Status
Tråden går ej att kommentera.
Vi ska byta ut alla fönster i vårt gamla hus (inget är original, det är en salig blandning av 30-tal och 50-tal, och huset är från 1890), och även sätta in fönster i den kommande tillbyggnaden. Vi har tagit kontakt med ett antal snickerier, och börjat förstå att det här med fönster är en hel vetenskap:confused::(.

Vi har nog i alla fall kommit fram till att vi ska ha kopplade 1+1, 2-lufts, 3 rutor i varje båge, kittade.

-Har hört en del negativt om kulturglas. Är det onödigt att lägga de extra kronorna på det, kan man då lika gärna ha floatglas? Eller bör man, om man orkar/hinner försöka hitta munblåst istället?

-Isolerglas, är det bara nåt de vill sälja på en, eller hjälper det att hålla värmen kvar?!

-Vi funderar fram å tillbaka på målningen. Skulle det vara ok att sprutmåla? Vi vill ju allra helst ha linoljefärg men har insett att det blir en del praktiska problem med det, plus att det blir himla mycket dyrare. Hur stor blir skillnaden egentligen mellan linoljemålat och sprutat?

-Vi har en punchveranda som förmodligen är original. Blir det konstigt att välja linoljefärg där och sprutmålat på resten av husets fönster (om vi nu väljer sprutmålning)?

-Och tillslut beslagen och andra detaljer. Hur viktigt är det för helhetsintrycket att man har tidsenliga gångjärn? Prisskillnaden är ju enorm! 6 kr st för standard och 79 kr styck för "gamla". Om man väljer standard, blir det helt galet att sätta "gamla" hörnjärn, dvs att blanda?
 
Vitt munblåst glas, som passar bäst till ditt hus, är varken svårt att få tag på eller särskilt dyrt (se tråden "Gammalt glas"). Aniska kanske kan berätta om gensvaret på sin annons?

Vilka praktiska problem blir det med linoljefärg? Tidsåtgången vid målning? Beror den högre kostnaden på att ni inte själva målar?
 
Tack för svar!

Men hur gör man då med glaset, när man väl får tag på det? Beställer fönster utan glas och kittar själv? Eller lämnar glasen till snickeriet?

Ja praktiska problem har med målningen att göra. Vi har diksuterat fram å tillbaka om vi ska måla själva eller beställa färdigmålat. Att måla själv (vilket vi rent praktiskt skulle fixa) skulle ju innebära att fönsterna får stå öppna över natten när färgen torkar, och vågar man det? Eller hur löser folk det egentligen?! Och det upprepas ju ytterligare två gånger vid andra och tredje strykningen...

Förrsten hur lång tid kan man uppskatta att det tar att linoljemåla ett fönster (x1) ca 900x1200?
 
Om man vågar ha fönstret öppen (om jag förstår frågan rätt) beror väl på var man bor. Men varför målar ni inte fönstren först och sätter in dem sen. När ni har målat fönstren färdigt, då tar ni bort de gamla, eller?

Att beställa bara bågar, omålade och utan glas brukar vara betydligt billigare (nu talar vi alltså om specialbeställda fönster). Man lär sig ganska snabbt att göra det själv. Det kommer säkert gå åt nån ruta, men det gör det för nästan alla tror jag. Fördelen med att beställa dem omålade är också att man ser precis vad det är för träkvalitet man får vilket är en stor fördel.

I ett av husen på landet bytte man för övrigt till kopplade bågar på fyrtiotalet. Det är inte värst kul. Vi kommer att byta ut dem mot enkelbågar med lösa innanfönster på sikt.

Men om man ska renovera fönster man har brukar man göra fuskbågar av rätt storlek och sätta in i de fönster man arbetar med för tillfället. Det är inte så knepigt. Det kan vara en OSB-skiva eller vad som helst.

Hur lång tid det tar att måla ett fönster är nästan omöjligt att svara på. Ett tips är väl att beställa bågarna och göra iordning dem under vintern och ha dem klara till sommaren.
 
Jag börjar inse att jag har svurit i kyrkan... att prata om sprutmålning och kopplade fönster är nog inte så lyckat i det här formuet. Jag är ytterst tacksam för svar i alla fall.

Kopplat fönster ja, det hade vi ju tänkt ha. Tror inte att vi mäktar med att leta efter munblåst glas, och sen ska man ju kitta själv och så, om jag har förstått det rätt, och det blir lite för mastigt tror jag, även om vi visserligen är rätt händiga båda två, men med barn och tidsbrist så får vi prioritera. Men är det HELT åt skogen med kopplat fönster????

Jag hade bara inte tänkt så långt, att man kan måla först och hänga upp sen... he he, jag rådnar lite måster jag erkänna, men tackar och bockar för tipset. Men det skulle vi ev kunna fixa, vi har ett uthus ett tag till, innan det rivs, och där skulle man ju kunna hålla till (det är uteslutet att vara inne i boningshuset, här får man knappt plats med sina vantar). Vad är lättast, att lägga fönsterna på bockar eller likn?
 
Och då kommer nästa invändning:

Uthus är ett av de mest hotade byggnadsslagen. Förvisso kan de vara i dåligt skick, men ett hus är inte bara ett hus, utan tomten är ju något av en kulturmiljö. Kan man undvika att riva det bör man nog inte riva. Det kanske låter som en uppläxning och det är inte meningen, utan bara att påtala fördelarna, dels byggnadsvårdsmässigt, men också kvalitetsmässigt med att ha ett uthus. Kanske redan själva tanken på att måla fönster där påvisar nyttan med det?

Försöker själv hinna med att renovera mina uthus så gott det går, för jag har insett att jag inte kan vara utan.

Kopplade fönster: Det är såklart bättre än mycket annat, men det är inte mycket att komma med jämfört med "originalet".
 
Det är ok att kompromissa med vissa saker men inte med andra, tycker jag........

Kopplat tycker jag är OK (eftersom jag själv gjorde det valet ;)).

Viktigast är att ni väljer fönster som passar i proportionerna med originalfönster. Gamla spröjsade fönster är ofta smala och höga, nya standardfönster är kvadratiska. Genast får man ett annat utseende på huset. Om det har gjorts ingrepp som ändrat storlek o proportion på fönstrena, så skulle jag i alla fall med de nya fönstrena försöka återskapa de gamla fönstermåtten.

Jag skulle också välja ett snickeri som gör fönster med gammeldags profiler. Mittstolpe som avsmalnar inåt rummet och profiler även på spröjsen. Det blir så himla mycket snyggare jämfört med nyare fönster vars spröjs bara är som en platt list! Snyggast är om du får spröjs på innerfönstret också.

Sedan skulle jag definitivt göra jobbet att måla fönstrena från grunden med linoljefärg. Den ger en yta som bryts ner vackert och ger det gammeldags utseendet. Lätt att underhålla när väl målningen är gjord. Du har rätt i att det enklaste sättet är att ha ett utrymme där man kan ha dom på bockar så att mån målar enligt löpande bandprincipen. Dock bör det vara ett uppvärmt utrymme, eftersom färgen behöver en viss temperatur för att torka.

Sedan, vad gäller glasen...... Jag förstår att det verkar krångligt att skaffa gamla glas o glasa själv. Jag skulle i det läget lämna till glasmästare och få vanligt fönsterglas insatt. Tågordningen är då att ni måste först olja och grundmåla fönstret, sedan glasning (se till att det blir gjort med linoljekitt!), sedan ska kittet torka, och sedan två strykningar med färg. Inget hindrar att ni någongång i framtiden, om ni får tid o lust, byter ut rutorna vartefter mot gammalt glas. Man fördärvar inget genom att sätta in nytt glas, däremot om man sprutmålar bågarna får man väldigt svårt att senare göra det ogjort och göra en ordentlig linoljemålning!

Sedan detta med fönsterhakar och beslag..... I och med att det är kopplade fönster så passar det med dom vanliga öglehakarna som man viker över en hake. Annars finns det gjutjärns grejer att köpa om man vill göra det riktigt gammalt. Men jag vet inte om man någonsin har haft det på dubbelkopplade fönster.
 
Passar i proportionerna gör dom. Fönsteröppningarna är aldrig ändrade, vad vi kan se. Däremot finns det tre mer kvadratiska fönster isatta på kanske 50-talet, men de har tack o lov behållit fönsteröppningen och istället fyllt i med trä högst upp. Jättefult som det ser ut nu, men proportionerna är ju fortfarande de rätta.

Vi blev lite osäkra på det här med kopplat eller inte kopplat, nu när det kom upp till diskussion... Hur har ni gjort, ni som har satt in ett enkelt fönster och kompletterat med innefönster? Gammalt glas i båda?

Snickeriet som jag har pratat med säger att de inte använder linoljekitt, men kan fixa det om vi vill ha det. De säger att det kitt som används håller i ca 15 år, alltså då tydligen bättre än linoljekittet. Stämmer det? Och hur är det att måla med linoljefärg på annat än linoljekitt, fäster det verkligen?

Uj uj måste alltså vara temererat utrymme som man målar i... vet inte alls var vi ska lyckas med det i så fall. Får nog fundera några vändor till.

Och så det här med uthuset. Jag VET att det är skit att vi måste riva det, jag har ont i magen för det varje dag. Men så som tomten ser ut så är det bäst att göra tillbyggnaden just där det står. Men vi bevarar såklart fönster och dörrar och sätter in i ett nybyggt uthus sen.
 
Glömde några saker.

Och det här med gammaldags profiler, det är såklart viktigt. De vi har tittat på är profilerade på spröjsen, men jag hade inte tänkt på mittposten, ska kolla det. Tack!

Vet någon förresten hur smal spröjsen ska vara för att kännas riktigt gammal och "smäcker"? 26 mm är det på fönsterna som vi har tittat på. Är det för mycket?
 
Det råkar inte vara så att något fönster från uthuset kommer från stugan? Det syns ju lätt på öppningarna. Då skulle ni ha en modell att gå på. Snickeriet kanske har nån gammal båge att utgå ifrån? Eller åk hem till nån ni känner etc. och mät upp proportionerna och överför dem till ert format. Annars kan säkerligen länsmuséet hjälpa till. Nytillverkade gammaldags fönster får ofta tjockare spröjs än gamla, så det är viktigt att kolla upp det som ni gör.

Vi har linjoljekittade fönster och de var inte nykittade när de målades senast i slutet på sextiotalet, så hur länge kittet håller är nog lite olika. Nu behöver det både kittas och målas om, men det är en annan historia.

Tempererat klimat för linoljefärgsmålning är relativt. Så länge det är mer än +10 så går det bra även i uthuset, så målning på sommaren är inget problem.

Kul att höra att ni är medvetna om uthusets värde! Ni har inte övervägt att flytta det på tomten?
 
Det där med tempererat var med tanke på om ni ska göra det som vinterarbete. Ska ni göra det i sommar duger det utmärkt att stå ute o jobba o sedan lägga dom för torkning i uthuset. Det behövs mycket plats och många bockar när man håller på med fönster eftersom man ju inte kan inte måla alla sidor samtidigt....

Jag fick mina fönster kittade med linoljekitt ca 12 år sedan. Nu kan man pilla bort stora stycken så det är dags att bättra på ganska många ställen. Mina fönster är väldigt väderutsatta. I min värld är det inte en fråga om att "kitta om" utan ett ständigt bättrande. Samtidigt bättrar man lite på färgen på utsatta ställen. Hur gör ni andra, tar ni bort allt och gör nytt?

Vet ej vad som är skillnad mellan linoljekitt o annat kitt vad gäller hållbarhet. Instinktivt tänker jag att linoljekitt är det bästa ihop med linoljefärg. Dessutom tycker jag det är lätt att jobba med om man inte är så van. Går att knåda i joxa med i handen. Har testat med syntetkitt på tub och det blev bara ett enda klet o smet....... Nackdel med linjoljekitt är att fåglarna kan få smak för det.
 
Redigerat:
Jag kommer att kompromissa lite när det blir dags att komplettera med nya fönster till huset (bara några få originalfönster finns kvar).
Egentligen ska det vara lösa innanfönster, men jag vill ha innanfönster på gångjärn (och med anlagsbrädor för tätningens skull), som blev vanligt någon gång efter förra sekelskiftet. Det innebär att fönstren är öppningsbara även vintertid, alla innanfönster behöver inte tas bort på sommaren och man slipper hålla på med klisterremsor och skruvar i karmen. Man behåller samtidigt luftspalten mellan bågarna, den är ju mindre hos kopplade bågar vilket gör de fönstren sämre ur energisynpunkt. Jag kommer antagligen att välja isolerglas till innanfönstren, men definitivt munblåst till ytterbågarna.

Att minst ett fönster i varje rum är öppningsbart året om tycker jag är viktigt. Det ska vara lätt att snabbt ta sig ut ur huset. Gamla träkåkar brukar brinna bra...
 
När vi renoverade och målade om våra kopplade bågar i förra huset byggde vi en lång bänk som vi kunde ställa fönstren "öppna" på- På så sätt kom man åt alla 4 sidor samtidigt och slapp hålla på så länge...bara ett tips för att spara lite tid!
 
Jo men undersidan då? Ett ännu bättre tips är att spika upp en lodrät regel. I den slår man i spik och böjer dem uppåt så att fungerar som ett gångjärn. Då kommer man åt att måla alla sidor och kan lätt svänga dem och få syn på eventuella färgrinningar. Man får lätt plats med 4 fönster per regel.
 
Eller så hänger man dem från taket (eller någon lämplig bjälke), i gångjärnen. Då kommer man garanterat åt alla sidor samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.