halper halper skrev:
Skojade till det lite. Där jag växte upp hade de flesta fler än en bil, och grannen som var bonde hade förstås än fler maskiner! Vi hade däremot aldrig släp och jag tror inte jag sett min far köra släp mer än ett par gånger. För oss var det liksom inte en stor grej. Vet inte varför jag klarar mig utan, men det har inte varit något vi tänkt på. Betala 500 spänn för hemkörning från IKEA istället för att lasta 150 kg platta paket själv känns som rätt bra valuta för pengarna, exempelvis.

Nåväl; detta blir mitt sista inlägg om släp.

Det är lite konstigt. Jag gjorde exakt samma reflektion häromdagen. Min pappa bor ute på landet och har inget släp till bilen. Jag bor inne i stan och förstår inte hur man klarar sig utan.

Då har han å andra sidan pickis, två traktorer varav den ena med gafflar, ett gäng släp till traktorerna, släp till fyrhjulingen, släp till skotern. Men inget till bilen.
 
Ja, det måste ju vara lösningen. Alla som behöver köra grejer köper en el-pickup istället.

Fast hur gör man om behöver köra både familjen och grejer? Då är vi där igen med två bilar. Och två bilar kan knappast bli billigare än en "fossilbil" plus släp.
 
Fairlane
Det är väl enkelt(?) konstaterat att det fungerar med elbil för många, och inte för många.

Faktorer som spelar in är:
* Körmönster
* Laddmöjligheter
* Dragmöjligheter
* Ekonomi
* Kunna tänka sig att förändra vissa saker

Kör man ofta väldigt långt, eller ofta med tungt släp så är det klurigt om man inte har gott om pengar. Har man dåligt med laddmöjligheter är det svårt. Vill man inte förändra något i sitt liv så är det svårt

Kör man mestadels inom 20 mil, har möjlighet att ladda och kanske släp rätt sällan så går det bättre, men man måste fortfarande vara beredd att ändra något i sitt liv.

Kör man släp 2-4 ggr per år kan kanske hemkörning fungera, eller byta bil med grannen/släktingen någon den dagen, eller hyra skåpbil.

Kör man längre sträckor till släkt och vänner några gånger om året kanske man får räkna med att det tar lite mer tid eller att man byter bil med granne/släkting den perioden.

Och oavsett, om man ser all form av förändring som ett problem så är man inte mogen för elbil (elbilen kanske är mogen dock).
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Det kan ju också vara så att man redan reser till största delen kollektivt och behöver bilen främst för långresor eller dra husvagn. Då blir det väldigt konstigt att köpa en elbil som man knappt kommer använda.

Min bil kan stå i garaget ett par veckor i sträck.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
optimum
Visst kan man få saker hemkörda men många som byggt altaner mm vill gärna plocka sitt virke själva.
Samam med
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl enkelt(?) konstaterat att det fungerar med elbil för många, och inte för många.

Faktorer som spelar in är:
* Körmönster
* Laddmöjligheter
* Dragmöjligheter
* Ekonomi
* Kunna tänka sig att förändra vissa saker

Kör man ofta väldigt långt, eller ofta med tungt släp så är det klurigt om man inte har gott om pengar. Har man dåligt med laddmöjligheter är det svårt. Vill man inte förändra något i sitt liv så är det svårt

Kör man mestadels inom 20 mil, har möjlighet att ladda och kanske släp rätt sällan så går det bättre, men man måste fortfarande vara beredd att ändra något i sitt liv.

Kör man släp 2-4 ggr per år kan kanske hemkörning fungera, eller byta bil med grannen/släktingen någon den dagen, eller hyra skåpbil.

Kör man längre sträckor till släkt och vänner några gånger om året kanske man får räkna med att det tar lite mer tid eller att man byter bil med granne/släkting den perioden.

Och oavsett, om man ser all form av förändring som ett problem så är man inte mogen för elbil (elbilen kanske är mogen dock).
Precis, det är därför jag inte anser elbilen färdigutvecklad.
De flesta bilar med bensin/diesel klarar att dra släp. Många varianter hos dessa fabrikat och ofta med kombityp så man kan lasta direkt i bilen också. Många som nu i semestertider hänger på husvagnen och tar familjen med ut på semesterresa.

Elbilar med rimliga priser har inte detta men duger bra för persontransporter. Dock är många behov av en bil som kan användas till mera uppgifter.

Visst det kommer att finnas sådana elbilar också med rimliga priser. Men de finns inte idag.

Nej Texla X är inte rimligt för en normal svensk familj att äga.
Hybridbilar är inte elbilar och räknas inte i detta sammanhang.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Det kan ju också vara så att man redan reser till största delen kollektivt och behöver bilen främst för långresor eller dra husvagn. Då blir det väldigt konstigt att köpa en elbil som man knappt kommer använda.

Min bil kan stå i garaget ett par veckor i sträck.
Märkligt att det då var så jobbigt att ta sig till ett hyrbilsställe...

Jag säger inte att det fungerar för alla. Tvärtom fungerar det uselt för många, men också bra för många, om man är beredd att ändra något av sin livsstil. Då menar jag inte att ge upp husvagnen om man är typen som drar runt med den (många står ju still hela sommaren). Kör man husvagn eller släp regelbundet så är elbilen inget alternativ.

Argumenten nedan köper jag dock inte:

1.Tänk om jag inte kan ladda hemma och parkerar hemma med nästan tomt batteri, då kan jag inte åka till akuten
2. Jag ska iväg på en helgtripp och jag brukar packa bilen på onsdag så det fungerar inte med hyrbil
3. 1-2 gånger om året kör vi längre sträckor och med elbil skulle resan ta 6 timmar istället för 5 timmar

Mina kommentarer till ovanstående.

1. Kan man inte ladda hemma så kanske inte elbil är rätt, men inte av den anledningen. Då kan man lika gärna lämna sin fossilbil med tom tank så man inte kommer till akuten. Om det endast var för att man riskerar att lämna en tom bil hemma så får man ändra sin livsstil lite och lära sig tanka tidigare

2. Man kan ändra sin livsstil så man packar väskorna och ställer i hallen på onsdag för att kasta in de på 15 minuter när det är dags att åka

3. Här är det åter frågan om ett val. Det går nog att leva med om man vill. Observera att jag inte talar om de som kör varje vecka utan de som kör 1-2 ggr om året.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
Visst kan man få saker hemkörda men många som byggt altaner mm vill gärna plocka sitt virke själva.
Ja, bygger man mycket så är det ett problem. Bygger man däremot stora grejen mer sällan, vilket nog gäller de flesta, så kan man lösa det på annat sätt, om man vill köra elbil. Man kan hyra skåpbil, man kan hyra eller låna en bil som kan dra släp etc. Om man vill alltså, annars är det ju omöjligt
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt att det då var så jobbigt att ta sig till ett hyrbilsställe...
Det är ungefär lika märkligt som att elbilsfantasterna säger att de inte kan åka mer kollektivt.

Ska jag ta mig till närmaste biluthyrning är det minst två bussbyten, eller en timmes promenad. Och busssarna går inte alla tider på dygnet, eftersom kollektivtrafiken mest är anpassad för de som ska ta sig till jobbet och skolan, inte för folk som ska åka till OKQ8 utan att ha en bil.

Sen ska vi ju inte glömma det här med att om man ska hyra bil får man ofta tillbringa ungefär en timme totalt på macken (i alla fall har det varit så de gånger jag hyrt). Ungefär en halvtimme när man ska hämta (all pappersexercis) och lika lång tid när man ska lämna (eftersom de ska tanka upp och inspektera bilen). Har man riktig otur är det nån annan i kön före så det tar ännu längre tid.

1. Kan man inte ladda hemma så kanske inte elbil är rätt, men inte av den anledningen. Då kan man lika gärna lämna sin fossilbil med tom tank så man inte kommer till akuten. Om det endast var för att man riskerar att lämna en tom bil hemma så får man ändra sin livsstil lite och lära sig tanka tidigare
Fossilbilen kan man tanka på 5 minuter på vägen hem. Och en fossilbil har ingen självurladdning av taken. Jag parkerar i princip aldrig min bil utan minst 20 mil räckvidd i tanken.

2. Man kan ändra sin livsstil så man packar väskorna och ställer i hallen på onsdag för att kasta in de på 15 minuter när det är dags att åka
Kasta in dem på 15 minuter? Du missade hela den här biten med att kunna åka direkt från jobbet på fredagen?
3. Här är det åter frågan om ett val. Det går nog att leva med om man vill. Observera att jag inte talar om de som kör varje vecka utan de som kör 1-2 ggr om året.
Nu la du ju själv förutsättningarna "1-2 gånger om året" och "6 istället för 5 timmar". Om du istället säger 10 gånger om året och 8 istället för 5 timmar (vilket är mer i enlighet med de kalkyler som A better route planner gett folk med mindre bilar) blir det ju en helt annan femma.


Svara mig nu på frågan: varför kan inte folk som köper elbil istället åka mer kollektivt?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Självurladdning.... ja nu kom vi in på en ny spännande punkt.
Bensin förångas iförsig men någon direkt självurladdning är inte att tala om i elbilar heller. inte för batterierna skull iallafall
 
Googla på "vampire drain" kanske?
 
N Nerre skrev:
Googla på "vampire drain" kanske?
Behövs inte. Det är inte batteriernas fel. Dessutom isolerat till tesla. Jag kör nissan leaf
 
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, bygger man mycket så är det ett problem. Bygger man däremot stora grejen mer sällan, vilket nog gäller de flesta, så kan man lösa det på annat sätt, om man vill köra elbil. Man kan hyra skåpbil, man kan hyra eller låna en bil som kan dra släp etc. Om man vill alltså, annars är det ju omöjligt
Visst kan man hyra eller fixa på annat sätt men medge enkelheten med vanliga bilar som klarar lite extra saker som att dra en släpkärra om man behöver få hem skrymmande saker eller köra trädgårdsavfall från sin trädgård till återvinningen.

Hur gör man annars med trädgårdsavfall, beställer man då transport att de kommer och hämtar?

Varje år beskär jag våra träd och kör sedan grenar och ris till återvinningen med en hyrd gallerkärra. Så gör väldigt många med egen fastighet och saknar möjlighet att ta hand om sådant på egen mark.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Eftersom min pappa klarat 33år i villaliv utan släp eller ens drag så är det inte omöjligt. Han körde till och med ris till tippen i en sedan, nedklippt i säckar.

Edit: Min farfar är uppe i 43år utan släp. Hade dock drag på bilen de hade under de 10år de hade husvagn.
 
Redigerat:
Jag tror i princip vi kan summera detta med:
Vill man så kan man, vill man inte så kan man inte.
 
  • Gilla
aiskylos2 och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror i princip vi kan summera detta med:
Vill man så kan man, vill man inte så kan man inte.
Du syftar på "sluta köra bil helt" va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.