Hej,

Har ett hus som går på direktverkande el. Området är en forntida lämningsplats där status angående bergvärme är för oss okänt i nuläget.

Min fråga är vad som är mest lönsamt ekonomiskt på längre sikt.

Fjärrvärme finns i gatan att installera.

Är det något man bör tänka på här?

Tack för era synpunkter.
 
E Enka-cilla skrev:
Hej,

Har ett hus som går på direktverkande el. Området är en forntida lämningsplats där status angående bergvärme är för oss okänt i nuläget.

Min fråga är vad som är mest lönsamt ekonomiskt på längre sikt.

Fjärrvärme finns i gatan att installera.

Är det något man bör tänka på här?

Tack för era synpunkter.
Finns ett antal trådar kring detta.
Kort, kontrollera kostnaden för att dra in fjärrvärme inkl allt. Kontrollera kostnaden per/kWh.
Är denna rimlig är det oftast oslagbart prismässigt om du inte har mkt hög elförbrukning/stor hus.
 
G guggen skrev:
Finns ett antal trådar kring detta.
Kort, kontrollera kostnaden för att dra in fjärrvärme inkl allt. Kontrollera kostnaden per/kWh.
Är denna rimlig är det oftast oslagbart prismässigt om du inte har mkt hög elförbrukning/stor hus.
Tack för snabbt svar till mitt första inlägg.
Vi har små barn och under 22 grader känns kallt. Huset är 165+ 85 källare.
Menar du då att bergvärme blir troligen mer lönsamt om man har tibber?

Fjärrvärme kostar runt 90000 för indragning, sen förstår jag att man även behöver installationskostnader( oklart pris i nuläget).
 
Du får räkna på det. Hur många kWh förbrukar ni för värme+varmvatten idag, kontra vad kan ni tänkas komma ner till med en bergvärmepump kontra vad fjärrvärmen kostar per kWh.

Därtill installationskostnaden.

Sedan får man ta ställning till om man vill vara "beroende" av fjärrvärmebolaget, svälja prisökningar etc.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Räkna med att det kostar ca 8000 - 11000 kr totalt per radiator inkl rördragning vid konvertering till vattenburet värmesystem i huset. Sedan tillkommer ju kostnaden för bergvärme på kanske 225 tkr eller fjärrvärme för då ca 90 tkr enligt ovan.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
När du går från direktverkande el så är skillnaden att gå till bergvärme eller fjärrvärme den stora grejen som påverkar dina värmekostnader. Skillnaden mellan bergvärme och fjärrvärme blir i sammanhanget på marginalen.

Men för att svara på din fråga:
Det brukar väl generellt bli billigare med bergvärme över tid, men det är en större initial kostnad och man har dyrare utrustning hemma som kan gå sönder.
Personligen gillar jag det mer än fjärrvärme för att man blir utlämnad till fjärrvärmeleverantörens monopol och prisökningar.

Du är förstås utlämnad till elnätsbolagets monopol för en större kostnad med en bergvärmepump också, men elnätens tariffer är reglerade så där är det i slutändan mindre möjlighet att genomföra enorma prishöjningar.
 
  • Gilla
Jönas och 2 till
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Du får räkna på det. Hur många kWh förbrukar ni för värme+varmvatten idag, kontra vad kan ni tänkas komma ner till med en bergvärmepump kontra vad fjärrvärmen kostar per kWh.

Därtill installationskostnaden.

Sedan får man ta ställning till om man vill vara "beroende" av fjärrvärmebolaget, svälja prisökningar etc.
Det är okänd faktor då vi i nuläget bor i ett litet hus med solceller. Men med tanke på behov med värme, vatten som de ser ut just nu skulle jag säga ”hög konsumtion”
Inser att de är svår att dra några slutsatser.
Tänkte om det finns någon regel att kommuner gör det mer lönsamt att bedriva sin verksamhet när möjligheter ges kontra bli oberoende med bvp.

Får grotta in mig och ta offerter för bvp då alternativen är många. Finns det vissa
Företag man kan sikta in sig på som ansrs
Som solida i den branschen?
 
  • Gilla
Feskekörka
  • Laddar…
Kostnaden per kwh du använder per för värme å varmvatten blir nog lägre för värmepump men installation kostnaden är nog lägre för fjärrvärme. Sen kan ju bergvärme vara intressant i ett annat avseende då man kan hämta kylan i bergrund för att kyla kåken varma sommardagar. Jag är då glad då jag har två tonårsdöttrar att vi inte har fjärrvärme med obegränsat varmvatten då dom gillar att duscha....
 
  • Gilla
Enka
  • Laddar…
E Enka-cilla skrev:
Tack för snabbt svar till mitt första inlägg.
Vi har små barn och under 22 grader känns kallt. Huset är 165+ 85 källare.
Menar du då att bergvärme blir troligen mer lönsamt om man har tibber?

Fjärrvärme kostar runt 90000 för indragning, sen förstår jag att man även behöver installationskostnader( oklart pris i nuläget).
Bergvärme blir sällan billigare om ni har låg eller måttlig förbrukning. Du kan räkna med minst 10k om året i totalkostnader för bergvärmemaskineriet utöver den el den drar.
Om ni dock konverterar till golvvärme och huset förbrukar relativt mkt energi kommer bergvärmen vara mest lönsam.
Börja med att kontrollera om ni får installera bergvärme och ta in några offerter så har du ngt att jämföra med.
 
  • Gilla
Enka
  • Laddar…
G guggen skrev:
Du kan räkna med minst 10k om året i totalkostnader för bergvärmemaskineriet utöver den el den drar.
Vad räknar du in där? Har du fördelat investeringen över livslängden kanske?
 
G guggen skrev:
Bergvärme blir sällan billigare om ni har låg eller måttlig förbrukning. Du kan räkna med minst 10k om året i totalkostnader för bergvärmemaskineriet utöver den el den drar.
Om ni dock konverterar till golvvärme och huset förbrukar relativt mkt energi kommer bergvärmen vara mest lönsam.
Börja med att kontrollera om ni får installera bergvärme och ta in några offerter så har du ngt att jämföra med.
Vad räknar du in i 10k om året utöver elen? Har erfarenhet av 3 anläggningar sen 2004, den största behövde årliga köldmedelskontroller, men det var en stor fastighetsmaskin . En av de andra hade 10 års garanti +5 år förlängning för några 100 per år. Inom den tiden fick den ny kompressor, ny cirkpump och ny display, kostnad ett par tusen i självrisk.

Men jag tänker att budgetera 2000 kr /år utöver el räcker. Det ska då täcka sannolikheten för någon form av haveri (som mest sannolikt inte inträffar) Efter 20-25 år får man planera att byta hela (om man inte bytt delar innan, då kan man utgå från att den håller längre)

Nån service är det ju inte. Man kan rengöra filter själv, står i manualen. Men mest sannolikt blir det ingen smuts i dem.

Budgeterar man 10000 /år täcker det med god marginal byte av hela utrustningen, när det blir dags och det är ju absolut bra att räkna så med alla saker i och på huset.

Fjärrvärmeväxlaren kostar betydligt mindre, men det är ändå en utrustning som också byts efter några decennier.
 
E Enka-cilla skrev:
Tack för era synpunkter.
Är Luft-Luft eller Luft/Vatten värmepump inget alternativ?
Var i landet är detta?
 
D Dilato skrev:
Är Luft-Luft eller Luft/Vatten värmepump inget alternativ?
Var i landet är detta?
Hej,
Det är havsnära på östkusten, SE4.
Jag ser att det inte är någon självklarhet på svaren ovan. Självklart är det också ett alternativ men man hör så sällan om detta. Ett alternativ vi funderar på är en luftvärmepump till varje våning, det blir kanske billigast, men varmvattenberedaren är från runt 90 talet så där kan man inte styra så mkt. Har nu llvp +flvp funkar perfekt men de är ju en plans 120 kvadrat, så de lite andra förhållanden.

Måste fråga har man familj som måste duscha o gotta sig varmt närmast dagligen, badkar ibland vilket anses var billigast är de bergvärme då?
 
E Enka-cilla skrev:
man hör så sällan om detta.
Här i Skåne där jag bor är luft/luft och Luft/vatten det vanligaste.

Berggrunden i Skåne län är mestadels mindre lämpad för bergvärme. Skånes berggrund består av sedimentära bergarter, som kalksten och har sämre värmeledningsförmåga än urberget som större delen av Sverige vilar på. För att få ut samma värmeeffekt, måste man därför borra djupare. Av denna anledning är bergvärme relativt ovanligt i Skåne, trots att berggrunden är något varmare, än i längre norrut.

https://www.polarpumpen.se/kunskaps...gion-for-bergvarmepump/bergvarmepump-i-skane/

Jag skulle nog säga att produktionskostnaden för varmvatten blir i princip densamma med bergvärme eller luft/vatten i SE4.

Här kan du läsa mer om förutsättningar för bergvärme:
https://www.polarpumpen.se/kunskaps...mepump-kunskapsbank/region-for-bergvarmepump/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
nu köpte jag ett hus som redan har fjärrvärme och det är inte jättestort men jag har svårt att räkna hem ett byte samt att det är väldigt bekvämt. Vill barnen bada och jag duscha så tar inte varmvattnet slut.
 
  • Gilla
Enka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.