OK det med manuell reglering Tja, det blir lite ojämn värme då, i bland hett när det blir varmare ute och tvärt om när det blir kallare, vad för shuntar har du, stora tror jag eller moderna mindre.
 
J jonaserik skrev:
Jepp förstår dig. Min panna är på 25 kW och 2 X 750 L tankar. Den tål inte att ladda dom i serie, fick bara kallvatten 40 C, flödet blev så litet med serie, så flödet blev bara litet, Det gäller att få upp returtempen till pannan så den prkar lyfta tempen och då ökar flödet med. Det blev att bygga om och laddar nu en i taget. Du har 2 X 200 m2 att värma, kanske du ska försöka att få till 3 tankar om 1000 L + en tekniktank på ca
500 L för VV och kunna ladda dom var för sig, antingen genom atumotik eller som nu i början manuellt. Jag tar ut värmen i serie och inte paralellt, det gör att teknikdelen alltid får värme för VV.
Knepigt om du inte har shuntsystem för att reglera värmen ut till husen.
Du får inte ut mer värme på så vis.
Jag har sett något reklamblad från Baxi med någon som körde mot 30000l tank, eller vad det nu var. Det fungerade tydligen bra det med.
 
N Ntek skrev:
Tack för info, hade tänkt mig en laddomat. Men det är ett senare problem. När jag löst ackumulatortanken.

Bör man ha en liten tekniktank bredvid eller ska man be Baxi svetsa in en blandare i den stora tanken? De har det som tillbehör nämligen.
Jag tycker du skall välja 2 slingor istället.
En slinga lågt i tanken och en i toppen.

Den kombinationen är mycket bättre än en förådsberedare.

När en förådsberedare fylls med kallt vatten kyler den vattnet runt den och förstör skiktningen.

Har du 2 slingor så kommer vattnet förvärmas i den nedre slingan och sedan gå upp till den övre slingan.
Undantaget är om du har mycket kalk i vattnet, då är det förådsberedare som gäller.

Bäst är en yttre tappvattenautomat. Då görs tappvarmvattnet utanför tanken.
Man får en kall retur som skickas in i botten på tanken. Skiktningen blir mycket bra med en sådan lösning.
Baxi sålde sådana förut VXB 53 tror jag den heter. Har den en sådan på hyllan blir det den bästa lösningen.
https://www.baxi.se/produkter/utgangna-produkter/tankar/plattvarmevaxlare/

Jag tycker du kan jämföra priser på ackumulatortankar.
Extuna gör rektanguläratankar oxå.
https://extuna.se/vara-tjanster/ackumulatortankar/

Husqvarna tank o svets kanske?
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
N Ntek skrev:
Hade velat ha en LVVP också. Men det blir senare i så fall.

Veden har jag ju egentligen gratis. Men det är en del arbete med det.

Hur mycket förluster har man på en välisolerad 5.000-liters tank egentligen? Anta att den bara står där uppvärmd? Är vattnet kallt på några dagar eller veckor?
Låt oss räkna med 0,05 W/mK, 33 cm tjock isolering och en kubisk tank med 1 m sidlängd. Temperaturdiff 85 i tanken och 5 utanför.

Flödet blir 0,05*80/0,33 = 12 W/m2, så 72 W genom alla sidorna. Vatten har ca 4200 Ws/kgK som värmeinnehåll. Om jag inte räknar fel kommer ditt ton vatten minska 1 K på ungefär 58000 sekunder eller drygt 16h.

Edit: det kommer att ta ett par veckor att svalna, särskilt som flödet minskar med temperaturdiffen.

Någon som kan dubbelräkna så att det stämmer?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ledsen men din panna är katastrof för så mycket vatten, för klen. Om vi tänker att du behöver ca 45 C till elementen när det kallt och ska värma 5 m3 till min 85 C så är det ca 232 kW och din panna är ca 30 kW, det blir att elda i ca 8 timmar + den kW som du förbrukar till huset under tiden. Nu är det bara en snabbräkning, samt att din panna aldrig kommer upp ordentligt i temp. Får bara kallvatten, flödet från pannan kan bli så litet som 5 - 7 liter per minut, säg 6 liter så blir det bara 300 L per timme. Dags för en skön stol i pannrummet och en förstående fruga som kommer med maten + kanske en öl. Tror det tar minst 12 timmar för att fylla till .
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
En ackumulatortank kan inte bli för stor.

Eftersom tanken skiktar sig så kommer det varma vattnet lägga sig högst upp.
Du behöver alltså inte fylla hela tanken.

Det fiffiga är att man bara får värmeförluster där skillnaden mellan rummets temperatur och ackumulatortankens temperatur är stor.
Värmeförlusterna blir alltså inte större i en stor tank då den är skiktad
*
Tänkte först som Andreas men sen dök en tanke upp.
Antar en situation kan upppstå som följer
Det är kallt ute och tanken är urladdad ca 25 C, efter en tids bortavaro. Det behövs värme så eldningen startar för att värma hus och tank. Vattenflödet genom pannan är avpassat för dT 20 grader. Då tar det lång tid innan det blir 80 C ur pannan, längre tid ju större ack man har. Ett sätt är förstås att med strypventil reducera flödet genom ackumulatorn och pannan.
*
 
J Jochi skrev:
*
Tänkte först som Andreas men sen dök en tanke upp.
Antar en situation kan upppstå som följer
Det är kallt ute och tanken är urladdad ca 25 C, efter en tids bortavaro. Det behövs värme så eldningen startar för att värma hus och tank. Vattenflödet genom pannan är avpassat för dT 20 grader. Då tar det lång tid innan det blir 80 C ur pannan, längre tid ju större ack man har. Ett sätt är förstås att med strypventil reducera flödet genom ackumulatorn och pannan.
*
Om jag förstår ditt resonemang rätt så förutsätter det att tanken laddas utan laddomat vilket inte är att rekommendera.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
J Jochi skrev:
*
Tänkte först som Andreas men sen dök en tanke upp.
Antar en situation kan upppstå som följer
Det är kallt ute och tanken är urladdad ca 25 C, efter en tids bortavaro. Det behövs värme så eldningen startar för att värma hus och tank. Vattenflödet genom pannan är avpassat för dT 20 grader. Då tar det lång tid innan det blir 80 C ur pannan, längre tid ju större ack man har. Ett sätt är förstås att med strypventil reducera flödet genom ackumulatorn och pannan.
*
Man har en laddomat som ser till att inget laddas ut från pannan innan den är varm. Sedan blir det lämpligt flöde för att hålla pannan varm. Men det är bra att koppla så att man får ut värme på elementen innan det är värme i tankarna. Mitt system är inte helt bra på den punkten.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.