D
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, det har ingen påstått.
Nu tramsar du bara, försök hålla en lite högre nivå än så på diskussionen är du snäll.
Trams in, trams ut, som man nästan brukar säga. Att börja om tråden och konstatera att räckvidden hos någon bil inte är oändlig och att ladd/tankstationer inte finns överallt, alltid, är liksom ingen diskussion, kan nästan säga att det är förkunskaper som man förväntas ha. Likaså att uppfinna extrema körmönster för att make a point, de har vi också varit igenom, då är det lika bra att prata om de bakomliggande känslorna, som ju är det som blir kvar.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Problemet just nu i tråden är avsaknad av att acceptera våra olika beteenden, vi som inte ser elbilen som mogen ännu lägger fram argument varför vi inte ser elbilen som fullvärdig ersättning till bensin/diesel och de "starkt" elbilsförespråkande utifrån sin syn anser att det kan "ni" visst.:crysmile:
Åter igen tråden "För tidigt att köpa elbil?". Tråden startade 2018 och utifrån pågående dialoger så är det inte så för alla, funktionellt elbil och hur vi vill använda/köra. Finns inget rätt eller fel, bara att acceptera att en övergång tar sin tid och alldeles utmärkt, för då kan vi låta den befintliga fordonsparken få tjäna ut.(y)
Är det samma dialog 2030 eller 2035, tror faktiskt det kan förekomma.:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
CM1234 och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För något halvår sedan blev jag "tillrättavisad" i ett långt inlägg när jag påstod att elbilsutvecklingen inte nått mognadsfas, men idag fanns en intressant artikel utifrån trådens "Räckvidd" och jag hävdar åter igen att mognadsgraden kan förbättras avsevärt så att skillnad mellan elbil och bensin/diesel blir marginell.
Utbudet kommer att öka, vill man ha en bil till lägre pris så kommer det att kunna väljas de med optimal max räckvidd på 30 mil, men också om man vill och har ekonomi de som tar dig minst 100 mil utan laddning.
Så tar vi det jag tjatat om att om 10-15 år kommer det att finnas ett helt annat utbud och det kommer att kunna bli ett drivmedelskifte där skillnaden inte blir nämnvärt annorlunda, men det finns inte färdigt idag och vi behöver inte stressa på våra byten utan kan låta befintlig bilar får tjäna ut. (utgår bara från teknikutveckling)
[länk]
Jag håller nog med om att elbilsutvecklingen inte nått mognadsfas.

För bilarna har det funnits mogna bilar ett tag, t.ex tesla model 3 från ca 2019. Men det finns för många dåliga modeller som inte håller måttet med räckvidd i alla lägen och snabb laddning så man måste ha detaljkoll för att inte välja en dålig modell.
En del som inte tänkt så mycket och provar en "kass" elbil utan att ha koll får då en skev bild av potentialen.

Samma sak med laddinfrastrukturen, det tar ett tag till innan det är ordentligt utbyggt och man kan förvänta sig ett stabilt utbud av laddare oavsett vart man går.
 
  • Gilla
CM1234 och 4 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Problemet just nu i tråden är avsaknad av att acceptera våra olika beteenden, vi som inte ser elbilen som mogen ännu lägger fram argument varför vi inte ser elbilen som fullvärdig ersättning till bensin/diesel och de "starkt" elbilsförespråkande utifrån sin syn anser att det kan "ni" visst.:crysmile:
Åter igen tråden "För tidigt att köpa elbil?". Tråden startade 2018 och utifrån pågående dialoger så är det inte så för alla, funktionellt elbil och hur vi vill använda/köra. Finns inget rätt eller fel, bara att acceptera att en övergång tar sin tid och alldeles utmärkt, för då kan vi låta den befintliga fordonsparken få tjäna ut.(y)
Är det samma dialog 2030 eller 2035, tror faktiskt det kan förekomma.:cool:
Absolut, jag tror (och hoppas) dock att detta kommer att avgöras åt oss, mindre subventioner för fossila drivmedel hade nog övertygat de flesta, frågeställningen blir då stanna hemma/cykla/gå, eller elbil, fossilt blir liksom inget alternativ och det vore bra för oss alla.
 
  • Gilla
  • Haha
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Åter igen tråden "För tidigt att köpa elbil?"
För mig är svaret på denna fråga i princip rätt enkel. Kan man ladda hemma är det för de flesta inte för tidigt. Kan man inte ladda hemma är det för de flesta för tidigt.
 
  • Gilla
robhol och 6 till
  • Laddar…
Själv har jag länge varit tveksam till elbilar p g a räckvidden. Efter att ha läst alla negativa inlägg från de som aldrig kommer att löpa elbil har jag dock bestämt mig - nästa bil blir definitivt en elbil :D

Har länge funderat på en S100D men efter diverse "simuleringar" av våra resor i ABRP så inser jag att vi klarar oss med en S75D. Det ger oss något eller några extra stopp på semesterresor men samtidigt är det inget större problem på just semestern. Har man dessutom som vi två mindre barn är det ganska optimalt att ta stopp med 2-3 timmars mellanrum. Det kräver absolut mer planering, speciellt på vintern så man vill ha bättre marginal, men jag ser inget större problem med det.

/Krille
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja vi får väl se, jag har länge trott att det kommer bli vanligare med inte-så-lång-räckvidd-bilar, en kompromiss mellan pris/förbrukning/användning men att det samtidigt kommer premium-premium-bilar (som man nog ändå får säga att just Porsche är) som sticker ut åt andra hållet låter ju också rimligt.

Just lång räckvidd är ju något som jag tycker spökar mest innan köp och hos de som inte har elbil, jag var själv också mer fokuserad på detta innan köp.
Teknik som idag kan ses som dyr komplicerad kan imorgon vara standard i vissa fordonstyper, så även batterityper och laddning. Har man ägt bilar tillverkade från 60-tal fram tills dagens motorer så ser man den utvecklingen. Och dagens utveckling går otroligt mycket snabbare än på 60-talet.
Så det t.ex. Porsche gör arbetar andra tillverkare också med, där kanske ett utvecklingssteg från komplext och dyrt på bara fem år blir standard i en "normal" bil.
Ta inte illa upp, för mig är olika konstruktioner intressant ur ett utvecklingsperspektiv, "premium" är bara ett marknadsföringsbegrepp för att kunna ta mera betalt som i princip inte säger något.;)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det där svepande muttrandet med barnslig argumentationsteknik tillför absolut ingenting. Skriv i stället vad som du anser inte är rätt.

Vad konkret anser du felaktigt i mitt inlägg #15022. Ser du några sakfel? I så fall vilka? Har du annan åsikt om något jag skriver där? I så fall vad?
Du får ursäkta om jag blev lite trött på ditt svar tidigare, därav mitt korta inlägg. Du lyckas tolka in något jag inte skrev av någon anledning. Jag förstår att vi tycker olika men att generalisera blir lite galet om du frågar mig. Både du och jag kanske kan vara lite tydligare i vår argumentation men jag får känslan, rätta mig om jag har fel, att många är lite enkelspåriga och har svårt att tänka nytt och "anpassa" sig till en ny standard, läs: elbilar, solceller och kanske "nymoderniteter" i stort.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Och ibland kan vi behöva tänka 5-10 år innan vi tar "tänka nytt" steget.
De som idag kanske "tänker nytt" började för ett antal år sedan de tankarna innan man kände att det var rätt.
Ett teknikskifte, är precis vad det är, tar sin tid och i nutid sker oftast de omställningarna snabbare än för 100-år sedan. Men människan är i beteende ganska oförändrad.;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får ursäkta om jag blev lite trött på ditt svar tidigare.
Absolut!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
rätta mig om jag har fel, att många är lite enkelspåriga och har svårt att tänka nytt och "anpassa" sig till en ny standard,
Så är det säkert. Rent personligen har jag dock absolut inget emot elbilar och de få jag kört har varit trevliga och minst lika bra som fosilbilar. Då jag inte har någon som helst möjlighet att ladda hemma, eller ens i närheten av min bostad, är dock en elbil, för närvarande, inget alternativ för mig.

Det finns säkert många i den tråd med "känslomässiga" kopplingar för eller emot en viss biltyp men personligen struntar jag i om bilen drivs av bensin, diesel eller el, bara det fungerar praktiskt och på ett ekonomiskt rimligt sätt. Skulle jag byta bil idag och kunde ladda hemma vore valet självklart. Nu är jag nöjd med min nuvarande bil så valet skjuts på framtiden. Vad det blir då återstår att se.
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Kanske redan avhandlats i denna megatråd - men är det inte krångligt att ladda el när man har släp/husvagn vid laddstationerna?

Måste man koppla loss den man drar innan man trixar sig in på laddplatsen?:oops:
På många laddparkeringar så måste man koppla loss vagnen, på många andra skulle det gå om det inte vore så trångt. På ytterligare andra går det ändå inte pga att det är trångt med köer, blockerade infarter av köande bilar, inget utrymme att backa om osv.

Det finns alldeles för få laddstationer som ser ut som bensinstationer med möjlighet att köra igenom och där man dessutom välja sida utifrån vart "tanklocket" sitter. Och snabbladdarnas kablar är ofta inte tillräckligt långa för att dras bakom/framför bilen till laddporten. Ladduttag i fronten/aktern är därför att föredra.

Jag skulle inte förlita mig på att jag kan ladda utan att haka av husvagnen, om det går så skulle jag planera för laddning efter att jag ställt den på en camping...
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Problemet just nu i tråden är avsaknad av att acceptera våra olika beteenden, vi som inte ser elbilen som mogen ännu lägger fram argument varför vi inte ser elbilen som fullvärdig ersättning till bensin/diesel och de "starkt" elbilsförespråkande utifrån sin syn anser att det kan "ni" visst.:crysmile:
Åter igen tråden "För tidigt att köpa elbil?". Tråden startade 2018 och utifrån pågående dialoger så är det inte så för alla, funktionellt elbil och hur vi vill använda/köra. Finns inget rätt eller fel, bara att acceptera att en övergång tar sin tid och alldeles utmärkt, för då kan vi låta den befintliga fordonsparken få tjäna ut.(y)
Är det samma dialog 2030 eller 2035, tror faktiskt det kan förekomma.:cool:
I ärlighetens namn så var det bra att skaffa elbil sommaren 2021, med låga räntor, billig el, korta leveranstider och 70000 kr i bonus. 2022 inte alls lika bra och just nu också sämre.
Nu verkar det ju dock som om läget håller på att förbättras igen, bättre utbud på begagnatmarknaden, fler modeller att välja på, el som inte blev riktigt så dyr som många befarade och sänkta priser.
Så snart är det nog bra läge att skaffa elbil igen. :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag håller nog med om att elbilsutvecklingen inte nått mognadsfas.

För bilarna har det funnits mogna bilar ett tag, t.ex tesla model 3 från ca 2019. Men det finns för många dåliga modeller som inte håller måttet med räckvidd i alla lägen och snabb laddning så man måste ha detaljkoll för att inte välja en dålig modell.
En del som inte tänkt så mycket och provar en "kass" elbil utan att ha koll får då en skev bild av potentialen.

Samma sak med laddinfrastrukturen, det tar ett tag till innan det är ordentligt utbyggt och man kan förvänta sig ett stabilt utbud av laddare oavsett vart man går.
Du har rätt i att marknaden som helhet inte är mogen och det finns många modeller som inte håller måttet, det blir orimligt höga krav på en konsument som inte är särskilt teknikintresserad att hitta rätt.

Vi borde alla vara försiktiga när vi bara skriver elbil, ibland behöver man nog vara mer specifik.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
Körde en rutt på 90 mil till och från Stockholm. Landade på 4,3kr milen och behövde ladda 7 minuter upp, men laddade i 30 pga mat och 6 minuter hem.

Tesla model 3 LR 2023
 
  • Gilla
sunnis och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag noterade tidigare att det tystnat senaste året om självkörande fordon, men idag fanns en artikel i Ny Teknik (är låst) men där står i inledningen:
Lidarexpertens hårda dom: Vi får inte helt självkörande bilar
I mitten av 2010-talet var den självkörande bilen bara ”något år bort”. I dag känns den helt autonoma personbilen avlägsen: ”Vi pratar inte längre om nivå fem”.

Så ur ett global perspektiv med olika årstidsberoenden snö/halka, vägsystem, vägstandard, trafikregler, höger/vänstertrafik, blandning av manuellt och självkörande, olika fordonstyper, autonoma eller med byggd infrastruktur etc, så kanske man börjar bli lite mera ödmjuk.
Men självkörande finns och kommer öka men i väldigt begränsade miljöer där det är lämpligt i en överskådlig närtid.
Jag blev riktigt glad när jag såg denna rapport/artikel. Jag sade nämligen detta redan i mitten av 10-talet ("VVDJS"). Jag sade redan då också att motorvägar kommer att vara det enda område som fungerar bra, detta då det i praktiken är en "inhängnad väg" utan direkt interaktion med djur och människor. I sådana miljöer har man kört självkörande fordon sedan flera årtionden tillbaka, det nya är bara interaktionen med andra fordon på samma väg, vilket i sammanhanget är ett av de lättare problemen att adressera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.