P PHPersson skrev:
Håller inte alls med, mina 20år gamla aluminiumfälgar har massor med fysiska gropar. Då har jag ändå tvättat dem betydligt oftare än jag tvättar fönster. Men denna tråden handlar om dåligt målade träfönster så vi kanske bara skall släppa det?
Då skulle du se hur de sett ut ifall de vore av obehandlat stål...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då skulle du se hur de sett ut ifall de vore av obehandlat stål...
Ja absolut, jag säger inte att aluminium är kass. Tvärt om är det är mycket bra material till många saker, och bättre än obehandlat stål är det :).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Ja absolut, jag säger inte att aluminium är kass. Tvärt om är det är mycket bra material till många saker, och bättre än obehandlat stål är det :).
Och trä...
 
K karlmb skrev:
Och trä...
Inte till allt :)
 
P PHPersson skrev:
Inte till allt :)
Nej du har rätt, det finns även plast som är överlägset allting. Och behöver man byta är polska lågpris fönster så billiga att man inte behöver oroa sig.
 
Bebben83 Bebben83 skrev:
Nej så skall det inte se ut! Kan vara många olika fel svårt att bedömma från bilderna men fel hantering vid tillverkning är det absolut mest troliga 99,99%. Ta in en oberoende expert kontakta ex. nääs eller någon med erfarenhet av riktiga träfönster så kan de inspektera. Begär sedan att få problemet åtgärdat 10 år gäller oavsett skillnaden är bara att efter 3 år måste du bevisa att det är tillverkningsfel vilket inte borde kosta mer än en timme från en oberoende expert. Ta med ett fönster, samt dessa bilder och åk till nääs. [länk] för en första gratis konsultation. Ta med din kloka fru också så kan hon få lite upprättelse för det smarta valet av träfönster även om leverantören i detta fall kan varit en klåpare alternativt haft en dålig dag. Förhoppningsvis kan alla lära sig något av detta och framtida kunder tacka dig.
Konsumentköplagen ger bara tre års reklamationsrätt med (sedan 2022) två års presumtion för ursprungligt fel. Men fanns det nån garanti i tio år i det här fallet?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Nej du har rätt, det finns även plast som är överlägset allting. Och behöver man byta är polska lågpris fönster så billiga att man inte behöver oroa sig
Själv förespråkar jag inget alls, sätta kasetten rakt i väggen utan karm och båge. Inget håller tom längre än plast och är mycket billigare.
 
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Konsumentköplagen ger bara tre års reklamationsrätt med (sedan 2022) två års presumtion för ursprungligt fel. Men fanns det nån garanti i tio år i det här fallet?
Det där är en relevant fråga, en hantverkares arbete kan man reklamera 10år. Så frågan är nog hur målningen är upphandlad, separat i detta fallet kan man gissa. Men det är nog inte solklart rent juridiskt.
En intressant sak som jag kom att tänka på var att när jag köpte fönster av den tillverkaren (som jag tror det är) så vägrade de slutmåla. Gick bara att köpa med grund + mellanstrykning. Undrar om de haft generella problem? Den målningen var inte heller bra gjord och kittningen var kladdig, beslagen satt snett mm. Men i jämförelse med ts var de perfekta.
Och för att inte kasta skit på tillverkaren så var träarbetet väldigt bra gjort. Men de måste välja bättre målare / glasmästare.
 
Redigerat:
P PHPersson skrev:
Det där är en relevant fråga, en hantverkares arbete kan man reklamera 10år. Så frågan är nog hur målningen är upphandlad, separat i detta fallet kan man gissa. Men det är nog inte solklart rent juridiskt.
En intressant sak som jag kom att tänka på var att när jag köpte fönster av den tillverkaren (som jag tror det är) så vägrade de slutmåla. Gick bara att köpa med grund + mellanstrykning. Undrar om de haft generella problem? Den målningen var inte heller bra gjord och kittningen var kladdig, beslagen satt snett mm. Men i jämförelse med ts var de perfekta.
Och för att inte kasta skit på tillverkaren så var träarbetet väldigt bra gjort. Men de måste välja bättre målare / glasmästare.
En hantverkares arbete kan man reklamera under 10 år om konsumenttjänstlagen är tillämplig, ja. Det är väldigt oklart om så är fallet här. Konsumentköplagen gäller även saker som tillverkas på beställning. TS köpte fönsterna färdigmålade. Jag skulle tyvärr tro att det är konsumentköplagen som är tillämplig gällande fönsterna, även om installation ingick, förutsatt att fönsterna var dyrare än installationen. Och nu utgår jag från att fönsterna inte ingick i en småhusentreprenad, för då kan 10 år gälla, men det verkar vara köpta separat men med installation. Inte helt solklart juridiskt.
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Själv förespråkar jag inget alls, sätta kasetten rakt i väggen utan karm och båge. Inget håller tom längre än plast och är mycket billigare.
Där är du inne på nåt klokt. Om man skiter i utseende går ju polska hörapparatsfärgade fönster utmärkt... men varför stanna där när man kan komma ännu billigare undan? Varför ha fönster överhuvudtaget? Det finns ju lampor? Spröjs och trä, målat. Det är ju bara estetik. Utsikt likaså. Sätt en kamera vid ytterdörren, det ska väl räcka för den moderna människan. Sen klä fasaden med korrugerad plåt. Behöver inte målas. Finns att köpa billigt från ryska rivningshus.

oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Konsumentköplagen ger bara tre års reklamationsrätt med (sedan 2022) två års presumtion för ursprungligt fel. Men fanns det nån garanti i tio år i det här fallet?
Men om fönstret sades vara målat med linoljefärg och visar sig vara målat med en annan färgtyp är det ju ett ursprungligt fel utan tvekan. Det borde vara det viktigaste här att ta reda på. ÄR det verkligen linoljefärg?
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Där är du inne på nåt klokt. Om man skiter i utseende går ju polska hörapparatsfärgade fönster utmärkt... men varför stanna där när man kan komma ännu billigare undan? Varför ha fönster överhuvudtaget? Det finns ju lampor? Spröjs och trä, målat. Det är ju bara estetik. Utsikt likaså. Sätt en kamera vid ytterdörren, det ska väl räcka för den moderna människan. Sen klä fasaden med korrugerad plåt. Behöver inte målas. Finns att köpa billigt från ryska rivningshus.


Men om fönstret sades vara målat med linoljefärg och visar sig vara målat med en annan färgtyp är det ju ett ursprungligt fel utan tvekan. Det borde vara det viktigaste här att ta reda på. ÄR det verkligen linoljefärg?
Tyvärr spelar det ju ingen roll om det är för sent att åberopa felet gentemot näringsidkaren... Men det är klart att det kan vara bra att ta reda på för att kunna avhjälpa felet, oavsett om näringsidkaren kan hållas ansvarig eller inte... 😊
 
Bebben83 Bebben83 skrev:
Nej så skall det inte se ut! Kan vara många olika fel svårt att bedömma från bilderna men fel hantering vid tillverkning är det absolut mest troliga 99,99%. Ta in en oberoende expert kontakta ex. nääs eller någon med erfarenhet av riktiga träfönster så kan de inspektera. Begär sedan att få problemet åtgärdat 10 år gäller oavsett skillnaden är bara att efter 3 år måste du bevisa att det är tillverkningsfel vilket inte borde kosta mer än en timme från en oberoende expert. Ta med ett fönster, samt dessa bilder och åk till nääs. [länk] för en första gratis konsultation. Ta med din kloka fru också så kan hon få lite upprättelse för det smarta valet av träfönster även om leverantören i detta fall kan varit en klåpare alternativt haft en dålig dag. Förhoppningsvis kan alla lära sig något av detta och framtida kunder tacka dig.
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Konsumentköplagen ger bara tre års reklamationsrätt med (sedan 2022) två års presumtion för ursprungligt fel. Men fanns det nån garanti i tio år i det här fallet?
Läste om trådstarten tolkade det först som ett byggfel som faller under konsumenttjänstlagen. Dvs en förklaring skulle kunna vara att hantverkaren inte följt färgtillverkarens anvisning ex. inte torra fönster vid målning. Så det är nog bara att ta emot de 15k från tillverkaren och sätta igång och skrapa och måla om fönstren börja med de som flagar och sedan hålla koll år efter år. Övriga forumet får ta lärdom av TS och inte köpa från denna tillverkare.
 
Bebben83 Bebben83 skrev:
Läste om trådstarten tolkade det först som ett byggfel som faller under konsumenttjänstlagen. Dvs en förklaring skulle kunna vara att hantverkaren inte följt färgtillverkarens anvisning ex. inte torra fönster vid målning. Så det är nog bara att ta emot de 15k från tillverkaren och sätta igång och skrapa och måla om fönstren börja med de som flagar och sedan hålla koll år efter år. Övriga forumet får ta lärdom av TS och inte köpa från denna tillverkare.
Har man köpt linoljefärgsmålade fönster och de är målade med nåt annat så är det ett ursprungligt fel. Om man dessutom anmält felet inom 2 år (3år?) så borde det vara goda chanser att kunna få detta åtgärdat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
G Ghytrdfserv skrev:
Beträffande kulörers ljuskänslighet så är mitt intryck att mörka kulörer är mera känsliga än ljusa. Exempelvis 100% engelskt rött jämfört med säg 10% gulockra.
Jordpigment är ljuståliga. Syntetiska pigment bleks Av UV-strålning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Värför har vi blivit lurade? Jag vill samla in kunskap här innan jag vänder mig till tillverkaren för att jag kan inte så mycket om fönster (som sagt det var sambon som var inblandade i köpet). Jag vill veta vad jag pratar om när jag tar kontakt med dem.
@lostinsweden Se om du kan kontakta kommunens konsumentvägledare till att börja med. De kan nog ge er bra tips och råd om hur ni kan gå till väga, vilken sekvens ni bör göra saker i, samt vilka övriga ni kan få hjälp av. Skriver det då jag på nära håll sett att de gett bra hjälp, visserligen en betydligt mindre summa, men det löste sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.