Gjorde lite tester under kvällen igår...
I köket ligger tempen på 20 grader nån meter upp på väggen och 16 nere vid golvet, ställde jag en golvfläkt i köket och blåste ut i hallen så steg temperaturen ganska omgående till dryga 20 även på golvet,blev dock ingen skillnad efter några timmars eldande,men det tyder väl på att om man blir av med den kalla kyliga luften eftergolvet så fylls det på med varmare luft även nere vid golvet...allså kanske modellen som HasseTeknik skissade på med att ta kalluft nere vid golvet och trycka in det genom väggen och på kaminen kanske skulle göra nytta ??

Ska prova vidare....
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hej

Uppdaterar tråden lite då säsongen börjar gå mot sitt slut....har inte byggt nåt system än,men tror jag ska under sommaren ta ett hål och prova varianten med att ta kall luft från golvnivån i köket och med hjälp av en lite kraftigare fläkt trycka ut det igenom väggen in i det bortre delen av vardagsrummet i tron att övertrycket ska skjuta ut den varma luften i hallen....i fall det är nån ny som läser detta och har ideer eller tips så är det välkommet...annars återkommer jag framåt hösten med hur det gått för dom som är intresserade....ha det gott!
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Intressant läsning, det verkar vara det eviga problemet med kaminer och anledningen till att jag inte skaffar någon heller. Man vill ju ha allt liksom, mysfaktor, uppvärmning osv, men det verkar väl smått omöjligt att få till.

Pagno hur hade du placerat dina fläktar för att få rotation om du läser detta dvs?
 
klasses skrev:
Intressant läsning, det verkar vara det eviga problemet med kaminer och anledningen till att jag inte skaffar någon heller. Man vill ju ha allt liksom, mysfaktor, uppvärmning osv, men det verkar väl smått omöjligt att få till.

Pagno hur hade du placerat dina fläktar för att få rotation om du läser detta dvs?
Hur man placerar fläktarna beror helt på planlösningen i ett hus, var vill jag ha värmen och vad stör ut värmefördelningen.
Menar du rent allmänt hur jag skulle placera fläktarna eller vill du veta vad jag har som fläkt?

En regel med att fördela värme bra är att blåsa kall luft mot värmekällan och inte från den varmare delen mot den kallare.
Vi använder numera aldrig den fläkt som sitter med i täljstenskaminen, den är dålig, låter mycket och ger ingen värmespridning som gynnar oss. Vanliga bordsfläktar är fortfarande bland de bättre samt de gamla stora takfläktarna, har man en takfläkt kan det skilja rejält på värmespridning om fläkten suger luften mot taket eller blåser luften mot golvet. Personligen tycker jag att det fungerar snabbast att suga luften, blåsa den mot taket, det ger snabbare spridning i ett hus med öppen planlösning.
Om vi har fläkten på i badrummet, blåser ut fukten, stör det snabbt ut värmen från kaminen, det behövs ofta inga stora störningsmoment för att värmefördelningen blir sämre. Prova med bordsfläktar i förstahand om det inte gör något att ha dem framme, de har mycket bättre kapacitet och låter mindre än värmeförflyttare.
Skicka gärna en planritning hur bostaden ser ut, då går det lättare att ge tips.
Mvh P-A
 
T T7 skrev:
Hej

Uppdaterar tråden lite då säsongen börjar gå mot sitt slut....har inte byggt nåt system än,men tror jag ska under sommaren ta ett hål och prova varianten med att ta kall luft från golvnivån i köket och med hjälp av en lite kraftigare fläkt trycka ut det igenom väggen in i det bortre delen av vardagsrummet i tron att övertrycket ska skjuta ut den varma luften i hallen....i fall det är nån ny som läser detta och har ideer eller tips så är det välkommet...annars återkommer jag framåt hösten med hur det gått för dom som är intresserade....ha det gott!
Det här är en intressant tråd. Hur har det gått?

Att flytta varmluften dit man vill är svårare än jag hade trott. Jag lyckas inte heller sprida värmen från min kamin så som jag vill. Nu funderar jag på att sätta in en luftvärmepump och gissar att problemen blir de samma med den.

Jag ska nog köpa lite bordsfläktar att experimentera med. Tycker att de tipsen verkar vettiga.
 
Hittade en fläkt på Amazon som flyttar 3500 m3/tim. Kan den fungera bra sätta ovan kamin för flytta värme till ovanvåning?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.