Tjena!

En snabb fråga. Jag bor i ett hus med en gruppcentral av märke ELDON (Diazed-säkringer). Jag sakner fria anslutningspunkter på befintlig jordskena.

Frågan är var jag kan hitta/köpa en "jordryttar" som den här ?
 
  • jordryttare.jpg
Redigerat:
Jag smiter in med en relaterad fråga:

Finns det sådana med isolerade anslutningar? Dvs; En som går att använda vid eftermontering av jordfelsbrytare i en sådan gammal central?
 
Problemet är löst :)

Jag hittade en jordryttar / anslutningsklämma vid den lokale elgrossist. Till referens heter den ELDON AK 609, E 22 467 26.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Maxwells_Demon skrev:
Jag smiter in med en relaterad fråga:

Finns det sådana med isolerade anslutningar? Dvs; En som går att använda vid eftermontering av jordfelsbrytare i en sådan gammal central?
http://expressel.se/group.htm?category_id=15211
 
Fast de där är till för DIN-skena. Finns det verkligen inget med examt samma anslutning som den som trådskaparen länkande en bild på?
 
Maxwells_Demon skrev:
Fast de där är till för DIN-skena. Finns det verkligen inget med examt samma anslutning som den som trådskaparen länkande en bild på?
jo, ryttare finns, han nämnde ju det i inlägg nr 3
 
Antingen läser du för snabbt eller så förstår inte jag vad som skrivs i tråden.

Trådskaparen har länkat till en bild på en "Jordryttare". En oisolerad metallbit som kan skruvas direkt på en nollskena i en gammal central med PEN-matning för ansutning av jordledarna. I inlägg #3 skriver trådskaparen att han nu hittat den jordryttare han efterfrågade.

Min fråga fråga var helt annorlunda:
Jag undrade om det finns en annan typ av jordryttare som har en isolerad montering och alltså kan användas när man behöver separera jord och nolla i en sådan central. Jag vill alltså inte ha en sådan "jordryttare" som förekommer här utan jag vill byta ut den mot något annat som monteras på samma sätt och ger en jordplint som är skild ifrån nollskenan.

Man skulle kunna fräsa till ett litet bakelitblock och montera mellan jordryttarens anslutning och nollskenan men det känns väldigt "hemmapul". I gamla centraler av den här typen, tänkt enradiga lägenhetscentralen med 3-5 säkringara, finns det helt enkelt plats att sätta in en extra skena så allt som skall anslutas på DIN-skena är diskvalificerat. Det är trångt och man får "fula" in saker vilket inte är acceptabelt ens när en elektriker gör det. Finns det verkligen ingen riktig lösning?

Lustigkurrar som tänker skriva: "Finns det verkligen ingen riktig lösning? Jo, byt hela centralen kan låta bli. Jag vet redan att man kan det och det var inte det som var frågan!
 
Redigerat:
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
En sådan finns från ELDON : http://esales.eldon.com/IDS/ArticleData.asp?ArticleID=ROT10&ProductID=32432
Här finns lite relaterade produkter : http://esales.eldon.com/IDS/default.asp?mainsiteProd=&siteLanguage=SE&mainpage=Categories.asp
->Elfördelningar->WU-centraler->Tillbehör

Ofta kan det gå bra att byta den gamla nollskeneutrustningen till en ny,
då får man en bra central av den gamla Diazeden.

Av GARO:s produkter är NJP och NPN lämpliga och mycket kompakta för såna ombyggnader.
Du kan titta på dem här : http://www.garo.se/index.php?id=384
 
Redigerat:
Centralen i stugan behöver en jordfelsbrytare men jag vill inte ge mig på att byta central själv och att få dit en elektriker skulle kosta skjortan. Men med en såndär så skall det nog lösa sig. Tack! =)
 
Maxwells_Demon: Men har du bara en skena idag? Du har väl en jord och en nollskena idag som förbinds med en Nollskruv? Det ska räcka med dessa två skenor i en gammal central för eftermontering av JFB.
 
tomtebloss skrev:
Maxwells_Demon: Men har du bara en skena idag?
Ja

tomtebloss skrev:
Du har väl en jord och en nollskena idag som förbinds med en Nollskruv?
Nej

Inte min central men exakt samma typ:


En "jordryttare" direkt ansluten på nollskenan.. Mycket vanligt på små enfasmatade centraler under 50- och 60-talet. Framför allt vanligt i lägenheter och små sommarstugeområden.
 
Aha, my bad. Hade jag varit smart så hade jag kunnat kolla i min central i hallen. Har nämligen en enfas central precis som du. Exakt likadant med jordryttaren som du nämner.
 
Nu när jag tagit mig tid att bläddra lite i tillverkarnas katalog så verkar det jag letar efter kallas för "Omkopplingsplint". Eldon benämner den ROT10/E2246730 och skriver så här:

Eldon skrev:
12-polig anslutningsplint för skyddsledare i äldre centraler med enkel nollutrustning. Används i samband med jordfelsbrytare.
 
Om centralen är så gammal att det är gemensam noll/jordplint som ej går att separera, då är de ändå dags att byta hela centralen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.