Själv föredrar jag maskiner med Röhm chuck.
Jag tycker att Jacobs chucken känns inte lika gedigen samt att den tar inte minsta borrarna vilken Röhm gör.

På USA beställda borrmaskiner (majoriteten har varit ihopsatta i Kina) har jag fått Jacobs medans Englands beställda levereras med Röhm.

Men jag får förtydliga att en BHP452 med Jacobs chuck inte på något sätt är dålig. Det fungerar utmärkt det med.

/Mattias
 
Hur ser man skillnad på om det är en Jacobs och Röhm då? :S

Nu en annan fråga.. Kanske dum, men det man inte kan - BÖR man fråga om :cool:

Om jag köper ett Makita Kombi 14V set i USA, får det levererat till min syster och hon tar med det i resväskan när hon kommer t Sverige nästa gång, blir det några bekymmer med tullen o sånt? Måste hon tulla det, eller är det "bara" att gå igenom? :S

Sen nästa fråga.. Batterierna är väl samma i USA, bara laddaren som man får köpa ny här i sverige, eller hur??

Sist men inte minst, vilket av dessa kombiset hade du valt? :rolleyes:
-Makita DK1420 14,4V
-Makita LXT227 14,4V
eller
-Makita LXT211 18-V
-Makita LXT218 18-V
eller kanske t.o.m.
-Factory-Reconditioned Makita LXT211-R 18V LXT 2-Piece Combo Kit
 
Redigerat:
Jaha gott folk.

Nu har även jag beställt hem lite saker från tools-plus
Det blev:
LXT902-combon
BJV180Z - sticksågen
BUB182Z - blåsarn. Vet kanske inte riktigt vad jag kommer kunna använda den till, men jag gillarn :)
3 st BL1830 Battery Pack

Skulle egentligen ha plockat med lysrörslampan också men den var slut. Får "försöka" klara mig utan... Var lite sugen på att ta 1200-combon istället men kändes lite onödigt då jag inte skulle haft användning av "dry wall-maskinen" eller vinkel-skruvarn. Samtidigt hade väl frakten blivit ännu dyrare.

Har ännu ingen aning om vad frakten kommer gå på men jag hoppas att det stannar under $200 iaf.
La precis ordern och har bara fått bekräftelse-mail på själva ordern. Skulle få svar ang. frakten inom 24 timmar. Återkommer...


Btw: Finns det inte några combos att köpa i Sverige som innehåller fler delar än 6? Har inte sett någonstans.
 
Redigerat:
Hlm_OH skrev:
Jaha gott folk.

Nu har även jag beställt hem lite saker från tools-plus
Det blev:
LXT902-combon
BJV180Z - sticksågen
BUB182Z - blåsarn. Vet kanske inte riktigt vad jag kommer kunna använda den till, men jag gillarn :)
3 st BL1830 Battery Pack

Skulle egentligen ha plockat med lysrörslampan också men den var slut. Får "försöka" klara mig utan... Var lite sugen på att ta 1200-combon istället men kändes lite onödigt då jag inte skulle haft användning av "dry wall-maskinen" eller vinkel-skruvarn. Samtidigt hade väl frakten blivit ännu dyrare.

Har ännu ingen aning om vad frakten kommer gå på men jag hoppas att det stannar under $200 iaf.
La precis ordern och har bara fått bekräftelse-mail på själva ordern. Skulle få svar ang. frakten inom 24 timmar. Återkommer...


Btw: Finns det inte några combos att köpa i Sverige som innehåller fler delar än 6? Har inte sett någonstans.

Jag fick svar från tools-plus ganska omgående. Frakten skulle gå på $286.
Tyckte det var lite dyrt. Kollade med jet-carrier och lite såna vad det skulle kosta att skicka med dom istället. Hittade av en slump till acetoolsonline och kollade vad dom tog. Dom skulle bara ha $199 i frakt. Dessutom var grejerna billigare. Kunde till och med plocka med en skruvautomat och ändå ligga lägre i pris.
Problemet med Acetools är att man bara kan handla med paypal, som internationell kund. Fick därför regga ett konto på paypal, registrera ett kreditkort och vänta 2 dagar på att kunna bekräfta kortet.
Vid det här laget hade jag även ändrat om ordentligt i paketet.
Valde en LXT702 istället samt valt till andra saker.
När jag idag skulle beställa sakerna hade dom höjt kitet med $150!!!
Valde därför LXT601 och plockade med radion separat. Alltså exakt samma grejer men $50 billigare. Många bäckar små...
Radion tycker många är onödig, jag vet... men som med blåsarn. Jag gillarn!! Speciellt eftersom det är aux-in på den. Då kan man lägga telefonen i facket i radion, koppla in den och köra valfri spotifylista på radion. Gillart!!!
Hur som helst så la jag min order nyss.
Det blev:

- LXT601
- BFR750Z - Skruvautomat
- BJV180Z - Sticksåg
- BUB182Z - Blåsare
- BML184 - Lysrör
- BMR100W Radio (vit. hade dock hellre tagit en blå/grön)
- BL1830 - 2 Batterier

Summa: $1,454.85
Frakt: $199

Fick bra växlingskurs: 7,08 (Dollarn stog då i 7,10 enlit DI.se)
Har heller ingen "utlandsavgift" då jag betalade med mitt Ica-kort - genom Paypal.

Summan blev alltså 11.715,87:-
Sen tillkommer ju moms och det vilket borde resultera i en slutsumma på ca: 14.880:-
Helt ok tycker jag.

Återkommer med info om när sakerna skickats om någon är intresserad.
 
Glöm inte tull också. tullen betalar du på varornas pris samt frakten.. sen lägger du på momsen på det.
 
låter väääldigt dyrt tycker jag...
 
Hmm, har priserna gått upp?? Jag gav 420£ för ett LTX700 kit 2008... Vad låg kittet på utan allt extra?
 
520 LXT601
200 BFR750Z - Skruvautomat
180 BJV180Z - Sticksåg
80 BUB182Z - Blåsare
40 BML184 - Lysrör
80 BMR100W Radio (vit. hade dock hellre tagit en blå/grön)
150 BL1830 - 2 Batterier
-----------

$1250 är min skattning på priset.
(Har lite ovanligt bra koll just nu då en kompis bad mig hjälpa honom att sätta ihop ett liknande paket från US under semestern.)
 
Redigerat av moderator:
Som jag skrev så hade ju priserna gått upp bara över en natt.

$1484 var priset utan frakt.
Visst... Jag kunde ha tagit 1200-combon istället och kommit ner $220 i pris.
Men då hade jag suttit med flera verktyg som jag inte hade haft användning för.
Hade dessutom suttit utan skruvautomat och sticksågen bland annat.
 
Redigerat av moderator:
min reaktion var mest på att Makita priserna verkar ha gått upp för kitten... Själv tog jag kittet via ebay och har sedan fyllt på lite från lawson-his i uk.
 
Gnäll raderat. /mod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.