Festools produkter är ju generellt sett väldigt bra och genomtänkta, och därför är det svårt att tro att dom plötsligt skulle släppa en maskin som inte håller måttet. Speciellt en maskin som har ett så specifikt användningsområde.
 
Som sagt; den håller nog måttet för den som inte prövat och är van med en giraff.
 
Ja, så kanske det är, eller så har dom faktiskt släppt en produkt som inte är helt 100. Det har ju hänt enstaka gånger förr, och då tänker jag främst på SYM70 och Gecko'n, men även detaljer som Y-adaptern till dammsugaren och deras egen variant på talmeter. Jag skulle också önska att skruvdragaren var lätt OCH stark samt att sticksågen inte väsnades så. Plug-It sladden ser jag heller igen jättefördel med, förutom att den verkar klara sig bra från glapp och gör maskinerna mer lättpackade i systainern.

Men säg inte till nå'n att jag har sagt det...
 
Ok, jag lovar...
 
Hehe, det stannar mellan oss :)
 
Tack!
Jag vette sjutton vilket straff klanen hade utdelat om dom fick veta, men jag är tämligen säker på att det hade involverat en get och och en klick tigerbalsam....
 
Oj oj oj, den här tråden blir ju mer och mer intressant ju längre in på fredagkvällen den glider.. :D ;)
 
Är det nån annan som vill bikta sig ang Festool så är tråden alltid öppen för dig...
 
OK, min tur: Smygvinkeln/vinkelanslaget FS-KS är kass och sammankopplade styrskenor är inte raka.
 
Och så det här med att TS-55:an vill välta vid +30-graders gerning :)

Förresten ACME, vad är det för fel på Y-adaptern till dammsugaren??, tänkte köpa en sån som visst ska passa min Feindammsugare också, även om det ändå blir Y-adapter från Fein om jag får tag på den.
/A
 
Jag har inte fördjupat mig så mycket i hur Y-adaptern är tänkt att funka, men jag har pillat lite på kollegans (som han är missnöjd med).
Vi har haft den ena slangen kopplad till kap/ger eller klyvsåg, men då blir det pissdåligt sug i den andra slangen.
Det enda sättet att få bra sug i slangen är att plugga igen det hål som inte används, men då kan man lika gärna flytta en slang mellan maskinerna.
 
mattiasp skrev:
OK, min tur: Smygvinkeln/vinkelanslaget FS-KS är kass och sammankopplade styrskenor är inte raka.
jag håller delvis med om FS-KS...det är långt ifrån vad jag förväntar mig från festool, och inte alls värt pengarna. dock kan man rätt lätt förbättra outputen från FS-KS genom att:

1) Inte lägga FS-KS platt på skivan och sedan försöka justera in skenan. Håll istället FS-KS i luften, sätt skenan "i spåret" på FS-KS, håll nu kanten på FS-KS mot skivan, dock utan att skenan tar i skivan (skenan pekar snett upp i luften). Se till att kanten på FS-KS linjerar med skivan, och det märke du har ritat på skivan. Fäll sedan försiktigt ner FS-KS (och därigenom skenan) på skivan , ungefär som när man fäller ner en vägbom eller så.

2) när nu skenan ligger rätt, plocka bort FS-KS innan sågning så håller den vinkel...bättre åtminstone...

3) Lite inte på gradantalet på FS-KS...såklart...

4) Limma slipapper mellan de två delarna som FS-KS består av. Detta har jag dock inte testa, kanske kan funka för att bättre behåll inställd vinkel. Jag vidhåller dock att FS-KS i grunden är felkonstruerad...

Angående att koppla skenor så är det inte alla skenor som inte blir raka....jag har skenor av båda slagen. Dock är det lätt att "rätta till dem" mha tex MST180 eller något annat rakt. Dock suger det givetvis att så dyra skenor inte fungerar 100% på allt...hela tiden..



Angående att bikta sig angående festool har jag följande att säga. Festool gör enligt min mening de bästa maskinerna i så gott som alla fält som de har någon modell i. De är ofta dyra, men ännu oftare är de bäst. Dock är jag inte riktigt nöjd med allt...

1) FS-KS och sammankoppling av skenor som mattiasp skrivit om tidigare, samt gitvetvis ALKOs kommentar angående den tippande TS-55an.

2) Balansen i C12an är inte den bästa.

3) Skruvarna som håller förbindningsstyckena mellan 2 skenor är av spårtyp vilket enligt min mening suger. Dock lätt att byta till insex.

4) Olika bredd på festools egna klingor sabbar gummit på skenorna, högst irriterande.

5) De minsta dammsugarna finns ej med HEPA-filter.

6) Delta-slipen hoppar och är allmänt dålig på de lägre hastigheterna (på de högre är den dock otroligt bra)

7) Bladet sitter långt bak och ibland svårt att se om man sågar ovanifrån med sticksågen.

8) styrklackarna till sticksågen är riktigt krångliga att ställa in.

9) manualerna är sällan särskilt bra

10) Snabbytes-bitshållare BHS 65 CE till centrote-chucken är bara bra för att den passar i centrotect-chucken, i övrigt är den inte vare sig bättre eller sämre än andra bitshållare av samma typ. Förväntar mig mer för 250kr+.

11) Li-ion saknas fortfarande.
 
Måste hålla med om att C12:an är riktigt tröttande att jobba med horisontellt. Får tjacka en TDK men den känns lite baktung nästan... Fast det är ju skönt att slippa byta kol.

Fast det värsta misstaget Festool gjorde var väl med första trion stickis-modellen. Dom placerade on/off-knappen mitt uppe på, jag vet ju iofs att det var för att det skulle passa både vänster- och högerhänta men det var ju en otroligt irriterande placering. Gick ju inte att jobba med, då gick man ju tillbaks till bosh gst istället...

Men sen ändrade dom ju på det och nu känns det ju bättre med knappen på sidan.

Var förbi jula och såg den här 1995:- skulle dom ha. Läskigt!

010250_d.jpg

Undrar hur den presterar... Skulle vara kul att testa bara för att se hur kass den är.
Får köpa en beggad flex, vart av med min gamla trotjänare. Är iofs snickare men man slipar ju en del spackel ändå.
 
Redigerat:
Öhman ST skrev:
...Var förbi jula och såg den här 1995:- skulle dom ha. Läskigt!

[bild]

Undrar hur den presterar... Skulle vara kul att testa bara för att se hur kass den är.
Får köpa en beggad flex, vart av med min gamla trotjänare. Är iofs snickare men man slipar ju en del spackel ändå.
Denna har avhandlats i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/80416-giraffslip-fran-meec.html

Mitt bidrag till listan med Festool-blunders får bli djupinställningen på OF1010. Jag vet inte hur många gånger jag har råkat stöta till den blå plastbiten som indikerar djupet och därmed "nollat om" om skalan. Visst, själva fräsdjupet påverkas inte, men det är himla irriterande när man behöver fräsa i flera pass... En liten spännskruv hade varit på sin plats.
 
Som säkert en hel del av er vet så erkänner Festool att dom inte konstruerat planexen rätt. Vi har sålt ett gäng men fått tillbaks allihop. Flexen kör med 80 papper och Festool likadant till en början. Det medförde att Planexen åt upp allt spackel som fanns på väggarna, den va helt enkelt för effektiv.

Förklaringen till detta är att Festool missat att kolla upp vilken sorts spackel som finns på dom olika marknaderna. I tyskland till exempel som är hemmamarknad, där används ett mycket hårdare gipsspackel medans vi i sverige kör med ett mjukare sandspackel.

Då gick Festool ut med hur man skulle ställa in dammsugare och planexen, man fick inte ha fullt vakuum på t.ex. Sen skickade dom även ut info om att man skulle använda slippapper med 150 eller 180 korn vilket är en markant skillnad mot 80. Men tyvärr funkade inte det heller, den avverkar helt enkelt för mycket.

Nu har dom hållt på att ta fram en helt ny slipplatta som är mycket mjukare. Jag fick ett testexemplar av den igår och den är mycket mjukare. Ska skicka ut 1st planex på prov till en målerifirma imorrn så får vi hålla tummarna att det funkar nu. Annars är Festool körda på den marknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.