Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Går mycket fortare att blanda i hink en säck i taget ha typ 4 hinkar så man slipper vänta. Ska du blanda i en murarbalja får du massa pulver som fastnar i hörnen
Har en rund murarbalja så det finns inga hörn

Enligt instruktionerna så ska man blanda i 3 minuter
40 säckar blir 120 minuter och då får inget strula
Är man två som blandar så är det 60 minuter.
Enligt databladet så har man 30 minuter på sig att få ut spacklet innan det börjar brinna
Matematiken går tyvärr inte ihop :(
 
N noone70 skrev:
Har en rund murarbalja så det finns inga hörn

Enligt instruktionerna så ska man blanda i 3 minuter
40 säckar blir 120 minuter och då får inget strula
Är man två som blandar så är det 60 minuter.
Enligt databladet så har man 30 minuter på sig att få ut spacklet innan det börjar brinna
Matematiken går tyvärr inte ihop :(
Jag brukar använda samma hink till att blanda i, blandar tills massan ser slät ut, tar nog mindre än 1 minut.
Sedan häller jag över till en tom hink och låter spacklet stå några minuter medans jag blandar nästa.
När det är dags att bära in kör jag 10 sekunder till i varje hink.

Har funkat bra för mig, men jag är ju inget proffs.
Det viktigaste för att få det slätt är att ha en bra nivåskrapa, spikskor och piggroller.
 
N noone70 skrev:
Har en rund murarbalja så det finns inga hörn

Enligt instruktionerna så ska man blanda i 3 minuter
40 säckar blir 120 minuter och då får inget strula
Är man två som blandar så är det 60 minuter.
Enligt databladet så har man 30 minuter på sig att få ut spacklet innan det börjar brinna
Matematiken går tyvärr inte ihop :(
Men det gör väl inget att de första satserna börjar brinna? Du har ju dina nivåpinnar att gå efter allt eftersom.
 
Vanlig murarhink är för liten för 25kg torrbruk, ska vara den högre.

Det jag tycker man sparat mest tid på är att mäta upp vattnet innan och ha 5 hinkar med rätt mängd vatten, har du sen en som bara mäter upp vatten plockar fram säck och öppnar dom då brukar det rulla på bra.

Spacklade själv ut 1ton med hink, ca 60kvm
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Men det gör väl inget att de första satserna börjar brinna? Du har ju dina nivåpinnar att gå efter allt eftersom.
Jag vet inte, jag har aldrig flytspacklat mer än någon kvm förut. Då har det lixom aldrig varit ett problem :)
 
Fungerar de inte att använda en tvångsblandare istället för visp?
 
Nej den blandar för dåligt, eller det är klart att det går men nej
 
Vi har två festool vispar och en budgetmaskin från bauhaus som backup
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Jag har kört ut 72 säck som mest på ett pass med Mapei Megaplan. Det gäller att vara samspelt. Helst tre pers, men två går också.

Förberedelser är A och O för oss amatörer...
Här är mina tips:
Använd rikligt med nivåpinnar så att du vet vilka höjder du skall eftersträva. Det är klurigt som amatör att köra utan nivåpinnar. NIvåpinnar är självhäftande plastpinnar som du klipper av i avsedd sluthöjd. Använd laserpass för detta.

Skaffa ett par transparenta hinkar för att ha som måtthinkar för vatten. Någon är ansvarig för att alltid fylla en nyligen tömd murhink med rätt mängd vatten. Då går det fortare att hälla ur en redan uppmätt hink än att stå med slang eller litermått. Rita upp nivån på utsidan på vattenhinkarna.
Skaffa 3 murarhinkar om ni kör 20-kilos Mapei. Det funkar. Hitta gärna hinkar med stabila handtag. De billigaste murarhinkarna har veka handtag som gärna knäcker sej när du bär.
Börja med att öppna upp 10 säck så de står redo att hälla ur. Resten av säckarna ska stå lätt tillgängligt.
Det räcker gott med en visp.

Börja med att fylla tre hinkar med vatten, och därefter häller ni i bruk och vispar ni ihop alla tre. Låt en person kontrollera med en längre murslev eller fogslev att inget klumpat sej utmed kanter eller i botten. När du vispat alla tre, gå över alla tre en gång till och vispa igen för att slå sönder eventuellt torrbruk.
Gå in med en hink i taget, börja längst bort. Häll inte för mycket så det blir fult på väggen. Det är lite klurigt men du lär dej. Bredspackel är bra att ha tillhands för att flytta massa om det blir för högt. Häll spackel vått i vått. Det flyter ju ut mot dej då det är högre längre bort. Ha stövlar på dej.

När du kommer tillbaka med en tom hink 1, låt dina medhjälpare hälla i nytt vatten, och en säck bruk, och låt någon vispa upp hinken.
När du går ut med hink 2, låt dina medhjälpare hälla i nytt vatten och en säck bruk och låt någon vispa upp hinken, samt kolla/vispa bort klumpar i hink 1.
När du går ut med hink 3, låt dina medhjälpare hälla i nytt vatten och en säck bruk och låt någon vispa upp hinken, samt kolla/vispa bort klumpar i hink 2.
Ta med hink 1.

Upprepa detta, så kommer en hink alltid vara redo och på väg in, En hink fylls med nytt vatten och bruk, och en hink klumpkontrolleras.

Ja... du fattar säkert vilket löpandeband-arbete detta är och flytspacklet kommer börja brinna/torka i första hörnet innan du är klar. Det är helt normalt.

Här är en sammanfattning av material:
Två vattenhinkar
Tre murarhinkar
En visp
Rinnande vatten tillgängligt
En plan yta att vispa
Bredspackel
Nivåpinnar

EDIT:
Munskydd och hörselskydd. Det är inte jätteskönt damm att dra in i näsa eller lungor.

Observera noggrann avstängning med skumgummilister och täta alla håligheter. Börjar det läcka någonstans så är det inte kul. Tro mej.
 
Redigerat:
  • Gilla
BonnevierOden och 4 till
  • Laddar…
Oj, celebert besök här på forumet, välkommen tillbaka Fasting!
 
Tack MathiasS - men jag håller mej i bakgrunden. Ni sköter detta så bra utan mej.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Fasting65 Fasting65 skrev:
Jag har kört ut 72 säck som mest på ett pass med Mapei Megaplan. Det gäller att vara samspelt. Helst tre pers, men två går också.

Förberedelser är A och O för oss amatörer...
Här är mina tips:
Använd rikligt med nivåpinnar så att du vet vilka höjder du skall eftersträva. Det är klurigt som amatör att köra utan nivåpinnar. NIvåpinnar är självhäftande plastpinnar som du klipper av i avsedd sluthöjd. Använd laserpass för detta.

Skaffa ett par transparenta hinkar för att ha som måtthinkar för vatten. Någon är ansvarig för att alltid fylla en nyligen tömd murhink med rätt mängd vatten. Då går det fortare att hälla ur en redan uppmätt hink än att stå med slang eller litermått. Rita upp nivån på utsidan på vattenhinkarna.
Skaffa 3 murarhinkar om ni kör 20-kilos Mapei. Det funkar. Hitta gärna hinkar med stabila handtag. De billigaste murarhinkarna har veka handtag som gärna knäcker sej när du bär.
Börja med att öppna upp 10 säck så de står redo att hälla ur. Resten av säckarna ska stå lätt tillgängligt.
Det räcker gott med en visp.

Börja med att fylla tre hinkar med vatten, och därefter häller ni i bruk och vispar ni ihop alla tre. Låt en person kontrollera med en längre murslev eller fogslev att inget klumpat sej utmed kanter eller i botten. När du vispat alla tre, gå över alla tre en gång till och vispa igen för att slå sönder eventuellt torrbruk.
Gå in med en hink i taget, börja längst bort. Häll inte för mycket så det blir fult på väggen. Det är lite klurigt men du lär dej. Bredspackel är bra att ha tillhands för att flytta massa om det blir för högt. Häll spackel vått i vått. Det flyter ju ut mot dej då det är högre längre bort. Ha stövlar på dej.

När du kommer tillbaka med en tom hink 1, låt dina medhjälpare hälla i nytt vatten, och en säck bruk, och låt någon vispa upp hinken.
När du går ut med hink 2, låt dina medhjälpare hälla i nytt vatten och en säck bruk och låt någon vispa upp hinken, samt kolla/vispa bort klumpar i hink 1.
När du går ut med hink 3, låt dina medhjälpare hälla i nytt vatten och en säck bruk och låt någon vispa upp hinken, samt kolla/vispa bort klumpar i hink 2.
Ta med hink 1.

Upprepa detta, så kommer en hink alltid vara redo och på väg in, En hink fylls med nytt vatten och bruk, och en hink klumpkontrolleras.

Ja... du fattar säkert vilket löpandeband-arbete detta är och flytspacklet kommer börja brinna/torka i första hörnet innan du är klar. Det är helt normalt.

Här är en sammanfattning av material:
Två vattenhinkar
Tre murarhinkar
En visp
Rinnande vatten tillgängligt
En plan yta att vispa
Bredspackel
Nivåpinnar

EDIT:
Munskydd och hörselskydd. Det är inte jätteskönt damm att dra in i näsa eller lungor.

Observera noggrann avstängning med skumgummilister och täta alla håligheter. Börjar det läcka någonstans så är det inte kul. Tro mej.
Ni som använt Megaplan, vilken vattenmängd rekommenderar ni? Enligt instruktionerna ska det vara mellan 3,8-4,2l
 
Beror på vattentyp prova med en flytring.
Skulle börja med 4liter
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Ska du spackla tjockt så ta lite vatten, tunnt så maxa vattnet
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Nu är allt förberett och klart för morgondagens spackling
Det är primat
Jag har trippelkollat efter möjliga läckor och satt stopplist
Nivå pinnar utsatta
3st 10l dunkar med nivå för 1 respektive 2 säckars vattenmängd markerat
Hinkar och murarbaljor
800kg flytspackel inburet (120kg mer än vad jag räknat fram i fall jag räknat fel)
200kg i reserv i bilen i fall jag räknat rent åt helvete fel
Visparna framburna
Förlängningskablar på plats
Känsliga ytor inplastade
och nya stövlar inköpta

Kl 10 kör vi igång :geek:
Tack för alla tips och råd!
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.