Ja, men dom är nog redan körda ändå. Målare är dom mest inskränkta, konservativa yrkesmän som finns.
 
5.2 racing skrev:
Ja, men dom är nog redan körda ändå. Målare är dom mest inskränkta, konservativa yrkesmän som finns.
Nja får dom ordning på det nu så tror jag inte alls att det är kört, maskinen i sig är så pass nytänkande o unik så jag tror det funkar ändå. Bara det att man endast behöver en maskin för olika längder.

Plus att du har motorn längst ut på skaftet, då slipper du den satans vajern som alltid går sönder på flexen. Och så har vi ju vacuumsuget, det är en funktion som många målare säger att dom uppskattar. Det avlastar axlarna en hel del.
Den kan ju faktiskt suga så pass mycket att den kan hänga i taket av sig själv.

Lätt att transportera är den ju eftersom den ligger i en smidig låda. Slippappren är bra mycket billigare än flexens också.
Vi har målare som går och väntar på att dom ska få iordning på planexen, men visst vissa kan vara väldigt konservativa och trångsyna :).
 
Plus att du har motorn längst ut på skaftet[/QUOTE

Skulle det vara ett plus?

Vi har målare som går och väntar på att dom ska få iordning på planexen
Ok, hur kan dom veta att den nya är bättre? Den första Planexen var ju sämre än Flexen på nästan allt. Hur kan man då gå och vänta på denna?
 
5.2 racing skrev:
Plus att du har motorn längst ut på skaftet[/QUOTE

Skulle det vara ett plus?



Ok, hur kan dom veta att den nya är bättre? Den första Planexen var ju sämre än Flexen på nästan allt. Hur kan man då gå och vänta på denna?
Motorn längst ut på skaftet = du slipper vajern som har strulat mycket på flex. Du får en direkt kraftöverföring istället för genom vajern, därmed bättre verkningsgrad.

Målarna fick provköra planexen först, dock bara på en plywoodskiva men dom gillar att den går att förlänga och förkorta. Att den ligger i sin låda och är smidig att frakta. Att den har vakuum som håller uppe sin egen tyngd = mindre slitage på kroppen, främst axlar. Att pappren är så pass billiga i jämförelse.
 
nope, jag köper det inte. Men men, du kanske får rätt.
 
5.2 racing skrev:
nope, jag köper det inte. Men men, du kanske får rätt.
Hehe smaken är ju som baken, men vi får se om festool lyckats med den nya slipplattan. Då finns det inget som talar för flexen tycker inte jag iaf. Har skickat ut en platta på prov nu så jag borde få svar den här veckan.
 
WoberT skrev:
Hehe smaken är ju som baken, men vi får se om festool lyckats med den nya slipplattan. Då finns det inget som talar för flexen tycker inte jag iaf. Har skickat ut en platta på prov nu så jag borde få svar den här veckan.
Hur slutade detta?
 
Om man ska klaga på Festool har jag något att säga om OF1010 som jag inte gillar, (jag har inte sett någon här som tagit upp) och det är att när man kör den på skenan ska den del som inte ligger på skenan bäras upp av en liten plastmojäng som sitter med en skruv längst bort från skenan. Få saker har irriterat så mycket. För vissa fräsningar finns det ju ingenting där plastskon sticker ner. En demonstratör från Kyrkan, nej jag menar Firman, medgav att det inte är världens bästa lösning, men så har OF2200 också en platta med nivåskillnad på som man kan koppla på ( om man köper den billiga tillbehörssystainern för 3295:- plus moms...)

Undras om de kommer med en ny bottenplatta till OF1010? Problemet avhjälps ju förhållandevis lätt med en MDF-bottenplatta.
 
En sak är Karl-Oskar. Man blir bra mycket tröttare av Den gröna än av den röda. Motorn sitter i framkant på maskinen och det gör den tung när man inte slipar, det är mycket tid man tillbringar utan slipande. Tänket med suget mot väggen gör den också svår att få bort från väggen. Men det är bra träning. I övrigt har jag inget att klaga på vad gäller de gröne, utmärkta maskiner och ett systemtänk som ligger långt för samtliga konkurrenter.

Simma lugnt och ha en skön Jul
 
WoberT skrev:
Hehe smaken är ju som baken, men vi får se om festool lyckats med den nya slipplattan. Då finns det inget som talar för flexen tycker inte jag iaf. Har skickat ut en platta på prov nu så jag borde få svar den här veckan.
Hur gick det? Vet du om de "planexar" som säljs i butik idag har den nya eller gamla slipplattan och kan man se skillnad på den gamla och nya?
 
Våra målare sliter runt med 3st planexar, alla med den nya plattan som enligt dom funkar "fan så mycket bättre" än den gamla.
Dock säger dom att inlärningströskeln från flexen är ganska stor, det tar ett tag innan man får in tekniken efter ett par års nötande med röda faran.

Om dom planexar som säljs i butik har den nya plattan kan jag inte svara på, våran första tog våran åf tillbaka och vi fick plattan utbytt.
 
Nya plattan? när kom den? planexen släpptes väl ut på marknaden nån gång våren 2008
 
Nu har jag varit och köpt mig en Festool Planex. Har provslipat lite väggar och tak men känner mig inte helt nöjd med resultatet. Kanske beror på det på att jag inte har rätt teknink eller rätt inställningar. Läste i handboken att det på mjukt/halvmjukt spackel rekommenderades att använda P180-papper, varvtal 2-4 och utvändigt sug. Den mjukare plattan (som numera medföljer utan kostnad) har använts. Vidare så fungerade inte vaccumet värst bra. Kanske beror iofs detta på att de speciella svarta säckar som skall stoppas i dammsugaren inte användes.

Någon som har erfarenheter och tips att dela med sig av?
 
Köp en Flex...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.