1 466 543 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Alfredo skrev:
Jag är istället tämligen övertygad om att yttre omständigheter som orsakar dröjsmål och irritation är olyckliga för trafiksäkerheten. Vi får nog enas om att vi inte är ense.Nötegårdsgubben skrev:
Eller vi är säkert överens om att det är nyttigt att ta en paus då och då. Jag tar dock min paus där och när jag vill, inte där en teknisk brist gör att jag måste.
Det där svepande muttrandet med barnslig argumentationsteknik tillför absolut ingenting. Skriv i stället vad som du anser inte är rätt.Jonatan79 skrev:
Vad konkret anser du felaktigt i mitt inlägg #15022. Ser du några sakfel? I så fall vilka? Har du annan åsikt om något jag skriver där? I så fall vad?
Du kör alltså sista biten med tom tank, blir inte det också lite drygt, om dina andars önskan om paus inte sammanfaller med bränslemätaren, det här är ju jättespännande? Men om du hade haft elbil så hade batteriet fått bestämma..Alfredo skrev:Jag är istället tämligen övertygad om att yttre omständigheter som orsakar dröjsmål och irritation är olyckliga för trafiksäkerheten. Vi får nog enas om att vi inte är ense.
Eller vi är säkert överens om att det är nyttigt att ta en paus då och då. Jag tar dock min paus där och när jag vill, inte där en teknisk brist gör att jag måste.
För något halvår sedan blev jag "tillrättavisad" i ett långt inlägg när jag påstod att elbilsutvecklingen inte nått mognadsfas, men idag fanns en intressant artikel utifrån trådens "Räckvidd" och jag hävdar åter igen att mognadsgraden kan förbättras avsevärt så att skillnad mellan elbil och bensin/diesel blir marginell.
Utbudet kommer att öka, vill man ha en bil till lägre pris så kommer det att kunna väljas de med optimal max räckvidd på 30 mil, men också om man vill och har ekonomi de som tar dig minst 100 mil utan laddning.
Så tar vi det jag tjatat om att om 10-15 år kommer det att finnas ett helt annat utbud och det kommer att kunna bli ett drivmedelskifte där skillnaden inte blir nämnvärt annorlunda, men det finns inte färdigt idag och vi behöver inte stressa på våra byten utan kan låta befintlig bilar får tjäna ut. (utgår bara från teknikutveckling)
https://www.nyteknik.se/elbilar/porsche-elbilar-med-130-mils-rackvidd-snart-verklighet/2055575
Utbudet kommer att öka, vill man ha en bil till lägre pris så kommer det att kunna väljas de med optimal max räckvidd på 30 mil, men också om man vill och har ekonomi de som tar dig minst 100 mil utan laddning.
Så tar vi det jag tjatat om att om 10-15 år kommer det att finnas ett helt annat utbud och det kommer att kunna bli ett drivmedelskifte där skillnaden inte blir nämnvärt annorlunda, men det finns inte färdigt idag och vi behöver inte stressa på våra byten utan kan låta befintlig bilar får tjäna ut. (utgår bara från teknikutveckling)
https://www.nyteknik.se/elbilar/porsche-elbilar-med-130-mils-rackvidd-snart-verklighet/2055575
Ett sakfel ligger i språket, du kallar det brist att bilen behöver tankas, det är möjligtvis ett tillkortakommande men ingen brist, brister ska åtgärdas och du kommer inte kunna ta det på garantin, där brister du.Alfredo skrev:
Den andra möjliga bristen är att du exkluderar destinationsladdning, som är den allra vanligaste för elbilar men som få gör på ICE-bilar. De har alltså olika karaktärer som ger lite olika mönster för användningen, detta gör att för nästan alla bilägare stämmer inte dina resonemang alls, sen är vi tillbaks till de där fiktiva som vi sett otaliga gånger i tråden, de skulle du ju kunna ta i en avknoppad tråd, du får välja vad den ska heta men kanske "Fiktiva körmönster som är omöjliga med elbil", jaja,-välj själv!
Hur kan så många medvetet välja att missförstå?D djac skrev:
Såklart @Alfredo tankar innan tanken är helt tom. Det gör det ju just till ett påtvingat stopp som han är missnöjd med.
Utöver dessa påtvingade stopp kanske han även stannar vid en fin sjö, en mysig rastplats, en lekpark för barnen etc. Dessa är valda stopp som han inte ser som ett problem.
Ibland kanske dessa stopp sammanfaller, dvs. han känner att det är dags för en paus, hittar en lämplig plats och det råkar ligga en pump där också. Då är han förstås mindre missnöjd med att han kan tanka där han ändå tänkt stanna.
edit. stavfel
Nog omöjligt att svara på, det beror ju sannolikt på hur laddplatsen ser ut och var laddporten sitter i förhållande till detta, ovanpå det förarens skicklighet.sysmali skrev:
Ja känslan av harmoni är nog mäktig när man får feeling precis samtidigt som bränslelampan tänds och det ligger en mack exakt där, varje gång, då är man i absolut samklang med sin bil.tveksamt skrev:Hur kan så många medvetet välja att missförstå?
Såklart @Alfredo tankar innan tanken är helt tom. Det gör det ju just till ett påtvingat stopp som han är missnöjd med.
Utöver dessa påtvingade stopp kanske han även stannar vid en fin sjö, en mysig rastplats, en lekpark för barnen etc. Dessa är valda stopp som han inte ser som ett problem.
Ibland kanske dessa stopp sammanfaller, dvs. han känner att det är dags för en paus, hittar en lämplig plats och det råkar ligga en pump där också. Då är han förstås mindre missnöjd med att han kan tanka där han ändå tänkt stanns.
Man kan ju också välja att tanka innan lampan tänds. typ "Nu stannar vi här vid den fina sjön och käkar våra medhavda mackor. Oj, en mack, jag passar på att tanka även fast det bara är halvtomt, då slipper jag ju stanna en extra gång."D djac skrev:
Jag är övertygad om att inte heller @Alfredo skulle vara missnöjd med ett sådant stopp om det var en snabbladdare och en elbil han körde.
Jag noterade tidigare att det tystnat senaste året om självkörande fordon, men idag fanns en artikel i Ny Teknik (är låst) men där står i inledningen:pacman42 skrev:Finns redan på vanliga motorvägar. De styrs från ett kontrollrum i mer komplicerade miljöer på motorvägen (Göteborg) och när man lämnar motorvägen.
I Hamburg finns hyrbilar som fungerar ungefär som Taxi. De körs ut till dig av en chaufför i ett kontrollrum, sedan kör du den dit du skall, sedan tar kontrollrummet över igen.
I bägge fallen är det testverksamhet där inga människor får vara i bilarna som körs av datorer eller fjärrstyrs av människor.
Lidarexpertens hårda dom: Vi får inte helt självkörande bilar
I mitten av 2010-talet var den självkörande bilen bara ”något år bort”. I dag känns den helt autonoma personbilen avlägsen: ”Vi pratar inte längre om nivå fem”.
Så ur ett global perspektiv med olika årstidsberoenden snö/halka, vägsystem, vägstandard, trafikregler, höger/vänstertrafik, blandning av manuellt och självkörande, olika fordonstyper, autonoma eller med byggd infrastruktur etc, så kanske man börjar bli lite mera ödmjuk.
Men självkörande finns och kommer öka men i väldigt begränsade miljöer där det är lämpligt i en överskådlig närtid.
https://www.nyteknik.se/fordon/lida...rande-vi-pratar-inte-langre-om-niva-5/2055008
Fast det blir inte detsamma, det måste vara perfekt!tveksamt skrev:Man kan ju också välja att tanka innan lampan tänds. typ "Nu stannar vi här vid den fina sjön och käkar våra medhavda mackor. Oj, en mack, jag passar på att tanka även fast det bara är halvtomt, då slipper jag ju stanna en extra gång."
Jag är övertygad om att inte heller @Alfredo skulle vara missnöjd med ett sådant stopp om det var en snabbladdare och en elbil han körde.
Vilket trams!D djac skrev:
Mina andars önskan???D djac skrev:
Återigen trams. Om du vill kalla det jag kallar brist för tillkortakommande så varsågod. Det förändrar dock inget i innebörden av vad jag skriver.D djac skrev:
Det gör jag väl inte. I inlägget skriver jag:D djac skrev:
Alfredo skrev:
Ja vi får väl se, jag har länge trott att det kommer bli vanligare med inte-så-lång-räckvidd-bilar, en kompromiss mellan pris/förbrukning/användning men att det samtidigt kommer premium-premium-bilar (som man nog ändå får säga att just Porsche är) som sticker ut åt andra hållet låter ju också rimligt.A AndersS skrev:För något halvår sedan blev jag "tillrättavisad" i ett långt inlägg när jag påstod att elbilsutvecklingen inte nått mognadsfas, men idag fanns en intressant artikel utifrån trådens "Räckvidd" och jag hävdar åter igen att mognadsgraden kan förbättras avsevärt så att skillnad mellan elbil och bensin/diesel blir marginell.
Utbudet kommer att öka, vill man ha en bil till lägre pris så kommer det att kunna väljas de med optimal max räckvidd på 30 mil, men också om man vill och har ekonomi de som tar dig minst 100 mil utan laddning.
Så tar vi det jag tjatat om att om 10-15 år kommer det att finnas ett helt annat utbud och det kommer att kunna bli ett drivmedelskifte där skillnaden inte blir nämnvärt annorlunda, men det finns inte färdigt idag och vi behöver inte stressa på våra byten utan kan låta befintlig bilar får tjäna ut. (utgår bara från teknikutveckling)
[länk]
Just lång räckvidd är ju något som jag tycker spökar mest innan köp och hos de som inte har elbil, jag var själv också mer fokuserad på detta innan köp.