Jag hade haft svårt att lägga merparten av tiden i en bil som bara var ekonomisk. Jag köpte ny bensinare för 2 år sedan, fanns ingen vettig elbil i det segmentet (gör iofs inte fortfarande).
Jag stör mig bara på förmånsvärdet, tycker det är orimligt högt. Men nu hade jag bara bundet kapital privat, men massa obundet i företaget. Så då fick det bli så.

Hade kunnat komma rätt mycket billigare undan genom att privatleasea (eller köpa) en begagnad elbil likt en Leaf. Men då hade jag inte tyckt det var roligt heller.
 
Mikael_L
Ja bilägandet är ju rätt ofta väldigt känsloladdat.

Du ställde raka och enkla frågor (som inte dröp av baktankar), jag kände mig förpliktigad att svara rakt och enkelt och ärligt, hur jag tänkte med mitt val.

Men jag har helt klart tidigare i mitt liv varit mer besatt av den själ och den image som min bil ger.
Jag har t.ex. haft en BMW storbumse (3.0 SI), Saab 900 turbo, jag köpte även en BMW2800 CS som renoveringsobjekt, som inte riktigt kom i mål (om jag säger 3.0 CS så hänger nog fler med eller så kollar ni denna bilden
https://erclassics.b-cdn.net/media/...2ffe127f42dca9de82fb58b1/p/h/photo_119808.jpg
"
Så jag har helt klart avverkat min andel av spännande bilar, och jag var verkligen sugen på att köpa en BMW M3 i slutet av 90-talet, men ekonomin tillät inte det då.

Men sen blev jag allt tråkigare, framförallt pga av flytten till Uppsala, här går det fan aldrig att känna någon glädje av bilkörning, det är bara 100% pina.
Så numera ser jag bilen mer som saken som flyttar mitt arsle från A till B.

Det var lite av min livshistoria.
Men jag har verkligen stor förståelse för dem som satsar på coola och unika bilar, och det är det lite skralt med när det kommer till EV.
Även om jag är lite impad nästan varje dag över vridmomentet och accelerationen från min 80kW arbetsbuss, fast det roliga är slut redan när man passerat 40 km/h. Men det är bra när man ska in i en liten ficka i bilflödet i en rondell.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
Nu låter det som du borde flytta från Uppsala, verkar inte vara någon kul plats 😉

Det är ändå hygglig ekonomi i lite roligare elbilar än en leaf.

Vad är en fossilbil man tycker är acceptabel ekonomiskt så går det att räkna baklänges och se vilken elbil man får för samma TCO
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nu låter det som du borde flytta från Uppsala, verkar inte vara någon kul plats 😉

Det är ändå hygglig ekonomi i lite roligare elbilar än en leaf.

Vad är en fossilbil man tycker är acceptabel ekonomiskt så går det att räkna baklänges och se vilken elbil man får för samma TCO
Fast det finns ju fler attribut än ekonomi att ta hänsyn till när man väljer bil. Så jag tycker det blir fel att resonera så.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
flytten till Uppsala, här går det fan aldrig att känna någon glädje av bilkörning, det är bara 100% pina.
What? Så länge man undviker S:t Per garaget är väl Uppsala inte värre än någon annan av Sveriges halvstora städer? 😀
 
X xLnT skrev:
Jag hade haft svårt att lägga merparten av tiden i en bil som bara var ekonomisk. Jag köpte ny bensinare för 2 år sedan, fanns ingen vettig elbil i det segmentet (gör iofs inte fortfarande).
Som man frågar får man svar tror jag. Om man ställer upp sina önskemål för att man egentligen vill att en BMW M3 ska bli svaret (eller vilken specifik bil som helst, det kan lika gärna vara en Skoda Oktavia kombi), då kommer det bli den bilen som passar en bäst.

Kanske är ens kravlista rationellt rimlig, kanske är det bara vad man vill ha.

Jag har velat ha en elbil de senaste två gångerna jag bytt bil. Första gången föll det på bl.a. dragkrokskrav (och förmodligen ekonomi, men det har jag förträngt), senast var det ”lätt” att i övrigt fylla specen.

Hade jag börjat med att jag ville ha en liten lätt bil som var kul på kurviga vägar hade det nog inte blivit något. Det är (exempelvis) inte något stort elbilssegment. Så när det kommer till körglädje får jag nöja mig med att den är pigg och snabbt iväg från noll och grymt bekväm att köra långt relativt fort på stora vägar – saker som i ärlighetens namn ändå passar bättre för mina körmönster.

Men jag känner igen mig i att ställa upp en kravspec som egentligen bara möts av en bil. Så har jag gjort de senaste fem gångerna jag skaffat ny bil. Och alla utom en (när jag egentligen ville ha en elbil, men valde något annat) har jag blivit nöjd, även om kravspecarna varierat väldeliga under de 15–20 år det rört sig om.

Så jag tycker du ska fundera på varför det inte finns någon elbil som möter dina krav. Men inte utifrån bilarna, utan utifrån kraven. Kanske är det så enkelt att du egentligen inte vill ha en elbil.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
M
X xLnT skrev:
Kostnaden för bränsle tycker inte jag är så farlig, det är värre med förmånsvärdet. Det är en riktig nagel i ögat :(

Men för att återkoppla till ämnet, är det någon som köpt sin elbil? Hur resonerade man då?
Jag köpte en beg e-Golf för en månad sedan 210k kontant, 2020 års modell att ha som andrabil och ersatte en 20år gammal Lupo med 35k på mätaren. Varför skulle man betala den på något annat sätt?

En sprillans ny elbil för över halvmiljonen har vi inte nytta av då vi inte kör så mycket så vinsten på i princip gratis drivmedel går inte att väga upp mot investeringen. Den längre räckvidden hade varit trevlig men inget vi har nytta av egentligen. Och att ha en sådan som enda-bil funkar inte när man kör runt med väldigt tunga stenar och långa bräder.

Att leasa är ju bara att kasta ut pengar på ränta, varför skulle man göra det när man har flera mille på räntebärande konton? Kapitalkostnaden för bilen blir den missade alternativintäkten på ca 4,2% ränta * 0,7 skatt = 6200kr per år. Det är rätt beskedligt jämfört med värdeminskningen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M mnils skrev:
Jag köpte en beg e-Golf för en månad sedan 210k kontant, 2020 års modell att ha som andrabil och ersatte en 20år gammal Lupo med 35k på mätaren. Varför skulle man betala den på något annat sätt?

En sprillans ny elbil för över halvmiljonen har vi inte nytta av då vi inte kör så mycket så vinsten på i princip gratis drivmedel går inte att väga upp mot investeringen. Den längre räckvidden hade varit trevlig men inget vi har nytta av egentligen. Och att ha en sådan som enda-bil funkar inte när man kör runt med väldigt tunga stenar och långa bräder.

Att leasa är ju bara att kasta ut pengar på ränta, varför skulle man göra det när man har flera mille på räntebärande konton? Kapitalkostnaden för bilen blir den missade alternativintäkten på ca 4,2% ränta * 0,7 skatt = 6200kr per år. Det är rätt beskedligt jämfört med värdeminskningen.
Jag trodde inte det fanns några vettiga begagnade elbilsalternativ. Men priserna kanske är på väg ner där nu, när fler och fler köpt elbil.

Nog kunde det finnas tillfällen när det var ekonomiskt bra att leasea istället för att köpa.
MG hade ju en deal för 1995:-/mån som var fördelaktig om den bilen passade en.
Nu är det kanske en tråkig period att ha pengarna på börsen, men strax efter covid bröt ut var det ett jäkla rally där.
Då hade jag tyckt det var tråkigt att ta ut kapital för att binda det i en bil, vilket jag gjorde 😂.
 
M
X xLnT skrev:
Jag trodde inte det fanns några vettiga begagnade elbilsalternativ. Men priserna kanske är på väg ner där nu, när fler och fler köpt elbil.

Nog kunde det finnas tillfällen när det var ekonomiskt bra att leasea istället för att köpa.
MG hade ju en deal för 1995:-/mån som var fördelaktig om den bilen passade en.
Nu är det kanske en tråkig period att ha pengarna på börsen, men strax efter covid bröt ut var det ett jäkla rally där.
Då hade jag tyckt det var tråkigt att ta ut kapital för att binda det i en bil, vilket jag gjorde 😂.
e-Golfen tillverkades 2020 ut, sedan gick VW över till ID.3 så det är de sista bilarna som leasingavtalen nu går ut på efter 3år och därför har det kommit ut en hel del de senaste månaderna. Nästa år lär det komma en hel del ID.3 frågan är bara om de första årsmodellerna av den är värda att köpa med tanke på alla barnsjukdomar den haft.

En MG hade jag inte köpt med egna pengar! Många av de här kinesbilarna har ju väldigt förmånliga leasingupplägg för att få ut sina bilar på den europeiska marknaden. Andrahandsvärdet och kvaliteten på dem är ju högst tveksamt, liksom tillgång till service och reservdelar.

Covidrallyt var ju rätt lätt att förutse ränta nära 0 och massor med pengar som trycks ut, det är vid sådana tillfällen som det är bra att ha en lågt eller obelånad kåk man kan kan använda till att stärka kassan med så man får bättre hävstång på investeringarna :)
 
X xLnT skrev:
Fast det finns ju fler attribut än ekonomi att ta hänsyn till när man väljer bil. Så jag tycker det blir fel att resonera så.
Alltså tänkte mer på vilken "vanlig" bil som du är nöjd med. Både att äga/köra och är en okej ekonomisk belastning. Sen kan man kolla hur mycket dyrare elbil man "har råd med" inom den budgeten.

Finns ju massor av elbilar som är kul på kurviga vägar, direktresponsen från motorn är underbar. Även om en del saknar att rycka i spaken :)

Vilka har du provkört?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Alltså tänkte mer på vilken "vanlig" bil som du är nöjd med. Både att äga/köra och är en okej ekonomisk belastning. Sen kan man kolla hur mycket dyrare elbil man "har råd med" inom den budgeten.

Finns ju massor av elbilar som är kul på kurviga vägar, direktresponsen från motorn är underbar. Även om en del saknar att rycka i spaken :)

Vilka har du provkört?
Nu köpte jag en pickup, inte en sportbil.
Men jag provade Teslas varianter, Volkswagens (ID4/ID5 GTX), Skoda (Enyaq) och den typen av bil.
Hade jag kunnat få tag på en Rivian hade jag köpt den. F150-L tyckte jag inte var intressant oavsett.
 
Pickuper är ju skralt utbud än så länge, känns inte lönt att kolla på i nuläget. Men skåpbilar och vanliga SUV är ju helt okej.
 
Alla skåpbilar/minibussar verkar ha 330 km räckvidd av någon anledning. Jag vill i alla fall ha det dubbla innan det börjar bli intressant.
 
useless useless skrev:
Alla skåpbilar/minibussar verkar ha 330 km räckvidd av någon anledning. Jag vill i alla fall ha det dubbla innan det börjar bli intressant.
40kWh batteri på dom, räcker väl för de flesta hantverkarbilar. ID Buzz Cargo är väl den som passar då. Bara den kommer ner i pris :)
 
X xLnT skrev:
Men för att återkoppla till ämnet, är det någon som köpt sin elbil? Hur resonerade man då?
Ja, vi köpte vår elbil. Vi behövde en ny bil, då den gamla började få lite väl många verkstadsbesök och kändes inte driftssäker, och varje besök vid pumpen kändes dyrt. Då blev resonemanget att vi vill inte bidra till att sätta en ny fossilbil på marknaden, och vi ville inte heller bidra till att upprätthålla efterfrågan på fossilbilar på andrahandsmarknaden. Eftersom utbudet av begagnade elbilar var/är uselt, så återstod då att köpa ny istället. Det är den första sprillans nya bil vi köpt.

Vi hade pengarna, så då blev ytterligare en del av resonemanget att "Om inte vi som kan, sätter elbilar på marknaden, vem ska då göra det?". Vi har inte räknat närmare på det, men vi har klart lägre transportutgifter sedan vi började köra elbil. Det blir märkbart mer över varje månad, vilket känns bra. Det är möjligt att det skulle varit mer ekonomiskt förnuftigt att köpa en begagnad fossilbil, och behållit pengarna på banken, men vi ångrar ingenting. Ekonomisk förnuftighet behövs bara när man måste, och nu ger pengarna nytta och glädje, till skillnad om de varit kvar på banken.

Strax innan årsskiftet hämtade vi ut vår ID.4:a, och den har nu rullat lite över 2000 mil. För att återkoppla till trådstarten så har vi under denna tid gjort ett antal långresor. Sex stycken enkelresor på 40 mil (varav fyra på vintern), två stycken på 45, och två stycken på 62. På alla utom 62-milaresorna har det räckt med ett laddstopp, då kombinerat med mat och hundrastning. Bilen har alltid laddat klart innan vi själva är klara. På 62-milaresorna har vi laddat på samma sätt som övriga resorna, men vi har behövt toppa upp lite med en 10-minuters-laddning, utöver matpausen. Perfekt för ett extra toalettbesök.

När den längre versionen av ID.Buzz kommer nästa år ska vi se vad vi får i inbyte för ID.4:an, och se om vi har råd att byta till en större bil. ID.4:an är i minsta laget för en familj på fem, med en 40-kilos-hund. Det är alltid takbox på, på långresorna. Men på det hela taget är vi mycket nöjda.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.