Hej
Håller på och installerar kamin i vårat vardagsrum och läst runt på nätet om div lösningar av att flytta varm luft från ett rum till ett annat, vanliga värme flyttare verkar gå bort för dom flyttar inte tillräckligt med luft för att det ska bli nån större effekt, stora system med 125 mm rör och kanalfläkt verkar ju fungera men i mitt fall svårt att hitta plats /installera snyggt,datafläktar är ju smidiga och tysta men klarar troligtvis inte att trycka nån större luftvolym ihop med lite rör och böjar dom heller? Eller finns det någon som provat att använda kanske 5-7 fläktar i nåt rörsystem och sett om det funkar??, varje fläkt flyttar 50-60m3 i fritt flöde men ihop med rör och böjar minskar det väl kraftigt?? eller blir inget alls flöde??
Mvh Robban
 
  • Gilla
Cyrgon
  • Laddar…
Åsa Lund
Nu håller du ju redan på...
Annars om man vill ha mys i ett rum och värme i hela huset så kanske man ska överväga att ha vattenmantlad kamin?

När du funderar så kom ihåg att varm luft stiger. Böjar ger alltid motstånd.
Det borde ge ganska bra effekt att bara sätta enkla genomföringar med fläktar från ett rum till ett annat, nära taket.

Tänk på att där luft och värme kommer igenom kommer även ljud igenom. Kanske inget man vill ha in till sovrum även om det är billig värme?
 
Åsa Lund skrev:
Nu håller du ju redan på...
Annars om man vill ha mys i ett rum och värme i hela huset så kanske man ska överväga att ha vattenmantlad kamin?

När du funderar så kom ihåg att varm luft stiger. Böjar ger alltid motstånd.
Det borde ge ganska bra effekt att bara sätta enkla genomföringar med fläktar från ett rum till ett annat, nära taket.

Tänk på att där luft och värme kommer igenom kommer även ljud igenom. Kanske inget man vill ha in till sovrum även om det är billig värme?
Hej Åsa
Tack för tipsen:)...men kaminen är tänkt som backup / mys till vårat jordvärmesystem,och vill gärna kunna flytta ut lite värme till golvnivå i vårat kök som saknar en radiator efter att vi bytt ut ett fönster mot en altandörr....kan och är villig att försöka bygga ett rejält fläkt/rörsystem för enda målet men det blir svårare att dölja så det vore ju mycket smidigare med datafläktar då dessa går tystare och är lättare att "trolla" bort ....
Tror planlösningen är rätt okey så varm luft från vardagsrummet kommer nog leta sig upp genom trapphuset till övervåningen ändå,problemet ligger nog att få ut luften i köket som ligger anslutet från den nedre hallen med en gång ( se bild )

Får klura vidare då kaminen är på plats och jag kan mäta lite temperaturer/flöden när man eldar....

Mvh Robban
 
  • Planritning bottenvåning_crop.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kan du inte göra hål i väggen in till köket så får du cirkulation på luften på stor del av bottenvåningen? Långt upp på bilden
 
Tanken har funnits, tror dock att ett hål upptill i den bortre delen av vardagsrummet resulterar i måttligt varmare luft stående uppe i taket i köket, och sedan glömde jag förklara att kaminen ska stå i nedre delen av vardagsrummet som har en öppnad vägg i mitten (därav dom små väggdelarna som sticker ut) och som kommer störa ev värme flytt mellan rummen....
 
V
Hej. När jag kollade på värmeförflyttare och pratade lite med en ventfirma så tyckte dom att det var lite bakvänt att flytta varmluften, dom menade på att det är mycket enklare att flytta den kalla luften och få cirkulation på det viset.
Om det stämmer eller ev vet jag inte men det kanske någon ventkunnig på forumet kan vara på!
 
Hej
Jo har läst om detta lite varstans på nätet om detta.... men funderar om det kan funka för mig?, trycker jag ut den kalla luften från köket in i vardagsrummet så borde ju den varma luften skjutas ut i hallen och upp på övervåningen??... men troligen inte kunna"svänga" ut i köket eller???
 
Värmeförflyttare från hall till vardagsrum 1, från vardagsrum 2 till kök och från kök till hall så får du rotation på luften. Kall luft skall blåsas in till varm för att förflytta mera varmluft, bara för att få rotation, att blåsa varmluften från varmt rum fungerar sämre än att blåsa kall luft från kallare rum! Kanske till och med en fläkt som blåser från rum 1 till rum 2 i högra delen, den "lilla" väggbiten som sticker ut!
 
Redigerat:
Pagno skrev:
Värmeförflyttare från hall till vardagsrum 1, från vardagsrum 2 till kök och från kök till hall så får du rotation på luften. Kall luft skall blåsas in till varm för att förflytta mera varmluft, bara för att få rotation, att blåsa varmluften från varmt rum fungerar sämre än att blåsa kall luft från kallare rum! Kanske till och med en fläkt som blåser från rum 1 till rum 2 i högra delen, den "lilla" väggbiten som sticker ut!
Hej pagno,intressant !!...köper tänket med att få rotation på luften ,dock så blir det väl kanske lite "surrigt"med uppemot 3 stycken värmeflyttare sittande i vardagsrummet ??, känns också som att även om man får snurr på luften rätt så är det fortfarande alldeles för lite flöde genom dessa värmeflyttare...
 
Åsa Lund
Testa vanlig takfläkt av åttiotalsmodell för att snurra luften i rummet?
 
http://www.dyson.se/

Om plånboken inte styr för mycket så rekommenderar jag denna sida, annars som Åsa skriver, en takfläkt eller som vi gjorde hemma, en vanlig bordsfläkt, fungerar utmärkt!
Värmeförflyttare fungerar om man sätter flera i "cirkel" genom en hel våning, vi har våra på termostatstyrning vid 35grader nära kaminen slår den igång, nästa som ligger längre bort slår till vid 30, 26 och 1 på 23 grader, på det viset så startar de runt nästan samtidigt och slår av sig ungefär samtidigt, 100kvm per våning och 4 fläktar fungerar ganska bra, inga störande ljud! Nattetid går de inte!
Samtidigt så håller de fönstren helt rena från fuktanvisningar när luften cirkulerar, innan hade vi mindre tendens att det blev fukt längst ner på några köksfönster, det problemet är borta med vinden!:rolleyes:
 
Pagno skrev:
[länk]

Om plånboken inte styr för mycket så rekommenderar jag denna sida, annars som Åsa skriver, en takfläkt eller som vi gjorde hemma, en vanlig bordsfläkt, fungerar utmärkt!
Värmeförflyttare fungerar om man sätter flera i "cirkel" genom en hel våning, vi har våra på termostatstyrning vid 35grader nära kaminen slår den igång, nästa som ligger längre bort slår till vid 30, 26 och 1 på 23 grader, på det viset så startar de runt nästan samtidigt och slår av sig ungefär samtidigt, 100kvm per våning och 4 fläktar fungerar ganska bra, inga störande ljud! Nattetid går de inte!
Samtidigt så håller de fönstren helt rena från fuktanvisningar när luften cirkulerar, innan hade vi mindre tendens att det blev fukt längst ner på några köksfönster, det problemet är borta med vinden!:rolleyes:
Tack för tipsen ,får prova och se när allt är monterat och klart om jag kan få runt luften på nåt bra sätt...
Tror ni det skulle cirkulera runt om man suger den varma luften (vill ta riktigt varm luft ovanför kaminen) genom rör ut till köket och släpper ut i golv nivå och då få retur luften att cirkulera ut genom dörren tillbaka ut i hall/vardagsrum ??(se bild)
 
  • Planritning bottenvåning_crop2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hedin90
  • Laddar…
kulle
Provade en del med värmeförflyttare i mitt förra hus men blev aldrig särskilt bra, det enda som fungerade riktigt bra var en takfläkt.
 
Ja det är inte helt lätt att förstå hur luft rör sig i ett hus...som sagt får testa lite när allt är igång, mvh robban
 
VillaAnna skrev:
Hej. När jag kollade på värmeförflyttare och pratade lite med en ventfirma så tyckte dom att det var lite bakvänt att flytta varmluften, dom menade på att det är mycket enklare att flytta den kalla luften och få cirkulation på det viset.
Om det stämmer eller ev vet jag inte men det kanske någon ventkunnig på forumet kan vara på!
Jag provade med en något kraftigare värmeflyttare men det fungerade inte. Förmodligen för att det var för lite luft som flyttades. I praktiken kan det funka men det är olika faktorer i huset som spelar in beroende på ventilation och trappa etc. Den varma luften väljer att gå den enklaste vägen som öppna ytor och uppåt. Så nu för jag in värmen max 1,5 grader högre in vardagsrummet. Men fläkten stör så den är ofta avstängd. Hos mig hjälpte en fläkt i trapphuset som hindrar att den mesta av varma luften stiger uppåt. Men den störde också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.