Zakalwe skrev:
68' för FV vs 125' för BV. Det diffar 57'. Termisk kWh för FV kostar 58 öre i det här fallet. Han sa inte vad elen kostar honom, men om vi räknar samma jag betalar hamnar man på cca. 1kr kWh. Med COP på 3.7 innebär det termisk kWh-pris på 27 öre. Säg att ett hus behöver 35000 kWh uppvärmning per år, det är 10850:- besparing med BV per år. Med andra ord kommer BV att nå break-even med FV efter 5 år, ceterus paribus, och efter det kosta mindre pengar per år. Mäklare påstår att BV ökar husets värde med 157' i snitt, om man ska tro killarna på värmepumpsforumet, så om försäljning måste ske så är det vinst direkt. Så ja, jag anser i detta fallet att BV är att föredra. Det enda haken är att man måste pynta 57' extra nu. Men även om man justerar för räntan är BV ett bätre alternativ enligt mig.
Det finns fler osäkerhetsfaktorer bland annat vilken SCOP man skall räkna på och jag misstänker att TS har högtemperaratursystem vilket påverkar negativ. Jag tror den totala elkostnaden inkl överföringskostnaden för elnätet är högre än 1 sek/kWh. Sen har du inte med några underhållskostnader och energiprisförändringar i din kalkyl.
På en 10 årsperiod har t ex elpriset i genomsnitt ökat drygt 4.5 % per år.

Vilken kalkylmetod har du använt i ditt exempel?
 
Jag tror ifs att många av de som skriver att elpriserna skall upp bygger det resonemanget på en lite obsolet uppfattning. Det har tidigare verkligen varit så att det inte tillkommit någon kapacitet. Men nu tillkommer faktiskt ganska mycket kapacitet i form av vindkraft etc. Det är inte obetydligt för priset tror jag jämfört med för ett par år sedan när det inte byggdes något nytt alls.
Däremot är det ju fortfarande naivt och räkna med ett elpris på en krona givet alla skatter och framförallt överföringsavgiften.
 
HansR skrev:
Det finns fler osäkerhetsfaktorer bland annat vilken SCOP man skall räkna på och jag misstänker att TS har högtemperaratursystem vilket påverkar negativ. Jag tror den totala elkostnaden inkl överföringskostnaden för elnätet är högre än 1 sek/kWh. Sen har du inte med några underhållskostnader och energiprisförändringar i din kalkyl. På en 10 årsperiod har t ex elpriset i genomsnitt ökat drygt 4.5 % per år. Vilken kalkylmetod har du använt i ditt exempel?
När jag kollar på min senaste faktura från Vattenfall (rörligt elpris), snittar vi lite över 1 krona/kWh:

elspris 35.75 öre
elöverföring 19.20 öre
spotpåslag 2,00 öre
energiskatt 29.30
elcert 2,66
______________________________
88,91 öre + moms

Fasta kostnader för elen räknar jag inte med då dessa kvarstår även med FV. Tillverkaren påstår att COP för min pump är 4.07. I kalkylen räknade jag med 3.7 för att få lite marginal. Vi har lågtempsystem (golvvärme). Använder man radiatorer sjunker COP något.

Orginalpostaren sa inte om FV kWh-priset var ink eller ex. moms. Även om man räknar med 1.25:- kWh för elen blir det billigare med BV, återbetalningstiden blir dock längre. Vidare, fjärmvärmebolaget har monopol, vilket inte elleverantörer har. Rent ekonomiskt innebär det att FV-leverantören kommer att ha högre incitament att maximera vinsten, dvs. det är naivt att tro att prisökningstakten för FV kWh kommer att bli lägre än för elen. Snarare tvärtom.

Gällande underhållskostnader: jag fick tio år kompressorgaranti på min IVT värmepump och två års garanti på resten. Så länge något annat i pumpen inte går sönder så är det inte mycket till underhåll förutom att man får räkna med att byta lilla nätfiltret i jordslingan efter något år (knappast en dyrbar åtgärd).
 
Först och främst. Tack för att ni diskuterar :)

Tänkte att jag skulle komplettera med lite siffror och information.
Enligt svenskfjarrvarme.se så kostar fjärrvärmen i min kommun 70.5 öre / kWh inkl. moms. Denna ska höjas vid årsskiftet men med hur mycket vet jag inte.
Den fasta kostnaden är (enligt en granne som har fjärrvärme) 3000:- / år

Från den senaste elräkningen kan jag läsa följande

Vattenfall eldiststribution AB
Abonnemang: 31 dygn 2848:- / år (ex.moms) 28,54 kr
Elöverföring övrig tid 1010 kWh 10,40 öre/kWh (ex. moms) 105,04 kr
Moms 88,73 kr
Summa elnätskostnad 433,65:-

Vattenfall försäljning
Årsavgift: 31 dygn 336 kr / år (ex moms) 28,54 kr
El lågpristid 1010 kWh 39,2 öre /kWh (ex moms) 395,92
Energiskatt 1010 kWh 19,4 öre /kWh (ex moms) 195,94 kr
moms 25% 155,10
Summa Elhandelskostnad 775,5 kr

Av detta tycker jag att jag kan utläsa att elkostnaden (förutom överföringskostnaden) ligger på 76,7 öre / kWh. Varför jag specar upp allt är för att jag naturligtvis kan tänka fel.

Copvärdena på de olika pumpar som jag fått förslag på (en från CTC och en från IVT) ligger strax över 5. Dock har jag läst "överallt" att ett Copvärde på 3 är normalt. Men efter att ha pratat med en av rörmokarna så sa han att man nog kan räkna på strax under 4 även om hans skriftliga offert och beräkning ligger närmare 3.

i min kalkyl som jag gjort har jag lagt in 3,7 som copvärde och får då breakpoint för fjärr/bergvärme på 5 år. och om jag skulle fortsätta med elpannan så tar det ytterliggare ett år innan både berg och fjärr når breakpoint med den.

Då har jag i min kalkyl lagt in både investeringskostnad för att byta system (125' resp 68') samt serviceavgifter för bergvärme på 3 och 5 år.

Vårat radiatorsystem är från 1952 och det är riktigt grova rör
2013-09-14 11.40.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Kanske en dålig bild.

/J
 
Omikr0n skrev:
Först och främst. Tack för att ni diskuterar :)

Tänkte att jag skulle komplettera med lite siffror och information.
Enligt svenskfjarrvarme.se så kostar fjärrvärmen i min kommun 70.5 öre / kWh inkl. moms. Denna ska höjas vid årsskiftet men med hur mycket vet jag inte.
Den fasta kostnaden är (enligt en granne som har fjärrvärme) 3000:- / år

Från den senaste elräkningen kan jag läsa följande

Vattenfall eldiststribution AB
Abonnemang: 31 dygn 2848:- / år (ex.moms) 28,54 kr
Elöverföring övrig tid 1010 kWh 10,40 öre/kWh (ex. moms) 105,04 kr
Moms 88,73 kr
Summa elnätskostnad 433,65:-

Vattenfall försäljning
Årsavgift: 31 dygn 336 kr / år (ex moms) 28,54 kr
El lågpristid 1010 kWh 39,2 öre /kWh (ex moms) 395,92
Energiskatt 1010 kWh 19,4 öre /kWh (ex moms) 195,94 kr
moms 25% 155,10
Summa Elhandelskostnad 775,5 kr

Av detta tycker jag att jag kan utläsa att elkostnaden (förutom överföringskostnaden) ligger på 76,7 öre / kWh. Varför jag specar upp allt är för att jag naturligtvis kan tänka fel.

Copvärdena på de olika pumpar som jag fått förslag på (en från CTC och en från IVT) ligger strax över 5. Dock har jag läst "överallt" att ett Copvärde på 3 är normalt. Men efter att ha pratat med en av rörmokarna så sa han att man nog kan räkna på strax under 4 även om hans skriftliga offert och beräkning ligger närmare 3.

i min kalkyl som jag gjort har jag lagt in 3,7 som copvärde och får då breakpoint för fjärr/bergvärme på 5 år. och om jag skulle fortsätta med elpannan så tar det ytterliggare ett år innan både berg och fjärr når breakpoint med den.

Då har jag i min kalkyl lagt in både investeringskostnad för att byta system (125' resp 68') samt serviceavgifter för bergvärme på 3 och 5 år.

Vårat radiatorsystem är från 1952 och det är riktigt grova rör
[bild].
Kanske en dålig bild.

/J
Jag antar att de värmefaktorer du fått gäller vid b0/w35. Har du tur kanske du har ett överdimensionerat radiatorsystem.
Jag rekommenderar att du tar reda på husets energi och effektbehov och sedan gör en kalkyl med annuitetsmetoden vilken fungerar bra när man jämför investeringar ned olika livslängd.
 
Är det hög temp system i huset så kommer BV inte vara det optimala...bättre isf att även byta radiatorerna också....
 
Värmefaktorerna är nog som du (HansR) säger vid b0/w35. Om jag har förstått rörmokarna rätt så är systemet ypperligt för att koppla in VP.

Det energibehov som de har räknat på ligger på 24000kWh utifrån storlek och typ av hus. Huset är ett barnrikehus/egnahemshus och i området där vi bor finns ett 20-tal liknande hus. I kommunen finns ett hundratal.

Hur vet jag om det är högtemp resp. lågtempsystem ?
 
Jugend skrev:
Nja jag håller nog inte med dig. Vissa prisskillnader kan jag hålla med om men över Sverige i stort så tror jag inte på det. Dessutom bedrivs det nog inte i samtliga fall utifrån medborgarnas bästa.
Precis. Erfarenheterna från de kommuner där man privatiserat energibolag förskräcker. Inte så att kommunalt äga bolag är några änglar, och att man går säker för all framtid bara för att man (som jag) är ansluten till ett kommunalt bolag, men privatisering har (aldrig?) lett till en positiv utveckling för kunderna i Sverige. (Blir gärna motbevisad.)
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
Det beror på hur hög framledningstemp behöver vara på radiatorerna för att kunna hålla varmt i rummet när det är kallt ute....BV jobbar med ca 55 grader och då behöver man stora radiatorer....olja och ved jobbar kanske med 80-90 grader och då kan man ha mindre radiatorer...med BV mot små radiatorer måste man ha eltillskott för att hålla rätt temp....
 
Tack, vi har rätt stora radiatorer. Så jag antar att det funkar med BV
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Erfarenheterna från de kommuner där man privatiserat energibolag förskräcker. Inte så att kommunalt äga bolag är några änglar, och att man går säker för all framtid bara för att man (som jag) är ansluten till ett kommunalt bolag, men privatisering har (aldrig?) lett till en positiv utveckling för kunderna i Sverige. (Blir gärna motbevisad.)
Gbg har ju bra villkor. Men jag vet människor som förhandlar med dem på BR-nivå och de håller ju på nu och tramsar kring avgifter för flöden och dylikt. Det tror jag är kontraproduktivt.

Det är en risk som TS skall bära med sig tycker jag när det gäller val av utrustning. FV tror jag har minst problem men det är också en risk att sitta i knä på kommunen. Det är ju, milt uttryckt, inte kända för att göra det bästa för medborgarna eller för den delen vara duktiga affärsmän vilket skulle garantera lågt pris.

TS det låter inte som om du har problem med för små radiatorer! Om du har original så kan jag mer eller mindre lova att det inte är några problem. Däremot skulle jag inte lita på rörisens kommentar. Jag har fått kommentar att mina från 40-talet inte dög. Vid närmare undersökning dög de visst. För att få ett oberoende bör du lägga ut bild!
 
Omikr0n skrev:
Tack, vi har rätt stora radiatorer. Så jag antar att det funkar med BV
Nu antar jag att du vill byta innan vintern annars hade det varit intressant att se vad du får för innetemp vid DVUT och 55 grader framledning. Ju bättre kunskap du har om ditt uppvärmnings- och värmesystem desto bättre val av uppvärmningskälla kan du göra.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Erfarenheterna från de kommuner där man privatiserat energibolag förskräcker. Inte så att kommunalt äga bolag är några änglar, och att man går säker för all framtid bara för att man (som jag) är ansluten till ett kommunalt bolag, men privatisering har (aldrig?) lett till en positiv utveckling för kunderna i Sverige. (Blir gärna motbevisad.)
Nu kan det ju faktiskt finnas faktorer vi inte känner till förutom att privata bolag sannolikt har högre avkastningskrav. Som exempel kan jag nämna Stockholms nät i City som, i min mening, är i riktigt dåligt skick och baserat på skadornas omfattning tror jag nätet var i dåligt skick redan när Stockholms stad sålde det. Fortum lägger ner oerhört stora summor på att få det i bra skick bland annat för att öka driftsäkerheten.
 
Borde bli bättre med bergvärme. Högre start avgift men lägre kw pris.
 
De flesta radiatorerna ser ut så här 1379275653946.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De andra ser ut så här
1379275766759.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.