Status
Tråden går ej att kommentera.
nej jag menar såklart oxå att beslagen ska stämma med de fönster de ska sitta på. :)
 
Jaha Sophie och Konichiwa girl! Inte har jag väl precis gått hand i hand med er två i denna tråden ;-)
Men nu måste jag faktiskt hålla med er bägge två. Om man vill ha fur så finns inget bättre att få tag på än tätvuxen norrlandsfur. Att detta inte skulle vara bra i Skåne är ju bara struntprat och bla-ha! Att man använde "skåne-fur" förr beror ju som du Sophie mycket riktigt påpekade att det var långt att frakta.

frolsson skrev:
Beslagen är skitviktiga. Det gör helheten. Och där vill jag lägga in en varning för Qvesarum - de har inga beslag som skall finnas på ett fönster från 1890 utan enbart från 1700-talet. Att de sen använder och tillverkar fönster utomlands i främmande material gör saken värre. Enligt mig så får man ett fönster som ser "rustikt och lantligt" ut a la någon inredningstidning men att det skulle vara korrekt är helt fel.
(jag gillar inte att man skall skicka omkring saker som kan göras lokalt ännu bättre och dessutom är det farlig arbetsmiljö med teak samt energikrävande material att jobba i - dåligt för miljön sammantaget) Virkesvalet bör var som förr med lokalt material. Det virket är uppväxt under samma förhållande som de skall klara av framåt. Norrlandsfur må vara bra men inte i Skåne.
Beslag från 1700-talet på Qvesarums fönster? Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om!
Jag har sjäv köpt verandafönster därifrån med vädringsbeslag från tidigt 1900-tal. Det enda jag kan hålla med om är att det inte är byggnadsvårdsmässigt korrekt att sätta in teakfönster i ett äldre hus. Jag har dock beställt dem linoljemålade och då kvittar träslaget mig. För min del är kvaliteten och hur själva arbetet är utfört bra mycket viktigare än skånsk fur eller Byggmax skräp.

Skall vi dessutom diskutera miljö så är fönsterna gjorda av återvunnen teak. Du tycker kanske det är miljömässigt bättre att elda upp teaken? Tycker det är ganska bra jag att man återvinner, för miljöns skull d.v.s.

Vidare så tycker jag inte att vi skall klappa oss för bröstet och tro att vi är världsledande i hantverk. Visst finns det mycket duktiga hantverkare med gamla fina traditioner i detta landet. Men så finns även i andra länder.
Nu vet jag inte var Qvesarums produkter tillverkas men jag kan när som helst skriva under på att det är ett förstklassigt hantverk på deras dörrar och fönster.

Har aldrig laddat upp bilder här förut men gör ett försök på de beslag som följer med mina verandafönster och lyckas jag så för allt i världen påstå inte att de är från 1700-talet!
 
  • 5065.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5067.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja se där! Bilderna fungerar! :)
 
Och jag håller med dig...;) Inte gör det nåt att fönstren är av teak när de ändå ska målas om man ändå måste beställa nya. Jag upplever oxå Qvesarums fönster som korrekta med beslag och allt. Och hantverket är utmärkt.
 
Haha, ja nu går skam på torra land, ty jag håller också med. ;)
Och angående beslagen är det precis som de till vänster vi har på våra fönster som är från sekelskiftet/ tidigt 1900-tal någon gång. Då är väl bara frågan hur hörnjärnen ser ut. ;)
 
Har ni hörnjärn, vilken lyx ;)
 
Snurre skrev:
Om man vill ha fur så finns inget bättre att få tag på än tätvuxen norrlandsfur.
Ja - det kan man diskutera ett bra tag och alltid få olika svar. Jag skall inte säga emot dig för svaret vet vi först om 100 år :) - skall däremot försöka förklara vad jag menar.
Det är inte enbart kådan som skyddar trä mot röta. Det finns andra saker tex fungicider som pinosylvin. Jag är övertygad om att en fura i norr som inte har växt upp i samma fuktiga klimat som i Skåne inte klarar sig lika bra som en fura uppväxt i Skåne under samma premisser (dvs om båda är kådrika, tätvuxna osv) - och då menar jag som fönster i Skåne. Vice versa gäller med en skånsk fura i Norrland.


Snurre skrev:
Beslag från 1700-talet på Qvesarums fönster? Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om!Jag har sjäv köpt verandafönster därifrån med vädringsbeslag från tidigt 1900-tal.
Jodå - jag vet vad jag säger. Du pratar 1920 och det är kanske ok. Men till en skånelänga från 1850-1890 har de inte beslag. Kanske skall förtydliga att jag menar hörnjärn och hakar. (försöker också mig på att skicka upp en bild) Ett hörnjärn från sent 1800 tal "skall" ha nitad sammanfogning mellan själva järnet och gångjärnshållaren - annars är de betydligt äldre.

Snurre skrev:
Skall vi dessutom diskutera miljö så är fönsterna gjorda av återvunnen teak. Du tycker kanske det är miljömässigt bättre att elda upp teaken? Tycker det är ganska bra jag att man återvinner, för miljöns skull d.v.s.
Vidare så tycker jag inte att vi skall klappa oss för bröstet och tro att vi är världsledande i hantverk. Visst finns det mycket duktiga hantverkare med gamla fina traditioner i detta landet. Men så finns även i andra länder.
Nu vet jag inte var Qvesarums produkter tillverkas men jag kan när som helst skriva under på att det är ett förstklassigt hantverk på deras dörrar och fönster.
Håller med om att vi inte är bäst på allt - kanske snarare tvärtom eftersom hantverk är mer levende i länder som polen, hela baltikum osv. Vad jag vänder mig emot är transporterna och det faktum att det är farligt att arbeta i teakens "os".

Det var inte min tanke att trampa någon på tårna om ni upplevde det så! Ursäkta i så fall, jag försökte bara ge mina erfarenheter och de kunskaper jag tagit till mig. Fråga gärna om förtydliganden om jag är otydlig!
 
  • f.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6603-Hnz.jpg
Är inte det hela iden med ett forum, att dela med sig av egna erfarenheter och kunskap, sen är det nog upp till läsaren att ta till sig det man tycker verkar ok och ta reda på mer i de fall man är tveksam. Jag läser och tar till mig som en svamp och skulle bli besviken om alla tyckte och tänkte lika:)

Sen för att återgå till ämnet funderar jag på om man bör (i mitt fall) sätta dit hörnjärn även om det inte finns några nu?
 
aliback: Det beror faktiskt på. Hörnjärn är inte nödvändiga på fönster som inte är öppningsbara. Men om de är det, eller om ni vill göra dem öppningsbara, bör ni sätta på hörnjärn. Det är för att bågarna ska behålla stabiliteten.
 
Det är förresten Qvesarums beslag till vänster och byggfabriken till höger. De till höger är nytillverkade men enligt gammal modell. Ibland var toppen mer omega-formad men det har jag inte sett någonstans.

Jag frågade Qvesarum vid ett tillfälle om de inte hade rätt beslag och de sa själv att de inte hade det utan då fick man beställa utan beslag och sätta på själv...
För övrigt såg fönstrena fina ut men med fel beslag och "fel" virke så passar de inte på min skånegård...

(läste också vad jag skrev om norrlandsfur - var lite konstigt skrivet, håller med om det - norrlandsfur är ett ypperligt material men jag tror att lokalt virke är bättre om man kan få upp samma kvalitet i övrigt)
 
aliback skrev:
Är inte det hela iden med ett forum, att dela med sig av egna erfarenheter och kunskap, sen är det nog upp till läsaren att ta till sig det man tycker verkar ok och ta reda på mer i de fall man är tveksam. Jag läser och tar till mig som en svamp och skulle bli besviken om alla tyckte och tänkte lika:)

Sen för att återgå till ämnet funderar jag på om man bör (i mitt fall) sätta dit hörnjärn även om det inte finns några nu?
Svår fråga som nog bara du kan svaret på. Vill man restaurera skall man ju bestämma en tid då man vill tillbaks till. Om man tex har ett K-märkt hus så skall det vara som det är och man skall kunna "läsa" husets förändringar. Vi blandar - köket blir ett modernt 20-tals kök eftersom det passar våra behov osv. Fönstrena blir ursprungliga (1844) dels eftersom majoriteten är det och dels för att det stämmer med huset tidsstämpel i övrigt.
 
frolsson: Det finns inte k-märkta hus. ;) Däremot finns det q-märkta hus och det kan innebära lite olika, beroende på varför huset har fått sin q-märkning och vilka egenskaper som inte får förändras. Hörnjärn bör man ha för att stabilisera bågen, om fönstren är öppningsbara; det är inte en fråga om historik eller estetik utan praktik.
 
konichiwa girl skrev:
aliback: Det beror faktiskt på. Hörnjärn är inte nödvändiga på fönster som inte är öppningsbara. Men om de är det, eller om ni vill göra dem öppningsbara, bör ni sätta på hörnjärn. Det är för att bågarna ska behålla stabiliteten.
På mina gamla dubbelkoplade fönster sitter hörnjärnen på insidan. Hörnjärn var tydligen inte något man skyltade med om man hade möjlighet att dölja dom. Borde jag ändå sätta på hörnjärn på utsidan för att låtsas att fönstrena är äldre än dom är?:rolleyes:

Mina nygjorda dubbelkopplade är stabila även utan hörnjärn. Borde jag sätta på hörnjärn för att göra dom gamla, och borde jag i så fall sätta dom på insidan? :confused:

Har inte satt några hörnjärn alls eftersom jag såg hur dom gamla fönstrena såg ut i hörnen. Vet att även jag kommer slarva med underhållet, och så blir det vatten stående i hörnen o så börjar förfallet......... MEN, möjligheten att sätta dit hörnjärn finns om jag skulle komma på andra tankar.....

Förresten, gjorde jag jag nog en miss som flyttade över mina fönsterhakar i gjutjärn till de nygjorda dubbelkopplade fönstrena. Jag antar att vid den tidpunkt då man övergick från enkel till dubbelkopplat så hade man även övergått från gjutjärnsögor till moderna fönsterlås. Vad säger expertisen?

PS. Om vi skulle följa principen att bara använda lokalt odlat virke så skulle vi som har hus på slätten få nöja oss med fönster av pileträ. :D
Det slags virke man använde för 100 år sedan till fönster existerar inte i dag vare sig i Norrland eller någon annan stans, så därför därför kan jag inte se något fel i att man använder ett hårdare träslag om man har råd att betala för det.
 
Redigerat:
Eftersom jag inte vet någon ålder på huset är det svårt att bestämma var jag ska hamna. Jag tycker att det är svårt när det dyker upp detaljer som kan vara återanvända men kan lika gärna vara orginal. Det enda jag har att gå på är stommen i princip :) och hur lätt är det att tidsbestämma en timmerstomme????
 
Sommartorparn skrev:
På mina gamla dubbelkoplade fönster sitter hörnjärnen på insidan. Hörnjärn var tydligen inte något man skyltade med om man hade möjlighet att dölja dom. Borde jag ändå sätta på hörnjärn på utsidan för att låtsas att fönstrena är äldre än dom är?:rolleyes:

Mina nygjorda dubbelkopplade är stabila även utan hörnjärn. Borde jag sätta på hörnjärn för att göra dom gamla, och borde jag i så fall sätta dom på insidan? :confused:
Något sådant har jag väl aldrig påstått heller? :confused: Hörnjärn hade man på bågarna för att stabilisera dem OM de är öppningsbara. Jag har aldrig sagt att de nödvändigtvis ska sättas på utsidan eller att man ska ha det för att fönstren ska se äldre ut, varifrån har du fått det? Hörnjärn används ju fortfarande. Samma modell som finns på våra fönster går att köpa på vår lokala järnhandel... och det är inte något restparti från varken 1850 eller 1950.

Sommartorparn skrev:
Har inte satt några hörnjärn alls eftersom jag såg hur dom gamla fönstrena såg ut i hörnen. Vet att även jag kommer slarva med underhållet, och så blir det vatten stående i hörnen o så börjar förfallet......... MEN, möjligheten att sätta dit hörnjärn finns om jag skulle komma på andra tankar.....
Smäckra bågar, tunga glas och öppet fönster kan, om man har otur, innebära att bågen blir sned och vind. Det är därför hörnjärnen används, som sagt. Har man kupade hörnjärn bör dessa fyllas med linoljekitt för att undvika skador.

(kan tillägga att vi har hörnjärn på sammanlagt tre bågar - de tre som är öppningsbara av totalt tio bågar på nedervåningen)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.