H
Violina Violina skrev:
Svårt att förklara såhär i text, men jag har tillverkat fönster (på elitfönster) och det skiljer på hur karm och båge "sitter ihop" och hur glaset "vilar" i bågen/karmen (beroende på om det är fast eller öppningsbart)
ok, tackar för info. (y)
 
Karmens konstruktion lär ju vara det minsta problemet. Vid slagregn kommer inte vatten rinna av fönstret som det är tänkt, det blir ju stående mellan karm och båge.

Dubbelfel.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Karmens konstruktion lär ju vara det minsta problemet. Vid slagregn kommer inte vatten rinna av fönstret som det är tänkt, det blir ju stående mellan karm och båge.

Dubbelfel.
Ja? Har inte karmens konstruktion med avrinningen att göra? ;)
 
Violina Violina skrev:
Ja? Har inte karmens konstruktion med avrinningen att göra? ;)
Jag uppfattade att du hade en hållfasthetsrelaterad synpunkt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag uppfattade att du hade en hållfasthetsrelaterad synpunkt.
Nä, jag menade konstruktionen och montaget rent allmänt, men har sällan tålamodet att skriva några längre (och mer förklarande/ingående) inlägg eftersom jag (nästan utan undantag) surfar här via telefonen..
 
Mats-S
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Helt fel! Det undre fönsterblecket är monterat ovanför fodret. Hur tänkte de där?

PlåtNiklas
Det undre blecket är helt korrekt monterat:

Underblecket ska pressas in i den skåran som finns i karmen för att undvika att vatten tränger in mellan foder och väggen. (iofs är det ett felaktigt fönster på bilden, eftersom nederkanten på det ska vara på kortsidan)

Under mina typ 20 år som snickare/timmerman har man alltid monterat underbleck på det här sättet, så kanske du har nya fakta i ämnet som visar att alla vi andra har fel?

Tvivlar du, ta en titt här
https://www.byggoteknik.se/satta-fonsterbleck
Notera bilden med stående panel.

När man ska bocka och montera fönsterbleck är det viktigt att ha i tanke hur vatten rinner. Vattnet skall aldrig få en chans att komma innanför panelen och orsaka fuktskador.
 
  • Gilla
Byggoteknik
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det undre blecket är helt korrekt monterat:

Underblecket ska pressas in i den skåran som finns i karmen för att undvika att vatten tränger in mellan foder och väggen. (iofs är det ett felaktigt fönster på bilden, eftersom nederkanten på det ska vara på kortsidan)

Under mina typ 20 år som snickare/timmerman har man alltid monterat underbleck på det här sättet, så kanske du har nya fakta i ämnet som visar att alla vi andra har fel?

Tvivlar du, ta en titt här
[länk]
Notera bilden med stående panel.
Titta på bilden igen.. riktigt noga..
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det undre blecket är helt korrekt monterat
Är det?
Detaljbild på fönsterbleck med indikerad frågetecken vid potentiellt fel.
 
Staffans2000
Mats-S Mats-S skrev:
Det undre blecket är helt korrekt monterat:

Underblecket ska pressas in i den skåran som finns i karmen för att undvika att vatten tränger in mellan foder och väggen. (iofs är det ett felaktigt fönster på bilden, eftersom nederkanten på det ska vara på kortsidan)

Under mina typ 20 år som snickare/timmerman har man alltid monterat underbleck på det här sättet, så kanske du har nya fakta i ämnet som visar att alla vi andra har fel?

Tvivlar du, ta en titt här
[länk]
Notera bilden med stående panel.
Det var ett uppenbart skämt. Trodde jag. Det övre blecket skall naturligtvis vara ovanför fodret.

Staffan
 
  • Haha
Mats-S
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var ett uppenbart skämt. Trodde jag. Det övre blecket skall naturligtvis vara ovanför fodret.

Staffan
Nja, man monterar ju blecket i den urfrästa skåran (på dom fönstet som har en skåra, finns båda modeller).
Men lär ju bli ganska svårt att montera den nedre blecket i skåran då fönstret ligger ner. Då skulle man bli tvungen aty montera blecket på högersidan :rofl:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Mats-S
Z Zedo skrev:
Och allt jag kan fundera på är varför fönstret är monterat liggande.
Kanske TS är den bästa att svara på det, jag uppfattar det som att TS satt in fönstret själv?
Det kan ju vara så att det är överblivet från något annat projekt, och TS tycker att det duger på den byggnaden som det sitter på nu, typ "bra nog".
 
Mats-S
Violina Violina skrev:
Titta på bilden igen.. riktigt noga..
Läs vad jag skrev ... noga. Speciellt det inom parentesen.
 
Mats-S
K Kane skrev:
Är det?
[bild]
Läs vad jag skrev inom parentesen tack.
Jag har redan påpekat att plåten inte är infräst eftersom det är monterat med fräsningen åt höger :mad:
 
Beträffande övre fönsterbleck:
Vårt hus, byggt år 2010 har inga övre bleck.
Liggande utvändig panel och takskäggen skuggar rätt bra för regnskurar.
Inga problem med vatten under dessa tio år.
Så här ser det ut. Syns rätt dåligt på bilden, jag vet!
Tre fönster på ett hus med ljus panel utan synliga övre fönsterbleck i skymningsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålat fönster utan övre bleck med liggande utvändig panel och utefog vid fodrets överkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där överkant foder inte stämde bra överens med panelen lade vi lite utefog som tätning, så vattnet inte skulle rinna in under fodret.
Och allt har gått bra hittills.
 
Jag fuskade och skippade överblecken på långsidorna där regn och snöinte kommer åt oavsett väder. Den teorin höll ända till man skulle tvätta fasaden första gången. Gjorde jag om det idag skulle jag montera bleck överallt för att underlätta underhållet.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.