Det du behöver, tror jag, är en jordryttar. :)
 
Hur vi än vrider och vänder på det så ska man ju inte utan behörighet pilla i centralen så vad än lösningen blir så måste ju elektriker ut och då kan man ju lika gärna byta central.
 
Vänta lite nu..

Visst ska man inte lägga flera ledare under samma skruv, men med just PE är riskerna inte så stora eftersom det normalt sett inte går någon ström genom dessa som kan orsaka uppvärmning och brand.

NATURLIGTVIS skall man vara noga med att anslutningen av skyddsjord är tillförlitlig, men att rekommendera byte av central är väl ändå att ta i? Det går ju faktiskt att efterspänna skruvarna.
 
Håller med om att det rimligaste och säkraste i detta fall är att se till att ledarna är ordentligt inkopplade i den central som finns, i väntan på utbyte av hela centralen! Centralen på bilden är ganska typisk och ser ju inte speciellt säker ut.

Har man lagt ledarna fel under skruven så hjälper det inte hur mycket man drar åt!! Det är bara ledaren närmast skruven som sitter. Just pga av att man tror att de sitter är nog största anledningen till att det är förbjudet, för man rycker inte tillräckligt hårt i ledaren när man kollar.

Den där ryttaren som det länkas till är nog det bästa om den går att få tag på och passar.

Sedan går det faktiskt att tvinna ledarna hårt och därmed garantera god kontakt.

Vet inte om jag törs föreslå detta i en gammal central, men man kan i sista hand använda en sån här
images
Det borde åtminstone vara säkrare än att riva och montera nya skenor.
 
problemet med en jordryttare är att folk använder dom till att även montera nollor i!
om man har en central med EN skena, så är den skenan en HUVUDNOLLA, dvs inkommande huvudnolla ska gå till skenan, och alla utgående nollor ska utgå från den skenan, INGA JORDAR.
sen samlar man alla jordar i jordryttare och fäster på lediga skruvar på Huvudnollskenan. man kan ju knö in 2-3 jord ledare under samma skruv i en jordryttare men det är absolut inte att rekommendera.
huvudsaken är att man skiljer nollor och jordar på ett bra sätt, har sett centraler med en skena där både nolla&jord till en grupp tvinnas ihop och fästs under samma skruv, det är farligare än att låta bli att jorda överhuvudtaget.
 
förresten, om jag tittar på bilden av TS central en gång till så ser jag att han har separata skenor, och det är även en nollskena för varje säkringsrad! så det är bara att bygla nollskenorna och sprida ut alla nollor på dom, för jag tycker mig se nollor som ligger på jordskenan, så flyttar man dom så har man plötsligt plats.
 
Det är ingen brist på nollor. Då syftar jag varken på mig själv eller dem som kopplat här tidigare. De enda trådar som sitter på jordskenan är jordtrådar, och dessa är fler än dubbla antalet jordskruvar. Jordryttaren ser användbar ut. Jag antar att det krävs mer än en ubåt för att fästa åtta jordtrådar som saknar egen plats på skenan.

Om jag skulle byta centralen själv skulle resultatet bli bättre än det är nu. Dock är det möjligt att jag skulle göra somligt i den nya centralen likadant som i den gamla ovetande om vissa regler som har ändrats sedan 1969 då huset byggdes. Därav tvekan. Jag vill inte lägga tid och pengar på en ny central som kanske inte uppfyller alla regler.

Jag har byggt ett och annat apparatskåp till hiss. Dessa ser annorlunda ut, men elen följer nog samma regler i de skåpen. Riskerna med glappande trådar borde snarast vara större där tack vare högre strömmar. Med detta vill jag säga att jag dragit fast ledare i jordskenor förr. Jag tror mig kunna göra detta säkert ehuru inte lagligt. Tack igen för svaren.

Erik
 
Vilket råttbo, låt vara eller sätt ny.. Du kan besiktiga anslutningarna okulärt samt känna på dem för att kolla om de håller.

Eller smäll upp ett apparatskåp där istället. :)
 
Är det bara jag som tycker att den där centralen kanske inte ser ut som ett mönsterexempel på vacker installation, men ändå är en dröm jämfört med andra hemskheter? Det ser trots allt ut att vara plastisolerad kabel överallt, där går åtminstone min gräns för vad jag tycker är dags att byta eller inte.

Om man inte känner ett starkt behov av känslan av att det är "snyggt och prydligt" så kan man nog ha kvar den där centralen i många år, förutsatt att det där med antalet kablar i varje klämma blir rätt (och alla skruvar är riktigt dragna).

Så länge de gamla E27- och E14-lamphållarna är tillåtna så kommer vanliga lampor vara farligare än den där centralen, tycker jag.

(För att glida från ämnet så tycker jag att förbudet mot glödlampor istället borde lösts så att man förbjudit färsäljning och nyinstallation av E14/E27-socklar...).
 
yxis skrev:
(För att glida från ämnet så tycker jag att förbudet mot glödlampor istället borde lösts så att man förbjudit färsäljning och nyinstallation av E14/E27-socklar...).
ej genomförbart!
 
Så här fick det bli. Det är fortfarande inte snyggt bakom kåpan, men nu har alla jordtrådar varsin skruv.

Erik
 
  • IMG_5516.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5517.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev ju snyggare.
Den där bygeltråden mellan skenorna behövs väl egentligen inte?
 
mycke_nu skrev:
Vänta lite nu..

Visst ska man inte lägga flera ledare under samma skruv, men med just PE är riskerna inte så stora eftersom det normalt sett inte går någon ström genom dessa som kan orsaka uppvärmning och brand.

NATURLIGTVIS skall man vara noga med att anslutningen av skyddsjord är tillförlitlig, men att rekommendera byte av central är väl ändå att ta i? Det går ju faktiskt att efterspänna skruvarna.
Nu får du väl ge dej! PE-ledaren får inte läggas flera ledare under samma skruv/överfall, undantaget biledaren i samma kabel. Jag vet inte hur många gånger jag hittat lösa jordar i centraler där det ligger allt mellan 2-5 st ledare under samma skruv!! Det extremaste var 14 ledare under samma skruv- dock satt alla 14 fast ordentligt!?
 
pellefant skrev:
Nu får du väl ge dej! PE-ledaren får inte läggas flera ledare under samma skruv/överfall, undantaget biledaren i samma kabel. Jag vet inte hur många gånger jag hittat lösa jordar i centraler där det ligger allt mellan 2-5 st ledare under samma skruv!! Det extremaste var 14 ledare under samma skruv- dock satt alla 14 fast ordentligt!?
Hur i helv*** fick de fast 14 trådar under samma skruv??! Var det en stor plint eller??

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Hur i helv*** fick de fast 14 trådar under samma skruv??! Var det en stor plint eller??

//Patrik

Jag har sett varianter där dom klippt av hälften av kardelerna, med lite villja så klarar dom flesta av både det ena och det andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.