Underbart hus och följde, trots att det var mer historia än byggeri programmet med intresse.
Men tyckte nog detta borde vara del 1 i den nya programserien "Husmardrömmar".
Hoppas det inte sätter griller i gemene man att bara följa en romantisk känsla och skippa alla kalkyler.
Men visst, har man en alldeles för tjock plånbok eller obegränsat med tid så....
 
HOBBY ARCHITECT
Dom borde visat resultatet i nästa säsong.
 
huset skulle dom ha blästrat istället
 
  • Gilla
fabian2000 och 2 till
  • Laddar…
Varför gick hon med på att visa"resultatet"? De kunde väntat tills nästa säsong. Jag hade inte velat visa att man bor i en misär.
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
huset skulle dom ha blästrat istället
Jag tänkte på detta också! Är det kolsyreblästring som skulle vara bästa metoden?

Jag vet ju inte hur det går med produktionen av husdrömmar. Föregående avsnitt kan ju vara ett tecken på de har svårt att få folk att öppna upp sig och visa upp sina hem o drömmar. Jag skulle aldrig vilja vara med- stor respekt för dem som frivilligt vill vara med. Uppfattar att produktionen av serien vill ha ganska snabba resultat, men det är ju inte alla som vill göra det snabbt, utan att det är resan som är det viktiga inte resultatet.
 
Alla som klagar på att det är halvfärdiga hus denna säsongen- har ni glömt att det varit en pandemi?
Jag vet inte exakt hur produktionen av programmet går till men säg att de skall ha 10 avsnitt = 10 byggprojekt. Eftersom några alltid blir sena så kanske de startar typ 14 -15 nya inspelningar om året. Då brukar det lösa sig med att några blir sena för det finns några från förra säsongen som blir klara och så går de omlott.
Men, nu när allt blev försenat i två år så är det väl inte konstigt om det inte finns färdiga hus att visa? Om alla projekt som de börjat filma tar fyra år istället för planerade två (redaktionsplanerade, ägarna själva brukar ju alltid planera några månader :rolleyes:) så tar ju de färdiga husen slut till sist.
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Alla som klagar på att det är halvfärdiga hus denna säsongen- har ni glömt att det varit en pandemi?
Jag vet inte exakt hur produktionen av programmet går till men säg att de skall ha 10 avsnitt = 10 byggprojekt. Eftersom några alltid blir sena så kanske de startar typ 14 -15 nya inspelningar om året. Då brukar det lösa sig med att några blir sena för det finns några från förra säsongen som blir klara och så går de omlott.
Men, nu när allt blev försenat i två år så är det väl inte konstigt om det inte finns färdiga hus att visa? Om alla projekt som de börjat filma tar fyra år istället för planerade två (redaktionsplanerade, ägarna själva brukar ju alltid planera några månader :rolleyes:) så tar ju de färdiga husen slut till sist.
Det känns bara girigt att kasta in halvfärdiga projekt som egna avsnitt. Hade hellre sett att man isåfall visade några färdiga projekt och några halvfärdiga (i samma avsnitt) som man sen får se slutresultat på först när det är färdigt, t. ex nästa säsong. Man för känslan av att produktionen bara vill fakturera istället för att göra ett bra program. Har man inte tillräckligt med projekt får man väl ha Husdrömmar varannan säsong istället.

Men du kanske tycker att man ska ta ut kycklingen ur ugnen tio minuter innan den är klar också bara för att maten inte var klar när gästerna kom, som planerat. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
RosannaEL och 3 till
  • Laddar…
Helt klart sämsta projektet hittills.
Varför visa nått som inteens är halvvägs. Det är ju två tredjedelar kvar....

Dessutom är det ju inget speciellt hus, I norrbotten har jag sett massor av liknande byggnader. Punschverandor och kakelugnar var inte SÅ speciellt

MEN. Det är dessutom hus som antagligen inte mår så bra av att flyttas. De är ofta byggda på plats med enklare medel. med utbyggnader pö om pö. Men är faktiskt lite förvånat att det är så dåligt isolerat. Sundsvall är ju inte känt för att ha milda vintrar.

I det här fallet ser man ju att flytten gick hårt åt huset. Att återställa allt till "dåtida nyskick" måste ju kosta enorma summor. vad kostar det att renovera EN kakelugn ens.

Skrapa fasad. Det verkar ju som att vännerna kom och skrapade. och sen hände inget alls mellan gångerna. Även om man HATAR det så kan man ju skrapa en halv kvadratmeter per dag.

Problemet med husdrömmar är att det många gånger kommer dagdrömmare. Och sen förfaller husen mer och mer.

Och appropå Covid. Visst det kanske varit svårt med projekt. men jag har vänner som gjort större renoveringar och de har lyckats få tag i hantverkare. Trots att det är nollåttaland.

MEN.... Jag kan se massor fel tanten har gjort. Men jag tycker bara synd om henne denna gång.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Jag tänkte på detta också! Är det kolsyreblästring som skulle vara bästa metoden?

Jag vet ju inte hur det går med produktionen av husdrömmar. Föregående avsnitt kan ju vara ett tecken på de har svårt att få folk att öppna upp sig och visa upp sina hem o drömmar. Jag skulle aldrig vilja vara med- stor respekt för dem som frivilligt vill vara med. Uppfattar att produktionen av serien vill ha ganska snabba resultat, men det är ju inte alla som vill göra det snabbt, utan att det är resan som är det viktiga inte resultatet.
Ja det funkar eller vanlig sand men det blir damigt som fan har man inga grannar så funkar det med eller sodablästring
 
E Eld skrev:
Husflyttaren Magnus... jag kände igen Marvin från Liftarens guide till galaxen...
Haha, ja verkligen!

Jag hade önskat mer om tekniken vid lyft och flytt. Och hur i h-e flytten kunde kosta 2 miljoner?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Men du kanske tycker att man ska ta ut kycklingen ur ugnen tio minuter innan den är klar också bara för att maten inte var klar när gästerna kom, som planerat
Lite märklig liknelse kanske men hade det inträffat hos mig så hade gästerna fått något att knapra på under tiden, en liten aptitretare alltså. Ungefär som vi får med avsnittet. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Lite märklig liknelse kanske men hade det inträffat hos mig så hade gästerna fått något att knapra på under tiden, en liten aptitretare alltså. Ungefär som vi får med avsnittet. ;)
Nja, inte ungefär! Mitt förslag om att ha flera (ofärdiga) hus i ett avsnitt för att senare återvända vore ju just en aptitretare. Men istället fick vi en ofärdig huvudrätt. :cool: De kommer säkert att återvända till husen i kommande återblickar men det är sällan det är så mycket ofärdigt som det varit denna säsong.
 
Har för mig att jag har sett någon bildsnutt där man håller på att montera kakelugnarna.
 
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Nja, inte ungefär! Mitt förslag om att ha flera (ofärdiga) hus i ett avsnitt för att senare återvända vore ju just en aptitretare. Men istället fick vi en ofärdig huvudrätt. :cool: De kommer säkert att återvända till husen i kommande återblickar men det är sällan det är så mycket ofärdigt som det varit denna säsong.
Väldigt bra ide med flera olika ej färdiga i ett avsnitt! Hoppas producenten läser här...
 
Appendix Appendix skrev:
Men är faktiskt lite förvånat att det är så dåligt isolerat. Sundsvall är ju inte känt för att ha milda vintrar.
Det var väl ett sommarhus, på vintrarna bodde träpatronerna inne i stan i pampiga stenhus, betalda med skog de snott från jämtländska byar...
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.