Ja alla värmeellement är lika effektiva på att alstra värme.

Skillnaden ligger i att radiatorer av äldre datum med sämre reglerutrustning skapar en mer ojämn värme, de blir onödigt varma när de är igång, och det hinner bli onödigt kallt i rummet under "OFF" perioderna. Konsekvensen blir att rummet läcker lite onödigt mycket värme när det är för varmt, och folk kan frestas att sätta upp termostaterna onödigt högt för att det blir för kallt mellan "körningarna".

men en radiator som förbrukar 2kwh den levererar också exakt 2kwh värme till rummet.
 
En annan sak man ibland menar utan att riktigt förstå det med effektivitet för en radiator handlar om radiatorns förmåga att avge värme till rummet. En "dålig" radiator kanske är på 1kw (Effekt, inte kwh) men pga kosntruktionen så kanske luften runt radiatorn bara kan ta upp 0,7 kw. Om den radiatorn står i ett utkylt rum, så kommer den med jämna mellanrum att slå av trots att den inte orkar värma rummet, för de 300w som inte kan levereras till rummet kommer att överhetta radiatorn. Därför stänger den av tills den har svalnat.

Den radiatorn komemr på 1 timme att förbruka 0,7kwh, trots att den är på 1 kw, för om den skulle gå hela tiden så kommer den att smälta ned.
 
Kolvas: jag kände som dig. Tyvärr stämmer faktumet rent teoretiskt, all förbrukad el blir värme. En gammal lampa, som lyser svagare än en ny, drar mindre energi.

Angående radiatorer så är "besparingsfaktorn" inte värmeelementet, utan bättre värmeledande material och, framförallt, bättre termostater. Det finns ingen mer ekonomisk elradiator oavsett vad tillverkarna säger. Tror att uttrycket "direktverkande el" har dubbel mening :)

Däremot är jag helt med på att en elpatron kan förbruka mer energi än den levererar. Har själv upplevt det du skriver, hög förbrukning, mindre varmvatten. Hur/varför kan jag inte beskriva
 
Om ett värmeelement har ett material som avger X antal joule/watt så är det skillnad mot ett värmeelement som avger Y antal joule/watt.
 
kolvas skrev:
Om ett värmeelement har ett material som avger X antal joule/watt så är det skillnad mot ett värmeelement som avger Y antal joule/watt.
joule/watt är tid i sekunder.
 
kolvas skrev:
Om ett värmeelement har ett material som avger X antal joule/watt så är det skillnad mot ett värmeelement som avger Y antal joule/watt.
Detta är inget forum för fysiklektioner, men du har fel. Alla element som avger 1 watt kommer att avge en joule per sekund, för det är vad watt betyder. All el blir till värme i alla element. Där finns ingen skillnad. Om en varmvattenberedare har sämre effektivitet än en annan så beror det på att en del värme hamnar på fel ställe. Till exempel i avloppet eller i luften i rummet.

Erik
 
a2656658-39-derailed.jpg

Derailed?
 
Okej, då har vi lärt oss att oavsett material vi skickar X antal watt igenom avger exakt lika mycket watt i värme.

Tack för den lektionen, då har jag lärt mig något nytt idag.
 
kolvas skrev:
Okej, då har vi lärt oss att oavsett material vi skickar X antal watt igenom avger exakt lika mycket watt i värme.

Tack för den lektionen, då har jag lärt mig något nytt idag.
Förutsatt att en del av energin inte sänds ut t.ex. i form av ljus. Allt enligt termodynamikens första huvudsats.

Då kvarstår frågan om TS kommit någon vart med sitt problem?
 
kolvas skrev:
Okej, då har vi lärt oss att oavsett material vi skickar X antal watt igenom avger exakt lika mycket watt i värme.

Tack för den lektionen, då har jag lärt mig något nytt idag.
Oavsett om du ger dig på ett försök av ironi nu eller ej så är det precis så det fungerar! :)
 
nsiak skrev:
Oavsett om du ger dig på ett försök av ironi nu eller ej så är det precis så det fungerar! :)
Jag tolkade i och för sig inte kolvas som ironisk men det är ju alltid svårt att veta säkert.
 
hempularen skrev:
En annan sak man ibland menar utan att riktigt förstå det med effektivitet för en radiator handlar om radiatorns förmåga att avge värme till rummet. En "dålig" radiator kanske är på 1kw (Effekt, inte kwh) men pga kosntruktionen så kanske luften runt radiatorn bara kan ta upp 0,7 kw. Om den radiatorn står i ett utkylt rum, så kommer den med jämna mellanrum att slå av trots att den inte orkar värma rummet, för de 300w som inte kan levereras till rummet kommer att överhetta radiatorn. Därför stänger den av tills den har svalnat.

Den radiatorn komemr på 1 timme att förbruka 0,7kwh, trots att den är på 1 kw, för om den skulle gå hela tiden så kommer den att smälta ned.
Hej ÖoB's portabla oljefyllda radiatorer på valbart 500/1000W de sålde för typ 299:-/st...
Jag har ett par sådana. De värmer när man kopplar in ström till dem, och värmen är så mjuk som den blir med oljefyllda element. Det är det positiva jag kan säga om dem. "Termostaten" ställer bara hur varmt elementet ska vara, inte hur varmt rummet ska vara, trots att den sitter en bit från den varmaste delen och kunde ha haft rumskännare. Om man ställer termostaten på max och väljer 1kW-läget så slår termostaten till/från/till/från.

Med 500W-läget och en extern termostat funkar de dock finfint för att få önskad temp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.