L LarsAgerstrand skrev:
Ja det aggregatet var det.
Körde samma aggregat i nästa hus fast den varianten som stod upp, och det placerades då i källaren istället för på vinden. Det gav mycket mer vibrationer i huset så jag fick labba med trumhastigheten för att få ner det.

Gick ner till 200 mm direkt från aggregatet på alla stammar om jag inte minns helt fel.
Jag har lyxen att välja antingen att sätta det i källaren eller på vinden. Fyra våningar totalt med vind, kallvind med hög takhöjd (kan inredas), trästomme. Vet du varför aggregatet som var stående i källaren gav mer ljud? Jag tänkte att det skulle ge mindre ljud.
 
Mycket bättre med aggregatet i källaren för mig iaf överlag. Lättare hålla koll, service etc. Också att jag körde frikyla så då var det bättre med mycket rör etc i varma delen och med mer koll.

Orsaken till vibrationerna tror jag var dåligt designat aggregat. Ställde det på en eps-skiva dessutom så det var helt frikopplat från vägg och golv. Enda kopplingen var spirorören som längre fram satt i väggar mm. Men det räckte för vissa resonanser skulle spridas. Vid avfrostning etc hördes olika ljud genom huset och det fick jag aldrig bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.