Det finns lackstift för någon 100-lapp med samma kulör. Prata med bilverkstaden.

Helt osynligt kommer det inte bli, men så gott som. Vit färg är rätt tacksam på det sättet.
 
A
H Holmspel skrev:
Även om färgen på biltema SER likadan ut i affären så finns det många olika kulörer av vit.
Det finns som tur är Färgkod på lacken i bilens tekniska specifikation, och matchande färgkod (0Q) på Biltema.

Jag är nöjd om de nöjer sig som slitage med prisavdrag, men att det inte behövs omlackering. Repor på upp till 10cm som inte går igenom alla lager färg är OK enligt avtalet.
 
  • Bättringsfärg 0Q Pure White för Volkswagen/Audi på Biltemas webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daniel100
  • Laddar…
Det har ju inte gått igenom det svarta lagret ;)
 
  • Gilla
Niclas_W
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Det finns som tur är Färgkod på lacken i bilens tekniska specifikation, och matchande färgkod (0Q) på Biltema.

Jag är nöjd om de nöjer sig som slitage med prisavdrag, men att det inte behövs omlackering. Repor på upp till 10cm som inte går igenom alla lager färg är OK enligt avtalet.
Åk och köp ett lackstift hos bilhandlaren istället, kostar någon hundring och du får en fin pensel på köpet, sprayfärg är inte de du ska använda där, och framförallt inte Biltemas som knappt innehåller någon färg, som gjort för att göra problemet värre.

Om de blir kostnader för ett sånt litet skav så undrar ju jag hur dyrt vissa på min fd arbetsgivare fått betala för sina bilar....
I vissa fall sas det att de va billigare att får en kostnad vid återlämnande än vad självrisken var för att åtgärda.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
R
Du får köra i diket...
 
  • Gilla
alm82 och 2 till
  • Laddar…
A
Tack för alla tips. Kanske bäst att låta det vara och ta smällen ändå. Jag kanske testar att laga en repa på någon plastbit som inte hör till bilen, så får vi se om det fungerar...
 
  • Gilla
sprwl och 1 till
  • Laddar…
hsd
Det har funnits färgvax i olika kulörer med pigment som trollar bort smårepor
Har inte sett dessa på ett tag men har inte besökt tillbehörsbutiker på länge
 
  • Gilla
stoffe.b och 1 till
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Det har funnits färgvax i olika kulörer med pigment som trollar bort smårepor
Jag hade en gammal grön bil som jag körde sånt stift på. Det var därför jag tänkte på vaxkritor... tyvärr är nog repan lite väl bred.
 
  • Gilla
Daniel100
  • Laddar…
Vaxkritorna håller en tvätt med avfettning sen är det där lagret borta.

Alla har olika krav och för egen del så är dom rätt höga. Vill du bara få bort det svarta så köp en lackstift med pensel.

Personligen skulle jag aldrig göra det då jag vill ha mina fordon närmast perfektion men då är man väl lite bilnörd också :geek:
 
Jag skulle inte göra någon stor affär av det där. Köp ett sånt där lackstift med en liten pensel i. Bra kvalitet. Sådana som säljs av riktiga bilfärgshandlare.
Sedan målar du och hoppas på det bästa.
Jag tror att det går bra!

Misslyckas det kan du simulera en icke-genomgående repa ovanpå och eftersom det svarta inte syns i repan blir det inget löneavdrag.

Man skall inte betala sina hederligt förtjänta pengar åt herrar och sillstrypare och annat löst folk om man inte är tvungen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Vi vet ju precis vad som händer med bilen också, säljs till högst bjudande bilnasare på KVD ....

Det är ju knappat så att någon kommer att lacka om det du bättrat...
 
  • Gilla
Raws89 och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Det finns som tur är Färgkod på lacken i bilens tekniska specifikation, och matchande färgkod (0Q) på Biltema.

Jag är nöjd om de nöjer sig som slitage med prisavdrag, men att det inte behövs omlackering. Repor på upp till 10cm som inte går igenom alla lager färg är OK enligt avtalet.
Jag hade nog inte reparerat den och bilfirman märker säkert det när bilen vaxas och poleras.
Det är inte alltid biltemas sprayfärger är exakt nyans men ofta nära nog speciellt när det är en liten repa.
Om du köper sprayfärgen så skakar du burken ordentligt och sprayar sedan lite färg i locket men inte nära bilen så det blir färgstänk.
Därefter lägger du på färgen med något litet, botten på en tändsticka är rätt vanligt men ju mindre verktyget du lägger på färg med är ju bättre brukar slutresultatet bli, vid små repor använder jag en nål.
Klarlack är det som skyddar färgen i sig är endast pigment.
Med lite slipning med riktigt fint våtslippapper och polering kan det bli riktigt bra men om det är djup skada så kan lite spackel behövas.
 
  • Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
T
Kan tänka mig att flera som har svarat i denna tråd är sådana mindre nogräknade personer som skiter i om dom slår upp dörren i andra bilar på parkeringar och låtsas som ingenting har hänt och smiter:mad:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Cheesen
Erik_Hansson skrev:
Det finns som tur är Färgkod på lacken i bilens tekniska specifikation, och matchande färgkod (0Q) på Biltema.

Jag är nöjd om de nöjer sig som slitage med prisavdrag, men att det inte behövs omlackering. Repor på upp till 10cm som inte går igenom alla lager färg är OK enligt avtalet.
Samma kulör, ja men är det samma glans? Oftast så är skillnaden i blänket tydligare än kulöravvikelser.

Sen tycker jag att skadan på bilden ser ut som gummiavlagring på lacken.... Men bilden är väldigt oskarp.
 
Har råkat ut för samma skit.
Vet du var det hände så polisanmäl och anmäl som smitningsskada till försäkringsbolaget. Sedan måste man ha ett vittne för var det hände och att det inte var du. Kanske din fru var i bilen? Då kan man ta det via https://www.tff.se som tar kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.