1 433 272 läst · 23 552 svar
1433k läst
23,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kartorna är en sak, det ändrar inte det faktumet att andelen snabbladdare är mycket liten.J jocke31 skrev:
Om jag tex vill ha hamburgare så föredrar jag Max, jag kan inte minnas att jag sett en enda snabbladdare vid någon av de Max restauranger jag stannat vid. Om det ändå finns, så gissar jag att de ofta är upptagna eftersom många tänker samma sak..
Antal kan du räkna ut själv, men andelen är mycket liten. Med tanke på att det känns lite glest med vanliga laddare så lär det vara väldigt glest mellan snabbladdarna.useless skrev:
Här kommer siffror till dig:
https://infogram.com/infograf-elis-1h8n6mypqozz6xo
Nej, den säger att det finns färre AC-snabbladdare än långsamladdare. Den säger inget alls om det faktiska antalet.Nissens skrev:
Vi kan dock komplettera med det.
I min bild är totalen 2502 laddare.
I din bild är det 21584.
Det finns alltså ungefär 0,1 snabbladdare på varje långsamladdare totalt sett.
Var får du det till glest med vanliga laddare? Det sitter ju på vart och vartannat garage/husvägg.Nissens skrev:
Japp, så det är alltså ont om dem… vilket var poängen.tveksamt skrev:Nej, den säger att det finns färre AC-snabbladdare än långsamladdare. Den säger inget alls om det faktiska antalet.
Vi kan dock komplettera med det.
I min bild är totalen 2502 laddare.
I din bild är det 21584.
Det finns alltså ungefär 0,1 snabbladdare på varje långsamladdare totalt sett.
Var får du det till glest med vanliga laddare? Det sitter ju på vart och vartannat garage/husvägg.
Och det finns nästan 470 000 laddbara bilar i Sverige så begränsningarna blir ju uppenbara.
https://infogram.com/infograf-elis-1h8n6mypqozz6xo
Varför trollar du bara istället för att försöka tillföra något nyttigt i tråden?Nissens skrev:
Inga vanliga elbilar snabbladdar med AC, utan med DC. Du har fortfarande inte lyckats tala om hur många snabbladdare det finns. Det enda vi har sett i bilderna är att en majoritet av alla DC-snabbladdare är på 100 kW eller mer trots att du hävdar motsatsen.
Är det så här du tänker förstår jag hur du kommer fram till att du inte klarar dig med en elbil.Nissens skrev:
Det är ok att missförstå det grundläggande, men inte i kombination med den höga svansföringen du har.
För de som undrar, blå är 50 kW, lila är minst 100 kW (oftast mer) och röda Teslas superchargers på 125-250 kW(som oftast kan användas även av andra fabrikat).J jocke31 skrev:
Gällande laddtider så laddar 800V-bilarna ofta 10-80% på runt 20 minuter. Så om man kör mycket och långt är det förstås en fördel med en sådan bil.
Nissens skrev:
Ojdå, då är vi riktigt illa ute.Nissens skrev:
Om vi summerar Cirkle K, Preem, St1 (inkl. shell) och OKQ8 (som enligt uppgift här) står för 95-99% av alla fossilpumpar i Sverige summerar dessa till 744 + 502 + ~400 + 803 = 2500. Siffror tagna från respektive bolags hemsidor.
Säg sedan ett snitt på kanske 4 pumpar per station ger 10k pumpar, fördelat på 5 miljoner bilar.
Så säg 0,002 pumpar per fossilbil eller ca 0,005 snabbladdare per elbil.
Finessen med elbilen är att du mestadels tankar hemma och startar körningen med fulladdat batteri.Alfredo skrev:
Men har du inte den möjligheten, ja då skall du inte köpa en elbil. Skulle jag heller inte gjort.
Men du låter precis som min kusin, som MÅSTE kunna köra 70 mil på en dag och inte skall behöva krångla med att ladda. Själv trodde jag det skulle vara betydligt mer krångligt än det visade sig vara. Gruvade mig väldigt för första långturerna där jag MÅSTE ladda. Nu mer så kör jag och kör jag så långt att jag inte tar mig till målet, med destinationsladdning eller hem, så laddar jag när ”jag kan” eller är hungrig.
Att det inte funkar för din vän beror väl framförallt på valet av bil. XC40 recharge är väl ingen lysande elbil, en konverterad ICE som är som en frysbox i formen och har kort räckvidd. Laddar även sakta.Tomtom79 skrev:Håller absolut helt med här! Finns inget värre för trafiksäkerheten än när man blir försenad av yttre orsaker, såsom en halvtimme i kö, värmt väder så elbilens AC tömmer batteriet, kallt väder så värmen tömmer batteriet osv osv. Det syns varje morgon på väg till jobbet när folk är några minuter försenade, kör som idioter.
Tycker man ska vara ärlig och säga som det är att en elbil duger bra, eller är till och med väldigt bra, till resor kortare än räckvidden inkl alla omständigheter och där man vid ankomst eller hemkomst kan ladda i lugn och ro. Pendlar man ett antal mil om dagen kan den vara fantastisk, köra småsträckor osv. Men att försöka lappa ihop argument som gör alla nackdelar till fördelar är ju bara patetiskt! Eller är det så att dessa paus-är-livsviktigt-ivrare förr enbart tankade bilen med 10-15 liter för att man ju tvunget skulle få en tankpaus var 30e mil?
Diskuterade saken igår med en vän som fått sin elbil nu. Han kör många mil i tjänsten och hade sett fram emot sin XC40 men han var hyfsat missnöjd. Bilen i sig var finfin men just det praktiska fungerade inte. Längre resor i tjänsten utfördes numera i några äldre V70 som företaget hade som "bilpool", det gick inte att få ihop dagarna med alla laddstopp och extra körning för att hitta snabbladdare.
Det blir mest en massa anekdotisk bevisföring dock, det funkar för vissa, inte för andra. Men man kan väl ändå vara ärlig med styrkor och svagheter.
Problemet är att många inte tänker efter vad behovet är och hur bilen funkar, innan man slår till. Volvo har ingen bra elbil, men uppdaterade XC40 skall väl bli lite bättre.
Var har jag skrivit något som ens är i närheten av detta? Det känns som du inte läser vad jag faktiskt skriver utan vad du tror att jag menar.GoC skrev:
Det jag försöker vara tydlig med är att jag anser att påtvingade stopp på grund av tekniska begränsningar är oönskade, vare sig det är påtvingade stopp för att tanka en fosilbil eller för att ladda en elbil. Jag tycker även de som hävdar motsatsen, och på grund av detta framställer påtvingade laddstopp med en elbil som något positivt, framstår som antingen oärliga i sin argumentation eller smått fanatiska i sin vilja att framhäva elbilens fördelar.