jannekjuyckken
Med dagens Magda-priser på el gör att man omöjligen kan räkna hem någon form av elvärme kontra fjv.

Står man inför att välja helt nyinstallation i hus 250kvm kommer jag fram till följande.

Bergvärme 180
Jordvärme 140. + återställa trädgård
Luft/vatten 125
Fjärrvärme 25.
Vedpanna 60 (dock inte lämpligt för oss i stan och som har snnat att göra osv).

(Frånluftpump/ luftvärmepump är bara extralösningar i min värld). Tex AC eller sommarstuga.

Fjärrvärme är helt klart det billigaste att installera och är i praktiken en helt underhållsfri lösning. Dessutom inga tankar som tar plats osv.

Driftkostnader. Pris a kwh

Bergvärme 1.30 kr
Jordvärme 1.40 kr
Luft/vatten 1.60 kr
Fjärrvärme. 0.8-0.9 kr.
Vedpanna. 0.2 om man har hyffsat rimliga priser på ved.

Även här vinner fjärrvärmen.

Sammantaget är det självklara valet idag fjärrvärme om man bor i centralare villaområden. Elvärmepumparna blir betydligt dyrare allt som allt.
'

Jag kör fjärrvärme kombinerat med vattenmantlad kaminpanna och 500L ackumulatortank.
(När jag vill elda stänger fjärrvärmen ner).
Jag har en snittkostnad på
0.5 kr /kwh.

Vad tror ni andra. Kommer fjärrvärmen helt slå ut elvärmepumparna när det kommer till nyinstallation?
Gällande det vanliga påståendet att man blir bunden till ett monopol gäller i verkligheten samma sak med elvärmepumparna.

Jag tycker mitt system är det bästa idag.
Vad skulle ni andra vilja ha för system.
 
Glädjepris för fjärrvärmen, för 25kkr så får du bara själva fjv-centralen, sen tillkommer anslutningskostnaden som kan variera mellan olika nätägare, kanske uppåt 80kkr, samt installationskostnaden av själva fjv-centralen.

Sen har många Fjv-bolag en fast årsavgift på ca 4-6kkr/år, denna kostnad behöver man också räkna in i kWh-kostnaden.


Initiala kostnaden för fjärrvärme kan vara uppåt 180kkr, och rörliga kostnaden kan ligga på 1,30kr/kWh (inklusive fasta årsavgiften).

https://www.vattenfall.se/foretag/fjarrvarme/priser/
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Nja.. det skulle ju vara roligt å se hur du har fått fram priserna. Kollade på vad min jordvärme går på å jag betalade 2.5 kr/ kwh ink allt förutom elnätsabonnemang för november. Om vi säger att min vp har ett cop på 4 så blir det ca 60 öre kwh.
 
jannekjuyckken
Demmpa Demmpa skrev:
Glädjepris för fjärrvärmen, för 25kkr så får du bara själva fjv-centralen, sen tillkommer anslutningskostnaden som kan variera mellan olika nätägare, kanske uppåt 80kkr, samt installationskostnaden av själva fjv-centralen.

Sen har många Fjv-bolag en fast årsavgift på ca 4-6kkr/år, denna kostnad behöver man också räkna in i kWh-kostnaden.


Initiala kostnaden för fjärrvärme kan vara uppåt 180kkr, och rörliga kostnaden kan ligga på 1,30kr/kWh (inklusive fasta årsavgiften).

[länk]
180k .

1. Där jag bor kostar fjärrvärmen 87öre kwh ink allt utslaget. (Det är väl vad bara nätavgiften för el är idag .

2. Jag drog in fjärrvärme 2012 när jag köpte huset. 18 för centralen. Grävde det mesta själv (grannens son).
Själva påkopplingen på stamnätet 5.
Sen rörmokaren 5.

Så du har rätt. 28 kostade det mig. Inte 25.
Men 180.000 kr. Det är bara värmepumpslobbyister som tror på det.
 
jannekjuyckken
V Vector skrev:
Nja.. det skulle ju vara roligt å se hur du har fått fram priserna. Kollade på vad min jordvärme går på å jag betalade 2.5 kr/ kwh ink allt förutom elnätsabonnemang för november. Om vi säger att min vp har ett cop på 4 så blir det ca 60 öre kwh.
Jag räknade elen på 4.5 ink nätavgiften.
Är nog där vi kommer ligga när det behövs värme framöver.
Cop 4 på jordvärme mitt i vintern låter osannolikt men jag är som sagt inte expert. Vet dock med säkerhet att det är som med bränsleförbrukning. .. .. "lätt glädjekalkylerat"
 
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Men 180.000 kr. Det är bara värmepumpslobbyister som tror på det.
Läste du ens i länken jag postade?

Följande citat kom.er från tidigare länk:
"Anslutningskostnad
Kostnaden för att ansluta sig till fjärrvärmenätet varierar från hus till hus eftersom kostnaderna varierar beroende på hur långt ditt hus ligger från befintligt fjärrvärmenät. Som exempel kostar en anslutning med 15 meter ledningsdragning inom egen fastighet till fjärrvärmenätet cirka 200 000 kronor.

För att få in fjärrvärme till ditt hus behövs även en värmeväxlare som överför värmen i ledningarna till huset. Du kan välja att själv ordna med inköp och installation av en värmeväxlare eller köpa direkt från Vattenfall för omkring 40 000 kronor, inklusive moms innan ROT-avdrag."


Jag kan tillägga att vi har fjärrvärme och vi är nöjda med det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
jannekjuyckken
Demmpa Demmpa skrev:
Läste du ens i länken jag postade?

Följande citat kom.er från tidigare länk:
"Anslutningskostnad
Kostnaden för att ansluta sig till fjärrvärmenätet varierar från hus till hus eftersom kostnaderna varierar beroende på hur långt ditt hus ligger från befintligt fjärrvärmenät. Som exempel kostar en anslutning med 15 meter ledningsdragning inom egen fastighet till fjärrvärmenätet cirka 200 000 kronor.

För att få in fjärrvärme till ditt hus behövs även en värmeväxlare som överför värmen i ledningarna till huset. Du kan välja att själv ordna med inköp och installation av en värmeväxlare eller köpa direkt från Vattenfall för omkring 40 000 kronor, inklusive moms innan ROT-avdrag."


Jag kan tillägga att vi har fjärrvärme och vi är nöjda med det.
Man kan argumentera hur länge som helst.
Kollade precis nu ned en gammal kollega som bor på Hov i Växjö.
Han betalade 2020 allt som allt 57 för fjärrvärme.
Växlare grävning påkoppling osv.

googlade oxå runt lite och ser att både jordvärme och Bergvärme kostar mer än vad jag skrev.
195-230 verkar inte ovanligt idag.
 
U
Allt är ju relativt på vart man bor
Fjärrvärme här kostar 95öre/kwh i snitt för 20MWh/år i förbrukning (inkl alla avgifter)
Installation skulle enligt projektering kosta 210’ då vi fick bekosta allt i ett redan befintligt område (omasfaltering gata, grävning och påkoppling av rör osv.). Vid nybyggda områden va priset 60’ fast.

vår faktura för el i november var 3043kr med alla kostnader inräknat för 924kWh. Räkna på att kanske 80% gått till VP drift och COP3 ger 0,87kr/kWh
För en relativt dyr elprismånad.

Men det är klart stiger elpriset mer så blir det mer fördelaktigt med FjV. Men det som blir lite problem är att i mina beräkningar ovan så slås fasta avgiften för el ut även på värmekostnaden, men skaffar vi ett till system åker jag på dubbla fasta avgifter, så innan FjV blir lönsam bör elpriset ligga x3 (för COP) + 0,25kr /kWh mot fjärrvärmepriset, vid ett värmebehov av 20MWh/år
 
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Man kan argumentera hur länge som helst.
Kollade precis nu ned en gammal kollega som bor på Hov i Växjö.
Han betalade 2020 allt som allt 57 för fjärrvärme.
Växlare grävning påkoppling osv.

googlade oxå runt lite och ser att både jordvärme och Bergvärme kostar mer än vad jag skrev.
195-230 verkar inte ovanligt idag.
Jag säger inte att det är omöjligt att få fjärrvärme för 40kkr installerat och klart, utan säger att det kan kosta över 200kkr installerat och klart.
Mycket hänger på vilka anslutningskostnader som fjärrvärmeägaren tar ut.

Här kostar det ca 80kkr för allt installerat och klart om allt lejs bort till fjärrvärmenätsägaren,
https://www.tekniskaverken.se/privat/fjarrvarme/anslutning/
 
jannekjuyckken
Pris för fjv ink allt om man bygger nytt hus i Växjö är 57.000. (Om fjv finns i kvarteret).

Jämför med berg eller jordvärme som kostar 200.000 kr enligt lite googlingar precis nu.

Någon som kan få hem den elvärmepumplösningen?
 
När man bygger nytt i ett område där fjärrvärmen är projekterad och dragen från början brukar ge lägre installationskostnader.

När man drar in fjärrvärme i efterhand i ett område där fjärrvärmen har projekterats efter att området är bebyggt så är installationskostnaden oftast högre.
Å ännu högre blir det ofta om fjärrvärmenätet inte ens går förbi fastigheten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Pris för fjv ink allt om man bygger nytt hus i Växjö är 57.000. (Om fjv finns i kvarteret).

Jämför med berg eller jordvärme som kostar 200.000 kr enligt lite googlingar precis nu.

Någon som kan få hem den elvärmepumplösningen?
Vad kostar det att dra in i ett redan befintligt hus?

jag tror inte det finns ”ett” rätt svar på frågan vilken som är bäst. Det beror helt på hur kalkylerna ser ut för alla olika bostäder.
En initial beräkning går ju göra utifrån installationskostnader (som är väldigt varierat) och driftskostnader (som också varierar). Men då ska man jämför totala beloppet på båda, med både el + FjV.
Sen slår det ju väldigt stort beroende på elpriset, speciellt när man multiplicerar det med COP.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Någon som kan få hem den elvärmepumplösningen?
Vad menar du med elvärmepump?
 
Magnus E K
Har 10 km till närmaste fjärrvärmenät. Blir billigare att bygga ett eget fjärrvärmeverk (helst en Ågesta-kopia).
 
jannekjuyckken
Demmpa Demmpa skrev:
Vad menar du med elvärmepump?
Bergvärme. Jordvärme. Luftvärme osv.
Alla värmepumpar.
Jag tycker man ska påpeka att det är elvärme, även om det är pumpar.
 
  • Gilla
Mats Lj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.