Det enda som jag har sett fungera var en som flyttade varmluft från kamin på bottenvåningen. Ovanför hade han borrat upp taket/golvet och satt dit en frånluftsventil 125-150 mm? som ledde till en ljuddämpadelåda intill snedtaket på övervåningen. Lådan hade öppning i överkant där varmluft strömmade ut. Han hade även tak på lådan så att luften strömmade ut åt sidorna. Hastigheten på fläkten styrdes via reglage/tyristor intill kaminen.

Det finns färdiga paket för större värmeflyttning som du behöver eller så bygger du själv. Du behöver en större kanalfläkt som låter så lite som möjligt och flyttar mycket luft. Sedan behöver du ljuddämpare för att inte störas av ljudet troligen före och efter fläkten i kanalen.

Om du tänker på ditt koncept så finns det något som heter radiatorfläkt eller liknande som är en plastlåda under ett elementet för att flytta upp värmen och det fungerar då som en fläktradiator. För att driva den krävs 2-6 datorfläktar beroende på storlek på radiatorn. Så ditt koncept kommer inte att flytta tillräckligt med värme.
 
Redigerat:
En variant är ju att ta kall luft från köket och blåsa på kaminen för att undvika ev. kallras. Detta ger ju undertryck i köket, som borde fyllas ut av varmare luft i trapphuset och överskottsvärme stiger ju upp via trappan. Hur tyst den lösningen blir vet jag inte.
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Tack för alla tips och idéer, idén med att ta varm luft ovan kaminen och trycka ut till köket är nog den enda lösningen om jag ska använda en kraftigare kanalfläkt, då den måste "gömmas" i garderoben till höger i gången mot köket... Vore intressant att testa trycka in den kalla luften från köket in i vardagsrummet... dock tror jag det behövs en ganska kraftigt fläkt även här och var ska man gömma en sådan??
 
Åsa Lund
Normalt sett har du ett frånluftflöde från köket, i fläkten. Motarbeta inte det flödet.
Låt luften gå från vardagsrummet till köket. Över överskåpen i köket kanske det finns plats?
 
Åsa Lund skrev:
Normalt sett har du ett frånluftflöde från köket, i fläkten. Motarbeta inte det flödet.
Låt luften gå från vardagsrummet till köket. Över överskåpen i köket kanske det finns plats?
Menar du att jag ska trycka in varmluft från vardagsrummet?,eller blåsa ut den kallare luften från köket till vardagsrummet för att få varmare luft "i retur" genom hallen ut i köket....?
 
Kall luft skall alltid blåsas ut mot den varmare för att skapa rätt rotation, då "fylls" det på i undertrycket med varm returluft!
 
Åsa Lund
Ok, backar!
 
Ok,för fundera om det finns nån möjlighet att trycka ut den kallare köksluften ut till vardagsrummet,kanske skulle prova den tidigare ideen med stor kanalfläkt i garderoben i hallen men byta håll på flödet...och sätta en ventil i väggen mellan kök och vardagsrum??
 
Ett lätt sätt att testa är att sätta en bordsfläkt i en dörröppning och se hur mycket det hjälper och åt vilket håll det är lättast att få luften att rotera

Jag har valt att flytta varmluften hemma mest för att det var lättare att leda luften från taket över kaminen via vinden ut i andra rum. Det fungerar ok men det märks att den varma luften är svårare för fläkten att få grepp på. det blåser alltså mer från donen när jag inte eldar och luften är kall än när den håller 50grader.

Jag hade ett tag en plan på att koppla ihop kaminen med värmeflytaren men en mätning visade att luften direkt från kaminen var 80grader varm och vanliga vent fläktar bara tål 70 grader.
 
Slurppe99,var precis det kittet jag tänkt använda om jag ska köra på "stor" fläkt,nu är ju inte luftförflyttning så som man alltid önskar sig....vore ju najs att kunna få riktigt varm luft utblåsande på golvet i köket, vänder jag håll så får man lite varmare luft inkommande i takhöjd genom ventilen i väggen mellan kök och vardagsrum, frågan är om det blir så mycket varmare speciellt på golvet där jag upplever det som kyligt i vårat hus....
Toolman77 intressanta fakta från ditt bygge, hur kraftigt fläkt/rördiameter använder du?
 
Hej igen...

Då är kaminen installerad och div tester mätningar gjorda vid eldning...

Det första och tråkigaste är att ingen varmluft letar sig ut till köket där jag önskar det som mest...

Lite varmluft letar sig ut genom dörröppningen och ökar temperaturen 1-2 grader i hallen nere och nån grad uppe på övervåningen....

Vid mätning uppe efter taket i vardagsrummet så ligger temperaturen på 30-35 grader efter några timmars eldande...

Har tagit upp ett 125mm hål i väggen ca 60 cm från kaminen och där "sipprar" det ut 25-28 gradig luft ut i hallen med självdrag,tror ju inte man får nån större skillnad om man sätter en fläkt där och försöker flytta ut den "ganska" kalla luften (25-28) och framför allt med en fläkt med för lite flöde...??

Provade att sätta en aluminiumslang mellan hålet och dockade den nån dm ovanför kaminröret i väggen och då börjar vi se att det "sipprar" lite varmare luft ut genom hålet i väggen (55-65 grader)
Får väl inte ut den i lite varmare luften i köket men är det värt att prova flytta ut den varmare luften i hallen med nån typ av fläkt ? , dock är ju frågan hur man gör en snygg anslutning mellan kaminen och väggen/fläkten...

Så är det nån som vet om det är värt att försöka med en traditionell värmeflyttare flytta 130 kubik/timmen 55 gradig luft mellan antingen vardagsrummet /hallen eller vardagsrummet /köket ??
..eller blir det som så många redan provat :( allt för liten luftmängd...??:eek:

Mvh
 
Vad jag har läst på olika sidor är att man ska försöka flytta den kalla luften till kaminen, då sprids den varma luften automatiskt.
 
Om det hade varit enkelt att lösa hade vi alla haft kaminer och små fläktar, nu är det så att vi inte kan påverka allt, att göra en liten inverkan på luftflöden är något annat!
Prova med att ställa en vanlig bordsfläkt i ena dörröppningen inne i köket, alltså i köket inte utanför, blås efter golvet i 20-30 minuter och ha termometrar i alla rum runt om i nedervåningen, skriv upp före och efter temperatur.
Byt dörröppning dag 2, gör om samma moment.
Dag 3 sätter du bordsfläkten och blåser direkt snett upp mot kaminens framsida mot hallen, sedan mot andra "rummet"
Nu bör du ha 4 utgångsvärden med olika resultat som du kan börja utgå ifrån, alltså inga högteknologiska undersökningar.
Det som kommer att ge missvisande resultat är yttertemperaturer, om fläkt i köket är igång, hur många som öppnar och stänger ytterdörren, fönster, om folk rör sig i en viss rotation i fastigheten mm mm.
Men att göra en fast installation på ett effektivt ställe är att sätta in fasta fläktar så att du skapar en rotation från köket till hallen, vidare in i "kamin" rummet sedan till det "lilla" rummet och vidare in i köket. Kanske prova med 2.3 fläktar på olika nivåer innan det blir dags för att göra dem permanenta!
Vårat "rotationssystem" fungerar bra efter 2 vintrars utprovning/laborerande med fläktar, nu har vi inte så stort, ca 100 kvm/våning och en Contura på 12 Kwh som vi kör fläktarna mot!
Under -15 har vi inga element på alls utom golvvärme i hall och badrum samt "vedeldning" 2-4 ggr/dygn.
Det går men det tar sin lilla tid att hitta vad som passar erat hus bäst, samt vilken temperatur ni vill ha inne.
Glömde av att murstocken värmer upp hela huset vid lite varmare väder, över -15! ^^
 
Pagno skrev:
Om det hade varit enkelt att lösa hade vi alla haft kaminer och små fläktar, nu är det så att vi inte kan påverka allt, att göra en liten inverkan på luftflöden är något annat!
Prova med att ställa en vanlig bordsfläkt i ena dörröppningen inne i köket, alltså i köket inte utanför, blås efter golvet i 20-30 minuter och ha termometrar i alla rum runt om i nedervåningen, skriv upp före och efter temperatur.
Byt dörröppning dag 2, gör om samma moment.
Dag 3 sätter du bordsfläkten och blåser direkt snett upp mot kaminens framsida mot hallen, sedan mot andra "rummet"
Nu bör du ha 4 utgångsvärden med olika resultat som du kan börja utgå ifrån, alltså inga högteknologiska undersökningar.
Det som kommer att ge missvisande resultat är yttertemperaturer, om fläkt i köket är igång, hur många som öppnar och stänger ytterdörren, fönster, om folk rör sig i en viss rotation i fastigheten mm mm.
Men att göra en fast installation på ett effektivt ställe är att sätta in fasta fläktar så att du skapar en rotation från köket till hallen, vidare in i "kamin" rummet sedan till det "lilla" rummet och vidare in i köket. Kanske prova med 2.3 fläktar på olika nivåer innan det blir dags för att göra dem permanenta!
Vårat "rotationssystem" fungerar bra efter 2 vintrars utprovning/laborerande med fläktar, nu har vi inte så stort, ca 100 kvm/våning och en Contura på 12 Kwh som vi kör fläktarna mot!
Under -15 har vi inga element på alls utom golvvärme i hall och badrum samt "vedeldning" 2-4 ggr/dygn.
Det går men det tar sin lilla tid att hitta vad som passar erat hus bäst, samt vilken temperatur ni vill ha inne.
Glömde av att murstocken värmer upp hela huset vid lite varmare väder, över -15! ^^
Intressant läsning,ska prova vidare...tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.