Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nyfiken som jag blev surfade jag in på Qvesarums hemsida, och faktiskt under avdelningen byggnadssmide finns ingenting som liknar industriellt tillverkat smide. Så på den punkten verkar frolsson ha helt rätt. Detta beslag, t.ex säljs som 1800-talsmodell.
http://www.smartstep.se/qvesarum/product/product.asp?ProductId=115869
Fel eller rätt kan jag inte avgöra, men det finns i alla fall ingenting som liknar det frolsson efterlyser (se bilderna en bit upp i tråden). Finns heller ingenting som passar med tidigt 1900-tal. Hur vanligt är det egentligen att folk renoverar 1700-talsgårdar? Hur många av 1700-talsbeslagen hamnar någon annanstans? Såg just ett nyrenoverat 1900-tals byahus som fått smidda "bockhornsbeslag" (från Qvesarum?) Pitoreskt eller kitsch?

Reagerade för en annan sak vad gäller deras sortiment. Deras fönster är kvadratiska som standard (ok det går att måttbeställa också).Om qvesarum hade byggnadsvårdande ambitioner så skulle dom kunna upplysa kunderna om att gamla skånehus har höga smala fönster, och ha det som standard. Hur många skånelängor har fördärvats genom att folk satt in kvadratiska fönster!? Det tycker jag är ett större problem än korrekta beslag eftersom det förändrar landskapet.
 
Redigerat:
Jag har plattgångjärn (inte direkt som bockhorn men ändå) på mina dörrar, jag hoppas inte att de sitter helt galet :(
 
"För mig är det solklart att en tätvuxen norrlandsfura håller betydligt högre kvalitet än en skånsk!"

Denna jämförelse saknar all relevans. Det viktiga är inte var i landet trädet vuxit, utan de lokala förutsättningarna. Tätvuxet blir virket av att växa långsamt t.ex. på näringsfattig mark och stor andel kärnvirke får det med åldern, både i skåne och i norrland. Däremot finns det betydligt mer skog i norrland och förmodligen en större andel mogen skog samt intresserade skogsägare vilket gör att mycket av det "bra" virket kommer därifrån. Annars lär ju gotland ha fin fur också....

Angående teakfönstren tycker jag att det är lite förvånande att de som första alternativ har dem teakoljade, det saknar iallafall all historisk anknytning, vilka beslag man än väljer. Dessutom låter det där med återvunnen teak ganska skumt och svårt att kontrollera.
 
Sommartorparn skrev:
Nyfiken som jag blev surfade jag in på Qvesarums hemsida, och faktiskt under avdelningen byggnadssmide finns ingenting som liknar industriellt tillverkat smide. Så på den punkten verkar frolsson ha helt rätt. Detta beslag, t.ex säljs som 1800-talsmodell.
[länk]
Fel eller rätt kan jag inte avgöra, men det finns i alla fall ingenting som liknar det frolsson efterlyser (se bilderna en bit upp i tråden). Finns heller ingenting som passar med tidigt 1900-tal. Hur vanligt är det egentligen att folk renoverar 1700-talsgårdar? Hur många av 1700-talsbeslagen hamnar någon annanstans? Såg just ett nyrenoverat 1900-tals byahus som fått smidda "bockhornsbeslag" (från Qvesarum?) Pitoreskt eller kitsch?

Reagerade för en annan sak vad gäller deras sortiment. Deras fönster är kvadratiska som standard (ok det går att måttbeställa också).Om qvesarum hade byggnadsvårdande ambitioner så skulle dom kunna upplysa kunderna om att gamla skånehus har höga smala fönster, och ha det som standard. Hur många skånelängor har fördärvats genom att folk satt in kvadratiska fönster!? Det tycker jag är ett större problem än korrekta beslag eftersom det förändrar landskapet.
Ja det är helt rätt Sommartorparn att de även har smidesbeslag modell äldre. Men frolsson påstod att de endast har 1700-tals beslag och det är helt fel. Vet inte om du läste mitt tidigare inlägg (de med vädringsbeslagen) men där fick jag mina verandafönster precis som jag ville ha dem d.v.s inte kvadratiska. Fönsterna som de har är bara till visning och alla som köper fönster där måttbeställer med all sannolikhet. Håller annars med om att fel dimensioner kan fördärva husets utseende.
Har du vägarna förbi där någon gång så är det väl värt ett besök. Många smakfulla saker och som jag tidigare har nämnt så håller det mesta mycket hög kvalitet.
 
Snurre skrev:
Jo det skall jag försöka förklara!

Du klampar in här på forumet som någon sorts mästrande professor i byggnadsvård. Jag får en bild framför mig av en stor dryg godsägare med tummarna i armhålorna. Det är i och för sig helt ok om det bara hade handlat om korrekta fakta. Men dina påstående är inte bara nedvärderande utan också fyllda av rena lögner. Jag blir inte alls nyfiken på dina dåliga kunskaper.

Renovera som du vill! Har inga som helst problem om du vill sätta in Byggmaxfönster eller tillverka egna av skånsk fur. Det enda som irriterat mig är dina "mästrande" påståenden.




Detta påstående talar ju för sig själv! Här påstår du ju faktiskt att Qvesarum "enbart" har beslag från 1700-talet. Lögn!

Vem är du att avgöra om att sätta in teakfönster är fel? Byggnadsvårdsmässigt så har du rätt i att materialet är fel. Men om man skall måla dem så är det väl ändå upp till var och en att göra valet mellan pissig skånsk fur som håller i 10 år (om man har tur) eller teak. Byggnadsvårdsmässigt=fel, kvalitetsmässigt för dig kanske fel men för vissa som mig själv rätt.

Fönster som ser "rustikt och lantligt" ut a la någon inredningstidning är väl ändå ett ganska nedvärderande påstående för dem som köpt fönster som inte passar in i din värld?

Norrlandsfur må vara bra men inte i Skåne. Ännu ett påstående som är helt åt skogen felaktigt! Norrlandsfur eller teak fungerar hur bra som helst i ett skånskt klimat.

Fråga och var nyfiken själv istället för att vara mästrande så lär du kanske dig själv något!
Förlåt att jag kommit in på ditt forum. Hoppas alla andra har fått ut något av diskussionen i alla fall.
 
Snurre skrev:
Ja det är helt rätt Sommartorparn att de även har smidesbeslag modell äldre. Men frolsson påstod att de endast har 1700-tals beslag och det är helt fel. Vet inte om du läste mitt tidigare inlägg (de med vädringsbeslagen) men där fick jag mina verandafönster precis som jag ville ha dem d.v.s inte kvadratiska. Fönsterna som de har är bara till visning och alla som köper fönster där måttbeställer med all sannolikhet. Håller annars med om att fel dimensioner kan fördärva husets utseende.
Har du vägarna förbi där någon gång så är det väl värt ett besök. Många smakfulla saker och som jag tidigare har nämnt så håller det mesta mycket hög kvalitet.
Nej Snurre, att döma av deras hemsida har dom ENBART kopior av äldre smide. Jag ser INGENTING som liknar industritillverkade beslag från senare delen av 1800-talet och därefter. Jag har förstås inte besökt butiken utan bara tittat på hemsidan. Får intryck att butiken främst vänder sig till godsägar-wannabees och läsare tidningen Lantliv, men jag är förstås bara avundsjuk för att jag inte har råd med handsmidda bockhornsbeslag....:D
 
Ja allt de säljer finns inte på hemsidan. Tittar man på verandorna så ser man ej heller de beslag som sitter på dessa fönster.

Till dig frolsson så slutar mina kommentarer till dig här och nu! Slöseri med tid bara!
 
Jag hoppas också att TS fått svar på sin fråga!
Tråden stängs nu eftersom den har spårat ur fullständigt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.