B Blåsalvia skrev:
Englas-fönster. Hu tycker lite synd om dem hur vackert det än är att skåda genom dem. Har bott i LA och Sydney, varma platser båda men har aldrig frusit så mycket inomhus vintertid i våra hus med englas-fönster. Det jag minns är att man värmde rummen man var i, kök och vardagsrum och sen på kvällskvisten satte man på värmen i sovrummen och drog ned i kök, vardagsrum. Blev automatiskt att man umgicks mycket

Aha, så klart det är så de tänkt. Man skrapar så långt man når... Ja skulle vara en fin gest. Jag gillar inte att skrapa färg så när jag valde färg till huset blev det tjärvitriol ;-) Men glad att det finns hus i alla möjliga färger och kulörer.
De hade någon slags ställning med volvohjul, inte direkt godkänd kanske. Den borde räcka för att nå upp på framsidan.
 
G
Egentligen va det ju bra att visa hur verkligheten kan se ut när man "hus drömmer";)
De där norska programmet där de totalt förändrar ett helt sommarhus på 6 dagar är ju sinnessjukt overkligt.
 
G OMathson skrev:
De där norska programmet där de totalt förändrar ett helt sommarhus på 6 dagar är ju sinnessjukt overkligt.
Jo tack, har hållit på i tio år! :)
 
B Blåsalvia skrev:
Englas-fönster. Hu tycker lite synd om dem hur vackert det än är att skåda genom dem. Har bott i LA och Sydney, varma platser båda men har aldrig frusit så mycket inomhus vintertid i våra hus med englas-fönster. Det jag minns är att man värmde rummen man var i, kök och vardagsrum och sen på kvällskvisten satte man på värmen i sovrummen och drog ned i kök, vardagsrum. Blev automatiskt att man umgicks mycket.
Det normala i den typen av hus är att man sätter dit lösa innerbågar och tätar med klisterremsor på hösten som sen tas bort på våren. Att ha enkelbågar året om i Sundsvall funkar ju inte så självklart var detta hus enbart avsett för sommarboende.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N
M maria01 skrev:
har man erfaren blästrare så blir det inte så vart med på 2 hus utan problem
Oavsett, det blir ändå fåror och inte slätt.
 
  • Gilla
EKajsaE
  • Laddar…
G
daddydj daddydj skrev:
Jo tack, har hållit på i tio år! :)
Själv trettio nästa vecka;)
 
  • Wow
daddydj
  • Laddar…
P
F Fifth Avenue skrev:
Som någon annan skrev så "hoppas jag också att jag har fel", men för hennes skull hoppas jag att hon sänker ribban och blir mer realistisk. Det är bättre att bli färdig än att tro att varje liten detalj ska kunna återställas till 100 procent.
Tänkte samma som dig.

Jag reagerade på att hon hade berättat för bekanta som fann det lustigt att hon hade haft visioner om öppna ett eget café för 30 år sedan. Och i tv-serien ser man att hennes försök att skrapa färg inte hade rört sig framåt något nämnvärt mellan besöken...

Typiskt att hon verkar varit en person som varit lite här och var i världen, sedan skaffar hon sig en gammal sommarkåk som skall flyttas ett x antal mil och dessutom skall öppna eget café där. Snacka om att drömma stort, hehe.

Tycker ändå att det är skoj att någon vill rädda sådana gamla hus. Hoppas bara att hon inte hamnar i någon ekonomisk knipa eller liknade pga det.
 
  • Gilla
Fifth Avenue och 1 till
  • Laddar…
N Nephew skrev:
Oavsett, det blir ändå fåror och inte slätt.
nej det blir det inte
 
Gammelnörden
Sodablästring, utfört på rätt sätt med olika hårt tryck, är så skonsamt att man ska kunna blästra fönsterbågar utan att skada glaset.
Jag har själv varit med och blästrat äldre spegeldörrar där vi blästrat bort lager för lager och till stor del kunnat spara originalfärgen. Ytan blev matt men inte repig.
Att skrapa rent kan ju också göra åverkan, speciellt på rundade profiler och snickarglädje, om man tar i för hårt.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Sodablästring, utfört på rätt sätt med olika hårt tryck, är så skonsamt att man ska kunna blästra fönsterbågar utan att skada glaset.
Jag har själv varit med och blästrat äldre spegeldörrar där vi blästrat bort lager för lager och till stor del kunnat spara originalfärgen. Ytan blev matt men inte repig.
Att skrapa rent kan ju också göra åverkan, speciellt på rundade profiler och snickarglädje, om man tar i för hårt.
Det är kanske värt ett reportage här på bygga hus, om blästring av trä med olika metoder, vad som blir bra, vad som kan gå fel, förväntat resultat, kostnader, tidsaspekter, gör det själv mm mm.
 
  • Gilla
Carl Wedin och 2 till
  • Laddar…
Finaste huset in detta program. Och miljövänligaste "bygget" men inte ett ord om det i rubriken.
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
P
Hur räknar man ut att det är miljövänligast?
 
P pmd skrev:
Hur räknar man ut att det är miljövänligast?
Det är en liten doktorsavhandling att uröna om vi ska ta hänsyn till miljöpåverkan och dessutom i ett livscykelperspektiv.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
N
M maria01 skrev:
nej det blir det inte
Jodå!
 
krillek krillek skrev:
det syntes tydligt att det var innanfönster på övervåningen och det är ju fullt möjligt att tillverka innerbågar även till bottenvåningen - det förbättrar isoleringen rejält och innerbågarna kan plockas bort sommartid. Jag är nog mer oroad över husets övriga (brist) på isolering eftersom det var byggt som sommarhus.
Instämmer angående innanfönster. Jag växte upp i ett hus på landet, byggt 1886. Då mina föräldrar bytte ut fönster (ej original) mot nya kopior av originalfönster så valde de lösa innanfönster. Varje höst plockade vi vitmossa (försiktigt, den var inte fridlyst på 1960-talet tror jag…) och mamma odlade eterneller, som placerades mellan fönsterbågarna. Vackert. Många tyckte våra föräldrar överdrev då de gjorde på det här sättet, men sådär 20 år senare, på 1990-talet, kom byggnadsvårdrörelsen igång ("Gysingefeber"), och fler har kommit till samma insikt.

Det har hänt mycket bra i byggbranschen, men mycket finns kvar att göra. Jag har bott i gamla trähus större delen av mitt liv. Vårt hus fyllde 100 år förra året, putsades om enligt konstens alla regler - dyrt men vackert, vi hade skjutit upp arbetet i många år…

Min poäng är att efter att tidigt ha varit hängiven byggnadsvårdare, och älskar gamla hus, skulle jag aldrig ha gjort på det här sättet - inte minst med tanke på hur lite kunskap och erfarenhet husägaren verkar besitta. Trist att utsätta sonen för detta också; viktig skoltid blir troligen lidande.

Jag är för kompromisser: Bättre att rädda fönster och vackra snickeridetaljer, kakelugnar och så vidare, än att flytta ett helt hus! Huset måste ju isoleras osv för att bli energieffektivt. Vore verkligen intressant att veta hur kommunen ser på huset: nybygge eller inte? Det krävs noggrann planering och redovisning av värmesystem då man bygger nya hus, avlopp osv idag.

Personligen skulle jag ha byggt ett nytt hus, och återanvänt en hel del av delarna från det gamla huset. Mycket vettigare.

Instämmer att det vore intressantare att se en hel process. Husdrömmar är just ett "lifestyle" drömprogram. Jag saknar konkret fakta: vatten, värmesystem osv. - för de som bygger utanför planlagt område. Nästan inga program orkar engagera sig i rätt avgörande detaljer. Men kul ibland.
 
  • Gilla
krillek och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.