1 379 645 läst · 23 084 svar
1380k läst
23,1k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Medlem
· Stockholm
· 2 189 inlägg
halper skrev:
Skojade till det lite. Där jag växte upp hade de flesta fler än en bil, och grannen som var bonde hade förstås än fler maskiner! Vi hade däremot aldrig släp och jag tror inte jag sett min far köra släp mer än ett par gånger. För oss var det liksom inte en stor grej. Vet inte varför jag klarar mig utan, men det har inte varit något vi tänkt på. Betala 500 spänn för hemkörning från IKEA istället för att lasta 150 kg platta paket själv känns som rätt bra valuta för pengarna, exempelvis.
Nåväl; detta blir mitt sista inlägg om släp.
Det är lite konstigt. Jag gjorde exakt samma reflektion häromdagen. Min pappa bor ute på landet och har inget släp till bilen. Jag bor inne i stan och förstår inte hur man klarar sig utan.
Då har han å andra sidan pickis, två traktorer varav den ena med gafflar, ett gäng släp till traktorerna, släp till fyrhjulingen, släp till skotern. Men inget till bilen.
Ja, det måste ju vara lösningen. Alla som behöver köra grejer köper en el-pickup istället.
Fast hur gör man om behöver köra både familjen och grejer? Då är vi där igen med två bilar. Och två bilar kan knappast bli billigare än en "fossilbil" plus släp.
Fast hur gör man om behöver köra både familjen och grejer? Då är vi där igen med två bilar. Och två bilar kan knappast bli billigare än en "fossilbil" plus släp.
![Fairlane](/forum/data/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 11 764 inlägg
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
- Stockholms Län
- 11 764 inlägg
Det är väl enkelt(?) konstaterat att det fungerar med elbil för många, och inte för många.
Faktorer som spelar in är:
* Körmönster
* Laddmöjligheter
* Dragmöjligheter
* Ekonomi
* Kunna tänka sig att förändra vissa saker
Kör man ofta väldigt långt, eller ofta med tungt släp så är det klurigt om man inte har gott om pengar. Har man dåligt med laddmöjligheter är det svårt. Vill man inte förändra något i sitt liv så är det svårt
Kör man mestadels inom 20 mil, har möjlighet att ladda och kanske släp rätt sällan så går det bättre, men man måste fortfarande vara beredd att ändra något i sitt liv.
Kör man släp 2-4 ggr per år kan kanske hemkörning fungera, eller byta bil med grannen/släktingen någon den dagen, eller hyra skåpbil.
Kör man längre sträckor till släkt och vänner några gånger om året kanske man får räkna med att det tar lite mer tid eller att man byter bil med granne/släkting den perioden.
Och oavsett, om man ser all form av förändring som ett problem så är man inte mogen för elbil (elbilen kanske är mogen dock).
Faktorer som spelar in är:
* Körmönster
* Laddmöjligheter
* Dragmöjligheter
* Ekonomi
* Kunna tänka sig att förändra vissa saker
Kör man ofta väldigt långt, eller ofta med tungt släp så är det klurigt om man inte har gott om pengar. Har man dåligt med laddmöjligheter är det svårt. Vill man inte förändra något i sitt liv så är det svårt
Kör man mestadels inom 20 mil, har möjlighet att ladda och kanske släp rätt sällan så går det bättre, men man måste fortfarande vara beredd att ändra något i sitt liv.
Kör man släp 2-4 ggr per år kan kanske hemkörning fungera, eller byta bil med grannen/släktingen någon den dagen, eller hyra skåpbil.
Kör man längre sträckor till släkt och vänner några gånger om året kanske man får räkna med att det tar lite mer tid eller att man byter bil med granne/släkting den perioden.
Och oavsett, om man ser all form av förändring som ett problem så är man inte mogen för elbil (elbilen kanske är mogen dock).
Det kan ju också vara så att man redan reser till största delen kollektivt och behöver bilen främst för långresor eller dra husvagn. Då blir det väldigt konstigt att köpa en elbil som man knappt kommer använda.
Min bil kan stå i garaget ett par veckor i sträck.
Min bil kan stå i garaget ett par veckor i sträck.
Visst kan man få saker hemkörda men många som byggt altaner mm vill gärna plocka sitt virke själva.
Samam med
De flesta bilar med bensin/diesel klarar att dra släp. Många varianter hos dessa fabrikat och ofta med kombityp så man kan lasta direkt i bilen också. Många som nu i semestertider hänger på husvagnen och tar familjen med ut på semesterresa.
Elbilar med rimliga priser har inte detta men duger bra för persontransporter. Dock är många behov av en bil som kan användas till mera uppgifter.
Visst det kommer att finnas sådana elbilar också med rimliga priser. Men de finns inte idag.
Nej Texla X är inte rimligt för en normal svensk familj att äga.
Hybridbilar är inte elbilar och räknas inte i detta sammanhang.
Samam med
Precis, det är därför jag inte anser elbilen färdigutvecklad.Fairlane skrev:
Det är väl enkelt(?) konstaterat att det fungerar med elbil för många, och inte för många.
Faktorer som spelar in är:
* Körmönster
* Laddmöjligheter
* Dragmöjligheter
* Ekonomi
* Kunna tänka sig att förändra vissa saker
Kör man ofta väldigt långt, eller ofta med tungt släp så är det klurigt om man inte har gott om pengar. Har man dåligt med laddmöjligheter är det svårt. Vill man inte förändra något i sitt liv så är det svårt
Kör man mestadels inom 20 mil, har möjlighet att ladda och kanske släp rätt sällan så går det bättre, men man måste fortfarande vara beredd att ändra något i sitt liv.
Kör man släp 2-4 ggr per år kan kanske hemkörning fungera, eller byta bil med grannen/släktingen någon den dagen, eller hyra skåpbil.
Kör man längre sträckor till släkt och vänner några gånger om året kanske man får räkna med att det tar lite mer tid eller att man byter bil med granne/släkting den perioden.
Och oavsett, om man ser all form av förändring som ett problem så är man inte mogen för elbil (elbilen kanske är mogen dock).
De flesta bilar med bensin/diesel klarar att dra släp. Många varianter hos dessa fabrikat och ofta med kombityp så man kan lasta direkt i bilen också. Många som nu i semestertider hänger på husvagnen och tar familjen med ut på semesterresa.
Elbilar med rimliga priser har inte detta men duger bra för persontransporter. Dock är många behov av en bil som kan användas till mera uppgifter.
Visst det kommer att finnas sådana elbilar också med rimliga priser. Men de finns inte idag.
Nej Texla X är inte rimligt för en normal svensk familj att äga.
Hybridbilar är inte elbilar och räknas inte i detta sammanhang.
![Fairlane](/forum/data/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 11 764 inlägg
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
- Stockholms Län
- 11 764 inlägg
Märkligt att det då var så jobbigt att ta sig till ett hyrbilsställe...N Nerre skrev:
Jag säger inte att det fungerar för alla. Tvärtom fungerar det uselt för många, men också bra för många, om man är beredd att ändra något av sin livsstil. Då menar jag inte att ge upp husvagnen om man är typen som drar runt med den (många står ju still hela sommaren). Kör man husvagn eller släp regelbundet så är elbilen inget alternativ.
Argumenten nedan köper jag dock inte:
1.Tänk om jag inte kan ladda hemma och parkerar hemma med nästan tomt batteri, då kan jag inte åka till akuten
2. Jag ska iväg på en helgtripp och jag brukar packa bilen på onsdag så det fungerar inte med hyrbil
3. 1-2 gånger om året kör vi längre sträckor och med elbil skulle resan ta 6 timmar istället för 5 timmar
Mina kommentarer till ovanstående.
1. Kan man inte ladda hemma så kanske inte elbil är rätt, men inte av den anledningen. Då kan man lika gärna lämna sin fossilbil med tom tank så man inte kommer till akuten. Om det endast var för att man riskerar att lämna en tom bil hemma så får man ändra sin livsstil lite och lära sig tanka tidigare
2. Man kan ändra sin livsstil så man packar väskorna och ställer i hallen på onsdag för att kasta in de på 15 minuter när det är dags att åka
3. Här är det åter frågan om ett val. Det går nog att leva med om man vill. Observera att jag inte talar om de som kör varje vecka utan de som kör 1-2 ggr om året.
![Fairlane](/forum/data/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 11 764 inlägg
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
- Stockholms Län
- 11 764 inlägg
Ja, bygger man mycket så är det ett problem. Bygger man däremot stora grejen mer sällan, vilket nog gäller de flesta, så kan man lösa det på annat sätt, om man vill köra elbil. Man kan hyra skåpbil, man kan hyra eller låna en bil som kan dra släp etc. Om man vill alltså, annars är det ju omöjligtoptimum skrev:
Det är ungefär lika märkligt som att elbilsfantasterna säger att de inte kan åka mer kollektivt.Fairlane skrev:
Ska jag ta mig till närmaste biluthyrning är det minst två bussbyten, eller en timmes promenad. Och busssarna går inte alla tider på dygnet, eftersom kollektivtrafiken mest är anpassad för de som ska ta sig till jobbet och skolan, inte för folk som ska åka till OKQ8 utan att ha en bil.
Sen ska vi ju inte glömma det här med att om man ska hyra bil får man ofta tillbringa ungefär en timme totalt på macken (i alla fall har det varit så de gånger jag hyrt). Ungefär en halvtimme när man ska hämta (all pappersexercis) och lika lång tid när man ska lämna (eftersom de ska tanka upp och inspektera bilen). Har man riktig otur är det nån annan i kön före så det tar ännu längre tid.
Fossilbilen kan man tanka på 5 minuter på vägen hem. Och en fossilbil har ingen självurladdning av taken. Jag parkerar i princip aldrig min bil utan minst 20 mil räckvidd i tanken.1. Kan man inte ladda hemma så kanske inte elbil är rätt, men inte av den anledningen. Då kan man lika gärna lämna sin fossilbil med tom tank så man inte kommer till akuten. Om det endast var för att man riskerar att lämna en tom bil hemma så får man ändra sin livsstil lite och lära sig tanka tidigare
Kasta in dem på 15 minuter? Du missade hela den här biten med att kunna åka direkt från jobbet på fredagen?
Nu la du ju själv förutsättningarna "1-2 gånger om året" och "6 istället för 5 timmar". Om du istället säger 10 gånger om året och 8 istället för 5 timmar (vilket är mer i enlighet med de kalkyler som A better route planner gett folk med mindre bilar) blir det ju en helt annan femma.
Svara mig nu på frågan: varför kan inte folk som köper elbil istället åka mer kollektivt?
Visst kan man hyra eller fixa på annat sätt men medge enkelheten med vanliga bilar som klarar lite extra saker som att dra en släpkärra om man behöver få hem skrymmande saker eller köra trädgårdsavfall från sin trädgård till återvinningen.Fairlane skrev:
Hur gör man annars med trädgårdsavfall, beställer man då transport att de kommer och hämtar?
Varje år beskär jag våra träd och kör sedan grenar och ris till återvinningen med en hyrd gallerkärra. Så gör väldigt många med egen fastighet och saknar möjlighet att ta hand om sådant på egen mark.
Kan själv!
· Trelleborg
· 14 987 inlägg
Eftersom min pappa klarat 33år i villaliv utan släp eller ens drag så är det inte omöjligt. Han körde till och med ris till tippen i en sedan, nedklippt i säckar.
Edit: Min farfar är uppe i 43år utan släp. Hade dock drag på bilen de hade under de 10år de hade husvagn.
Edit: Min farfar är uppe i 43år utan släp. Hade dock drag på bilen de hade under de 10år de hade husvagn.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 14 987 inlägg
Jag tror i princip vi kan summera detta med:
Vill man så kan man, vill man inte så kan man inte.
Vill man så kan man, vill man inte så kan man inte.