15 580 läst · 63 svar
16k läst
63 svar
Fixa repa i lacken innan återlämning.
Om man inte parkerar så nära entrén på stormarknaden så slipper du Karl-Arne Grönstarr 77 år, han parkerar nämligen gärna nära entrén, ofta lite snett och vint samt öppnar dörren i din dörr.Alfredo skrev:
Om man undviker att parkera nära "suvplatsen" så slipper du dörruppslaget och handskrapavtrycket från fotbollsmammans sexåring.
Parkera aldrig i närheten av kundvagnsparkeringen eller i närheten av gångvägarna, där kommer kundvagnarna med hög frekvens och alla är lika ostyrbara tydligen. Tänk på att samma sak gäller vid lutningar, där råder jag dig att helst undvika lutningen helt, och om det ej är möjligt, parkera isåfall med lutningen från din bil åt alla håll.
Slutligen, parkera aldrig i Paris.
Man kan ju köpa rätt många konor innan man är uppe i en självrisk
Jag också funderat på att ha med ett litet rollerset och en burk vit färg så man göra sin egen P-ruta när alla andra är slut.
Jag också funderat på att ha med ett litet rollerset och en burk vit färg så man göra sin egen P-ruta när alla andra är slut.
Jag har råkat ut för samma sak och även om Leasingbolagen för personal/tjänste-bilar ofta är "snällare" än privatleasing från bilfirma (som är extremt nitiska) så är den där skadan för stor för att slinka genom vilket du ju konstaterat redan...
Jag har lämnat tillbaka två personalbilar, den första gången anmälde jag skadan (djupa repor i lacken ovan hjulskärmen) och fick betala 7500 kr i självrisk, den andra gången med ungefär lika stora repor och något större uppslagsmärke med lackskada lämnade jag bara in bilen och hoppades på det bästa... Då fick jag betala 800 kr för uppslaget och 2200 kr för reporna så det blev för mig 4500 kr billigare att bara strunta i skadan än att ta den på försäkringen...
Man kan ofta "förbesiktiga" berättade de för mig senast (ALD) och på så sätt avgöra om det är försäkring eller bara att lämna in som lönar sig bäst.
OBS! Filma och ta bilder (gärna med den dagens tidning eller nåt) utanför (eller i bilhallen) när du lämnar in bilen och zooma in noggrant på ev. skador. När jag returnerade privatleasing och de gransakde den två veckor senare hade den fått nya skador som inte fanns när jag lämnade in den och det debiterade de mig för men efter jag skickade bilder från utanför bilhallen med säljaren som tog emot den gav de med sig.
Jag har lämnat tillbaka två personalbilar, den första gången anmälde jag skadan (djupa repor i lacken ovan hjulskärmen) och fick betala 7500 kr i självrisk, den andra gången med ungefär lika stora repor och något större uppslagsmärke med lackskada lämnade jag bara in bilen och hoppades på det bästa... Då fick jag betala 800 kr för uppslaget och 2200 kr för reporna så det blev för mig 4500 kr billigare att bara strunta i skadan än att ta den på försäkringen...
Man kan ofta "förbesiktiga" berättade de för mig senast (ALD) och på så sätt avgöra om det är försäkring eller bara att lämna in som lönar sig bäst.
OBS! Filma och ta bilder (gärna med den dagens tidning eller nåt) utanför (eller i bilhallen) när du lämnar in bilen och zooma in noggrant på ev. skador. När jag returnerade privatleasing och de gransakde den två veckor senare hade den fått nya skador som inte fanns när jag lämnade in den och det debiterade de mig för men efter jag skickade bilder från utanför bilhallen med säljaren som tog emot den gav de med sig.
Det är en risk man får ta med leased bil. Har kört förmånsbil tidigare i dryga 25 år och där ersatte företaget/försäkring alla skador, såvida jag inte orsakat dem genom någon ej tillåten verksamhet kört onykter, tävling, etc.Erik_Hansson skrev:
Problemet du har här är att väldigt många inte ser bilen som sitt stora intresse utan ett transportmedel där familjen med barn, etc. Så vill man helt undvika ev. småstötar från t.ex. bildörrar får man parkera så det inte uppstår.Robert63 skrev: