A
Du kan få bättre tips om du ritar exakt hur du har tänkt dra rören, hur och var du går mellan våningsplanen. Tänk på höjd så att du får dit isoleringen också!

Det är inte svårt att göra dimensionering och skisser själv och få det bra. Hör bara med kommunen hur petiga de är med ritningen när du lämnar in ansökan... :geek:

Jag håller med föregående inlägg att Försök gå ner i Dimension. På stammarna är det Ok med flöden 2-3 m/s om du kan acceptera lite ljud vid forcerad ventilation.

När du väl börjar dra rören så ser man snabbt hur man kan underlätta och anpassar dragningen därefter
 
Jag har minskat lite dimensioner. Tack för all feedback. Guld värt!

När jag fått hum på storlekarna mm så ska jag göra en bättre ritning på den exakta dragningen. Men jag har till 90% koll på var alla rören ska gå.

Är det helt galet att sätta ett utlopp i sovrummet också? Så att cirkulationen blir riktigt bra där då dörren är stängd hela tiden vi sover.
 
  • Schematisk ritning av ventilationssystem med flödeshastigheter och rördimensioner i ett flervåningshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du måste ordna så att det finns möjlighet för luften att cirkulera även om dörrarna är stängda, det gäller alla rum.

Det går att lösa med ventilerad karm eller överstycke eller får du göra hål mellan rummen på lämpligt sätt och sätta ventiler.
 
Ang flöden mellan rummen. Jag kapade dörrarna i nedkant så det blev 1-2 cm öppning. Funkar kanon...
 
Luftspalten i en vanlig innerdörr är ganska stor även med dörren stängd, så mest troligt behöver du inte göra något öht.
 
Det finns ju glipor under dörren, och runt dörrbladet. Men frågan är om det räcker för att kunna hantera 15 l/s från just sovrummets tilluft?
 
Tänk på att placera ut rensluckor på strategiska ställen så att det blir lätt att rensa kanalerna i framtiden.

Försök att köra med så mjuka böja som möjligt så blir det både mindre luftmotstånd samt lättare att rensa.
 
Det som förvånar mig lite är att ingen har påpekat att frånluften ska vara större än tilluften. Och det med ca 5 - 10 %. Detta för att man ska vara säker på att inte trycka ut fuktig rumsluft in i husskalet.
 
A
E elmont skrev:
Det som förvånar mig lite är att ingen har påpekat att frånluften ska vara större än tilluften. Och det med ca 5 - 10 %. Detta för att man ska vara säker på att inte trycka ut fuktig rumsluft in i husskalet.

För en gångs skull :oops: har jag läst inläggen korrekt. I första inlägget nämns det om radonsug då vill man inte ha undertryck...
 
mathiash77 skrev:
För en gångs skull :oops: har jag läst inläggen korrekt. I första inlägget nämns det om radonsug då vill man inte ha undertryck...
Precis. Det finns en radonsug och då är det (om jag förstått det rätt) bäst att eftersträva ett neutralt tryck med ftx-systemet. Och sedan suger radonsugen i markplattan på det.
 
Vet att detta är ett trådlyft, vill bara veta hur det gick. Hur är upplevelsen och har du en färdig ritning att dela med dig?
 
Huset är sålt sedan ett antal år sedan och ritning slängd tyvärr. Men resultatet blev kanon. Bra luft, bra värmeåterföring och helt tyst bortsett från frånluften i badrum.

Byggde även FTX i huset efter som var liknande, som också är sålt. Blev kanon även där. Här är den ritningen som Aliq gjorde på mina önskemål etc.
https://e.pcloud.link/publink/show?code=kZL7SjZTKQSJB400EYb4IRlGur9t5Yn5NLy
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L LarsAgerstrand skrev:
Huset är sålt sedan ett antal år sedan och ritning slängd tyvärr. Men resultatet blev kanon. Bra luft, bra värmeåterföring och helt tyst bortsett från frånluften i badrum.

Byggde även FTX i huset efter som var liknande, som också är sålt. Blev kanon även där. Här är den ritningen som Aliq gjorde på mina önskemål etc.
[länk]
Tack för det! Blev aggregatet ett Östberg Heru 180 EC 2? Vilken storlek hade du på stammarna, tänker främst på första huset som tråden handlar om?
 
Ja det aggregatet var det.
Körde samma aggregat i nästa hus fast den varianten som stod upp, och det placerades då i källaren istället för på vinden. Det gav mycket mer vibrationer i huset så jag fick labba med trumhastigheten för att få ner det.

Gick ner till 200 mm direkt från aggregatet på alla stammar om jag inte minns helt fel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.