Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M Förstagångsköparen skrev:
"OBD koder kan ibland berätta exakt vilken del av bilen som har ett problem som behöver åtgärdas. Men många OBD felkoder är specifika för varje bilmodell och därför är det viktigt att en professionell bilverkstad hjälper dig att läsa av dessa koder."

[länk]
Du är den perfekta kunden, litar på vad den som vill ta betalt för allt säger.

Visst är det som dom säger men man kan ju börja analysera dom mer generiska och vanliga felen.

När ett tändstift gick av på mitten! på min bil fick jag motorfel, min läsare sa vad felet var och efter tändstifts byte nollade jag felet.

Kostnad: mindre än 100 spänn för adaptern jag redan ägde plus tändstiften som jag bytte själv.
 
  • Gilla
Klass0n och 6 till
  • Laddar…
Prova att ta bort batteripolen.

Sen kör du och felsöker bilen. Att folk tipsar dig om att köpa felkodsläsare om du inte är kunnig att skruva är ju inget vett.

Alla verkstäder tar inte 700 kr för att läsa av bilen. Ring runt på måndag. Sen när du fått den att fungera så lägger du ut skrotet på blocket och köper allt annat än något från vag gruppen och blir lite lyckligare. De tillverkades bara för att vara ett problem från början :D
 
  • Gilla
  • Haha
Paxman och 3 till
  • Laddar…
Det spelar väl ingen roll vilken bil hon har. Att ladda mobilen via en 230 omvandlare är helt fel. Som det sagts finns det små prylar som sitter i cigg-uttag och har USB-uttag för mobilladningen. Dessa är fullt tillräckliga.
Om bilens batteri laddas ur snabbare än vanligt betyder att det finns ett fel där någonstans. Och det är inget som lekmän kan åtgärda. Tomgångsström i moderna bilar ska vara 30-50 mA, efter en viloperiod på 1 minut. Är det mer så laddas batteriet ur mer än normalt och många verkstäder tror att batteriet är slut och måste bytas.
Anledning till högre tomgångsförbrukning kan vara eftermarknadsprodukter som förstärkare, nya spelare, mm.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
wildeside
M maxmsm skrev:
Nix, besiktiga går inte.
Det beror på vad det är för felkoder.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Det beror på vad det är för felkoder.
De på bilden. Eller menar du att de kollar felkoderna på besiktningen?
 
wildeside wildeside skrev:
Det beror på vad det är för felkoder.
I detta fallet lyser abs-lampan vilket gör att man inte går igenom besiktningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
De på bilden. Eller menar du att de kollar felkoderna på besiktningen?
Ja dom kollar felkoderna på besiktningen.
Det första dom gör är att koppla in avläsaren för den säger direkt om det finns något dom ska kolla extra noga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fortsätter att gissa att det är en abs-sensor, det är väldigt typiskt när man plötsligt får dessa fellampor på en folka.
Iom att du inte har så bra koll så är tipset att ta den till en lokal allbilsverkstad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ja dom kollar felkoderna på besiktningen.
Det första dom gör är att koppla in avläsaren för den säger direkt om det finns något dom ska kolla extra noga.
Då kan man ju få reda på det då
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Då kan man ju få reda på det då
...och få underkänt på besiktningen..ombesiktning som är sååå himla roligt....
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
...och få underkänt på besiktningen..ombesiktning som är sååå himla roligt....
Besiktning kostar 500 kr. Kanske är billigare att betala 500 kr där för en felsökning än på verkstad.
 
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Besiktning kostar 500 kr. Kanske är billigare att betala 500 kr där för en felsökning än på verkstad.
Dom kommer inte felsöka något. Du får samma information om du själv läser av koderna....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vem som helst med en ODB adapter kan nolla koderna.
Alla bilägare borde ha en.
Gratisapp på en Android telefon +en sån här löser de flesta felkoder:
[länk]
ELM327 finns många olika, merparten skulle jag säga klarar inte att nolla felkoder på annat än motorn.
Mekonomens instrument ger jag inte mycket för heller, blev dyrt för kompisen som skulle mecka med sin Subaru.

Dom flesta felkoderna på VAG-bilar "nollar" sig själva efter x antal godkända uppstarter, dvs lampan slocknar av sig själv efter ett tag, men felkoderna ligger kvar i ECU'n.

Samma med många piratfelkodsläsare, dom släcker lampan men koden ligger kvar tills man nollar med ex VCDS.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Det beror på vad det är för felkoder.
De på bilden ger ombesiktning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
ELM327 finns många olika, merparten skulle jag säga klarar inte att nolla felkoder på annat än motorn.
Mekonomens instrument ger jag inte mycket för heller, blev dyrt för kompisen som skulle mecka med sin Subaru.

Dom flesta felkoderna på VAG-bilar "nollar" sig själva efter x antal godkända uppstarter, dvs lampan slocknar av sig själv efter ett tag, men felkoderna ligger kvar i ECU'n.

Samma med många piratfelkodsläsare, dom släcker lampan men koden ligger kvar tills man nollar med ex VCDS.
Elm327 är väl bara en hårdvara för att koppla in sig på CAN databussen, kod släckning och anylalys ligger i programvaran.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.