Och med öppet system blir aldrig trycket mer än 0,1 bar per meter till översta radiator +kärlet på vinden.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har 1500 L och det räcker inte 24 timmar när tempen går ner till - 15 C. Vilken temp behöver du ut vid den lägre längre tempen utomhus. Allt är beroende på vad som behövs. Skulle inte sätta in endast en 5000 L , du får elda ihjäl dig. Vad är storleken på din nuvarande panna, fabrikat-typ.
Etna K-30

Vedvolymen var jag ner och mätte. 150liter ved rymmer den. Men det är ju omöjligt att fylla 100%. Så säg att den går att fylla till 50-60% fastvolym.

Effektiviteten i pannan? Ingen aning, usel?
 
  • Typskylt på utrustning, modell ETNA K-30, specifikationer och serienummer, sliten, på finska och svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ledsen men din panna är katastrof för så mycket vatten, för klen. Om vi tänker att du behöver ca 45 C till elementen när det kallt och ska värma 5 m3 till min 85 C så är det ca 232 kW och din panna är ca 30 kW, det blir att elda i ca 8 timmar + den kW som du förbrukar till huset under tiden. Nu är det bara en snabbräkning, samt att din panna aldrig kommer upp ordentligt i temp. Får bara kallvatten, flödet från pannan kan bli så litet som 5 - 7 liter per minut, säg 6 liter så blir det bara 300 L per timme. Dags för en skön stol i pannrummet och en förstående fruga som kommer med maten + kanske en öl. Tror det tar minst 12 timmar för att fylla till 85 C.
 
Du kan inte använda en enhet för effekt till energi.
 
J Jochi skrev:
*** NEJ FÖR TUSAN - SE MIN KOMMENTAR TILL ANNANS INLÄGG LÄNGRE FRAM ***
EN REKTANGULAR TANK KAN INTE KOPPLAS IN TILL VÄRMESYSTEMET FÖR DÅ SPRÄNGS DEN !!

Läs om Pascals tunna
[länk]
Det finns väldigt många rektangulära tankar som inte sprängs.
Jag tror du tänker lite fel..

Man har dessutom en säkerhetsventil så trycket kan inte bli hur högt som helst.
A AG A skrev:
En väldigt stor tank "kan" bli väldigt oekonomisk. Om den står i ett utrymme där spillvärmen går "åt kråkorna". Har man en mycket stor tank, och ett litet hus, så behöver du kanske inte elda ofta. Men ju längre tid det går mellan eldningstillfällens, ju mer spillvärme blir det.
Bättre är då att elda oftare. Värmen skiktar sig, som sagt. Den varma ytan blir inte lika stor. Därmed inte heller förlusterna.
Nja.
Du har stora uppstarts föluster när du tänder pannan.

Ett tanke experiment..
Du eldar i 2 timmar. En tank är 5000L och en är 3000L.
Du värmer 2000L vatten till 85grader.

Tankarna har nu lika stora förluster. 2000L är 85 grader och läcker värme.
En större tank har bara fördelar.
Du behöver inte vänta tills tanken har kommit ner i temp innan du eldar, Du kan elda länge om du är hemma.
Du behöver inte passa på pannan för att den skall koka.
J jonaserik skrev:
Ledsen men din panna är katastrof för så mycket vatten, för klen. Om vi tänker att du behöver ca 45 C till elementen när det kallt och ska värma 5 m3 till min 85 C så är det ca 232 kW och din panna är ca 30 kW, det blir att elda i ca 8 timmar + den kW som du förbrukar till huset under tiden. Nu är det bara en snabbräkning, samt att din panna aldrig kommer upp ordentligt i temp. Får bara kallvatten, flödet från pannan kan bli så litet som 5 - 7 liter per minut, säg 6 liter så blir det bara 300 L per timme. Dags för en skön stol i pannrummet och en förstående fruga som kommer med maten + kanske en öl. Tror det tar minst 12 timmar för att fylla till 85 C.
Han behöver inte fylla hela tanken! Varför envisas folk med detta obegåvade tänkandet?
Pannan kommer upp i temp precis lika fort upp i temp som en lite tank.
Man använder ett laddkoppel. laddomat 21 eller liknande.
 
J jonaserik skrev:
Ledsen men din panna är katastrof för så mycket vatten, för klen. Om vi tänker att du behöver ca 45 C till elementen när det kallt och ska värma 5 m3 till min 85 C så är det ca 232 kW och din panna är ca 30 kW, det blir att elda i ca 8 timmar + den kW som du förbrukar till huset under tiden. Nu är det bara en snabbräkning, samt att din panna aldrig kommer upp ordentligt i temp. Får bara kallvatten, flödet från pannan kan bli så litet som 5 - 7 liter per minut, säg 6 liter så blir det bara 300 L per timme. Dags för en skön stol i pannrummet och en förstående fruga som kommer med maten + kanske en öl. Tror det tar minst 12 timmar för att fylla till 85 C.
Det är två stycken hus om totalt ca 400m2.

Jag har en mycket gammal huggkubbe som jag sitter på i pannrummet. Den där förstående frun kommer antagligen med öl och mat. Men ve mig om det blir kallt i huset. Det blir kallt på vintern som det är nu. Mycket pga att systemet inte kan lagra värme.

Det är i och för sig inga problem att springa ner och elda en heldag om värmen i tanken håller ett tag. Som det ser ut nu springer jag ju ner mest hela tiden och eldar när det är kallt.

Problemet är nog att jag behöver 5000 liter vatten, men att jag har fel panna. Har inte råd att byta både panna och tank tyvärr.
 
Pannor har ofta den formen. Men de ät byggda i tjockare plåt och har en hel del stag på plana ytor. Många tankar som ser ut att vara rektangulära är egentligen runda. Det är bara inkapslingen som är rektangulär.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det finns väldigt många rektangulära tankar som inte sprängs.
Jag tror du tänker lite fel..

Man har dessutom en säkerhetsventil så trycket kan inte bli hur högt som helst.

Nja.
Du har stora uppstarts föluster när du tänder pannan.

Ett tanke experiment..
Du eldar i 2 timmar. En tank är 5000L och en är 3000L.
Du värmer 2000L vatten till 85grader.

Tankarna har nu lika stora förluster. 2000L är 85 grader och läcker värme.
En större tank har bara fördelar.
Du behöver inte vänta tills tanken har kommit ner i temp innan du eldar, Du kan elda länge om du är hemma.
Du behöver inte passa på pannan för att den skall koka.

Han behöver inte fylla hela tanken! Varför envisas folk med detta obegåvade tänkandet?
Pannan kommer upp i temp precis lika fort upp i temp som en lite tank.
Man använder ett laddkoppel. laddomat 21 eller liknande.
Tack för info, hade tänkt mig en laddomat. Men det är ett senare problem. När jag löst ackumulatortanken.

Bör man ha en liten tekniktank bredvid eller ska man be Baxi svetsa in en blandare i den stora tanken? De har det som tillbehör nämligen.
 
Har du möjlighet att hänga på en LVVP eller BV som kan ge grundvärme? Det kan bli en väldigt lugn tillvaro det mesta av året, så får du elda ordentligt när det är ordentligt kallt.
 
Svetsa in en blandare? Vad menar du med det?
 
Jepp förstår dig. Min panna är på 25 kW och 2 X 750 L tankar. Den tål inte att ladda dom i serie, fick bara kallvatten 40 C, flödet blev så litet med serie, så flödet blev bara litet, Det gäller att få upp returtempen till pannan så den prkar lyfta tempen och då ökar flödet med. Det blev att bygga om och laddar nu en i taget. Du har 2 X 200 m2 att värma, kanske du ska försöka att få till 3 tankar om 1000 L + en tekniktank på ca
500 L för VV och kunna ladda dom var för sig, antingen genom atumotik eller som nu i början manuellt. Jag tar ut värmen i serie och inte paralellt, det gör att teknikdelen alltid får värme för VV.
Knepigt om du inte har shuntsystem för att reglera värmen ut till husen.
 
J jonaserik skrev:
Jepp förstår dig. Min panna är på 25 kW och 2 X 750 L tankar. Den tål inte att ladda dom i serie, fick bara kallvatten 40 C, flödet blev så litet med serie, så flödet blev bara litet, Det gäller att få upp returtempen till pannan så den prkar lyfta tempen och då ökar flödet med. Det blev att bygga om och laddar nu en i taget. Du har 2 X 200 m2 att värma, kanske du ska försöka att få till 3 tankar om 1000 L + en tekniktank på ca
500 L för VV och kunna ladda dom var för sig, antingen genom atumotik eller som nu i början manuellt. Jag tar ut värmen i serie och inte paralellt, det gör att teknikdelen alltid får värme för VV.
Knepigt om du inte har shuntsystem för att reglera värmen ut till husen.
Har manuella shuntar som kan reglera mellan de olika husen. Det huset jag bor i har en högre temp än det andra.

Tänkte i så fall köpa någon form av laddautomatik till själva ackumulatortanken. Sen låta systemet till husen med manuella shuntar vara kvar i början.
 
kashieda kashieda skrev:
Har du möjlighet att hänga på en LVVP eller BV som kan ge grundvärme? Det kan bli en väldigt lugn tillvaro det mesta av året, så får du elda ordentligt när det är ordentligt kallt.
Hade velat ha en LVVP också. Men det blir senare i så fall.

Veden har jag ju egentligen gratis. Men det är en del arbete med det.

Hur mycket förluster har man på en välisolerad 5.000-liters tank egentligen? Anta att den bara står där uppvärmd? Är vattnet kallt på några dagar eller veckor?
 
J Jochi skrev:
Öppe

Öppet system är säkerhet för att trycket inte skall bli för högt så att tanken sprängs. Om max tillåtet tryck är 1,5 Bar kan det lätt överskridas med slutet kärl.
Jodå, men det är ju inga problem att lösa med att man installerar en korrekt dimensionerad säkerhetsventil som öppnar senast vid tankens PS (designtryck).

Sedan ska man egentligen beräkna expansionsledning för avblåsningskapacitet, volym i exp. kärl kontrolleras etc etc.

Enda jag reagerade på är att Baxi tycker tanken tål 1.5 bar, men endast vid öppen expansion!😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.