Har ni några bilder på hur ett bra plåtarbete ska se ut för ett runt fönster? Jag har sett lite gott och blandat med skiftande kvalité men det blir väl så när det är upp till hantverkaren som kanske inte alltid är plåtslagare :)

Här är vårt fönster med en provisorisk plast som överbleck. Jag har foder som är 28x95mm på övriga fönster och tänkte göra något liknande för detta av plywood eller kanske en bänkskiva?
så när jag vet hur överblecket ser ut så sågar jag upp bottenbrädorna för det.
P1090716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vet inte riktigt om jag förstår problemet? Fönster och överbleck ska se likadana ut så som på ett rektangulärt fönster. Enda skillnaden är att det är runt :)
Fönsterblecket ska in i skåran under fönstret och ut över fasaden minst 40mm. Överblecket monteras ovanför ditt runda foder in bakom baspanelen. Skarven mellan blecken ska ske i mitten av fönstret och överblecket ska knäckas med avrinning från fasaden och ut.
 
  • Gilla
Hakansol
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Vet inte riktigt om jag förstår problemet? Fönster och överbleck ska se likadana ut så som på ett rektangulärt fönster. Enda skillnaden är att det är runt :)
Fönsterblecket ska in i skåran under fönstret och ut över fasaden minst 40mm. Överblecket monteras ovanför ditt runda foder in bakom baspanelen. Skarven mellan blecken ska ske i mitten av fönstret och överblecket ska knäckas med avrinning från fasaden och ut.
Jag tycker att tex många fönsterbleck har bara varit en rund lätt konisk plåt dvs inte nedbockad längst ut som på mina vanliga fönsterbleck. Du har inga bilder på hur det ska se ut? och vet du vad det kan kosta? Fönstret är 680mm.
 
Korvgubbe
Behöver den vara nedbockad längst ut? Om jag tolkar dig rätt så är det den delen som jag alltid antagit att det enbart är för att få en snygg, rak, kant att titta på, vilket inte behövs med ett runt fönster. Men jag kan ju förstås ha fattat allt fel.
 
Inte alla runda fönster som har ett spår i underkant för underblecket (som i detta fallet). Så då får man montera ett bleck på utsida karm och täta med fog alternativt att man monterar ett bleck och fäster det på "undersidan" innan man monterar i fönstret.
Det är svårt med bleck på runda fönster tycker jag.
 
mattetvilling skrev:
Jag tycker att tex många fönsterbleck har bara varit en rund lätt konisk plåt dvs inte nedbockad längst ut som på mina vanliga fönsterbleck. Du har inga bilder på hur det ska se ut? och vet du vad det kan kosta? Fönstret är 680mm.
Att göra en nedbock längst ner tar så lång tid på ruda bleck så man brukar inte gör det är ju bara en utseende sak.
 
Det finns alla möjliga varianter på plåtar på runda fönster, mest dels för att det är svårt att få till. Jag kan rita upp i sketchup hur jag brukar göra så fort jag hittat laddaren till laptoppen.
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Spår? Har jag aldrig träffat på i runda fönster vad jag kan glömma ihåg.

Överblecket skall bakom panelbrädorna. Sedan skall underblecket klippas så att sidorna är raka och nedersta delen lutar 15gree då behöver du ingen 20mm bockad kant , en lätt knäck med omslag på för att vattnet skall flöda är gott nog.
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Och överblecket skall ha en 150mm uppvik bakom fasad med blåskant.
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Det finns alla möjliga varianter på plåtar på runda fönster, mest dels för att det är svårt att få till. Jag kan rita upp i sketchup hur jag brukar göra så fort jag hittat laddaren till laptoppen.
Tack, det vore nice. Gör något enkelt så kan jag finlira till det i sketchup så att det stämmer med mina mått.
Du har ingen aning vad det kan kosta?
 
Här är tex RM lösning för sina runda fönster.
foder-pa-runt-fonster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


runt-fonster_large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planja
planja.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel ifrån Bygga hus
IMAG0317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/218901-fuktskada-pa-runt-fonster.html

cropreziseIMGP0595.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.byggahus.se/forum/fonste...-till-runt-fonster.html?perpage=15#post726928
 
  • Gilla
TantBlå och 1 till
  • Laddar…
Hur sitter fönstret till? Är det långt till takfot?
Enplanshus, 1½ planshus brukar inte ha något överbleck på långsidorna, dvs där takfoten sticker ut och skyddar.
Underbleck bör man ju ha, för det kan blåsa upp snö som senare smälter osv...
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
JOW skrev:
Hur sitter fönstret till? Är det långt till takfot?
Enplanshus, 1½ planshus brukar inte ha något överbleck på långsidorna, dvs där takfoten sticker ut och skyddar.
Underbleck bör man ju ha, för det kan blåsa upp snö som senare smälter osv...
Det är på kortsidan dvs en ca 4m upp till takfot, men det är på norrsidan och där ligger inte regnet på så mycket som på södersidan. Å andra sidan torkar det inte upp lika mycket heller.
Då jag nu bara har plast som bleck så har jag varit och känt på fönstret då och då och trots "höststormarna" som nu varit kommer det knappt något regn på fönstret.
 
Barnrikehuset skrev:
Kolla fiskarhedenvillanfilmerna "Mitt nya hus" där installerar dom ett runt fönster har jag för mig. Dom brukar vara korrekta så vitt jag sett/förstått.
[länk]
Hmm var ett halvmånefönster, löser ju inte frågan om underbleck.
Jag har tittat på det tidigare och det överblecket såg fint ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.