yonna yonna skrev:
Och i vilken del av Skåne bor mamma? Jag tänker främst på att endast en av er är bilförare. Det är en stor fördel att småttingar bara är på planeringsstadiet.

Tomelilla har bra utbud av fastigheter under 2 milj. Så länge man håller sig ett par kilometer från kusten är priserna förhållandevis låga.
Just nu bor mamma i Höör, men om ett par månader flyttar hon igen (rätt nära Höör). Det brukar bli flytt efter ett par år för henne och har alltid sett ut så. Därför är det inte så hög prio att bo nära eftersom det rätt som det är blir flytt igen. Vi vill bo i ett samhälle, exempelvis inne i Tomelilla. Så att det går att ta sig till en skola, affär, tandläkare osv utan bil. Samt buss/tåg till något lite större ställe ifall det behövs för jobb. Det kan bli nog så mycket skjutsande ändå har jag sett bland alla vänner som har barn, så det är bra om det inte alltid krävs bil åtminstone för varje ärende.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi hamnade i Ängelholm en vecka för några somrar sedan. Det verkade vara en trevlig stad.
 
Jag är född och uppvuxen i Trelleborg och flyttade tillbaka några år efter studierna när det var dags att skaffa familj.

Huspriserna här är väl lite spretiga, och spontant inte jättelåga om man håller sig till centralorten.
Men visst, definitivt lägre än Lund/Malmö med kransorter.

En stor fördel skulle jag påstå är tåget som gör att man har Malmö och köpendanmark nära.

Har du några frågor om kommunen så hojta till så svarar jag så gott jag kan.
 
O
P perlundstrom skrev:
Vi har funderat länge på att flytta till Skåne eller långt söderut av olika anledningar. Det är inte allt för många vi känner där och det är den svåraste biten, att det blir långa avstånd till många gamla vänner. Samtidigt umgås vi inte allt för ofta längre med de som bor nära här i norr. Mamma är sjuk och bor i skåne, men huvudanledningarna att vi vill flytta är även lite varmare, kort vinter, betydligt ljusare under början av vintern. Samt att vi tycker om mycket att resa och det blir stor skillnad att kunna åka kortare vändor ibland från Köpenhamn. Det går inte att ta en långweekend nu förutom resor i närområdet.

Ett problem är att vi vill bo i hus och det är svårt att åka och kolla på intressanta objekt när de är i andra sidan av landet.

Sen behöver vi även sälja här då i samma veva. Vilket inte är så lätt att få till försäljning helst påskrivet innan nytt husköp.

Just nu arbetar endast jag (kan arbeta på distans och ta med jobbet till skåne) vilket gör att låneutrymmet är lågt. Nytt hus max 2 miljoner.

Vi vill bo där grundutbud som mataffär, någon sorts vård och grundskola finns. Helst inte mer än 30 min bort från ett lite större ställe.

En idé vi har är att ta en veckas semester i början av sommaren och åka runt mer än vi redan gjort i skåne och fokusera mindre på nöjen under den veckan och mer på att kolla in olika tänkbara samhällen och få lite känsla för var vi skulle kunna trivas.

Det är inte så konkreta frågor här, men vi tar gärna emot tips. Både tips kring var vi skulle kunna bo och även rent allmänt.
Jag bor i Skåne (Malmö) och har rätt bra koll på västra delarna.

Bo i en by med Pågatåg. Otroligt bra pendeltågssystem som gör transporterna väldigt mycket smidigare. Vissa byar har dåligt rykte, ibland utan någon vidare grund. Åstorp, Klippan, Bjuv, Perstorp är alla byar med dåligt rykte där det finns grund i vissa delar av byn och kanske mer på politisk och kommunal nivå(skola tex). Samtidigt finns det väldigt många som bor där som trivs bra.

Just Åstorp tycker jag ligger otroligt bra med bra kommunikationer till både Lund-Malmö, Hässelholm och Helsingborg. Även lätt att ta bussen till Ängeholm för vidare färd till Göteborg tex. Det kan vara viktigt i en arbetssituation att kunna ta sig åt flera håll och således kunna söka jobb på fler ställen.

Sen gällande att "köra förbi ställena". Ingen av de byarna du har budget till att bo i är några nöjespalats tex. Kör man igenom dom klockan 10 på morgonen kommer det vara rätt dött. MEN! Det kan i mitt tycke också vara en fördel, att det är ett lugn och att det inte händer så mycket. Vill man ha liv och rörelse kan man snabbt hoppa på tåget till stan.

Edit: Att tex få ett sånt här hus för 1,7 mkr i Åstorp tycker jag är så himla konstigt då det ligger nära Helsingborg och bra pendling söder ut också.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-astorp-astorps-kommun-knutstorpsgatan-2-19923996
 
Åstorp, Klippan, Bjuv, Perstorp är väl typiska bruksorter som ligger lite på dekis efter att industrierna flyttat eller lagt ner, det tar tid att återhämta sig från sånt, kommunen består mest av pensionärer medans barnfamiljerna inte flyttar in då det saknas arbete.

Men syrran köpte nyss hus i Ekeby och verkar nöjd med området, priserna är pinsamt låga jämfört med Helsingborg som ligger ett mäklarstenkast bort.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tittar man på Perstorp så har en av de största arbetsgivarna Esab nyanställt många då man har lagt ner en fabrik i Ungern och flyttat hit produktionen.

Det är också på tal om att det ska byggas en biogasfabrik om planerna går i lås
 
Tack för alla tips och svar :)
 
En bekant som är född och uppvuxen i Skåne påstår att vintrarna där nere är fruktansvärda. Han säger att skulle de inte gå över så snabbt så skulle det bli helt outhärdligt med regn och snöslask och gyttja avbrutet av en halvmeter blötsnö som vräker ner på ett par timmar och hårda stormar med drivande regn som tränger sig in överallt men lyckligtvis är hela eländet över på ett par månader.
Här uppe drar vi ut på plågan och har vinter två-tre månader längre men å andra sidan är våra vintrar mer uthärdliga.
Han tycks mena att totalsumman av plågan är ungefär den samma men skåningarna tar hela skiten på en gång.
 
H heimlaga skrev:
En bekant som är född och uppvuxen i Skåne påstår att vintrarna där nere är fruktansvärda. Han säger att skulle de inte gå över så snabbt så skulle det bli helt outhärdligt med regn och snöslask och gyttja avbrutet av en halvmeter blötsnö som vräker ner på ett par timmar och hårda stormar med drivande regn som tränger sig in överallt men lyckligtvis är hela eländet över på ett par månader.
Här uppe drar vi ut på plågan och har vinter två-tre månader längre men å andra sidan är våra vintrar mer uthärdliga.
Han tycks mena att totalsumman av plågan är ungefär den samma men skåningarna tar hela skiten på en gång.
Haha ja så kan det kanske vara kring vintrarna. Gällande klimatet så är det odlingsmöjligheter, mer sol de timmar man är vaken och värmen som lockar. Skulle vintrarna bli bättre är det ett plus, men inget jag räknar med. Då vi är dåliga på vinteraktiviteter blir vintern i norr inte så spännande, så att vintern blir kortare kan nog vara värt det även om det blir mer slask och så.
 
Väljer du en ort längs med kusten så får du svalare somrar och varmare vintrar än jämfört med de centralt placerade orterna.

Jag roade mig förresten med att på Booli söka efter villor under 2M:
Karta över södra Sverige med markerade villor under 2 miljoner på Booli.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Åstorp, Klippan, Bjuv, Perstorp är väl typiska bruksorter som ligger lite på dekis efter att industrierna flyttat eller lagt ner, det tar tid att återhämta sig från sånt, kommunen består mest av pensionärer medans barnfamiljerna inte flyttar in då det saknas arbete.

Men syrran köpte nyss hus i Ekeby och verkar nöjd med området, priserna är pinsamt låga jämfört med Helsingborg som ligger ett mäklarstenkast bort.
I Klippan byggs det dock för fullt vad det verkar som och det har fått ett smått lyft i form av Willys, Jem o fix samt Byggmax. De två sistnämnda är åtminstone värt en del för mig! Har för mig att Jysk var på väg att bygga men planerna lades sedan ner, eller på is.

Perstorp har Ica, Systembolaget, ett gäng pizzerior och frisörsalonger. Men så är det ju billigt.
 
M mickeforsberg skrev:
I Klippan byggs det dock för fullt vad det verkar som och det har fått ett smått lyft i form av Willys, Jem o fix samt Byggmax. De två sistnämnda är åtminstone värt en del för mig! Har för mig att Jysk var på väg att bygga men planerna lades sedan ner, eller på is.

Perstorp har Ica, Systembolaget, ett gäng pizzerior och frisörsalonger. Men så är det ju billigt.
Kul att det är på uppgång =)

Jysk är ingen förlust att slippa ;)
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
I Klippan byggs det dock för fullt vad det verkar som och det har fått ett smått lyft i form av Willys, Jem o fix samt Byggmax. De två sistnämnda är åtminstone värt en del för mig! Har för mig att Jysk var på väg att bygga men planerna lades sedan ner, eller på is.

Perstorp har Ica, Systembolaget, ett gäng pizzerior och frisörsalonger. Men så är det ju billigt.
Klippan har också Optimera så det ska bli intressant att se om det går att ha tre byggbutiker
 
Kloge Kloge skrev:
Klippan har också Optimera så det ska bli intressant att se om det går att ha tre byggbutiker
Just det!
 
För vår del blir det hus i Tyringe 12 min utanför Hässleholm av olika anledningar. Det är svårt att bilda sig en uppfattning om ett område på kort tid. Jag har hört både bra och mindre bra saker om de flesta ställen vi kikade på, men då från någon enstaka person så det säger inte alltid så mycket. Hoppas att vi ska trivas bra där :) I värsta fall går det alltid att flytta igen inom Skåne eller att flytta tillbaka norrut igen. Men en sån här långflytt gör jag helst inte om.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.