vectrex skrev:
Vet inte om jag håller med dig riktigt. När det är som kallast ute så blir det kanske inte någon effekt kvar för att värma varmvattnet. Allt beror naturligtvis också på hur väl/över/under -dimensionerad BV pumpen är!
Ja, med en dusch som använder 9L/min så krävs ungefär ~20kW. Om värmepump+elpatron kan leverera detta klarar man obegränsat med tid (till ett pris), och sätter en undre gräns på ~11kW värmepump vid 9kW elpatron (3x25A anslutning). Om en investering i tankar lönar sig får man räkna på, beror på förbrukningsmönster. Fler saker, att marginalkostnaden för förhöjd värme (bättre komfort) blir en tredjedel så stor för BV jämjört med FV, att man inte ska strirra sig blind på COP-värden då den sista decimalen ger mindre än en extra reparation, samt att en värmepump som gungar i framledningstemperatur (vanligt) ofta ger knäppningar i elementen. Alla värmepumpar är inte lika!
 
D
mexitegel skrev:
Nej, obegränsat med VV finns det inte i BV men tillräcklit. Och det brukar räcka... :)

Vissa FV-bolag har egenheten i sina avtal att man inte får installera andra uppvärmningskällor. Ett sånt villkor får det att krypa i kroppen. De som har pool föredrar ju luft/vatten värmepump eftersom de har högre effektivitet än bergvärmen.
Glöm inte att ni måste lägga på runt en tusenlapp för varmhållning av varmvatten med bergvärmen. I alla fall drsr min bergvärmepump ca 1,8 kWh/dag för att hålla vv varmt.

När det gäller förbud mot att koppla in andra värmekällor, så är det nog inte så vanligt längre, då branschorganet rekommenderar mot sådant förbud och det är ett krav för reko-cert att tillåta andra värmekällor.

Vad gäller cop, så tror jag man bör räkna med runt 3 om man har radiatorer. De flesta anger cop vid 0/35 och det är sällan man klarar sig med 35 på vintern, då den mesta förbrukningen sker. Om rörfirman räknar med 3 i sina kalkyler så är det en varning för att du inte heller skall räkna med mer.
 
Redigerat av moderator:
DIY_freak skrev:
Glöm inte att ni måste lägga på runt en tusenlapp för varmhållning av varmvatten med bergvärmen. I alla fall drsr min bergvärmepump ca 1,8 kWh/dag för att hålla vv varmt.
Spillvärmen från VVberedaren kommer ju huset tillgodo, förvisso inte lika effektivt som från radiatorer/golvvärme och VV är mer högvärd energi än radiatorvatten. Men det blir inte rättvisande att inte tillgodoräkna sig spillvärmen.

DIY_freak skrev:
Vad gäller cop, så tror jag man bör räkna med runt 3 om man har radiatorer. De flesta anger cop vid 0/35 och det är sällan man klarar sig med 35 på vintern, då den mesta förbrukningen sker. Om rörfirman räknar med 3 i sina kalkyler så är det en varning för att du inte heller skall räkna med mer.
COP är oerhört svårt att generalisera kring eftersom radiatorkretsens utformning är i princip avgörande. Vid en samtidig konvertering till vattenburet anser jag att kraven skall ställas högre än ett årsCOP på 3. Den relativt sett lilla extra värmeavgivande ytan som krävs för att nå högre COPtal är en investering som betalar sig snabbt.
 
D
mexitegel skrev:
Spillvärmen från VVberedaren kommer ju huset tillgodo, förvisso inte lika effektivt som från radiatorer/golvvärme och VV är mer högvärd energi än radiatorvatten. Men det blir inte rättvisande att inte tillgodoräkna sig spillvärmen.
Kräver ju att man har värmepumpen installerad någonstans där man vill ha värmen. Jag har den i garaget och där är redan alldeles onödigt varmt, så 100% av spillvärmen är total meningslös värme. För övrigt har du ju knappast glädje av någon spillvärme under hela året även om du placerar pumpen i uppvärmt utrymme.

COP är oerhört svårt att generalisera kring eftersom radiatorkretsens utformning är i princip avgörande. Vid en samtidig konvertering till vattenburet anser jag att kraven skall ställas högre än ett årsCOP på 3. Den relativt sett lilla extra värmeavgivande ytan som krävs för att nå högre COPtal är en investering som betalar sig snabbt.
Svårt att generalisera kring cop men ändå försöker du, är det så du resonerar? För övrigt var det ju inte frågan om någon konvertering till vattenburet system, så förstår inte varför du drar upp det? Om TS skall betala utbyte av radiatorerna i bergvärmealternativet så lär det ta ganska lång tid att komma ikapp fjärrvärmealternativet som inte kräver utbyte av radiatorer och dessutom ger obegränsat med varmvatten utan kostnaden för varmhållning av vv som bergvärmealternativet har.
 
Jag menar bara att man skall utgå från de förutsättningar som finns.

I ditt fall har du ingen nytta av spillvärmen, Jag har nytta av den hela året för att hålla källaren varm. Hur det kan komma att te sig hos TS vet vi inte.

Vad gäller COP så "drog jag upp" det för att upplysa om förhållandet mellan detta och storleken på radiatorerna. Och nej det är inte sannolikt inte lönsamt att byta ut radiatorerna för att öka COP.
 
Nu bor iof jag i Jämtland men kan ju säga att de flesta som jag pratat med ångrar sig bittert att dom skaffade fjärrvärme då man är låst till en leverantör som kan ändra priserna lite som dom vill. Själv satt jag i sittsen med att konvertera hela radiatorsystemet från direktverkande till vattenburet och då stog vi med i valet om att det ev kunde gå att koppla in fjärrvärme men vi valde att borra, nu är inte det klart och installerat ännu men jag tror ändå att vi kommer vinna på det i längden. Billiga kwh och möjlighet att fräsa på hur mycket värme vi vill utan att det kostar skjortan. det negativa är ju att varmvattnet kan ta slut våra beredare kommer ligga på 185l vilket kan få vattnet att ta slut, men om man vill och har plats kan man ju sätta dit en extern beredare med =)
 
Det där med låsnind till en nätägare är ju samma med elen.
Nej det är hårdare med elnätet där är det lagstiftat monopol ingen får konkurera med elnätet. Fjärrvärmen är i allafal en marknad om än begränsad. Det är fritt att eteblera ett konkurerand fjärrvärmnät för den som vill.
 
Fast 'är det verkligen det med elen? du har ju sidor som elskling.se där du kan välja leverantör av el beroende på pris så där kan du ju hoppa som du vill =) sen kanske en viss avgift är beslutad alltså nätavgiften?
Iaf här i Jämtland finns det bara en leverantör för fjärrvärmen och tror inte dom släpper sina ledningar till någon annan, har ni annorlunda "söderöver"? Alltså jag tänker att dom som installerade fjärrvärmen har den ju dragen till sina värmeverk och således bör man väl vara låst? eller tänker jag tokigt nu?
 
Nej, du tänker nog rätt. Jag vet ingen som upplåter sitt fjärrvärmesystem för andra leverantörer (pss som elnätet), men om det finns så blir jag gärna rättad. Vad jag tror avsågs var att det inte finns några juridiska monopol, dvs det står en var fritt att dra sitt *eget* fjärrvärmenät. Men jag tror inte att du får bygga ditt egen elnät fram till slutkund hur som helst.

Det har vad jag vet aldrig förekommit att man kunnat välja fjärrvärmenät eftersom *två* leverantörer har dragit sina egna rör hem till dig. (Det vore huvudlöst rent ekonomiskt). Så realistiskt vet jag inte att jag tycker att det är. Men om något vet något annat så vore det mycket spännande att veta?
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
morbidhans skrev:
Fast 'är det verkligen det med elen? du har ju sidor som elskling.se där du kan välja leverantör av el beroende på pris så där kan du ju hoppa som du vill =) sen kanske en viss avgift är beslutad alltså nätavgiften?
Iaf här i Jämtland finns det bara en leverantör för fjärrvärmen och tror inte dom släpper sina ledningar till någon annan, har ni annorlunda "söderöver"? Alltså jag tänker att dom som installerade fjärrvärmen har den ju dragen till sina värmeverk och således bör man väl vara låst? eller tänker jag tokigt nu?
Du är låst i den mening att du har investerat en del pengar i anläggningen men de flesta fjärrvärmeleverantörer har tre månaders uppsägningstid på fjärrvärmen så du kan avsluta när du vill.
Jag hävdar att elmarknaden till stor del är ett oligopol bestående av tre drakar, Vattenfall, Fortum och EON, som alla andra elhandlare måste köpa el av. Det av den enkla anledningen att de står för huvuddelen av Svensk elproduktion.
Elnätet är ju ett monopol som skall vara prisreglerat av Energimarknadsinspektionen men de verkar på tok för svaga för att lyckas hålla prisökningarna på en rimlig nivå.
Det blev mycket OT i detta inlägg men det är en intressant diskussion.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag som är TS har inget emot diskussionen.

Jag bor i södra lappland och här är nog rätt likt som jämtland.
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Glöm inte att ni måste lägga på runt en tusenlapp för varmhållning av varmvatten med bergvärmen. I alla fall drsr min bergvärmepump ca 1,8 kWh/dag för att hålla vv varmt.
Kärvar din växel ventil?
 
D
eleson skrev:
Kärvar din växel ventil?
Nej och för övrigt är pumpen satt på sommarläge (enbart vv). Hur mycket gör du själv av med?
 
Redigerat av moderator:
HansR skrev:
Du är låst i den mening att du har investerat en del pengar i anläggningen men de flesta fjärrvärmeleverantörer har tre månaders uppsägningstid på fjärrvärmen så du kan avsluta när du vill.
Jag hävdar att elmarknaden till stor del är ett oligopol bestående av tre drakar, Vattenfall, Fortum och EON, som alla andra elhandlare måste köpa el av. Det av den enkla anledningen att de står för huvuddelen av Svensk elproduktion.
Elnätet är ju ett monopol som skall vara prisreglerat av Energimarknadsinspektionen men de verkar på tok för svaga för att lyckas hålla prisökningarna på en rimlig nivå.
Det blev mycket OT i detta inlägg men det är en intressant diskussion.
Hur menar du med att det är dom tre som alla andra måste köpa från? Gick in på Elskling.se gjorde en snabb sökning på mitt postnummer och får ju då upp som svar tex Telinet som erbjuder 64 öre/kwh menar du då att dom köper el av tex vattenfall? och hur kan dom då ha råd att köpa den av vattenfall och sen sälja den billigare än vattenfall? min gissning blir ju att dom köper billig energi från något grannland som kanske danmark´s kolverk och säljer den billigare här, eller tänker jag konstigt nu?
 
Nej du måste inte alls tänka konstigt. Det finns säkert andra utländska elproducenter som vill sälja el här men knappast danska pga deras konsumentelpris. Möjligtvis vill de sälja när vindkraften går bra.

Det var ett ganska stort norskt företag som försökte slå in på den svenska marknaden för ca 10 år sen men jag vet inte hur det gick.
Dock så står de stora tre för huvuddelen av den svenska elproduktionen.
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.