H
Om du väljer fjärrvärme, så behöver du fortfarande betala för den fasta delen av elavgiften som då blir dyr per kwh för att få hushållsel. Om man väljer bergvärme så utnyttjar man den fasta delen på el "bättre" delvis den fasta delen på el blir utslagen på fler antal kwh å blir därför inte lika kännbar som den blir med bara hushållselen.
 
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
Vår fjärrvärme kostar drygt 21000 kr om året för att värma ungefär 100kwm hus och skapa varmvatten till 5 personer.
Då får vi även en elräkning (i normala fall)på ungefär lika mycket... Nu fanns fjärrvärmen när vi flyttade in, men är tveksam till att jag skulle installera på nytt... december räkningen var runt 5000 kr totalt (huset är en aning energihungrigt..)slutsatsen är att fjärrvärmen här (eon,Norrköping)är egentligen för "dyr"att ha,men det är för "billigt"att ersätta med något annat..
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Uppe i Sthlm så är det exergi som driver fjärrvärmen. Det är ett rent investeringsbolag i botten, bara ute efter att tjäna pengar. Just nu höjer dom priserna med 8,5% för 2023. I vår brf så hade vi inte något val än att snällt ta denna ökning. Ett relativt vanligt sätt för några år sedan är att borra bergvärme i centrala Sthlm. Något staden satte stopp för helt. Föreningar som lyckades med detta sitter nog väldigt nöjda idag. Men merparten sitter helt i klorna på ett kanadensiskt investeringsbolag som tar sig friheten att justera samtliga kostnader hur dom vill. Det jag försöker säga att vi som förening saknar medel att påverka detta, då är vi 25lgh. Som enskild bostadsägare så tror jag den rösten blir än mindre, och möjligheterna att koppla bort sig mm blir dyra. Så tänk både en gång och två, risken finns att din lokala leverantör av fjärrvärmen får för sig att höja priserna när som, och hur många procent ägarna tycker är lämpligt. Var försiktig och tänk långsiktigt på vad som du kan påverka över tid gällande din ekonomi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.