 😁
Några särskilda modeller eller märken som är värda att titta på? Det blir en begagnad bil (har inte råd med en ny).
Du kör troligtvis så lite att kapitalkostnaden för bilen och värdeminskning är de största kostnaderna som spelar roll. (en billig & snål vanlig bil är troligtvis mest ekonomisk, men om du kompletterar med uppgifter, och kanske någon intressant bil kan du få en snabb överblick av kostnaderna)

Hur långt har du till jobbet 2 gånger i veckan?
Vad är en typisk helgtur?
Vad kör du för längre resor per år, semester etc.?
Vad har du för elkostnad på ditt ladduttag vid parkeringen?
Parkeringsavgift som du kan säga upp?
Plats i landet?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du kör troligtvis så lite att kapitalkostnaden för bilen och värdeminskning är de största kostnaderna som spelar roll. (en billig & snål vanlig bil är troligtvis mest ekonomisk, men om du kompletterar med uppgifter, och kanske någon intressant bil kan du få en snabb överblick av kostnaderna)

Hur långt har du till jobbet 2 gånger i veckan?
Vad är en typisk helgtur?
Vad kör du för längre resor per år, semester etc.?
Vad har du för elkostnad på ditt ladduttag vid parkeringen?
Parkeringsavgift som du kan säga upp?
Plats i landet?
Då ska vi se!
Jag har 18mil t/r till jobbet. Ibland blir det några längre resor på typ 40-50mil
På helgen blir det väl mestadels under 10mil enkel väg.
Under tex semestern blir det mest massa små körningar. Några mil hit och dit några gånger i veckan.
Längre resor blir det tåg till flygplatsen och flyger istället.
Garageplatsern kostar 1500/månad och kostar 5kr/kWh.
Jag bor i södra Sverige.
Har väl redan insett att en billig bensinare hade väl varit mest ekonomisk. Dock är ha begäret stort också och intalar mig själv att jag behöver en pålitlig bil när jag ska iväg på lite längre turer.
 
Mikael_L
Om du måste betala 5kr/kWh för laddning så kommer du inte få ekonomi med elbil idag.
Då måste elbilen gå ner i pris först, så du köper den för typ samma pris som en bränslebil. Och där är vi inte än.

Skulle du ha bestämt dig för att köpa splitt ny bil i mellanklass eller uppåt, så blev valet lite enklare. Dvs att det ska vara en helt ny, oavsett drivmedel.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är inte det där bara en Leaf-grej man gör för att få systemet att känna av verklig SoH bättre? Det påverkar alltså inte SoH, utan visar det bara sannare. På gamla Leaf.
SOH bestäms av en algoritm som tar hänsyn till diverse olika faktorer beroende på vem som implementerar den!
Det jag noterat är att den driver lite upp och ner beroende på temperaturen i batteripacken eller snarare
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut inte. Vad är det jag skriver som du tolkar på det sättet?
ja, det kan man undra. Jag tar tillsvidare tillbaka mitt påstående om att "du antydde det" tills jag får tid att undersöka saken!
😉
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
S snickar skrev:
Då ska vi se!
Jag har 18mil t/r till jobbet. Ibland blir det några längre resor på typ 40-50mil
På helgen blir det väl mestadels under 10mil enkel väg.
Under tex semestern blir det mest massa små körningar. Några mil hit och dit några gånger i veckan.
Längre resor blir det tåg till flygplatsen och flyger istället.
Garageplatsern kostar 1500/månad och kostar 5kr/kWh.
Jag bor i södra Sverige.
Har väl redan insett att en billig bensinare hade väl varit mest ekonomisk. Dock är ha begäret stort också och intalar mig själv att jag behöver en pålitlig bil när jag ska iväg på lite längre turer.
Jag räknar ihop lite och hamnar på att du nog kör runt 3000mil/år då. Ganska mycket
1700mil i ren pendling -> byt jobb ;)
1300mil i privata resor på fritiden

Brukar räkna att hemmaladdning kan man ladda för 2:-/kWh på BEV/PHEV och 5:- på enstaka snabbladdare. Så sätter 5:-/kWh på all laddning. 2000mil hemmavid som primär körning och 1000mil för långresor, spelar ingen roll nu eftersom elpriset är samma.
Kapitalkostnad, låneränta, värdeminskning, skatt, försäkring (helförsäkring i Marks kommun), besiktning, service & däck, reparation är med i kalkylen.
Räknar att man lägger upp till 150.000 av bilens pris kontant med kapitalkostnad, överstigande belopp som lån

Bensinpris
20​
Dieselpris
25​
Elpris hemma
5​
Elpris ute
5​
Ränta lån Ny Tesla 3%
0,03​
Ränta lån 7%
0,07​
Kapitalkostnad 5%
0,05​

Tabell av bilmodeller med miltalet, pris och total kostnad per månad. Färgkodning för jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lägsta kostnaden man kommer undan med bil med den körsträckan är alltså runt 5000:- i månaden. plus 1500:- för parkering.
över 6500:- i månaden alltså
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag räknar ihop lite och hamnar på att du nog kör runt 3000mil/år då. Ganska mycket
1700mil i ren pendling -> byt jobb ;)
1300mil i privata resor på fritiden

Brukar räkna att hemmaladdning kan man ladda för 2:-/kWh på BEV/PHEV och 5:- på enstaka snabbladdare. Så sätter 5:-/kWh på all laddning. 2000mil hemmavid som primär körning och 1000mil för långresor, spelar ingen roll nu eftersom elpriset är samma.
Kapitalkostnad, låneränta, värdeminskning, skatt, försäkring (helförsäkring i Marks kommun), besiktning, service & däck, reparation är med i kalkylen.
Räknar att man lägger upp till 150.000 av bilens pris kontant med kapitalkostnad, överstigande belopp som lån

Bensinpris
20​
Dieselpris
25​
Elpris hemma
5​
Elpris ute
5​
Ränta lån Ny Tesla 3%
0,03​
Ränta lån 7%
0,07​
Kapitalkostnad 5%
0,05​

[bild]


Lägsta kostnaden man kommer undan med bil med den körsträckan är alltså runt 5000:- i månaden. plus 1500:- för parkering.
över 6500:- i månaden alltså
Så jäkla schyst av dig! Vilket super schema. Då har något att spåna vidare på, tack!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag räknar ihop lite och hamnar på att du nog kör runt 3000mil/år då. Ganska mycket
1700mil i ren pendling -> byt jobb ;)
1300mil i privata resor på fritiden

Brukar räkna att hemmaladdning kan man ladda för 2:-/kWh på BEV/PHEV och 5:- på enstaka snabbladdare. Så sätter 5:-/kWh på all laddning. 2000mil hemmavid som primär körning och 1000mil för långresor, spelar ingen roll nu eftersom elpriset är samma.
Kapitalkostnad, låneränta, värdeminskning, skatt, försäkring (helförsäkring i Marks kommun), besiktning, service & däck, reparation är med i kalkylen.
Räknar att man lägger upp till 150.000 av bilens pris kontant med kapitalkostnad, överstigande belopp som lån

Bensinpris
20​
Dieselpris
25​
Elpris hemma
5​
Elpris ute
5​
Ränta lån Ny Tesla 3%
0,03​
Ränta lån 7%
0,07​
Kapitalkostnad 5%
0,05​

[bild]


Lägsta kostnaden man kommer undan med bil med den körsträckan är alltså runt 5000:- i månaden. plus 1500:- för parkering.
över 6500:- i månaden alltså
Visserligen ett ambitiöst försök att kalkylera månadskostnad även om räknandet inte går att kontrollera.
Servicekostnaden tex sklijer sig ju mot fossilbilar.
Omförhandla elpriset med fastighetsägaren ser ju också ut att vara läge för.
Andrahandsvärdet blir ju också knepigt där SOH är en tung parameter.
Livslängden på en elbil ser nog också annorlunda ut där fokus på karossunderhåll kan förlänga livet på bilen.
på motorsidan finns ju inte så mycket att serva...
 
R RogerHql skrev:
Visserligen ett ambitiöst försök att kalkylera månadskostnad även om räknandet inte går att kontrollera.
Servicekostnaden tex sklijer sig ju mot fossilbilar.
Omförhandla elpriset med fastighetsägaren ser ju också ut att vara läge för.
Andrahandsvärdet blir ju också knepigt där SOH är en tung parameter.
Livslängden på en elbil ser nog också annorlunda ut där fokus på karossunderhåll kan förlänga livet på bilen.
på motorsidan finns ju inte så mycket att serva...
Servicekostnad är med, och det är lite olika UPPSKATTADE värden för olika bilar. Tesla har ju som sagt ingen servicekostnad, Kia e-Niro har, men den är ändå lite lägre än för en vanlig bil. Karossunderhåll är inget som man normalt behöver bry sig om på såpas moderna bilar som är med, men jag tar in det under posten reparation där man behöver räkna med någon sorts genomsnittlig reparationsbudget för just den biltypen/ålder. Bara skatt och försäkring skiljer en hel del så man gör t.ex. gott i Kia Niro hybrid som har samma skatt som elbilarna men går bara på bensin. Tesla och BMW har dessutom ganska hög försäkring medans Kia och VW ligger bra till

Värdeminskning är det mest osäkra och slår väldigt mycket. När jag kollat så verkar de ändå hamna runt 10% per år oavsett bränsle, ålder och pris
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S snickar skrev:
Så jäkla schyst av dig! Vilket super schema. Då har något att spåna vidare på, tack!
Eftersom du har så dyr el är det mer ekonomiskt att gå på en bensin-mild-hybrid typ Kia Niro eller Toyota Auris SW
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är inte det där bara en Leaf-grej man gör för att få systemet att känna av verklig SoH bättre? Det påverkar alltså inte SoH, utan visar det bara sannare. På gamla Leaf.
Gäller alla HV-batterier, givetvis så finns C-rate som också påverkar resultatet, och givetvis också vilka material som används i cellen
 
Vi pendlar väldigt mycket med bil och när vi insåg att vi hade mellan 4000 - 6000 kr/månaden i dieselkostnader så bestämde vi oss för att leasa elbil.

Sedan tidigare har vi elbilsladdare hemma.

Nu till några frågor:

1) Bör man göra något särskilt med sitt elavtal för att komma undan så billigt som möjligt när man laddar hemma?

2) Bör man teckna något elbilsladdaravtal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.