A
Lycka till
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Hoppas det går bra . Har du tätar runt väggar och rör?
 
N noone70 skrev:
Nu är allt förberett och klart för morgondagens spackling
Det är primat
Jag har trippelkollat efter möjliga läckor och satt stopplist
Nivå pinnar utsatta
3st 10l dunkar med nivå för 1 respektive 2 säckars vattenmängd markerat
Hinkar och murarbaljor
800kg flytspackel inburet (120kg mer än vad jag räknat fram i fall jag räknat fel)
200kg i reserv i bilen i fall jag räknat rent åt helvete fel
Visparna framburna
Förlängningskablar på plats
Känsliga ytor inplastade
och nya stövlar inköpta

Kl 10 kör vi igång :geek:
Tack för alla tips och råd!
Hur gör du med spikskor och piggroller?
Ska du köra utan?
Det hade jag inte vågat:surprised:
 
Hur ser spikskor ut?

Som de för löpning?
 
Ett tips. Kör med så kallt vatten som du kan få. Ju varmare vatten desto snabbare härdar det.

Helst ska ju själva spackelpulvret vara kallt också, men det är ju lite svårare nu på sommaren.

Proffset jag hyrde in (som enbart flytspacklar) körde 4 säckar åt gången i jättehink/tunna blandade dessutom med hetvatten.
 
Du har väl inte gjutfrossa @noone70 ? :crysmile:. Det låter som du är väl förberedd så det kommer säkert gå bra, lycka till (y)
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
[länk]
[bild]
Och piggroller,
[länk]
[bild]
Tackar!
 
Så nu är det klart
Två st som blandade, en som mätte upp vatten en som hanterade säckarna och jag skötte packlandet
Körde med 4st säckar i varje balja
Vi började med 4 st baljor och blandade två st direkt och sen rullade det på...
Att använda 4 baljor var helt perfekt i början för då var att få klart flytspackel den trånga sektorn men efter de första 4 så gick vi ner till tre eftersom jag var tvungen att lägga tid på att få det plant och på slutet så körde vi med bara två baljor. Det optimala hade nog varit att ha tre stora baljor, men 4 st skadade inte

Vi gick ganska snabbt över till att köra med två vispar i samma balja de gick snabbast

Det visade sig att jag hade räknat lite för tunt så ist för 680kg så gick det precis 800kg

Ett litet tips
Var två st som blandar samtidigt en som kör med vanilig visp och en som kör med en kraftig borrmaskin, för om det är för lite vatten hörs det ganska väl att den får arbeta hårdare, medan på festool-vispen så märktes det ingenting (de e möjligt att ett profs gör det men jag hörde inte någon skillnad), den bara tuggade på som om inget hade hänt :)

Jag är hyfsat nöjd med slutresultatet, förutom att jag fick för mig att bara fixa till lite mitt på golvet när det redan var på väg att brinna. Syns på bilden klart på bilden
Allt var klart på ca 1 tim
Nu väntar jag bara på att det ska brinna så jag kan mäta med lasern :)

Omfattande golvarbete med flera stora blandskålar, säckar med material och verktyg utspridda på golv med värmeslingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutlagt flytspackel på ett golv i ett rum med gipsväggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Alltid uppskattat med återkoppling!
 
Hoppas det blev bra, såhär såg det ut hos mig på en mindre yta efter spackling.
Hade inte klarar mig utan piggroller.
Nyjämnad golv yta efter spackling reflekterar omgivningen i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Lite sent tips kanske men det finns blandare man kan hyra som tar tre säck. Bara pytsa i spackel och vatten och låta det blanda. Inga problem att vara en som blandar då.
 
  • Gilla
Vermilion och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag provmätt lite och preliminärt så hamnar jag (förutom två mindre knölar, där ena är där jag började spackla och den andra där jg försökte jämna till när det börjat brinna) inom 3 mm över hela golvet.

Knölarna borde inte vara nå större problem att slipa ner... synd bara att nån har stulit min RG 130 :(
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Nu till de där knölarna, jag behöver slipa ner ca 5mm (3mm för att vara inom feltoleransen för parkettgolv, men när man ändå håller på så kan man ju göra det så jämt som möjligt) och det rör sig om 30-40 cm i diameter per knöl
Nu är ju betongslipen som jag hade tänkt använda till just sånt här stulen, men jag har en Festool giraffslip och festool har ju ett papper för riktigt hårda material som heter Saphir med kornstorlek på 24 och 36. Är det en framkomlig väg eller ska jag hyra mig en betongslip?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.