En LLVP kan ha lågt COP-värde som 1,01 men kan även ha ett COP på över 4.
Liknande för en LVVP.

En BVVP kan ha ett COP liggande på uppåt 5 året runt.
 
Ja man märker att du är anti värmepump då du i en annan tråd tom kan tänka dig att använda en spilloljebrännare.
 
Magnus E K
Just nu när det +5 ute är min LLVP bättre än bergvärme. COP går mot oändligheten när temperaturskillnaden mellan ute och inne går mot noll. Tyvärr behöver man ju inte lika mycket värme nu som när det är -10.
 
jannekjuyckken
V Vector skrev:
Ja man märker att du är anti värmepump då du i en annan tråd tom kan tänka dig att använda en spilloljebrännare.
Jag är som du säger inte någon vän av värmepumpar. Jag har aldrig förstått varför så många är rabiata fjärrvärmehatare.

Men nu när el kostar, jag vet inte vad med 4-7 kr när det är kallt. Så är jag förvånad över att så många fortfarande menar att fjv är dåligt.

Ofta baserar värmepumparna det på att fjärrvärme är ett monopol. Men det är el-värme oxå i praktiken. Dessutom regleras marknaden med lagar. Det går över tid inte att få bättre pris än medianpriset.

Idag finns det inte skäl att välja elvärmepumpr om det finns fjv. Jag tror många har nytta av en tråd om detta.

Många ser idag att värmesystem måste bytas eller uppdateras.

Jag personligen tycker att fjv med stöd av vattenmantlad kaminpanna är det bästa om man gillar ved men inte vill binda sig.

Det är ekonomiskt och praktiskt väldigt bra.
 
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Jag har aldrig förstått varför så många är rabiata fjärrvärmehatare.
Vilka är rabiata fjärrvärmehatare?
 
Jag skulle troligast välja fjärrvärme om det var möjligt men det finns inga ambitioner att erbjuda det här. Orsaken är att vi bor på ett litet berg ca 20 meter över grannkvarteret där det finns fjärrvärme. Installation skulle kräva att det sprängdes ett dike på stora delar av de berörda gatorna. Ingen vill betala den kostnaden så fjärrvärme går tyvärr bort.

Att lagra 90 kWh i 3*500 liter ackumulatortankar under natten med billig el går troligen bort då el alltför ofta numera inte alls är billig på natten.

Jag hatar innerligt det elpriskaos som politikerna har ställt till med. Det är helt omöjligt att planera en långsiktig lösning för uppvärmning. Vad man än väljer kan visa sig vara fel inom kort.

Just nu ser tyvärr bergvärme ut att vara det minst dåliga alternativet för oss. En färsk offert i närområdet är på 175 kSEK för 7 kW och 140 meter hål. Lösningen med ackumulatortankar för 90 kWh hade landat på under 50 kSEK. De flesta värmepumpar är billiga konstruktioner som säljs dyrt. Har man otur så håller den inte ens 10 år. Har man tur så håller den över 20 år.
 
U
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Jag är som du säger inte någon vän av värmepumpar. Jag har aldrig förstått varför så många är rabiata fjärrvärmehatare.

Men nu när el kostar, jag vet inte vad med 4-7 kr när det är kallt. Så är jag förvånad över att så många fortfarande menar att fjv är dåligt.

Ofta baserar värmepumparna det på att fjärrvärme är ett monopol. Men det är el-värme oxå i praktiken. Dessutom regleras marknaden med lagar. Det går över tid inte att få bättre pris än medianpriset.

Idag finns det inte skäl att välja elvärmepumpr om det finns fjv. Jag tror många har nytta av en tråd om detta.

Många ser idag att värmesystem måste bytas eller uppdateras.

Jag personligen tycker att fjv med stöd av vattenmantlad kaminpanna är det bästa om man gillar ved men inte vill binda sig.

Det är ekonomiskt och praktiskt väldigt bra.
vi har fjärrvärme i gatan, i diket på andra sidan dock.
Installationspriset blev samma som för BVP då vi får betala hela kostnaden för i koppling i ett redan befintligt område.

Jag är ingen anti eller motståndare för jag var helt ärligt intresserad av att ha FjV, tills de kom tillbaka med kostanden för installation. Och då hade jag ändå väntat 4 månader på att deras konsult skulle räkna på det med att ha helt eluppvärmt hus under tiden.

Enda sättet som det hade blivit lönsamt hade varit vid ett elpris över 4kr under hela 15år.
Vid ett elpris på 2kr så kan jag köpa en ny VP var 15e år mot mellanskillnaden FjV i just vårt område.
Under dessa 15år var 75’ bara den extra fasta kostnaden för FjV som jag åkte på. För jag blir inte helt oberoende av el bara för att jag skaffar FjV

däremot för mina föräldrar som redan har fjärrvärme va det en svårare kalkyl som troligtvis blir ungefär samma pris på en 15års period, sen bor de nog inte längre kvar.
 
Redigerat:
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Med dagens Magda-priser på el gör att man omöjligen kan räkna hem någon form av elvärme kontra fjv.

Står man inför att välja helt nyinstallation i hus 250kvm kommer jag fram till följande.

Bergvärme 180
Jordvärme 140. + återställa trädgård
Luft/vatten 125
Fjärrvärme 25.
Vedpanna 60 (dock inte lämpligt för oss i stan och som har snnat att göra osv).

(Frånluftpump/ luftvärmepump är bara extralösningar i min värld). Tex AC eller sommarstuga.

Fjärrvärme är helt klart det billigaste att installera och är i praktiken en helt underhållsfri lösning. Dessutom inga tankar som tar plats osv.

Driftkostnader. Pris a kwh

Bergvärme 1.30 kr
Jordvärme 1.40 kr
Luft/vatten 1.60 kr
Fjärrvärme. 0.8-0.9 kr.
Vedpanna. 0.2 om man har hyffsat rimliga priser på ved.

Även här vinner fjärrvärmen.

Sammantaget är det självklara valet idag fjärrvärme om man bor i centralare villaområden. Elvärmepumparna blir betydligt dyrare allt som allt.
'

Jag kör fjärrvärme kombinerat med vattenmantlad kaminpanna och 500L ackumulatortank.
(När jag vill elda stänger fjärrvärmen ner).
Jag har en snittkostnad på
0.5 kr /kwh.

Vad tror ni andra. Kommer fjärrvärmen helt slå ut elvärmepumparna när det kommer till nyinstallation?
Gällande det vanliga påståendet att man blir bunden till ett monopol gäller i verkligheten samma sak med elvärmepumparna.

Jag tycker mitt system är det bästa idag.
Vad skulle ni andra vilja ha för system.

Hur blir kalkylet om man komplettera "elvärmepumparna" med solceller? (då blir det inget el monopol)

60-öringen har ju ett tak i höjd med egenförbrukad el, så det gynnas uppvärmning med elvärmepumpar.

Sen klarar man sig ju inte helt utan el, så fasta avgifter på elfakturan kommer man nog inte helt undan med.

Fjärrvärme har säker bra komfort och är ett enkelt system på användasidan.

Här i våra trakterna är fjärrvärmen kommunalägd. Förra vintern blev jag lite avundsjuk, när jag hörde, hur lite kompisar i stan betala för att få villan varm med fjärrvärme.

Jag läste då årsrapporter av det kommunala fjärrvärme bolag och det kommunala elbolag. Fjärrvärmebolaget vill gynna kunderna med låga priser, samtidigt tar elbolaget ut det maximala (marknadsmässiga) priset från sina elkunder.

För mig känns det lite så att fjärrvärme ligger under marknadspriset på uppvärmningsenergi.

Hur blir det, när konjunkturen svänger neråt och kommunen har brist på pengar. Jag kan tänkar mig, att kommunbefolkningen på landsbygden, där det inte finns fjärrvärme tillgängligt, kommer lägga press på politiken att höja priset.
 
jannekjuyckken
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka är rabiata fjärrvärmehatare?
Har inga namn eller personnummer direkt.
Men läs runt i forumet så finner du i sak vad jag menar.
 
jannekjuyckken
H he-peter skrev:
Hur blir kalkylet om man komplettera "elvärmepumparna" med solceller? (då blir det inget el monopol)

60-öringen har ju ett tak i höjd med egenförbrukad el, så det gynnas uppvärmning med elvärmepumpar.

Sen klarar man sig ju inte helt utan el, så fasta avgifter på elfakturan kommer man nog inte helt undan med.

Fjärrvärme har säker bra komfort och är ett enkelt system på användasidan.

Här i våra trakterna är fjärrvärmen kommunalägd. Förra vintern blev jag lite avundsjuk, när jag hörde, hur lite kompisar i stan betala för att få villan varm med fjärrvärme.

Jag läste då årsrapporter av det kommunala fjärrvärme bolag och det kommunala elbolag. Fjärrvärmebolaget vill gynna kunderna med låga priser, samtidigt tar elbolaget ut det maximala (marknadsmässiga) priset från sina elkunder.

För mig känns det lite så att fjärrvärme ligger under marknadspriset på uppvärmningsenergi.

Hur blir det, när konjunkturen svänger neråt och kommunen har brist på pengar. Jag kan tänkar mig, att kommunbefolkningen på landsbygden, där det inte finns fjärrvärme tillgängligt, kommer lägga press på politiken att höja priset.
Här kommer du inte på ett intressnt spår.
Jag håller med dig i stort.
Fjv säljs idag klart under marknadspris.
Det finns några lagar och överenskommelser som reglerar hur priset för höjas.
Prisdialog osv.

Fjv måste ha massa kunder inom nära avstånd för att gå med vinst.
Jag har förstått att bor man mitt inett område där "alla" har fjv.
Kan man få riktigt, riktigt bra fastpris för installation ink allt.
Värre om det är långt bort på vägen ochninga har.

Fjv-bolagen måste ligga prismässigt som Bergvärme utslaget för att kunna fortsätta växa och underhålla verksamheten.

Blir det för dyrt byter folk.
Vilket dock inte lär hända på ett tag nu
 
Magnus E K
Fjärrvärme är i första hand till för lägenheter (flerfamiljshus), kontor, sjukhus, skolor, butiker och andra offentliga och kommersiella lokaler. Tror inte det går någon nöd på fjärrvärmebolagen även om alla villakunder skulle säga upp avtalen.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fjärrvärme är i första hand till för lägenheter (flerfamiljshus), kontor, sjukhus, skolor, butiker och andra offentliga och kommersiella lokaler. Tror inte det går någon nöd på fjärrvärmebolagen även om alla villakunder skulle säga upp avtalen.
Jo men nu kan ju alltid en villakund kolla på en komplettering med en LVVP och fjv-bolaget blir stressade.
Sen är det då ett stort problem med kommuner som sålt ut sina energibolag till "drakarna" och det blir alldels galet.
 
Intressant tråd och ämne. Följer.
 
jannekjuyckken
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fjärrvärme är i första hand till för lägenheter (flerfamiljshus), kontor, sjukhus, skolor, butiker och andra offentliga och kommersiella lokaler. Tror inte det går någon nöd på fjärrvärmebolagen även om alla villakunder skulle säga upp avtalen.
Var har du fått det ifrån?
Låter jättekonstigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.