Hej.

Jag håller på med mitt badrum och vill titta på mina alternativ vad jag ska göra med mitt fönster.
3D-ritning av ett badrum med dubbel dusch, badkar och ett fönster vid duschplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först skulle jag bara ha enkel dusch men det har beslutats att det ska vara en dubbel.
Layout är nu låst så tal om att flytta planlösningen är inte aktuell.
Hur kan jag skydda mitt fönster?
Alt 1 mattläggaren föreslog att sätta en 80 cm bred duschvägg någon cm utanför ytterväggen. Hur gör man på bästa sätt för städning?

Alt 2 sätta ett duschdraperi i fönsternishen?

Alt 3 byta till ett PVC fönster?

Alt 4 sätta upp någon typ av stänkskydd framför.

Tar tacksamt emot förslag och feedback.
 
C Cortous skrev:
Hej.

Jag håller på med mitt badrum och vill titta på mina alternativ vad jag ska göra med mitt fönster.
[bild]
Först skulle jag bara ha enkel dusch men det har beslutats att det ska vara en dubbel.
Layout är nu låst så tal om att flytta planlösningen är inte aktuell.
Hur kan jag skydda mitt fönster?
Alt 1 mattläggaren föreslog att sätta en 80 cm bred duschvägg någon cm utanför ytterväggen. Hur gör man på bästa sätt för städning?

Alt 2 sätta ett duschdraperi i fönsternishen?

Alt 3 byta till ett PVC fönster?

Alt 4 sätta upp någon typ av skärmvägg framför.

Tar tacksamt emot förslag och feedback.
Det där ser inte ut att blir bra tyvärr. Ett fönster som vattenbegjuts ofta kommer blir problem.
Man klär in nischen med fuktspärr och viker ut fuktspärren på försterkarmen. Men risken är väldigt stor att fukt kommer leta sig in bakom tätskiktet om det vattenbegjuts ofta.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det där ser inte ut att blir bra tyvärr. Ett fönster som vattenbegjuts ofta kommer blir problem.
Man klär in nischen med fuktspärr och viker ut fuktspärren på försterkarmen. Men risken är väldigt stor att fukt kommer leta sig in bakom tätskiktet om det vattenbegjuts ofta.
Jag vet detta tyvärr men nu frågar jag om råd att göra det bästa av situationen
 
Sätt en glasskiva (eller plexiglas) framför fönstret med denhär typen av fästen.

Metallfäste monterat på en vägg håller en genomskinlig glasskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Arvid Blomgren och 2 till
  • Laddar…
C Cortous skrev:
Jag vet detta tyvärr men nu frågar jag om råd att göra det bästa av situationen
Sorry. Missförstod frågan.
Hur stort är fönstret och hur högt från golv? Golvläggaren förslag låter vettigt. Det finns vikbara duschväggar typ https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...TwcdzWTYToIN6gNlbjrG5EFDCsL9ulEcaAi9AEALw_wcB

Duschdraperi lär också fungera men hur snyggt det blir får du avgöra själv.
 
C Cortous skrev:
Jag vet detta tyvärr men nu frågar jag om råd att göra det bästa av situationen
Kan du inte flytta duschen närmare kommoden och flytta handdukstorken mot fönstret? Då kan du ha glassidor på båda sidorna.
Jag tycker verkligen du ska tänka till innan du bygget ett nytt badrum med en risk konstruktion.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kan du inte flytta duschen närmare kommoden och flytta handdukstorken mot fönstret? Då kan du ha glassidor på båda sidorna.
Jag tycker verkligen du ska tänka till innan du bygget ett nytt badrum med en risk konstruktion.
Konceptet försvinner om jag flyttar duscharna.

Hur är det med ett PVC fönster? Om det är PVC istället för trä finns det väl inget som kan ruttna o då borde inte mattan släppa från karmen?
 
S Snappahaneklanen skrev:
Sätt en glasskiva (eller plexiglas) framför fönstret med denhär typen av fästen.

[bild]
Hur löser man städningen?
 
@
C Cortous skrev:
Ett alternativ är en [länk]
Rullgardin för dusch.
Hm..... Lär ju vara en källa till mögel! Räcker att du någon gång drar upp rullgardinen då den är lite fuktig för att den ska bli full av härliga svarta prickar och lukta underbart :thinking:
 
C Cortous skrev:
Konceptet försvinner om jag flyttar duscharna.

Hur är det med ett PVC fönster? Om det är PVC istället för trä finns det väl inget som kan ruttna o då borde inte mattan släppa från karmen?
Det blir en riskkonstruktion i vilket fall och golvläggaren lär vilja skriva en avvikelserapport där hen frånskriver sig ansvar.

Händer något så får du alltså inte hjälp av ditt försäkringsbolag eller från golvläggaren.

Åter till frågan. :rofl: Du borde få ett bättre fäste med mattan mot ett pvc fönster. Men jag anser fortfarande att du måste skydda fönstret mot vattenbegjutning. Riskerna är alldeles för stora om någon händer.
Ett fönster sitter monterat med en spalt runt om. Det innebär också att det rör sig lite.

Vad är det för storlek på fönstret och hur högt från golv?
 
Vet att du låst planlösningen. Jag hade bytt plats på dusch och bad. Då minskar risk för stänk på fönstret. Dessutom är det trevligt att logga i badet och titta ut genom ett öppet fönster (lite beroende av hur det ser ut utanför såklart)
 
C Cortous skrev:
Hur löser man städningen?
Sitter skivan tillräckligt nära fönstret kommer det inte in så mycket damm bakom. Man får skruva bort skivan för att kunna städa ordentligt i fönsternischen.
 
En variant skulle kunna vara att sätta en glasruta i linje med kaklet. Men det förutsätter att man kan öppna och putsa utifrån. Men en avvikelse lär det bli.
 
Räcker det inte att hänga ett litet duschdraperi framför?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.