19 330 läst · 179 svar
19k läst
179 svar
Flera lampor började lysa på en gång i bilen
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du är den perfekta kunden, litar på vad den som vill ta betalt för allt säger.M Förstagångsköparen skrev:
Visst är det som dom säger men man kan ju börja analysera dom mer generiska och vanliga felen.
När ett tändstift gick av på mitten! på min bil fick jag motorfel, min läsare sa vad felet var och efter tändstifts byte nollade jag felet.
Kostnad: mindre än 100 spänn för adaptern jag redan ägde plus tändstiften som jag bytte själv.
Prova att ta bort batteripolen.
Sen kör du och felsöker bilen. Att folk tipsar dig om att köpa felkodsläsare om du inte är kunnig att skruva är ju inget vett.
Alla verkstäder tar inte 700 kr för att läsa av bilen. Ring runt på måndag. Sen när du fått den att fungera så lägger du ut skrotet på blocket och köper allt annat än något från vag gruppen och blir lite lyckligare. De tillverkades bara för att vara ett problem från början
Sen kör du och felsöker bilen. Att folk tipsar dig om att köpa felkodsläsare om du inte är kunnig att skruva är ju inget vett.
Alla verkstäder tar inte 700 kr för att läsa av bilen. Ring runt på måndag. Sen när du fått den att fungera så lägger du ut skrotet på blocket och köper allt annat än något från vag gruppen och blir lite lyckligare. De tillverkades bara för att vara ett problem från början
Medlem
· Blekinge
· 10 268 inlägg
Det spelar väl ingen roll vilken bil hon har. Att ladda mobilen via en 230 omvandlare är helt fel. Som det sagts finns det små prylar som sitter i cigg-uttag och har USB-uttag för mobilladningen. Dessa är fullt tillräckliga.
Om bilens batteri laddas ur snabbare än vanligt betyder att det finns ett fel där någonstans. Och det är inget som lekmän kan åtgärda. Tomgångsström i moderna bilar ska vara 30-50 mA, efter en viloperiod på 1 minut. Är det mer så laddas batteriet ur mer än normalt och många verkstäder tror att batteriet är slut och måste bytas.
Anledning till högre tomgångsförbrukning kan vara eftermarknadsprodukter som förstärkare, nya spelare, mm.
Om bilens batteri laddas ur snabbare än vanligt betyder att det finns ett fel där någonstans. Och det är inget som lekmän kan åtgärda. Tomgångsström i moderna bilar ska vara 30-50 mA, efter en viloperiod på 1 minut. Är det mer så laddas batteriet ur mer än normalt och många verkstäder tror att batteriet är slut och måste bytas.
Anledning till högre tomgångsförbrukning kan vara eftermarknadsprodukter som förstärkare, nya spelare, mm.
Fortsätter att gissa att det är en abs-sensor, det är väldigt typiskt när man plötsligt får dessa fellampor på en folka.
Iom att du inte har så bra koll så är tipset att ta den till en lokal allbilsverkstad.
Iom att du inte har så bra koll så är tipset att ta den till en lokal allbilsverkstad.
ELM327 finns många olika, merparten skulle jag säga klarar inte att nolla felkoder på annat än motorn.D Dilato skrev:
Mekonomens instrument ger jag inte mycket för heller, blev dyrt för kompisen som skulle mecka med sin Subaru.
Dom flesta felkoderna på VAG-bilar "nollar" sig själva efter x antal godkända uppstarter, dvs lampan slocknar av sig själv efter ett tag, men felkoderna ligger kvar i ECU'n.
Samma med många piratfelkodsläsare, dom släcker lampan men koden ligger kvar tills man nollar med ex VCDS.
Elm327 är väl bara en hårdvara för att koppla in sig på CAN databussen, kod släckning och anylalys ligger i programvaran.Gimp skrev:ELM327 finns många olika, merparten skulle jag säga klarar inte att nolla felkoder på annat än motorn.
Mekonomens instrument ger jag inte mycket för heller, blev dyrt för kompisen som skulle mecka med sin Subaru.
Dom flesta felkoderna på VAG-bilar "nollar" sig själva efter x antal godkända uppstarter, dvs lampan slocknar av sig själv efter ett tag, men felkoderna ligger kvar i ECU'n.
Samma med många piratfelkodsläsare, dom släcker lampan men koden ligger kvar tills man nollar med ex VCDS.